آشنایی با تیونینگ باکس خودرو

  چهارشنبه، 12 مرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با تیونینگ باکس خودرو
تیونینگ در واقع روشی برای اسپرت تر کردن خودرو است که این تغییرات هم در ظاهر و هم در باطن خودرو ایجاد می شوند. با ما در ادامه همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در این خصوص به شما ارائه دهیم.

تیونینگ کردن یعنی ارتقا دادن بخشهای مختلف خودرو مثل: قدرت موتور، ظاهر خودرو و ایجاد تغییرات در سایر بخشهای خودرو اسـت. تیونینگ مزایای زیادی دارد اما همان قدر هم می تواند معایب داشته باشد،تیونینگ خودرو در واقع تغییر و یا تعویض بخشی از قسمت های خودرو به منظور زیباتر کردن و بهتر کردن خودرو می باشد و بعضی از افراد از اصطلاح اسپرت کردن خودرو نیز استفاده می کنند.تیونینگ خودرو رابه طور خلاصه میتوان بعنوان ارتقا دادن مشخصات فنی و ظاهری یک خودرو تعریف کرد. در واقع هنگامیکه از تیونینگ یک خودرو صحبت می کنیم منظور اصلی تغییر ظاهر، تقویت موتور و مشخصات فنی یا ایجاد تغییرات مهم در سایر بخش هاي آن خودرو اسـت. بـه گونه اي کـه در پایان کار خودروی مورد نظر بـه خودروی جدیدی تبدیل می شود.

دنیای پر رمز و راز هیجان سرعت را می توان با نصب یک جعبه الکترونیکی روی خودرو لمس و تجربه نمود . فرامین ارسالی از واحد ECU در حالت عادی پاسخگوی هیجانات نبوده و صرفاً یک تجربه معمولی از رانندگی را ایجاد می نماید . یکی از روش های متداول تقویت موتور خودرو جهت افزایش توان موتور که شامل افزایش اسب بخار و گشتاور خودرو می باشد ، اضافه کردن یونیت یا کیت در مسیر سنسور های موتور و بعد از ECU خودرو می باشد ، در نهایت منجر به قدرت بیشتر موتور می گردد .

تیونینگ باکس خودرو چیست ؟

این جعبه الکترونیکی یک قطعه جانبی است که به ECU یا همان کامپیوتر اتومبیل متصل می شود بصورت کاملا منعطف و بدون تغییر در برنامه اصلی ECU در واقع راهکار منحصر بفردی برای موتورهای توربو بوده و باعث بهینه سازی نیروی خروجی موتور می شود که توسط آن میتوان قدرت و سرعت را مطابق میل و اراده شما تنظیم و حس برتری جویی را تجربه نمود . شرکت Blue Spark انگلستان از پیشگامان و پیشکسوتان طراحی و ارائه این محصول در جهان می باشد .

تیونینگ باکس بلو اسپارک چگونه کار می کند ؟

تیونینگ باکس بلو اسپارک در واقع با تغییر دادن پارامتر های اندازه گیری ECU خودرو، باعث بالا رفتن راندمان پیشرانه می شود . همانطور که می دانید کامپیوتر یا ECU اتومبیل ها ، شاخصه های زیادی را در خودرو مورد بررسی قرار می دهد که بسیاری از آن ها با توان خروجی خودرو مرتبط هستند ، ای سی یو (ECU) بکار رفته در هر خودرو بر اساس تعاریف از پیش تعیین شده عمل می کند و وظیفه دارد استاندارد های نهادینه شده در پلتفرم خود را پیاده سازی کند .پس از نصب فیزیکی بلو اسپارک تینونینگ باکس در مسیر فرامین ECU ، معیار ها و پارامتر های جدیدی را جایگزین تعاریف از پیش تعیین شده ECU خودرو ها می کند و موجب تغییرات ویژه در کنترل نهایی خودرو ، در بارهای مختلف وارد شده و شرایط مختلف رانندگی می گردد .

تیونینگ باکس خودرو

تیونینگ باکس بلو اسپارک از چه طریق قدرت موتور خودرو را افزایش می دهد ؟

ECU بکار رفته در خودرو ها ، با بهره گیری از سنسور ها و عملگر های مختلفی ، پارامتر های بسیاری را در خودرو تنظیم می کند ، این سنسور ها ، سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP و سنسور فشار بوست توربو Boost Pressure Sensor می باشد ، که این یونیت با استفاده از این 2 سنسور تغییرات لازمه را جهت افزایش توان خروجی خودرو اعمال می کند . دنیای پر رمز و راز هیجان سرعت را می توان با نصب یک جعبه الکترونیکی روی خودرو لمس و تجربه نمود .

هدف تیونیگ باکس خودرو چیست ؟

هدف از تیونینگ خودرو انجام تغییراتی برای گرفتن راندمان بهتر از موتور خودرو است ، اما شرکت های خودروسازی از بیم کاهش عمر مفید موتور خودرو تمایلی به انجام آن ندارند تیونینگ کردن یعنی ارتقا دادن بخشهای مختلف خودرو مثل : قدرت موتور ، ظاهر خودرو و ایجاد تغییرات در سایر بخش های خودرو اسـت . تیونینگ مزایای زیادی دارد اما همان قدر هم می تواند معایب داشته باشد ، تیونرهایی کـه اینکار را انجام می دهند درآمد فوق العاده بالایی دارند و چند نفر از آنها خودروهـای سوپر اسپرتی را طراحی کرده اند .

تیونینگ خودرو رابه طور خلاصه می توان به عنوان ارتقا دادن مشخصات فنی و ظاهری یک خودرو تعریف کرد . در واقع هنگامی که از تیونینگ یک خودرو صحبت می کنیم منظور اصلی تغییر ظاهر ، تقویت موتور و مشخصات فنی یا ایجاد تغییرات مهم در سایر بخش های آن خودرو اسـت . بـه گونه ای کـه در پایان کار خودروی مورد نظر بـه خودروی جدیدی تبدیل می شود . پیشینه ی تیونیگ را می توان در اواسط قرن بیستم میلادی جست و جو کرد .خودروهای تیونینگ شده گاهی تا دو برابر خودروهای عادی از همان مدل قدرت دارند . چرا خودروسازان خودشان این تغییرات را روی خودرو انجام نمی دهند تا خودروهای قویی تری تولید کنند ؟
همان گونه که اشاره گردید خودروسازان به راحتی می توانند تغییراتی که تیونر ها انجام می دهند را بر روی خودروها اعمال کنند حتی به قدرت های بالاتری هم برسند چرا که دانششان در زمینه خودرو و به ویژه موتور های تولید شده بسیار کامل تر از تیونر ها است اما در این میان چند نکته مهم وجود دارد که خودروسازان را از انجام این کار باز می دارد .

نخستین مسئله بحث دوام موتوراست ؛ موتورهای تیونینگ شده ( البته بسته به سطح افزایش قدرت موتور ) معمولا زودتر از موتورهای عادی آسیب می بینند . البته خودروسازان معتبر همواره در زمان طراحی موتور و سایر بخش های خودرو ، مجموعه اجزا را برای حد بالاتری از آنچه خودرو به طور معمول به آن نیاز دارد طراحی می کنند و به این ترتیب موتور و سایر اجزا خودروهای با فناوری روز به راحتی می توانند فشار های بیشتری را تحمل کنند اما این موضوع محدودیت هایی نیز دارد و پس از عبور از این محدودیت ها ، موتور خودرو تحت فشار نا متناسب با طراحی و مهندسی اش قرار می گیرد که حاصل آن آسیب دیدگی سریع تر اجزا موتور است . این مسئله برای تیونر ها اهمیت چندانی ندارد اما خودروسازان که ناچار به گارانتی کردن خودروهای تولیدی خود هستند ، نمی توانند ریسک این آسیب دیدگی را بپذیرند و به همین دلیل دوام را بر توان موتور ترجیح می دهند و دقیقا به همین دلیل است که بسیاری از خودروهای تیونینگ شده از سوی تیونر های خارج از شرکت های خودروسازی ، گارانتی شرکت سازنده خودرو را از دست می دهند .

در کنار این ها مسایل مربوط به آلایندگی و مصرف سوخت هم مطرح است چرا که موتورهای تقویت شده معمولا در این دو زمینه ضعف هایی نسبت به موتورهای استاندارد دارند و گاهی در آزمون های آلایندگی نمی توانند گواهی های لازم را کسب کنند . این ها و البته دلایل دیگر ، شرکت های خودروساز را از تقویت بیش از حد موتورهای تولید خود باز می دارد ضمن آن که این خودرو ها تیراژ تولید پایینی دارند و گاهی اقدام برای تولید آن ها برای شرکت های خودروساز با توجه به جایگاه برند ارزش سرمایه گذاری ندارد .

چه خودروهایی تیونینگ می شوند؟

تقریبا تمامی خودروهایی که در خیابان های دنیا وجود دارند، قابلیت تیونینگ را دارند. اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است که خودروی مربوطه تا چه میزان این قابلیت را دارد و چه شرکتی تیونینگ آن را بر عهده می گیرد؟همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، معمولا خودروهای پر طرفدار و دارای کلاس جهانی، بیشتر قابلیت تیونینگ را دارند چراکه شرکت های زیادی اقدام به تولید قطعات تقویت شده و یا اسپرت برای آن ها می کنند. اما خودروهایی که کمتر شناخته شده هستند، این قابلیت را نداشته و نمی توان قطعات مخصوص تیونینگ آن ها را در بازار یافت و یا شرکت یا فردی را پیدا کرد که تیونینگ آن را بر عهده بگیرد.

شرکت ها و یا مراکز تیونینگ در ایران می توانند از خودروی معمولی شما همچون پژو 405، پژو 206، سمند، پراید و غیره، خودرویی بی نظیر بسازند که کاملا با نمونه های معمول موجود در خیابان ها، تفاوت داشته باشد و هر فردی که به آن می نگرد تفاوت آن را احساس کند.علاوه بر تیونینگ ظاهری، این مراکز می توانند با تقویت موتور و تعویض بعضی قطعات داخلی خودرو، از لحاظ فنی نیز خودروی شما را ارتقا بخشیده و در مقایسه با سایر خودروهای هم رده، قدرت و سرعت آن را به طرز محسوسی بالا ببرند و آن را حتی مناسب حضور در مسابقات مختلف نمایند.فرقی نمی کند که خودروی شما یک خودروی سدان یا هاچ بک باشد و یا یک خودروی شاسی بلند و آفرود. متناسب با شرایطی که قصد استفاده از خودرو را دارید، می توانید خودروی خود را به دست یک فرد متخصص در این زمینه سپرده و یک خودروی اسپرت، زیبا و قدرتمندتر تحویل بگیرید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (469 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (328 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (320 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (248 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (216 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (183 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (120 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (95 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
(ویدئو) روایت افتخارآمیز رضا ناجی از لحظه برنده شدن بهترین بازیگر جشنواره برلین بین چند ابر بازیگر دنیا برای فیلم آواز گنجشک ها
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس