آشنایی با زبان بدن گربه ها

  سه شنبه، 11 بهمن 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
آشنایی با زبان بدن گربه ها
گربه‌های از طریق علائم مختلفی (حالت بدن و دم، حالات صورت و صداهای متفاوت) برای برقراری ارتباط و رساندن منظور خود استفاده می‌کنند. با یادگیری رفتارشناسی گربه و معنی حرکات و حالت‌‎ها می‌توانید گربه‌ها را درک کنید و خواسته‌های آن‌ها را بهتر متوجه شوید.

زبان بدن گربه و فهمیدن آن می تواند برای صاحبان آن ها یک معما باشد. تفسیر کردن رفتار، معنی حرکات گربه و صداهای عجیب غریب به سرپرست آن ها بستگی دارد تا متوجه شوند در ذهن و سر حیوان کوچک و نازشان چه می گذرد. زبان دم گربه شما می تواند چیزهای بسیار زیادی در رابطه با خلق وخوی آن ها به شما بگوید. وقتی که صاحبان آن ها به خانه می آیند و یا قصد دیده شدن و جلب توجه شما را دارند، سعی می کنند با حرکات دم خود به شما نزدیک شوند تا احساسات آن ها را تشخیص دهید. درحالی که دم گربه شما به سمت بالا باشد نشان از نزدیک شدن و جلب توجه دارد. به طورکلی گربه ها در نحوه برقراری ارتباط بسیار ظریف و پیچیده هستند، اما صرف زمان برای یادگیری زبان بدن آن ها می تواند به تقویت رابطه شما با گربه کمک کند. با یادگیری زبان بدن آن ها می توانید دریابید که چطور نسبت حرکات گربه واکنش نشان دهید.

جهت گیری بدن، در گربه ها نشان دهنده چیست؟

جهت گیری بدن، شاخص دیگری برای نشان دادن روحیه درونی یا بیرونی گربه ها است.جهت گیری می تواند نشان دهنده موارد زیر باشد:

  • دوستی
  • عصبانیت
  • پرخاشگری
  • اعتماد به نفس بالا

گربه ها سعی می کنند با ایستادن در مقابل گربه های دیگر، بالا رفتن از سطوح خیلی بلند و یا پف کردن موهای خود، خود را زیاد بزرگ جلوه دهند و اعتماد به نفس خود را به رخ گربه های دیگر بکشند. این رفتار معمولاً نمایش تسلط یا پرخاشگری یا تهدیدی صریح است.

معنی رفتارهای رایج گربه

وقتی می گویم زبان بدن یک گربه را می فهمم، منظورم چیزی است که وقتی از کل بدن شان برای برقراری ارتباط استفاده می کنند، می گویند. زیرا برای بچه گربه ها کافی نیست که با استفاده از دم، گوش یا صداهای مختلف به ما بگویند که چه فکر می کنند. آن ها به راه دیگری برای برقراری ارتباط با آنچه در ذهن گربه سانان است نیاز دارند. این رفتار گربه ها از طریق زبان بدن (کل) آ ن ها توضیح داده می شود.

به پشت دراز کشیده، شکم نمایان است

در زبان بدن گربه ها این بدان معنی است که گربه شما کاملاً به شما اعتماد دارد و به اندازه کافی احساس راحتی می کند که آسیب پذیرترین ناحیه خود را برای شما آشکار کند. از سوی دیگر، اگر جرأت داشته باشید برای مالش شکم بروید، 99 درصد احتمال دارد که دست تان خراشیده شود. می دانم، این تله ای است که افراد کمی می توانند در برابر آن مقاومت کنند.

پشت قوس دار

برای نوازش آماده شوید! اگر گربه ای به شما نزدیک شد و کمرش را قوس داد، سعی می کنند به شما بگویند که او را نوازش کنید (خراش های پشت گوش نیز مورد استقبال قرار می گیرد). ترکیب خاص پشت کمانی در ترکیب با موهای پرزدار (کلاسیک هالووین را در نظر بگیرید) به این معنی است که گربه شما ترسیده یا عصبانی است.

به شما مالیدن

اگرچه اکثر مردم فکر می کنند این بدان معناست که بچه گربه آن ها احساس محبت می کند، دلیل واقعی مالش کمی پیچیده تر است. گربه ها خود را به اشیا (یا افراد) می مالند تا قلمرو خود را مشخص کنند. این امر به ویژه هنگامی که گونه های خود را به چیزی می مالند، به دلیل غدد واقع در آن جا که فرمون های ویژه (سرزمینی) آزاد می کنند، صادق است.

گربه

گربه خمیده

این رایج ترین حالت خوابیدن در گربه ها است. این بدان معناست که گربه شما احساس آرامش و امنیت می کند. این گونه خوابیدن گربه ها از دست دادن گرمای آن ها را به حداقل می رساند. بااین حال، اگر متوجه شده اید که گربه شما در طول روز زیاد می خوابد، باید توجه داشته باشید و با دامپزشک خود مشورت کنید.

لیسیدن شما

اگر سزاوار یک جلسه نظافت ویژه از گربه خود بودید معنی زیادی دارد. حالا شما یک “گربه” خاص هستید. گربه ها وقتی شروع به لیسیدن پوست، مو، لاله گوش یا حتی نیش زدن لباس های شما می کنند و شما را عضوی مهم از گروه خانواده می دانند، محبت زیادی نشان می دهند. آن ها این کار را به همان روشی انجام می دهند که شما با نوازش گربه خود به او محبت نشان می دهید.

زبان بدن گربه شاد وآرام

در زبان بدن گربه ها وقتی گربه شما آرام و خوشحال است، ممکن است خواب آلود یا سرد به نظر برسد. ماهیچه های آن ها شل است و سرشان به جای چرخیدن و نگاه کردن به اطراف بی حرکت خواهد بود. گربه ای که آرام و راضی به نظر می رسد ممکن است از نوازش کردن یا در آغوش گرفتن استقبال کند.

  • گوش ها: گوش های یک گربه آرام در حالت طبیعی قرار می گیرند. آن ها به سمت سر صاف یا زاویه دار به عقب نخواهند بود. درحالی که گوش های آن ها ممکن است در پاسخ به صدا تکان بخورد، اما دائماً نمی چرخند.
  • چشم ها: هنگامی که گربه شما آرام است، مردمک های آن ها به اندازه معمول خود خواهد بود. ممکن است آن ها را ببینید که چشمان شان را تا نیمه ببندند، انگار که گربه در حال چرت زدن است. به نظر نمی رسند مراقب باشند یا قصد داشته باشند.
  • بدن: اگر گربه شما دراز کشیده است، ممکن است به پهلو باشد، به طوری که شکمش نمایان شود. این نشانه آن است که آن ها احساس امنیت می کنند. اگر گربه در حالت نشسته باشد، پشت او صاف و سرش بالا خواهد بود.
  • دم: یک گربه شاد و آرام اجازه می دهد دم خود را دراز کند و صاف دراز بکشد. دم نسبتاً ثابت خواهد بود و خز روی آن صاف خواهد بود.

زبان بدن گربه خواهان بازی

در زبان بدن رفتار گربه ها وقتی گربه شما می خواهد بازی کند، انرژی زیادی نشان می دهد. آن ها ممکن است شروع به تعقیب شما در خانه کنند، انگار که شما را تشویق می کنند تا به بازی بپیوندید. آن ها ممکن است شروع به بازی با یک اسباب بازی مورد علاقه خود کنند.

  • گوش ها: یک گربه بازیگوش گوش های خود را بالا خواهد داشت. گوش ها به سمت جلو اشاره می کنند، و ممکن است فکر کنید که گوش ها بسیار هوشیار به نظر می رسند.
  • چشم ها: گربه شما در حین بازی به شدت به شما یا یک اسباب بازی نگاه می کند. مردمک چشم آن ها گشاد می شود و ممکن است در چشمان شان ظاهری وحشی به خود بگیرند.
  • بدن: گربه ها دوست دارند بازی های تعقیبی انجام دهند. ممکن است گربه ای را ببینید که خمیده است و انتهای عقبی خود را بلند کرده است که گویی آماده است بپرد. ضربه زدن نشانه دیگری است که نشان می دهد گربه شما احساس بازیگوشی می کند.
  • دم: برخی از گربه ها دم خود را پایین نگه می دارند درحالی که آماده جهش هستند. ممکن است متوجه شوید که دم آن ها بالا رفته و به اطراف می چرخند. گاهی اوقات، یک گربه یا بچه گربه جوان ممکن است حتی دم خود را تعقیب کند.

زبان بدن گربه ترسیده یا نگران

یک گربه ترسیده ممکن است شبیه یک گربه هالووین با پشت کمانی و دم بلند شده باشد. ممکن است بچه گربه شما یک مخفی گاه پیدا کند و از بیرون آمدن امتناع کند. آن ها ممکن است دندان های خود را نشان دهند یا خش خش کنند. گربه شما ممکن است علائم ترسیدن زیر را نیز نشان دهد.

  • گوش ها: زبان بدن گربه ها گربه شما ممکن است گوش های خود را به سرعت به جلو و عقب تکان دهد تا بتواند صداهای اطراف خود را کنترل کند. آن ها ممکن است گوش های خود را به سمت پایین بکشند تا به طرفین اشاره کنند یا صاف روی سر خود دراز بکشند.
  • چشم ها: یک گربه ترسیده ممکن است بسیار مراقب به نظر برسد. چشمان شان باز و مردمک چشم شان باز می شود.
  • بدن: گربه شما ممکن است کمرش را قوس دهد و اجازه دهد خزش سیخ شود. آن ها ممکن است به حالت خمیده بروند که انگار در شرف فرار هستند. شما می توانید ببینید که آن ها در تنش هستند و آماده پاسخ جنگ یا گریز هستند.
  • دم: یک گربه ترسیده ممکن است دم خود را بالا و سفت نگه دارد. آن ها ممکن است دم خود را دور بدن خود بپیچند تا از چنگ زدن یا گازگرفتن آن محافظت کنند.

چرا گربه ها به دم خود حمله می کنند؟

حمله کردن گربه ها به دم خود با آگاهی بیشتر نسبت به محیط در رفتار بچه گربه ها رایج است. با بالغ شدن بچه ها و تبدیل به گربه این رفتار در آن ها کاهش می یابد. اگر گربه بالغ شما همواره در حال تعقیب، حمله و یا گازگرفتن دم خود باشد، نشان دهنده بی فایده بودن چیزی است. حمله به دم خود به صورت شدید، سرگرم کننده نیست، می تواند به معنای آلرژی، عفونت، آسیب دیدگی و یا یک بیماری عصبی مانند هایپرستزی باشد. اگر نسبت به این رفتار گربه خود دچار نگرانی شده اید، می توانید این مسئله را با دامپزشک در میان بگذارید.

دم تکان دادن گربه ها نشان دهنده چیست؟

گربه ها برای فهماندن بسیاری از حرف هایشان دم خود را با مدل های مختلف تکان می دهند. زمانی که گربه ها دمشان را بالا می گیرند به این معنی است که خوشحال و شاد است، اگر دم گربه کشیده باشد بسیار هیجان زده شده است و اضطراب و استرس دارد و اگر دم گربه با مو های سیخ سیخ شده مشاهده کنید به این معنا است که او احساس تهدید و یا خطر می کند.

چگونه با گربه ها ارتباط برقرار کنیم؟

شما و گربه تان با زبان های مختلف و متفاوتی باهم صحبت می کنید. شما می توانید با حالت های بدن گربه و حرکاتی که انجام می دهد پیام های گربه را دریافت کنید و هرچه بیشتر با گربه ها صحبت کنید، آن ها بیشتر با شما صحبت می کنند. ارتباط برقرار کردن با گربه ها کار بسیار آسانی است و اگر درک زبان بدن آن را داشته باشید می توانید رابطه ای دوستانه داشته باشید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (440 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (240 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (192 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (176 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (160 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (114 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
تسلیت پزشکیان به خانواده های داغدار کارگران معدن طبس در بدو ورود به تهران
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW