آشنایی با ضرب المثل با یک گل بهار نمی شود

  پنجشنبه، 08 آبان 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با ضرب المثل با یک گل بهار نمی شود
با ضرب المثل با یک گل بهار نمی شود در این بخش از ساعدنیوز همراه باشید.

ضرب المثل با یک گل بهار نمی شود

داستان ضرب المثل

یک ضرب المثل قدیمی میگه با یک گل بهار نمی شه نظر شما چیه؟ طبق یک نظرسنجی انجام شده برخی از مردم معتقدند آقا بهار، بهاره وقتی فصل بهار بیاد کاری که نداره یک گل یا صد گل می خواد وابشه عده ای دیگه هم معتقدند با یک گل که بهار نمی شه بعضی ها با عصبانیت گفتند اول یه خورده فکر کن ببین خیلی مونده تا فصل بهار الان به فکر پاییز و زمستون و کم گازی و ... باش.

ولی راستشو بخواین این ضرب المثل همین طوری بیخود گفته نشده اما ما و چند تا از بروبچ سعی کردیم با حل یه معادله چند مجهولی این قضیه رو واستون موشکافی کنیم اگه یه خورده به معنی این جمله دقت بشه می توان فهمید که در اون بار معنایی بسیار زیادی نهفته است!

می خوام با یه مثال ساده واستون بگم این ضرب المثل چه پیامی داره اول این که فکر کنید داخل سازمانی مشغول به کار هستید و باید تمام اعضای سازمان به خصوص رئیس و معاونان و حتی کارمندای دون پایه اش هم کارشون رو به درستی انجام بدن حالا تصور کنین در جمع درون سازمانی یه نقص و کاستی در اجرای ارزش های انسانی و حتی کاریشون وجود داشته باشه چه اتفاقی می افته؟ و کسی بخواد بدون توجه به قوانین و مقررات آن سازمان کارهاشو انجام بده چی میشه؟

و از همه مهم تر اگر اون فرد بخواد رئیس سازمان باشه مکافاتیه که امکان درست شدنش وجود نداره چند روز پیش یکی از شهروندان نالان و گرفتار از یکی از مسئولان به سرعت خودشو رسونده بود دفتر روزنامه وی گفت: نمی دونم چرا بعضی ها می خوان به هر طریقی که شده از زیر بار مسئولیت شونه خالی کنن و به خصوص اون فرد بخواد یه مسئول یا یک کارمند باشه و بدون هیچ احساس مسئولیتی کاری انجام بده چه قدر این رفتار می تونه نا امید کننده باشه یکی نیست بگه آقا یه تنه به کجا می خوای برسی؟ همه باید با هم همکاری کنن تا کارها سر و سامان بگیره فکر کنید اگر قرار بود بهار تنها با یه گل بیاد باید سال ها همین طوری منتظر می موند تا بهار بشه وشاید هم دیگه بهاری در کار نبود.

اگر ما بخوایم همین طوری دست رو دست بذاریم تا شاید یکی دیگه کاری مفید انجام بده شاید دیگه مفید بی معنی بشه باید بدونیم که برای پیشبرد کارهامون به خصوص در ادارات و سازمان ها باید همگی احساس مسئولیت داشته باشیم نذاریم مشکلات درون سازمانی باعث بشه که کارهایی رو که باید درست انجام بدیم رو با درگیری های بی ربط و حسادت های بی جا نتونیم انجام بدیم.

تصویر

معانی با یک گل بهار نمی شود

۱- برای تحقق هدف باید تمام مقدمات آن را فراهم کرد و یکی کافی نیست.

۲- با یک آدم خوب همه دنیا درست نمیشود.

۳- انجام هر کاری تنها شاید اینکه یک نفر کارش را درست و خوب انجام بده، کافی نباشه. نیاز هست تا همه ما، هر یک بنا به سهم و نقشی که داره، بهترین عملکردش را داشته باشه و آنچه را که باید انجام بدهد.

۴- با یک گل بهار نمیشه و لازمه همه برای بهترشدن همدیگر و خودمون تلاش کنیم.

۵- با دیدن جزء و یک نشانه مثبت نمیتوان نتیجه گیری کاملا امیدوارانه و کلی کرد.

۶- برای این ضرب المثل می توان تصور کرد که تنها با وجود یک گل نمی توان به آمدن فصل بهار دلخوش بود و فصل بهار با وجود انبوهی از گل ها معنی خواهد داشت نه تنها یک گل.

۷- تقریبا معادل این ضرب المثل مثل «یک دست صدا ندارد» است.

داستان کوتاه با یک گل بهار نمی شود

جوانی بی فکر تمام میراثی را که برایش مانده بود به باد داد و دیگر جز بالاپوشی که به تن داشت، چیزی برایش نماند. جوانک روزی پرستویی را که پیش از فصل بهار از راه رسیده بود، دید و تصوّر کرد هوا رو به گرمی است و دیگر نیازی به بالاپوش ندارد. آن گاه جوانک بالاپوشش را نیز همانند وسایل دیگرش فروخت. امّا طولی نکشید که هوای زمستانی با یخ بندانی سخت دوباره خودنمایی کرد.

یک روز که جوانک به جایی می رفت چشمش به پرستویی افتاد که از سرما یخ زده بود و به او گفت: «پرنده ی بیچاره، هم خودت را به خاک سیاه نشاندی و هم مرا.»

انتخاب زمان اشتباه، همیشه خطرناک است.

مثال برای با یک گل بهار نمی شود

مثلا در شهری یک فرد باعث ناراحتی ما می شود ولی قضاوت ما نباید این باشد که همه افراد این شهر افراد بدی هستند.

مثلا یک پزشک در مورد یک بیماری تشخیص اشتباه بدهد، ما نباید بگوییم که همه پزشکان بی سواد هستند.

مثلا یک مغازه دار اگر چیزی را گران بدهد نباید این طور قضاوت شود که همه مغازه دارها بی انصاف هستند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (86 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (81 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (67 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (64 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان اردبیلی برای میکاپ کردن گوسفند ها حماسه آفرید/ این مغز نیست معدن طلاست😂 + عکس (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رهبر انقلاب : راه طولانی پیمودید و حسینیه ما را از رایحه دل‌های ولایت‌مدارتان معطر کردید ؛ سلام مرا به بوشهری‌ها برسانید
(ویدیو) پاسخ دندان‌شکن و در عین حال محترمانه‌ی شهربانو منصوریان به توهین مبینا نعمت زاده، دارنده مدال برنز المپیک 2024/ میدونید چرا ووشو جزو رشته‌های المپیک نیست؟
گروگان‌گیری و شکنجه 10 روزه تاجیکستانی‌ها در ایران توسط 6 افغانی!
رهبر معظم انقلاب: همسر بنده خیلی مشتاق بودند که به این گروه ملحق شوند، شرمنده ایشان شدم که شرایط حضورشان مهیا نشد
رهبر معظم انقلاب سخنگو نداشته و ندارند/ افشای علت آرامش و اطمینان خاطر رهبر انقلاب در شرایط حاد و حساس
همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس
9 دانشگاه ایرانی در میان برترین‌‌های رتبه‌بندی سال 2024 شانگهای
از تحصیل مبینا نعمت‌زاده در پزشکی تا استفاده از ظریف در دولت در حواشی داغ امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
جزئیات برگزاری آزمون کاردانی ویژه دانشگاه فنی و حرفه‌ای
بیوگرافی و زندگی خصوصی ساعد سهیلی و همسر فرانسوی‌اش+تصاویر جذاب و دیدنی
تصاویری جذاب از آزمون عملی کنکور هنر 1403/ کنکور یعنی همین، فقط بشینی طراحی کنی
ویدیو/ گویا مونالیزا با آقوی همساده خصومت شخصی داشته! تابلوش به جای لبخند، اخم ژکوند نشونش داده/ ایرج طهماسب هنگ کرد از خاطرات موزۀ لوور آقای همساده
همۀ جزئیات قوانین کسر از خدمت برای مشمولان نظام وظیفه/ بدو بیا که صددرصد یکیش حتماً شامل حالت میشه
تصاویر/ صفر تا صد نکات حیاتی و مهم برای زیارتی معنوی و به یاد ماندنی در "پیاده‌روی اربعین"
تصادف رانندگی» چگونه به عکاسی از «بزرگترین غار جهان» ختم شد؟ +عکس
منتخب روز   
همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی