آشنایی با ضرب المثل چو خواهی که نامت نماند نهان

  دوشنبه، 05 آبان 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
آشنایی با ضرب المثل چو خواهی که نامت نماند نهان
با ضرب المثل چو خواهی که نامت نماند نهان و داستان و مفهوم آن در این بخش از ساعدنیوز همراه باشید.

ضرب المثل چو خواهی که نامت نماند نهان

ضرب المثل ها در بسیاری از موارد مفهوم کلام را بهتر می رسانند؛ از این رو ما در این مطلب به بررسی مفهوم، معنی و برداشتی از چو خواهی که نامت نماند نهان مکن نام نیک بزرگان نهان خواهیم پرداخت.

مثل ضرب المثل های چینی، فرانسوی یا عربی. ادبیات پارسی نیز سرشار از ابیاتی است که به خاطر پختگی و در عین حال موجز بودن، در طول زمان به ضرب المثل تبدیل شده اند.

در این میان اشعار شاعر بزرگ، استاد سخن، سعدی شیرازی جایگاه ویژه ای داشته و بسیاری از ابیات بوستان و گلستان وی در میان مردم شناخته شده است. در این مقاله به "برداشتی از چو خواهی که نامت نماند نهان مکن نام نیک بزرگان نهان"، از سعدی شیرازی که در کتاب ارزشمند بوستان در قالب مثنوی آورده شده است، می پردازیم و بررسی می کنیم که این مثل چه معنی داشته و در چه مواقعی استفاده می شود.

تصویر

مفهوم ضرب المثل

این بیت مثل اغلب اشعار سعدی که به سهل و ممتنع مشهور هستند، نسبتا ساده بیان شده و قابل فهم است. معنی لغت به لغت آن این است که اگر می خواهی آوازه و نام بلندی پیدا کنی، از کسانی که پیش از تو پرآوازه بوده اند یاد کن و وجود آنها را منکر مشو.

وقتی کسی در امری با استفاده از کمک و دانش بزرگان و پیشینیان پیشرفتی می کند، نباید با هدف اینکه تنها کار و ماحصل تلاش او دیده شود، پیشرفت ها و نتایج تلاش دیگران و پیشینیان را پنهان کرده و یا منکر شود. این ضرب المثل برای کسانی استفاده می شود که گمان می کنند اگر از کسانی که در رشته و تخصص آن ها پیشرفت داشته اند، نام برده نشود، نام آن ها بیشتر شناخته خواهد شد. درصورتی که این تصور اشتباه است. از قواعد و قوانین جهان این است که هر عملی به خودت منعکس می شود و اگر با افتخار از بزرگان و پیشینیان تمجید کنی، روزی نیز کسی از تو تمجید خواهد کرد.

در واقع در این بیت، سعدی اشاره می کند که ما در صورتی نام و آوازه پیدا می کنیم که صادقانه از نتایج تلاش ها و پیشرفت های علما، بزرگان و اندیشمندان و بهره هایی که از نتایج کار آن ها برده ایم، نام ببریم. در اینجا به صفت خوب اخلاقی «قدردانی» نیز به صورت ضمنی اشاره شده است. سعدی بزرگ در بیتی دیگر از قصیده ای بلند نیز به همین مفهوم اشاره کرده است:

نام نیک رفتگان، ضایع مکن
تا بماند نام نیکت، پایدار

معنی چو خواهی که نامت نماند نهان

• مفهوم این مَثَل یعنی اینکه اگر شخصی بزرگ علمی به تو آموخت، با افتخار از او تعریف و تمجید کن تا به وسیله آن نیز تو شناخته شوی.

• اگر میخواهی در این دنیا نام تو ماندگار و پرآوازه باشد و بر سر زبان ها بیفتد، از نام نیک بزرگان یاد کن.

• معنی کلی اگر شخصی تلاش بسیاری کند و از تجربه عالمان، بزرگان و اندیشمندان بهره ببرند و نام آنها را پنهان نگه دارد نام او نیز در نزد عام نهان و ناشناخته می ماند.

آشنایی با عبارات و ضرب المثل های فارسی کمک می کند تا در گفتگوهای روزانه از آن ها استفاده کرده و زیباتر و سلیس تر صحبت کنیم و کلام ما تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. همان طور که ملاحظه کردید، ضرب المثل «چو خواهی که نامت نماند نهان، مکن نام نیک بزرگان نهان» توصیه به صداقت و حفظ امانت در خصوص دستاوردهای بزرگان و پیشینیان دارد.

توضیحی درباره سعدی

مشرف الدین مصلح بن عبدالله شیرازی معروف به "سعدی شیرازی" یا "شیخ شیرازی" یکی از نویسندگان و شعرای مشهور ایرانی در قرن هفتم هجری قمری است. تاریخ تقریبی تولد سعدی را بین سال های 600 تا 615 هجری قمری نوشته اند.سعدی در کودکی پدر خود را از دست داد. بیشتر اعضای خانواده او اهل علم، دین و دانش بودند. چنانچه خود نیز می گوید:همه قبیله ی من، عالمان دین بودند مرا معلم عشق تو، شاعری آموخت.

سعدی شیرازی

این شاعر گرانقدر در سنین در جوانی، جهت تحصیل ادب، تفسیر، فقه، کلام و حکمت به مدرسه نظامیه در بغداد رفت. او در این مدرسه که مهمترین مرکز علم و دانش آن زمان محسوب می شد در درس استادان معروفی چون سهروردی شرکت کرد.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (459 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (326 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (218 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (28 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (16 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (8 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند