آشنایی با آبشار شیخ علیخان

  پنجشنبه، 20 مرداد 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با آبشار شیخ علیخان
آبشار شیخ علیخان مجاور روستای شیخ علیخان در شهرستان کوهرنگ و استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این آبشار به آبشار مینیاتوری ایران شهرت دارد.آب این آبشار، از چشمه های اطراف روستا سرچشمه می گیرد. این آبشار بزرگ، هنوز برای گردشگرانی که برای اولین بار از جاذبه های کوهرنگ بازدید می کنند ناشناخته مانده است.

استان چهار محال و بختیاری در مرکز رشته کوه های زاگرس قرار گرفته و جاذبه های گردشگری متعددی نظیر رودخانه، جنگل و آبشارهای خیره کننده ای را در دل خود جای داده است. با توجه به قرار گرفتن این استان در ارتفاعات تعداد زیادی چشمه و رودخانه از آن نشات گرفته اند تا جاییکه رودخانه های اصلی ایران نظیر کارون و زاینده رو از آن متولد شده اند و هر ساله حدود یازده میلیارد متر مکعب آب از طریق آنها به استان های اصفهان و خوزستان می رسند.

روستای شيخ علی خان از توابع بخش مركزی كوهرنگ است. اين روستا را ارتفاعات چهل خشت و زردكوه دربر گرفته اند. ارتفاع روستای شيخ علی خان از سطح دريا دوهزار و دویست متر است. آب و هوای روستا در فصول بهار و تابستان، ملايم و در زمستان، سرد است. روستای شیخ علیخان یکی از روستاهایی است که دارای محصولات محلی، ازجمله عسل و مواد لبنی و... است. همچنین بسیاری از آداب و رسوم محلی و سنتی خود را نیز حفظ کرده است. این آداب و رسوم، که ازجمله آن ها نواهای مربوط به شادی یا نوای خاص ساز چپ را می توان مثال زد، زیرمجموعه رسوم بختیاری قرار می گیرند و به عنوان جاذبه های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری، می توانند برای گردشگران جاذبه ای منحصربه فرد باشند.

چرا بازدید از آبشار شیخ علی خان کوهرنگ را پیشنهاد می کنیم؟

آبشار شیخ علیخان یکی از زیباترین آبشارهای ایران است و بازدید از آن، می تواند روزی خاطره انگیز و رویایی را برای شما و همراهان تان بسازد.

  • برخی از دلایلی که ما را مجاب می کند بازدید از این آبشار زیبای استان چهارمحال و بختیاری را به شما پیشنهاد دهیم عبارتند از:
  • آب وهوای مطبوع روستای شیخ علی خان و آبشار آن در فصل بهار و تابستان
  • رویش لاله های واژگون در دشت های اطراف آبشار در فصل بهار که به زیبایی آن می افزاید.
  • جلوه ی منحصربه فرد و چشم نواز آبشار یخی در فصل زمستان
  • وجود گیاهان دارویی و خوراکی گوناگون و مفید در اطراف آبشار و دشت های نزدیک به آن
  • بکر بودن منطقه و دستکاری نشدن آن توسط انسان؛ چیزی که در این عصر به ندرت یافت می شود.
  • مهمان نوازی بختیاری ها و مردم خون گرم کوهرنگ و آداب و رسوم سنتی و زیبای آن ها و نیز امکان خریداری محصولات محلی و بومی روستا که طعم بی نظیری دارند.

آبشار شیخ علیخان

آبشار شیخ علیخان

آب يکی از نعمت ها و زیبایی های بی بدیل طبیعت است، اما جاری شدن آن از ارتفاع كوهساران و تشكيل آبشار به يک جاذبه مفرح و دل انگيزتر تبديل می شود. در ورودی روستای شيخ عليخان، آب اين آبشار از ميان يک تنگه پرشيب جاری شده و با خود نسيم سردی را در پيش روی گردشگران قرار می دهد. آبشار شیخ علی خان از جاهای دیدنی کوهرنگ است و در ۴۰ کیلومتری روستای سرآقاسید در نزدیکی شهر چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ، قرار دارد.

آب این آبشار از ارتفاعات اطراف روستا سرچشمه می گیرد. فاصله این آبشار زیبا از شهرکرد در حدود نود کیلومتر است. آبشار در فصل بهار زیباترین منظره و بیشترین میزان آب را دارد. در فصل بهار لاله های واژگون در این منطقه شکوفا می شوند و زیبایی این مکان دوچندان می شود.

آبشار در زمستان

در واقع در فصل بهار، هر جای استان چهارمحال و بختياری که باشی، آب های جاری و چشمه های خروشانی را مشاهده می شود كه طبيعت بكر و زيبای اين استان را بيش از پيش ديدنی تر می کند. اما در فصولی مانند زمستان سرمای هوا در شهرستان کوهرنگ سبب می شود که اين آبشار در زمستان به مجموعه ای از قنديل تبديل شود که اين امر زيبايی آبشار را دوچندان می کند. ارتفاع بسياری از قنديل های آبشار به بيش از نيم متر و حتی يک متر می رسد و همین جذابیت و زیبایی خاصی به آبشار می دهد و تصویر دلکشی از طبیعت را به چشمان گردشگران عرضه می کند.

گیاهان دارویی در کنار آبشار

استان چهارمحال و بختیاری دارای طبیعت سحرانگیز و جاذبه های بسیاری است، اما آبشار شیخ علیخان از بدیع ترین مناظر این استان است. در سینه کش دره ای که آب سفید رنگ آبشار جاری است، پیچش گل های رنگارنگ و بوی برخی گیاهان دارویی و خوراکی، جلوه هایی از طبیعت افسون گر بام ایران را به گردشگران ارزانی می دارد. کناره های آبشار شیخ علی خان در فصل بهار پوشیده از گیاهان دارویی مفید و گیاهان خوراکی است.

این گیاهان که بسیار معطر هستند، گاهی هوای خنک کنار آبشار را با بوی دلنواز خود، زیباتر می کنند. در این منطقه عطر پونه های وحشی می پیچد و انسان را وادار به تعظیم در برابر این همه زیبایی می کند. گردشگران از دیدن این منظره دلکش و هوای لطیف متحیر می شوند و گویی تکه ای از بهشت را پیش روی خود می بینند.

آبشار شیخ علیخان یک جاذبه صد در صد طبیعی است که هیچ گونه دستکاری از جانب انسان در آن صورت نگرفته و یکی از مناطق بکر گردشگری است که هر ساله گردشگران بسیاری را از داخل و بیرون از استان، به ویژه از جانب استان های گرمسیری به سمت خود جذب می کند. در ۱۰ متری آبشار، حباب ها و توده های نم آب معلق و سرگردان در هوا نوازشگر گردشگران مشتاق طبیعت است که به سرچشمه این آبشار می روند .این منطقه دارای امکانات رفاهی نیست. در نزدیکی آبشار تنها سکوهایی از سنگ و سیمان برای نشستن گردشگران ساخته شده است.

در این منطقه سایه بانی در نظر گرفته نشده و طبیعت گردانی که در فصول گرم به این منطقه سفر می کنند با خود چادرهایی برای استراحت و محافظت از خود در برابر آفتاب می برند. از لحاظ هوا، این منطقه به خاطر داشتن آب فراوان و ارتفاعات در فصول گرم نیز خنک است.

به نظر می رسد میراث فرهنگی باید در این مکان طبیعی سرمایه گذاری کند و با تاسیس امکانات رفاهی، علاوه بر ایجاد وسایل آرامش و رفاهی برای گردشگران، به جذب هرچه بیشتر گردشگر در این منطقه کمک کند. پوشش سبز حاشیه دره، چشم انداز آبشار و چشمه ای که در مجاورت آن قرار دارد، چنان خیره کننده است که دل کندن از این آبشار سفید زیبا را که در میان کوهساران پنهان مانده، به راحتی امکان پذیر نمی کند. اين آبشار علی رغم زيبايی های بی نظيری که دارد، هنوز برای گردشگرانی كه برای اولين بار از جاذبه های كوهرنگ بازديد می كنند، ناشناخته مانده است.

امکانات تفریحی و گردشگری آبشار شیخ علی خان

متأسفانه به دلیل عدم سرمایه گذاری میراث فرهنگی یا بخش خصوصی در این منطقه، آبشار شیخ علی خان کوهرنگ امکانات رفاهی و گردشگری چندانی ندارد.تنها تعدادی سکوی سیمانی اطراف آبشار ایجاد شده است که مردم برای نشستن یا برپایی چادر از آن ها استفاده می کنند.البته با توجه به نزدیکی آبشار به دیگر جاذبه های گردشگری چلگرد، مسافران با دشواری خاصی در این خصوص مواجه نخواهند بود. در ادامه ی این یادداشت، در مورد سایر نقاط گردشگری نزدیک به آبشار شیخ علی خان اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهیم.

 آبشار شیخ علی خان

چگونه به آبشار شیخ علی خان چلگرد برویم؟

در صورتی که قصد سفر به آبشار شیخ علی خان را دارید، ابتدا خودتان را به شهرکرد برسانید. امکان سفر به شهرکرد هم از مسیر زمینی و هم از مسیر هوایی میسر است. برای خرید اینترنتی بلیط هواپیما سفرمارکت می تواند به شما کمک کند.پس از رسیدن به شهرکرد، به سمت فارسان حرکت کرده و سپس به سمت جاده ی چلگرد بروید. بعد از رسیدن به چلگرد، بر اساس تابلوهای راهنما راه آبشار شیخ علی خان را در پیش بگیرید. با طی مسافت کوتاهی به مقصد خواهید رسید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید سلام و احوال پرسی محمود احمدی نژاد و آیت الله جنتی در یک مراسم+ عکس
دیگران می‌خوانند   
سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها! جزییات لایحه "حجاب" و بازداشت این پنج گروه توسط پلیس تعبیر خواب مدفوع در توالت فیلم دردناک از لحظه بلعیده شدن مرد مشهدی توسط زمین در سیل رونمایی شاهرخ استخری از مدل مو و استایل اروپایی جذابش در بلژیک/ مثل همیشه خوشتیپ+عکس اندازه ی باورنکردنی تگرگ هایی که در مشهد بارید با این 6 روش سریع و خانگی "تیرگی آرنج و زانو را از بین ببرید {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ مرتضی پورعلی گنجی با گل های رنگارنگ+ عکس یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب (تصاویر) تغییر چهره بازیگر نقش کودکی «سهراب» سریال از سرنوشت بعد 5 سال ترفند های طلایی برای تمیز کردن آب آکواریوم در خانه ایده خلاقانه برای تبدیل لاک براق به لاک مات روش خشک کردن گل محمدی با حفظ عطر و رنگ ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش همه چیز درباره مزوژل جالپرو: مزایا، معایب و کاربردها حرکات جالب استاندار کنگ فو کار آذربایجان غربی/ ماشالا چقدر حرفه ای 3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار!
اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی
پسربچه کرجی چطور 1300 نفر را به دردسر انداخت!
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم