آشنایی با انواع کاور بدنه خودرو

  یکشنبه، 23 خرداد 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با انواع کاور بدنه خودرو
کاور بدنه اتومبیل راهی برای تغییر ظاهر وسیله نقلیه شما بدون نیاز به رنگ کردن بدنه زمان‌گیر و گران است. این شامل پوشش کامل یا جزئی وسیله نقلیه شما است. در ادامه این مطلب با انواع کلور بدنه خودر آشنا می شوید.

کاور بدنه خودرو و گلس خودرو از امکانات به روز و جدید در نگهداری و تزیینات خودرو است، که امروزه بسیار کاربرد دارد. کاور بدنه خودرو علاوه بر تغییرات فانتزی در رنگ بدنه اتومبیل برای تنوع، بعنوان یک محافظ بدنه و رنگ خودرو در برابر عوامل محیطی مثل خط و خش، آفتاب سوختگی، رطوبت، زنگ زدگی، ضربات سطحی و موارد دیگری نظیر ریختن اسید و باران اسیدی می باشد. کاور بدنه خودرو در اولین تولیدات بیشتر برای خودرو های لوکس و گران قیمت قابل استفاده بوده؛ اما با استقبال و تمایل افراد به کاربرد گلس خودرو، تولید و عرضه کاور بدنه خودرو، کم کم به بازارهای عمومی هم راه پیدا کرده است.

کاور خودرو با ایجاد یک پوشش از جنس PVC روی بدنه، زیبایی و کیفیت خودرو را بیشتر می کند. اکثر کاورها دارای خاصیت نانو و آب گریز هستند. کاورها به دو دسته رنگی و بی رنگ تقسیم می شوند. کاورهای بی رنگ تغییری در رنگ بدنه خودرو ایجاد نمی کنند و تنها برای محافظت از بدنه نصب می شوند و استحکام بیشتری نسبت به کاورهای رنگی دارند.

تاریخچه استفاده از کاور بدنه خودرو

در صورتی که علاقه مند به خودرو باشید، به احتمال زیاد با کلمه کاور بدنه خودرو برخورد کرده اید. پوشش بدنه خودرو برای اولین بار توسط شرکت های تیونینگ برای خودروهای گران قیمت و لوکس مورد استفاده قرار گرفت و بعد ها با پیشرفت تکنولوژی و پایین آمدن قیمت آن به بازار های عمومی راه پیدا کرد.
بخصوص در یک دهه ی اخیر پیشرفت چشم گیر تکنولوژی و ورود نانو به صنایع خودروسازی، لایه ای را برای محافظت از بدنه خودرو در مقابل عواملی نظیر ضربات سطحی و همچنین لکه های شیمیایی تولید کردند.

ضرورت استفاده از کاور بدنه خودرو

امروزه محافظت از بدنه خودرو به امری بسیار حیاتی در میان علاقه مندان این حوزه و صاحبان خودرو تبدیل شده است. استفاده از سرامیک برای تولید کاور بدنه خودرو برای نخستین بار با سرمایه گذری مشترک آمریکا و روسیه به منظور محافظت از بدنه خودروهای لوکس تولید شد، با ورود نانو به این عرصه و پیشرفت تکنولوژِی هزینه تولید آن پایین آمد و به بازار های عمومی راه پیدا کرد. در سال های اخیر با ورود خودرو های لوکس به داخل کشور و اهمیت حفظ بدنه آن ها از این کاور بیشتر استفاده شده است.
در کشورهای توسعه یافته به تیونینگ علم و تخصص نگاه می کنند. اما در کشور ما از این واژه بیشتر برای ظاهر زیبای اتومبیل استفاده می شود. برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ از کاور بدنه خودرو سرامیکی در ایران استفاده شد.

موارد استفاده کاور بدنه خودرو

استفاده از این پوشش سرامیکی تنها محدود به خودرو نمی گردد از آن برای محافظت از بدنه هواپیما ها و یا حتی وسایل منزل نیز استفاده می شود.
همچنین در خودرو استفاده از آن تنها محدود به بدنه خودرو نمی باشداز آن می تواند برای شیشه خودرو که منجر به وضوح بیشتر و کثیفی کمتر نیز می شود و یا حتی عدم نیاز به برف پاک کن در هوای بارانی می شود.

تفاوت پولیش با کاور بدنه خودرو

شاید تا حالا از پولیش برای جلا و تمیز کردن بدنه خودرو استفاده کرده باشید، جالب است بدانید که پولیش با کم کردن ضخانت رنگ و برداشتن لایه ی نازک از آن باعث تمییز شدن بدنه می گردد، در حالی که کاور بدنه خودرو چون از فناوری نانو استفاده شده است با پر کردن شیارهای ریز روی سطح رنگ و با اضافه کردن ضخانت آن از بدنه خودرو محافظت می کند.

کاور بی رنگ خودرو

این نوع از کاورها مقاومت بیشتری نسبت به کاورهای رنگی دارند و بیشتر برای محافظت از بدنه خودرو مورد استفاده قرار می گیرند. کاورهای بی رنگ تغییری در رنگ بدنه خودرو ایجاد نمی کنند. این کاورها در صورتی که از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند تا ۵ سال خاصیت محافظتی خود را حفظ می کنند. کاورهای بی رنگ به دو دسته مات و بی رنگ ( PPF) تقسیم می شوند.

کاور بی رنگ خودرو

کاورهای رنگی خودرو

کاورهای رنگی سبب تغییر در رنگ بدنه خودرو می شوند و به عبارتی با استفاده از این کاورها می توانید خودرو را به رنگ دلخواه خود تبدیل کنید. این نوع از کاورها مقاومت بسیار کمی نسبت به کاورهای بی رنگ دارند. کاورهای رنگی بیشتر برای تغییر رنگ بدنه خودرو به کار می روند و چندان نقش محافظتی ندارند. کاورهای رنگی به سه دسته کاستوم، مات و براق تقسیم می شوند.

کاور کاستوم Custom

استفاده از این نوع کاور سبب تغییر خاص و منحصر به فرد رنگ بدنه خودرو می شود. از تریم های پر کاربرد این خودرو می توان به کاور طلایی کروم هفت رنگ اشاره کرد.کاور کاستوم (castum ) کمی گرانتر از بقیه کاورها هستند اما خودروی شما در نهایت یک خودروی خاص خواهد بود. کاور کاستوم تریم های طلایی و هفت رنگ دارد که بنا به سلیقه خود میتوانید از آنها استفاده کرده و یک خودروی لوکس برای خود بسازید.

کاور کاستوم Custom

کاور مات Matt

کاورهای مات در بین علاقه مندان تیونینگ محبوبیت بسیاری دارد. در این نوع کاور از رنگ دانه های مات استفاده می شود و جلوه خاصی به خودرو می دهد. استفاده از کاور مات آسیبی به رنگ خودرو وارد نمی کند.

با استفاده از این کامل و بدون آسیب زدن به رنگ اتومبیل و بدون استفاده از مواد شیمیایی می توان رنگ خودرو را مات کرد.

کاور مات Matt

کاور براق Gloss

کاور براق برای کسانی پیشنهاد می شود که قصد تیونینگ کردن خودرو را ندارند و تنها می خواهند از یک کاور خوب برای خودرو خود استفاده کنند. رنگ دانه های مورد استفاده در کاور براق مانند پوسته بیرونی اغلب خودروهاست.

این کاور بیشتر برای پوشش خارجی بدنه و محافظت از رنگ اتومبیل استفاده می شود.

کاور براق Gloss

مزایای استفاده از کاور خودرو

  • پس از کاور کردن خودرو نیازی به پرداخت هزینه چندباره برای واکس و پولیش ندارید.
  • کاورهای خودرو وام بیشتری نسبت به رنگ خودرو دارند.
  • اگر کاور خودرو به صورت درست نگهداری شود، می تواند به عنوان یک پوشش دائمی محسوب شود.
  • مهم ترین مزیت کاورها محافظت از بدنه خودرو است.
  • کاورها زیبایی و درخشندگی خاصی به خودرو می دهند.

معایب استفاده از کاور برای بدنه خودرو

  • به دلیل محدودیت عرض رول های کاور، ممکن است قسمت هایی از روکش به صورت لب به لب در کنار هم قرار گیرند و نمای خوبی نداشته باشند.
  • گرمای زیاد سبب سخت شدن و فرسودگی کاور می شود و پس از چند سال جدا کردن آن مشکل خواهد بود.
  • استفاده از کاور برای خودروهای قدیمی مقرون به صرفه نیست.
  • نصب کاور یک کار تخصصی است و هر گونه اشتباه در نصب آن سبب تغییر شکل خودرو می شود.
  • اگر کاور خودرو به درستی نصب نشده باشد، آب در زیر آن گیر کرده و موجب زنگ زدگی می شود.

نکات مهم درباره کاور بدنه خودرو

  • کاورهای خودرو قابل شست و شو هستند.
  • پولیش و واکس معمولی به کاور خودرو آسیب می زند.
  • کاورها پولیش و واکس مخصوص به خود را دارند.
  • حرارت زیاد، فشار بسیار زیاد آب و اسیدها به کاور خودرو آسیب وارد می کنند.

آموزش نصب کاور بدنه خودرو

در صورتیکه انحنای روی بدنه خودرو کمتر باشد،کاور راحت تر، و بهتر به بدنه خودرو چسبیده می شود.

در صورت امکان قبل از نصب ابتدا آرم خودرو، آینه ها، دستگیره، سپر، چراغ و به طور کلی لوازم جانبی که از بهترین چسب در مقابل جلوگیری می کند، برای راحت تر و بهتر چسبیدن کاور به بدنه خودرو، جدا گردد.

قبل از نصب بدنه خودرو را از هرگونه آلودگی و چربی روی سطح آن پاک کنید. ممکن است الکتریسیته ساکن باعث جذب ذرات گرد و غبار به بدنه خودرو گردد لذا برای خنثی کردن الکتریسیته و پاک کردن ذرات از دستمال نم دار استفاده کنید.

برخی از این کش ها جهت خاصی برای نصب دارند(طرح روکش به شکلی است که باید در جهت خاص چسبانده شود) دستورالعمل نصب این روکش ها را مطالعه کنید و مطمئن شویم که در جهت درست چسبیده می شود.

دقت کنید که رنگ انتخاب شده با طراحی ماشین و داخل کابین آن سازگار باشد.

هنگام نصب کاملا دقت کنید لایه ها روی هم نیافتند و یا درز ایجاد نکنند حتی الامکان محل برش را روی لبه و انحنای بدنه قرار دهید.

در صورتی که زیر روکش هوا رفت نگران نباشید با فشار دادن آن در جهت خاص می توانید هوا را خارج کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (416 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (347 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (302 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (260 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (228 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (228 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (203 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (196 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (113 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (96 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (96 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (82 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (73 نظر) مستندی از خانه و محله‌ی مادری دکتر مسعود پزشکیان در محله دوقوز پله ارومیه/حیاطی با صفا و پر از درخت انگور و ماشین معمولی در حیاط (70 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شراره رخام: تزریق ژل لب باعث بیکاریم شد؛ با کمک یه پزشک خوب این ژل رو تخلیه کردم
رسوم عجیب جهان پارت 2 ؛ رسم افتادن دندان در در کشورها
تصویر متفاوت ایران از زبان گردشگران خارجی‌ در «سندباد»
نماینده رهبر انقلاب به ملاقات داغدیدگان حادثه معدن طبس رفت
عارف عازم ایروان شد/ پیشنهاد عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا
اسرائیل بعد از 18 سال به صورت زمینی به لبنان حمله کرد
چالش روزانه‌ی باهوش شو!/ فقط افرادی با IQ بالای 100 میتوانند زیر 9 ثانیه این بازی فکری رو حل کنند/ کدوم گزینه نمای کناری چتر است؟
سفر زمان/ تصویری از کتاب فارسی چهارم دبستان 60 سال قبل!/ بنظرتون این کتابارو از کجا تهیه میکردن؟
(ویدیو) برای اولین بار در برنامه شب آهنگی/ حامد آهنگی نتونست کبری خانوم رو کنترل کنه شب آهنگی رفت رو هوا/ فقط اونجایی که آهنگی میگه وای نکن🤣
علت‌ و درمان گودی زیر چشم بدون جراحی و تزریق ژل
(ویدیو) میز عزای تزیین شده با شمع و غذاهای شاهانه نسرین مقانلو برای سالگرد ارشیا+ متن جگرسوز و تلخ
فواید معجزه آسای ماسک خاک رس برای صورت + معرفی بهترین ماسک خاک رس
بازسازی خیره‌کننده چهره آمنهوتپ اول 3500 سال بعد از مرگش! + تصاویر
راهنمای انتخاب بهترین دستگاه لیزر موهای زائد برای انواع پوست و مو
روستایی دورافتاده و حیرت انگیز در ایران با معماری روس ها! در گره‌بان از ریختن زباله بپرهیزید+ تصاویر
منتخب روز   
به مناسبت تولد 52 سالگی لیلا حاتمی یادی کنیم از اولین روز به دنیا آمدن خانم بازیگر در بیمارستان +عکس /خوشحالی زری خوشکام و علی حاتمی در آن روزها 9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور