آشنایی با انواع میل سوپاپ یا میل بادامک خودرو

  یکشنبه، 22 تیر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
آشنایی با انواع میل سوپاپ یا میل بادامک خودرو
در حال حاضر در اکثر خودروهای مدرن از موتورهایی که به میل سوپاپ DOHC مجهزهستند استفاده می شود. دلیل آن هم تزریق هوا و سوخت به شکلی بهتر می باشد و باعث می شود تا با حجم موتور یکسان، قدرت بیشتری نسبت به سایر موتورهای خودرو که فاقد میل سوپاپ DOHC می باشند، تولید شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، در قسمت موتور خودرو و اجزاء آن شاید تاکنون واژه میل بادامک را شنیده اید و یا به حروف اختصاری OHV، SOHC، یا DOHC مندرج بر کاور موتور برخی خودروها توجه نموده اید؟ آیا می دانید این حروف اختصاری به چه مشخصه ای در موتور اشاره دارند یا به کدام بخش از موتور خودرو مربوط می شوند؟ این عبارت ها در حقیقت به نوع میل بادامک (Camshaft) در موتور اشاره دارند. میل بادامک قطعه ای است که وظیفه باز و بسته نمودن سوپاپ ها را به عهده دارد. این قطعه در برخی موتورها در بالای سیلندر واقع است و در برخی دیگر در پایین موتور قرار گرفته است.در ادامه به بررسی انواع میل بادامک ها و چگونگی عملکرد آن ها پرداخته شده است.

وظایف میل بادامک

  1. باز و بسته نمودن سوپاپ ها به وسیله چرخش میل سوپاپ و قرار گرفتن بادامک ها زیر تایپت ها
  2. یک دایره خارج از مرکز روی این قطعه وجود دارد که زمانیکه شیطانک پمپ بنزین روی آن قرار می گیرد و بالا و پایین می شود، باعث می شود تا بنزین از باک به کاربراتور توسط پمپ بنزین انجام شود.
  3. روی میل بادامک یا همان میل سوپاپ دنده ای وجود دارد که باعث بکار انداختن دلکو و اویل پمپ می شود.

انواع میل بادامک

میل بادامک ها یا همان میل سوپاپ ها انواع مختلفی دارند و همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم با حروف های انگلیسی به صورت اختصاری نوشته می شوند.

میل بادامک OHV

این نوع از میل سوپاپ به نوعی گفته می شود که در زیر (پایین) موتور قرار دارند و نیرو را به وسیله میل های بلند به سوپاپ ها انتقال می دهند. این مدل از میل سوپاپ ها با این که مدل قدیمی محسوب می شوند ولی چندین سال است که با موفقیت از آنها در موتور خودرو استفاده می شود. موتورهایی که به این نوع از میل بادامک ها مجهز هستند نسبت به انواع دیگر کوچکترند و در عین حال دوام بیشتری دارند. کارشناسان خودرو معتقدند که در این نوع از میل سوپاپ ها، تنظیم زمانبندی دقیق سوپاپ ها در سرعت های بالا امری مشکل است. همچنین در این مدل از موتورها نصب بیش از دو سوپاپ برای هر سیلندر ممکن نمی باشد.

میل بادامک SOHC

این مدل از میل بادامک ها در بالای سیلندر و به صورت ردیفی قرار دارند که اغلب در موتورهای خطی از این مدل میل سوپاپ ها استفاده می شود. برای ان نوع از موتورها که به شکل خطی هستند و تنها دارای یک میل بادامک می باشند، در هر سیلندر دو سوپاپ تعبیع می شود که یکی از آنها برای ورود هوا و سوخت گیری و دیگری برای خروج گازهای حاصل از احتراق می باشد. گفتنی است در این مدل از موتورها، باز و بسته شدن سوپاپ ها به وسیله میل بادامک و بدون واسطه انجام می شود. در این مدل از موتورها زمانبندی سوپاپ ها بسیار دقیق تر از موتورهای OHV می باشد.

میل بادامک DOHC

در این نوع از موتورها میل سوپاپ ها به شکل جفتی در بالای سیلندرها قرار دارند. در خودروهای که موتور آنها خطی است، از دو میل سوپاپ DOHC و در موتورهای V شکل از چهار میل بادامک DOHC استفاده می شود. در موتورهای که به میل سوپاپ DOHC مجهز می باشند، برای هر سیلندر از چهار سوپاپ استفاده می شود که دو سوپاپ وظیف ورود سوخت و هوا را بر عهده دارند و دو سوپاپ هم برای خروج گازهای حاصل از احتراق می باشند.

در حال حاضر در اکثر خودروهای مدرن از موتورهایی که به میل سوپاپ DOHC مجهزهستند استفاده می شود. دلیل آن هم تزریق هوا و سوخت به شکلی بهتر می باشد و باعث می شود تا با حجم موتور یکسان، قدرت بیشتری نسبت به سایر موتورهای خودرو که فاقد میل سوپاپ DOHC می باشند، تولید شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (217 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (165 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (150 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (36 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (29 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
میانجی گری پسر 17 ساله با از دست دادن جانش تمام شد
یک حیوان نایاب پس از 2 قرن در ایران دیده شد + فیلم | این حیوان گمشده، ایرانی‌ها را خوشحال کرد
قدرت صدای علیرضا قربانی بنای تخت جمشید را خراب می‌کند؟ حاشیه‌های تازه کنسرتی که از امروز شروع می‌شود
از فحاشی به ایرانیان مقیم خارج پای صندوق های رای تا واکنش مردم به دو مرحله‌ای شدن انتخابات در حواشی داغ امروز یکشنبه 10 تیر 1403
وزیر علوم: علم قابل خرید و فروش نیست، ما به علم عنکبوتی اعتقاد نداریم
پیام پزشکیان خطاب به زنان و دختران ایرانی بعد از اعلام نتایج انتخابات
بار مسکن از چه زمانی روی دوش مردم سنگین شد؟
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند