آشنایی با انواع تیغه برف پاک کن خودرو

  شنبه، 28 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با انواع تیغه برف پاک کن خودرو
تیغه برف پاک کن های فابریک کارخانه معمولا فلزی بوده اما زمانی که قصد تعویض برف پاک کن خود را داشته باشید می توانید از انواع برف پاک کن های موجود در بازار استفاده کنید.

همانطور که میدانید؛ باران و تگرگ در فصل زمستان و گرد و خاک موجود در هوا باعث کاهش دید رانندگان شده و این موضوع می تواند سبب تصادف شود. از این رو آشنایی با انواع تیغه برف پاک کن و زمان تعوض آن بسیار ضروری می باشد.

تیغه برف پاک کن دارای یک قسمت لاستیکی است که به سبب چسبندگی آن به شیشه خودرو با حرکت خود، شیشه ی خودرو را تمیز می کند.

تیغه برف پا ک کن های اولیه به صورت دستی و اهرمی بوده است. امروزه تیغه برف پاک کن های اتوماتیکی با انواع متنوعی در بازار وجود دارند.

تصویر
تیغه برف پاک کن

انواع تیغه های برف پاک کن اتومبیل

  • تیغه معمولی برف پاک کن

این نوع تیغه برف پاک کن در واقع از نوع مرسوم و ساده است که بیشتر خودرو ها از آن استفاده می کنند. بدنه این نوع تیغه ساده (صاف) است. لبه لاستیکی این تیغه معمولا از جنس لاستیک فشرده است.

  • تیغه برف گیردار

تیغه برف پاک کن برف گیردار بیشتر مخصوص نواحی سرد سیر طراحی شده که مناسب پاک کردن یخ و برف از روی شیشه است. این تیغه برف پاک کن طوری طراحی شده است که از روی یخ و برف سر نمی خورد و به طور قابل توجه ای شیشه را در این شرایط سخت تمیز می کند.

  • تیغه ژله ای برف پاک کن

تیغه های ژله ای که اصطلاحاً به مگانی معروف هستند برخلاف بسیاری از برف پاک کن های فابریک ماشین ها به خوبی آب را از روی شیشه خودرو به طور کامل پاک می نمایند و سبب افزایش دید در بارندگی می باشد و این به دلیل حالت انعطاف پذیری که دارند می باشد که کاملاً بروی سطح شیشه نشسته و کاملاً سطح شیشه را تمیز می کنند. بدنه اصلاح شده و حالت آیرودینامیکی و همچنین سیلیکون با کیفیت استفاده شده در این تیغه برف پاک کن باعث شده این تیغه عملکرد بهتری نسبت به تیغه های ساده داشته باشد. عمر طولانی تر و همچنین طرح های مختلف باعث شده این نوع تیغه جایگزین مناسبی برای تیغه های معمولی باشد.

  • تیغه برف پاک کن برف گیردار Winter wipers:

تیغه برف پاک کن برف گیردار بیشتر مخصوص نواحی سرد سیر طراحی شده که مناسب پاک کردن یخ و برف از روی شیشه است. این تیغه برف پاک کن طوری طراحی شده است که از روی یخ و برف سر نمی خورد و به طور قابل توجه ای شیشه را در این شرایط سخت تمیز می کند.

تفاوت بین تیغه های برف پاک کن اتومبیل

با توجه به کارکرد بالای تیغه های برف پاک کن و مصرف زیاد آن جنسی که در قسمت لاستیکی آن استفاده می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پس سعی کنید از جنس خوب و برند معتبر برای خرید استفاده کنید.

زیرا هر چقدر جنس با کیفیت تر باشد از دوام و قدرت پاک کنندگی بیشتری برخوردار خواهد بود.

تصویر
تیغه برف پاک کن

تفاوت بین تیغه برف پاک کن ژله ای و لاستیکی

امروزه در بیشتر تیغه های برف پاک کن از پلاستیک فشرده و یا سیلیکون یا همان ژله ای استفاده می شود که جنس سیلیکونی آن به مراتب بهتر است و از عملکرد بهتری هم برخوردار است.

مزایای تیغه برف پاک کن سیلیکونی عبارتند از:

  • قدرت پاک کنندگی بالا
  • بدون ایجاد صدا
  • مقاومت در برابر تغییرات جوی آب و هوایی از جمله گرما و سرمای زیاد
  • مقاومت در برابر تابش مستقیم اشعه uv
  • طول عمر زیاد نسبت به جنس لاستیکی آن
  • بدون ایجاد خش در روی شیشه

انواع طرح های برف پاک کن

در اکثر اتومبیل ها تیغه های برف پاک کن خودروها به صورت ساده ی حرکت رفت و برگشتی به یک جهت، استفاده شده است. محور دوران یک تیغه در مرکز شیشه و محور بعدی در سمت راننده قرار دارد.

از انواع طرح های دیگر می توان به تیغه های مخالف در جهت چپ و راست، سه تیغه کامیون ها، پانتوگراف اتوبوس ها و همینطور برف پاک کن های دو تیغی با اتصال به سقف در خودروهای نظامی را بر شمرد.

حتی طرح تیغه تک و مرکزی، که در این نوع تیغه ها، یک تیغه مرکزی حرکت رفت و برگشتی و دورانی یا همان M شکل دارد که در اتومبیل مرسدس بنز می توانید نمونه آن را مشاهده کنید.

۹۰ درصد رانندگان تصمیم گیرشان بر اساس دید بدون مانع و واضحی است که از جاده دارند و این موضوع نشان دهنده این است که واضح دیدن هنگام رانندگی تا چه حد میتواند مهم باشد.

به خصوص در فصل زمستان و روزهای بارانی که دید راننده از طریق آب باران، تگرگ، برف و یا پاشیدن آب بر اثر عبور ماشین دیگر از سطح جاده بر روی شیشه جلوی اتومبیل مخشوش میشود.

پس یا دقت در انتخاب تیغه ی مناسب برای برف پاک کن اتومبیل خود، مانع از بروز حوادث ناگوار و خسارات جبران ناپذیر شوید.

زمان تعویض تیغه برف پاک کن ها

معمولا زمان تعویض این اجزای خودرو به شرایط محیطی محل رانندگی بستگی دارد و نمی توان زمان دقیق برای آن مشخص کرد.

باران، برف، نور خورشید و اشعه ی uv به مرور زمان باعث پوسیدگی و ترک در قسمت لاستیکی تیغه می شود و ممکن است باعث ایجاد صدا و خط روی شیشه شود.

از طرفی به مرور زمان گرد و خاک موجود در هوا به قسمت لاستیکی تیغه چسبیده می شود و باعث کاهش چسبندگی تیغه به شیشه خودرو و کارایی تیغه می شود.

بنابراین توصیه می شود تیغه برف پاک کن ها باید به طور معمول هر شش ماه یک بار تعویض شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (572 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (36 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان