آشنایی با انواع رنگ خودرو

  چهارشنبه، 25 فروردین 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
آشنایی با انواع رنگ خودرو
علی رقم نوع اتومبیل (سدان، سقف باز شونده یا Convertible , ون ها، اسپرت و غیره) و مدل و ظاهر و مشخصات خودرو, مهم ترین فاکتور خرید خودرو رنگ خودرو است.

رنگ ماشین مانند دیگر رنگ ها مثل رنگ های معمولی برای رنگ کردن خانه نمیباشد رنگ ماشین باید دارای یک سری ویژگی و استاندارد باشد که از سوی تولیدکنندگان ماشین ها برای تعویض رنگ ماشین و یا لکه گیری تعیین می شود.

اهمیت زیادی دارد که هزینه شما برای خرید رنگ ماشین به چه صورت است رنگی که شما خریداری میکنید برای ماشینتان مناسب است یا نه از این جهت که آیا به صورت خش می افتد و یا لکه می گیرد و یا اینکه اصلا طبیعی نیست و یا اینکه بعد از مدتی پوسته پوسته می شود و … .

در بازار امروزه که خرید رنگ ماشین ارزش و هزینه زیادی را می طلبد بسیار اهمیت دارد که رنگی که می خرید دارای استانداردهای تعریف شده و همچنین دارای کیفیت لازم برای رنگ زدن و تعویض رنگ ماشین شما باشد.

مواد تشکیل دهنده رنگ های اتومبیلی

رنگ اتومبیل از 3 ماده اولیه و اصلی زیر تهیه می شود.

  • رزین

  • پیگمان

  • حلال

رزین عاملی است که پیگمان ها را در حالت معلق(تعلیق) در کنار هم نگه می دارد و باعث چسبندگی بیشتر رنگ به سطح مورد نظر می شود.

پیگمان پوردی شبیه بتون و شامل 100 رنگ یا تونر است و به صورت رنگ متالیک خودرو و صدفی در بازار موجود است.

حلال عاملی است که باعث سیالیت رنگ می شود. بدون حلال ویسکوزیته رنگ بالا می رود و انتقال آن از ظرفی به ظرف دیگر مشکل است.

تصویر
انواع رنگ خودرو

انواع رنگ اتومبیل

رنگ اتومبیل دارای انواع متفاوت با مزیت های گوناگون است. این رنگ ها عبارت اند از:

  • رنگ های ساده Gloss/Solid

رنگ های ساده در واقع یک لایه رنگ معمولی هستند که با یک روکش بی رنگ پوشیده می شوند.

این پوشش بی رنگ به اتومبیل کمک می کند، علاوه بر ظاهر براقی که پیدا می کند مانع از ایجاد خط و خش و آسیب رساندن اجسام خارجی به رنگ اتومبیل شود.

شاید بشود گفت که تقریبا اکثرخودروهای موجود در بازار به طور استاندارد با این نوع از انواع رنگ اتومبیل، رنگ آمیزی می شوند.به غیر از خودروهای گران قیمت و لوکس که از رنگ های خاص و گاهی سفارشی برخوردار هستند.

رنگ های ساده ارزان قیمت اند و فقط با یکبار رنگ کردن تمام بدنه ی خودرو رنگ می شود و این رنگ کاملا به سطح بدنه می چسبد و برای همین موقع آسیب دیدگی و خش شدن قسمتی از بدنه، به راحتی و با استفاده از قلم های خش گیری قابل ترمیم هستند.

اگر آسیب دیدگی های جدی و خراشیدگی های عمیق در روی بدنه، در این نوع رنگ به وجود آید، تعمیرگاه و مراکز خدمات رنگ خودرو با قیمت پایینی اقدام به ترمیم و درست کردن رنگ اتومبیل خواهند کرد.

رنگ های ارائه شده در مدل رنگ های ساده بیشتر از طیف رنگ هایی چون سفید، مشکی، آبی، قرمز و یا خاکستری هستند و تنوع انواع رنگ را ندارند.

با وجود مزیتی که این رنگ از نظر قیمت پایین و سرعت در رنگ آمیزی دارد، اما اگر برای ترمیم انواع رنگ اتومبیل خود به یک مرکز خدمات رنگ خودرو که با تجربه و خبره هستند مراجعه نکنید و در صورت عدم رنگ آمیزی صحیح رنگ صاف و یکدستی حاصل نشده و رنگ حالتی دانه دانه و چروکیده به خود خواهد گرفت.

بعضی از خودروسازان از روشی به نام رنگ آمیزی دو لایه در رنگ ساده استفاده می کنند. که در این روش رنگ آکلریک را با یک ماده ی سخت کننده مثل ایزوسایانات (isocyanate) مخلوط می کنند تا رنگ کاملا به بدنه خودرو بچسبد و از آن به سادگی جدا نشود.

تصویر
انواع رنگ خودرو
  • رنگ های مات وکدر یا Mittef inish

این نوع از انواع رنگ اتومبیل از تمامی مدل های دیگر گران تر بوده وبرای رنگ اتومبیل های خاص وگران قیمت به کار می رود.

برای مات کردن و گرفتن درخشندگی رنگ راه حل هایی وجود دارد، اما اغلب سازندگان این رنگها به وسیله ی پوشاندن سطح رنگ ساده با پوششی از اپوکسی به همراه روکشی از PVC

ظاهری مات و کدر به رنگ داده و مانع از درخشش رنگ میشوند.

رنگ های مورد استفاده در این گونه رنگ ها شامل طیف هایی از رنگ سیاه و خاکستری است. ضمن اینکه نگهداری و ترمیم این مدل از رنگ بسیار دشوار است.

مثلا برای تمیز کردن و شستشوی این اتومبیل ها نمی توان از مواد تمیز کننده و پولیش های عادی استفاده کرد، چون موجب از بین رفتن لایه ی رنگ مات در آن ها خواهد شد و چیزی که باقی می ماند لایه ی رنگ ساده است.

یا اگر رنگ اتومبیل دچار آسیب شود ساختن و هماهنگ کردن آن با رنگی که در اتومبیل به کار رفته کاری سخت ودشوار خواهد بود.پس برای آسیب ندیدن و از بین نرفتن رنگ اتومبیل به نکات توصیه شده توسط شرکت سازنده کاملا دقت کرده وبه آن ها توجه کنید.

  • رنگ های متالیک Metallie برای رنگ ماشین:

از نظر قیمت این نوع از رنگ ها با رنگ ساده چندان تفاوتی ندارد. مخصوصاً اگر خودروهایی که با این روش رنگ می شوند، خودروهای سایز کوچک باشند. بعضی از کارخانه ها و سازندگان خودرو افزایش قیمت نامحسوسی برای خودروهایی با رنگ متالیک مطالبه می کنند.

رنگ متالیک از نظر ساختار هم چندان تفاوتی با رنگ ساده ندارد. همان رنگ ساده را با مقدار ناچیز و مشخصی از پودر فلز مخلوط می کنند تا به رنگ متالیک دست یابند. البته باید گفت که مقدار اضافه کردن و درصد این پودر فلز در کارخانه های سازنده خودرو متفاوت است.

اما نسبت آن را می توان تقریبا در حدود ۲ درصد پودر آلومینیوم و یا چیزی در حدود ۱به۵۰ در نظر گرفت. خودروهایی که به این روش رنگ آمیزی می شوند جلوه و درخشش خاص و بسیاری در مقایسه با رنگ ساده دارند و این به سبب وجود قطعات ریز و پودر فلزی است که می تواند نور را به خوبی منعکس کند.

اما این جلوه و زیبایی وقتی در اتومبیل شما بیشتر می شود و مورد توجه قرار می گیرد که اتومبیل تان همیشه تمیز باشد و الا آن چیزی که شما از این رنگ توقع دارید، در صورت کثیف بودن اتومبیل برآورده نخواهد شد.

اگر رنگ ماشین شما که متالیک است دچار خش و خط های ریز و کوچک گردد به خاطر خاصیت برقی که در فلز آن وجود دارد، از دور اصلا قابل تشخیص نیست و چون نور را منعکس می کند وجود این خش ها زیاد تاثیرگذار و قابل دید نخواهد بود.

در کنار این مزایا بعضی از معایب را هم رنگ متالیک دارا می باشد. مثلا اگر لازم باشد که خودروی شما که آسیب دیده است، مجددا رنگ آمیزی شود بعد از رنگ آمیزی ممکن است اندکی دو رنگ به نظر آید و باز این مشکل هم به خاطر وجود همان براده های فلز است که ابتدا در رنگ متالیک و اولیه خودرو وجود داشته است.

رنگ های صدفی برای رنگ ماشین:

همانطور که در رنگهای متالیک از براده های فلزی مثل آلومینیوم برای شفافیت و براقیت رنگ ماشین استفاده می شود، در رنگ های صدفی با استفاده از براده های سرامیکی که به آن در اصطلاح (میکا) می گویند، این رنگ را می سازند.

تفاوت دیگرآن نسبت به رنگ های متالیک در این است که علاوه بر منعکس کردن نور و براق کردن رنگ، نور تابیده شده را منکسر و شکسته می کنند و از این طریق طیفی از رنگ های زیبا و خیره کننده را به وجود می آورند.

وقتی به اتومبیلی که با رنگ های صدفی رنگ آمیزی شده است از زوایای مختلف نگاه کنید، طیف هایی از رنگ های مختلف را با نمای بسیار جذاب، زیبا و خیره کننده خواهید دید. ضمن این که رنگ اصلی خودرو همیشه در زیر این طیف رنگی قرار گرفته و به نمایش در می آید.

برعکس اینکه در رنگ متالیک افزودن براده های آهن تاثیری در قیمت ندارد در رنگ های صدفی براده های موجود در رنگ ماشین از قیمت بالایی برخوردار هستند، که خود به خود قیمت خودرو را افزایش می دهند و این افزایش قیمت بسته به نوع خودرو و کلاسی که خودرو دارد متفاوت خواهد بود.

ناگفته پیداست که تعمیر و ترمیم رنگ های صدفی نیز بسیار گران تمام می شود و نیاز به متخصصین حرفه ای در این زمینه خواهد بود.

رنگ های صدفی همان قابلیت ها و صفات رنگ های متالیک را دارا می باشند. ولی با ظاهری بسیار جذاب تر، چشم نوازتر و خیره کننده تر. از شرکت های خودروسازی که از این نوع رنگ ماشین برای رنگ آمیزی خودرو خود استفاده می کنند در انواع مدل های آ ئو دی را می توان نام برد.

رنگ های خاص، سفارشی و تشریفاتی برای رنگ ماشین:

این رنگ های خاص به وسیله ی متخصصین ساخته شده و نیاز به چندین لایه از رنگ آمیزی برای رنگ کردن می باشد. تا نمای اصلی و خاص را به خود بگیرد.

قیمت این رنگ ها بسیار بالا بوده و هزینه ی تعمیر و بازسازی یک قسمت از آن نیز بسیار گزاف تر و گران تر از رنگ آمیزی اولیه و همگانی اتومبیل در می آید. چرا که باید رنگ را عینا مانند رنگ اولیه ساخت.

درخشش و جلوه ای که این گونه رنگ ها به اتومبیل می دهند بسیار زیاد است به گونه ای که این اتومبیل ها را از سایر اتومبیل ها کاملاً متمایز و خاص می کند. باید بگوییم که به قدری رنگ آمیزی این خودروها هزینه بردار و سرسام آور است که فقط با قیمت رنگ آمیزی این اتومبیل ها می توان یک خودروی شیک و حتی مدل بالا را خریداری نمود.

این مدل رنگ ماشین فقط برای برخی از خودروهای تجمعی و تشریفاتی ساخته شده و در بعضی موارد صرفاً برای القای حس متفاوت بودن و حتی جلب توجه دیگران طراحی و ساخته می شود و شرکت سازنده مبلغ بسیار گزافی را فقط جهت رنگ آمیزی از مشتری خود دریافت می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (9 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...