آشنایی با عرضه اولیه استخر استیک (ISPO)

  سه شنبه، 09 آذر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با عرضه اولیه استخر استیک (ISPO)
در این مطلب، عرضه اولیه استخر استیک یا ISPO ملد را شرح می دهیم که یکی از مفاهیم بسیار مهم در بازار رمزارزها به شمار می‌رود. با ما همراه باشید.

استیکینگ ارز دیجیتال به عنوان یک جایگزین کم هزینه بجای استخراج و ماینینگ است. اما واقعا Staking چیست و چگونه کار می کند؟ پاسخ ساده است؛ خرید ارز دیجیتال و نگهداری آن در یک والت یا کیف پول. با این کار، امنیت شبکه بلاک چین هم تامین می شود. به طور خلاصه، استیکینگ به معنای دریافت سود در ازای نگهداری یک ارز دیجیتال است. بسیاری این کار را در مقابل ماینینگ رمز ارزها قرار می دهند.اگر به بازار رمزارزها علاقه دارید، احتمالاً اخبار و رویدادهای این بازار را نیز با دقت دنبال می کنید و با مفاهیم به کار رفته در این حوزه برخورد خواهید داشت. در این مطلب قصد داریم به توضیح مفهوم عرضه اولیه استخر استیک یا ISPO بپردازیم و ISPO ملد را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهیم.

ISPO چیست؟

مدل عرضه اولیه استخر استیک یا ISPO که با نام ISO نیز شناخته می شود، عبارت است از تأمین مالی یک پروژه توسعه از طریق ایجاد استخر استیک، تعیین یک حاشیه متغیر بسیار بالا، چه بسا در حد ۱۰۰ درصد که از طریق آن توسعه دهندگان می توانند تمامی پاداش های مربوط به تأیید بلوکی را اخذ کنند و در ازای آن توکن های پروژه را به نمایندگان آن ها انتقال دهند.

روش ISPO توسط چه تیمی معرفی شد؟

این مدل نوآورانه به دست تیم ساندی سواپ (Sundae Swap) در آوریل سال ۲۰۲۱ طراحی شد و با توجه به دو مرتبه تعویق استخر استیک آن، بهره برداری از این طرح تا زمان حاضر به طول انجامیده است. سپس MELD این طرح را مورد بهره برداری قرار داد و از جولای همین سال، کمپین تأمین مالی ISPO ملد آغاز به کار نمود.در نهایت اخیراً مین سواپ (MinSwap) یک به روزرسانی از این مدل را با نام عرضه عادلانه استخر استیک (FISO) ارائه نمود که به گفته توسعه دهندگان آن، الگوریتمی است که توکن ها را به صورت عادلانه بین نمایندگان خود توزیع می کند.

روش ISPO در کاردانو

برای این که بهتر متوجه سازوکار مدل عرضه اولیه استخر استیک یا ISPO ملد شوید، در ابتدا به طور خلاصه مدل تشویقی برای تأیید بلوکی در کاردانو را شرح می دهیم.در الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS)، تراکنش ها مورد اعتبارسنجی قرار می گیرند و به صورت بلوک هایی در بلاکچین گنجانده می شوند. تأییدکنندگان، گره ها یا نودهای بلاک چین هستند و از طریق کدگذاری تراکنش ها را مطابق الگوریتم اجماع مورد بازبینی قرار می دهند. هر زمان که یک گره حکم یک اسلات لیدر (یا نود شبکه) را پیدا می کند، به آن اجازه داده می شود که با ایجاد بلوک پاداش جمع کند.

انتخاب گره (استخر استیک) از سوی پروتکل (در خصوص کاردانو این پروتکل اوروبوروس نام دارد) در کنار سایر متغیرها تابعی از میزان تفویض است که مهم ترین پارامتر برای ارتقای شانس اسلات به شمار می رود. نمایندگانی که جزو اپراتورهای استخر استیک نیستند، عموماً افرادی اند که داوطلبانه قصد دارند با توکن های ADA خود در الگوریتم اجماع شبکه مشارکت بورزند و استخر منتخب خود را تقویت نمایند.

این امر شانس آن ها را در انتخابات مربوط به اعتبارسنجی افزایش می دهد. در حقیقت نمایندگان در ازای پاداش، قدرت خود را به یک اپراتور استخر واگذار می کنند.اکنون مطابق با مدل عرضه اولیه استخر استیک یا ISPO، اگر اپراتور استخر حاشیه متغیر را ۱۰۰ درصد تعیین کرده باشد، پروتکل اوروبوروس پس از کسر هزینه ثابت که از سوی اپراتور نیز دریافت می شود و اکنون حداقل میزان آن به ازای پروتکل ۳۴۰ آئوسترال آرژانتین است (این مقدار می تواند بسته به نظر اپراتور استخر بیشتر نیز باشد)، تمامی پاداش ها را در اختیار افراد قرار می دهد. در چنین مواردی، نمایندگان پاداش های خود را به صورت توکن های ADA دریافت نخواهند کرد.اگر حاشیه متغیر کمتر از 100 درصد باشد، پروتکل اوروبوروس پس از کسر هزینه ثابت که به اپراتور استخر تعلق می گیرد، موجودی را بین نمایندگان تقسیم می کند. در این مورد نمایندگان به عنوان پاداش توکن های ADA دریافت می کنند.

ISPO در کاردانو

روش ISPO با مکانیزم اثبات کار

در پروتکل گواه اثبات کار (PoW) که در آن تأیید بلوکی توسط ماینرهای دارای قابلیت محاسباتی انجام می گیرد، مشارکت از طریق تفویض وجود ندارد و بنابراین تأمین مالی پروژه ها با این مدل عرضه اولیه استخر استیک امکان پذیر نیست. به همین خاطر است که مدل ISPO در بزرگ ترین بازار دیفای یعنی اتریوم کاربردی ندارد؛ چرا که این رمزارز بر پایه الگوریتم اجماع اثبات کار اداره می شود (مهاجرت آن به الگوریتم اثبات سهام به تازگی در حال انجام است).

روش تامین مالی در ISPO

برای اینکه قدرت تأمین مالی را در مدل ISPO درک کنید، نخست باید به تحلیل میزان درآمد اپراتورهای استخر استیک به ازای امضای هر بلوک بپردازیم.ابتدا در نظر بگیرید که این اپراتورها می خواهند پروژه را با ۱۰۰ درصد از پاداش های جمع آوری شده خود تأمین مالی نمایند. در این حالت حاشیه متغیر برابر با ۱۰۰ درصد به علاوه هزینه ثابت، معمولاً ۳۴۰ آئوسترال خواهد بود. در این فرمت، همان طور که گفتیم نمایندگان از محل توسعه پروژه توکن ADA دریافت نمی کنند. همچنین تصور کنید که استخر استیک بدون رسیدن به حد اشباع به حداکثر ظرفیت تفویض خود که در حال حاضر نزدیک به ۶۵ میلیون آئوسترال است، دست یابد.در اینجا برای اینکه مظنه پاداش دوره را به شما ارائه دهیم، به یک مثال حقیقی در یکی از استخرهای استیک بایننس با حداکثر میزان تفویض ممکن در مرز اشباع اشاره می کنیم.

در این مثال، حاشیه متغیر BNB برابر با ۶ درصد است؛ اما از آن جایی که فرض ما بر این است که استخر استیک به ازای ISPO خود ۱۰۰ درصد سود خواهد داشت، بنابراین ناچار خواهیم بود که تمامی دریافتی SPO و نمایندگان را روی هم جمع بزنیم.به این ترتیب متوسط پاداش کل به ازای بلوک تقریباً برابر با ۷۳۰ آئوسترال خواهد بود (این رقم از جمع کردن پاداش های استخر و نماینده و تقسیم آن بر بلوک های ایجادشده به دست می آید).بنابراین مشاهده می کنیم که علی رغم اینکه تعداد بلوک ها به ازای هر دوره بین 60 تا 80 بلوک متغیر است، برای اینکه محاسبات تحلیلی خود را با دقت انجام دهیم احتیاج به حداقل ۶۰ بلوک خواهیم داشت.بنابراین می توانیم نتیجه بگیریم که یک استخر استیک با حداکثر ظرفیت تفویض، بدون اینکه بالاتر از ۱۰۰ درصد اشباع گردد، می تواند دست کم نزدیک به ۶۰ بلوک را به ازای هر دوره امضا کند و مجموعاً حداقل حدود ۴۳۸۰۰ آئوسترال پاداش جمع آوری نماید.

ISPO در کاردانو

مزایای پروژه ISPO

  1. کاربران فقط باید استخر خود را به استخر پروژه تغییر دهند.
  2. کاربران همچنان به طور رایگان پاداش های ADA + توکن های پروژه را دریافت می کنند
  3. ADA شما در دسترس خود باقی می ماند.
  4. دوره ی زمانی برای قفل توکن های شما وجود ندارد.

معایب پروژه ISPO

  1. پاداش ADA در دست استخر ها است ، بنابراین قبل از واگذاری ، بررسی کنید که آیا آنها همه پاداش ها را به شما می دهند یا خیر.
  2. شما فقط می توانید با یک استخر با یک کیف پول استیک کنید ، بنابراین اگر چند استخر را هدف قرار می دهید ، باید ADA خود را در چندین کیف پول قرار دهید

مدل کسب و کار MELD

مدل تجاری MELD به گونه ای طراحی شده است که به وام گیرندگان وام گیرنده ارزهای رمزپایه در یک قرارداد هوشمند MELD وام می دهد. وام گیرنده برای سرمایه گذاری های تضمین شده ، نرخ بهره بالایی دریافت می کند و وام گیرنده می تواند موقعیت رمزنگاری شده خود را حفظ کند. دارایی های رمزنگاری شده می توانند به طور متوسط ​​با 32 درصد CAGR در یک سال رشد کنند. این وثیقه در صندوق های مدیریت جامعه (حوضه نقدینگی) برای تولید بازده قرار می گیرد. 40 درصد از درآمدهای پروتکل به سهامداران MELD اختصاص می یابد و مابقی برای عملکردهای مختلف مانند توسعه محصولات ، خزانه داری ، توسعه اکوسیستم و عملیات استفاده می شود. مدل کسب و کار MELD بر اساس ویژگی های زیر عمل می کند:

  • وام نقدینگی فیات: ارائه دهندگان نقدینگی فیات با استفاده از MELDapp ارز فیات را به پروتکل MELD وام می دهند و بازدهی با بهره بالا دارند.
  • وثیقه رمزنگاری: برای اینکه وام گیرندگان واجد شرایط دریافت وام های فیات شوند ، باید دارایی های دیجیتالی خود را به قرارداد هوشمند وام MELD اختصاص دهند.
  • استقراض فیات: MELD دو خدمات وام گیری ارائه می دهد ، وام های دارای رمزنگاری و یک خط اعتباری. با این حال ، برای هر دو وام ، وام گیرنده باید 2 برابر ارز رمزنگاری شده واریز کند.
  • طاق های MELD (LP): MELD استخرهای نقدینگی را که یک طرفه است اداره می کند. هنگامی که یک کاربر برای گرفتن وام ارزهای رمزپایه را سپرده گذاری می کند ، دارایی ها در قراردادهای هوشمند قفل می شوند.
  • توکن MELD: MELD token عملکردهای مفیدی را برای دارندگان ارائه می دهد ، مانند استفاده از نشانه های MELD برای پرداخت معاملات در پروتکل و شرط بندی MELD برای به دست آوردن APY.
  • بازپرداخت وام: MELD وام هایی با پشتوانه رمزنگاری و یک خط اعتباری به وام گیرندگان ارائه می دهد که ماهانه شامل مبلغ اصلی و سود پرداخت می شود.
  • وثیقه رمزنگاری بازگشت: در سررسید وام ، وثیقه رمزنگاری باز می شود و از نقدینگی به کیف پول کاربر خارج می شود.
  • نقدینگی فیات بازگردانده شد: اگر وام دهندگان فیات تصمیم به برداشت سپرده فیات خود بگیرند ، دارایی های ارز رمزنگاری شده برای جبران ارزش فیات فروخته می شود.

MELD یک پروژه عالی است که تسهیلات بانکی fiat را به دنیای رمزنگاری ارائه می دهد. دارای تیم متخصص از 8 توسعه دهنده Haskell، که چهار مورد از آنها زن هستند ، که برای اکوسیستم رمزنگاری نادر است. با راه اندازی ISPO ، MELD استانداردهای جدیدی را برای شفافیت و کیفیت در اکوسیستم رمزنگاری تعیین کرده است و چندین پروژه نیز از آن پیروی می کنند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (143 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW