آشنایی با برج سرخ در ترکیه

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با برج سرخ در ترکیه
برج سرخ (Red Tower) یک برج ۸ ضلعی پنج طبقه است و قطری به طول ۳۰ متر داردو ارتفاع برج نیز بیش از ۳۰ متر است. کار ساخت برج سرخ در اوایل سلطنت سلطان علاالدین کیقباد اول آغاز و در سال ۱۲۲۶ به اتمام رسید. این برج تاریخی به‌عنوان نمادی از آلانیا به شمار می‌رود و حتی در پرچم شهر نیز از این نماد استفاده شده است.

برج قرمز یک برج تاریخی در شهر آلانیا ترکیه است. این ساختمان به عنوان نماد شهر و یکی از جاهای دیدنی آلانیا است و حتی در پرچم شهر آلانیا به کار رفته است. ساخت ساختمان برج در اوایل دوره سلطنت سلطان سلجوقی علاالدین کیقباد اول شروع و در سال ۱۲۲۶ کامل شد.

برج قرمز هشت ظلعی آجری از کارخانه کشتی سازی که به تاریخ ۱۲۲۱ بازمی گردد محافظت می کند. این برج به عنوان یکی از بهترین نمونه های معماری نظامی قرون وسطی به جا مانده است و بهترین ساختمان حفاظت شده از دوره سلجوقی در شهر آلانیا است. پس از بازسازی این قلعه در سال های ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۳، این بنای مشهور محل نمایش دائمی فرش، لباس، بشقاب، تابه، اسلحه و سپس به عنوان موزه مردم شناسی شهر آلانیا مورد استفاده قرار گرفت.

برج سرخ

چرا بازدید از برج سرخ پیشنهاد می شود؟

  • قدمت برج سرخ
  • معماری قدیمی برج سرخ
  • منظره فوق العاده رو به دریا
  • نزدیکی به سایر جاذبه ها

تاریخچه برج سرخ

ساخت ساختمان برج در اوایل دوره سلطنت سلطان سلجوقی علاالدین کیقباد اول شروع و در سال ۱۲۲۶ کامل شد. سلطان کیقباد، معمار برجسته ابو علی رها از شهر حلب سوریه را برای کامل کردن ساختمان برج به آلانیا آورد. برج قرمز هشت ظلعی آجری از کارخانه کشتی سازی که به تاریخ ۱۲۲۱ بازمیگردد محافظت می کند.

نام برج از آجرهای بیشتر به رنگ قرمزی است که در ساختن آن بکار رفته است. ساختمان برج قرمز به ارتفاع ۳۳ متر (۱۰۸ فوت) و عرض ۱۲٫۵ متر (۴۱ فوت) است. این برج به عنوان یکی از بهترین نمونه های معماری نظامی قرون وسطی به جا مانده است و بهترین ساختمان حفاظت شده از دوره سلجوقی در شهر آلانیا می باشد. مانند بسیاری از ساختمان های واقع در شهر، در بالای برج قرمز پرچم ترکیه به اهتزاز در آمده است. در سال ۱۹۷۹ موزه قوم نگاری آلانیا در داخل برج افتتاح شد. این برج در پشت اسکناس های ۲۵۰۰۰۰ لیری ترکیه از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۵ نقش شده است.

برج سرخ

معماری برج سرخ

از نکات جالب معماری برج مصالح آن است. برج سرخ از سنگ، آجر و مرمر ساخته شده اما این مصالح نه از کوه ها و طبیعت که از ساختمان ها و بناهای قدیمی منطقه به دست آمده و به عنوان مصالح برج استفاده شد. برج سرخ دارای پلانی هشت ضلعی است که هر هشت دیوار آن پهنایی ۱۲٫۵ متری دارند. برج سرخ در ۵ طبقه بنا شده و گردشگران پس از بالا رفتن از ۸۵ پله به بالای برج خواهند رسید. برج علیرغم نمای ساده ای که دارد از معماری پیچیده ای در داخل خود دارد. هر طبقه ساختار داخلی متفاوتی دارد که کاملا منطبق با کاربری نظامی بنا بوده است. کل ساختمان حول محور ستونی داخلی تشکیل شده ست.
این ستون به صورت توخالی ساخته شده و به این صورت آب آشامیدنی مورد نیاز ساکنین دژ را تامین می کرد. طبقه پنجم و آخر برج همانند تراسی روباز ساخته شده که با دیوارهای مستحکمی احاطه شده است. هدف اصلی این طرح مهمات رسانی و دفاع از قلعه در برابر حملات و در دوارن محاصره بوده است. همچنین پیاده راهی در طبقات بالایی برج ایجاد شده که امکان راه رفتن دور تا دور برج را فراهم کرده است.

برج سرخ

جاذبه های گردشگری اطراف برج سرخ

در اطراف برج سرخ جاذبه های گردشگری زیادی قرار دارد که در ادامه قصد داریم به معرفی این جاذبه ها بپردازیم.

  • قلعه آلانیا: قلعه آلانیا یکی از بناهای مربوط به قرون وسطا است، که در جنوب شهر آلانیا ترکیه واقع شده است. این بخش تاریخی، تنها قلعه باقی مانده از دوره سلجوقی می باشد. این سازه دارای 3 دیوار، 83 برج و 140 کنگره می باشد. قلعه آلانیا با دیواری به پهنای 6 کیلومتر احاطه شده است. دیگر جنبه گردشگری این قلعه، نقاشی های زیبای موجود در آن می باشد که باعث خشنودی توریست ها شده است.
  • فانوس دریایی آلانیا: این فانوس به همراه 280 اسکله با ترکیبی از انواع قایق های تفریحی، بادی و قایق های لوکس می تواند منظره ایی بسیار زیبا را برای گرشگران به ارمغان بیاورد. این نوید را به شما می دهم که حتی اگر قایق در اختیار خود ندارید، قدم زدن در کنار این منظره برای شما راضی کننده خواهد بود.
  • پارک آبی آلانیا: این پارک که با نام آلانیا اکوا پارک شناخته می شود، با داشتن انواع سرسرها و سرگرمی های آبی متنوع در مرکز شهر آلانیا قرار دارد. 15 نوع سرسره، محوطه آفتاب گیری، بخش بازی کودکان از بخش های این مجموعه می باشد.
  • ساحل کلئوپاترا:این ساحل بخشی از سواحل آنتالیا به شمار می رود، و در قسمت غرب شبه جزیره آلانیا و روبه روی غار داملاتاش واقع شده است. آب شفاف و شن های طلایی، این مکان را به استخری اختصاصی شبیه کرده است و همچنین سالانه حدود 2 میلیون گردشگر از این ساحل دیدن می کنند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (583 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (49 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان