آشنایی با گربه نژاد اسکاتیش فولد و شرایط نگهداری آن

  دوشنبه، 24 خرداد 1400   زمان مطالعه 17 دقیقه
آشنایی با گربه نژاد اسکاتیش فولد و شرایط نگهداری آن
اسکاتیش فولد یکی از گربه‌های فوق‌العاده زیباست که انسان محو زیباییش می‌شود. با آن چشمان درشت و صورت دوست داشتی‌اش بعید است عاشقش نشوید. به همین خاطر ما در این مطلب به بررسی اسکاتیش فولد پرداخته‌ایم.

گربه اسکاتیش فولد، یک گربه با اندازه متوسط و منحصر به فرد است که گوش های مجعد و چشمهای بزرگ و درخشان دارد. آنها برای دنیای گربه ها یک نژاد نسبتاً جدید هستند، اما از آنجا که اولین بار در دهه شصت در صحنه ظاهر شدند، این گربه های شایان ستایش راه خود را به دل و خانه های مردم در سراسر جهان به دلایل خوبی پیدا کرده اند. اسکاتیش فولد، نه تنها غیر معمول به نظر نمی رسد بلکه آنها با داشتن یکی از شیرین ترین و مهربان ترین طبیعت نیز به خود می بالند.

تاریخچه گربه اسکاتیش فولد

گربه اسکاتیش فولد، برای اولین بار در اوایل دهه شصت در صحنه ظاهر شد؛ وقتی چوپانی به نام ویلیام راس گربه ای را پیدا کرد که با گوش های مجعد و منحصر به فرد خود نظر دیگران را جلب می کرد. این گربه اول به نام susie از سایر نژادهایی كه شامل پرشین، موکوتاه های خارجی، موکوتاه آمیرکایی و برمه بودند پرورش داده شد. به این ترتیب، تمام گربه های اسکاتیش میتوانند اجداد خود را با این گربه ماده با گوش های معمولی به نام Susie دنبال کنند. این نژاد اکنون توسط TICA و سایر باشگاه های بین المللی نژاد شناخته می شود، اگرچه هنوز توسط GCCF به رسمیت شناخته نشده اند. با این حال، محبوبیت آنها نه تنها در انگلیس، بلکه در سایر نقاط جهان و به دلایل خوبی در حال افزایش است. اسکاتیش فولد گربه ای غیر معمولی است که از جمله شیرین ترین گربه های زیبا با طبیعت منحصربفرد روی کره زمین است.

در این مطلب به بررسی اسکاتیش فولد پرداخته ایم پس با ما همراه باشید تا با این مهربان دوست داشتنی آشنا شوید. قبل از هر چیز یک نگاه کلی به مشخصاتش بیندازیم:

دسته بندی موکوتاه
طول عمر ۱۵ سال
وزن ۲.۷ تا ۶ کیلوگرم
ساختمان کلی اندازه متوسط با استخوان بندی پر
پوشش کوتاه، فشرده، ارتجاعی
رنگ ها سفید، سیاه، آبی، حنایی، نقره ای و حالت تَبی
قیمت ۳ تا ۲۵ میلیون تومان
سایر ویژگی ها

سر کامل گرد با چانه و فک استوار

بینی کوتاه با یک انحنای ملایم

گوش ها به جلو و پایین خمیده شده اند و انتهای گردی دارند

چشم ها بزرگ و گرد هستند و تاثیر گذار

پاها کوتاه و تو پر

ظاهر گربه اسکاتیش فولد

این گربه دارای گردنی کوتاه و محکم ، بدنی گرد و تقریبا توپولی ، چشمانی درشت و دوست داشتنی می باشد. این خصوصیات ظاهری این موجود کوچک و دل فریب را خواستنی تر کرده است و موجب آن شده است که حتی در سنین بزرگسالی هنوز صورتی مانند بچگی هایشان داشته باشند.
وزن اسکاتیش فولد های بالغ معمولا چیزی بین 6 تا 13 پوند است و ماده هایشان دارای ناحیه تحتانی سبک تر و نرها سنگین تر می باشند. دم آنها باید بلند و انعطاف پذیر و دارای انتهایی ترجیحا مخروطی شکل ( بجای گرد ) باشد.
این نژاد را می توان با پوشش های بدنی کوتاه و بلند یافت . در گربه هایی با موهای کوتاه ، تراکم مو باید زیاد باشد و در گربه هایی با موی بلند نیز باید موی آنها پرپشت با گردن ودمی پشمالو باشد .
اسکاتیش فولدها بسته به طول و اندازه موی بدنشان شامل طیف گسترده ای از رنگ ها می شوند.
رنگ های یکدست : سفید ، سیاه ،آبی ، نارنجی و کرم
رنگ های سایه دار یا دودی : موهایی با ریشه های سایه روشن و نوک سیاه از جمله : نقره ای به همراه طلایی ، سیاه به همراه آبی ، صورتی کمرنگ و سیاه و سفید.
خال خالی و راه راه : نارنجی ، قهوه ای ، نقره ای و آبی

رنگ چشم ها ، بینی و پوست پنجه ها نیز تحت تاثیر رنگ موهای بدن گربه است و از تنوع بسیاری برخوردار است .

گربه اسکاتیش فولد

مراقبت و نگهداری از گربه های نژاد اسکاتیش فولد

موهای گربه اسکاتیش خودتان را به صورت هفتگی شانه بزنید تا موهای مرده جدا شوند و همچنین روغن پوست به اندازه مناسب در سطح بدن توزیع شود. یک اسکاتیش فولد موبلند گاهی به چند مرتبه شانه زنی در هفته نیاز پیدا می کند تا مطمئن شویم که موها گره نمی خورند.

همچنین دندان های گربه خودتان را به صورت روزانه مسواک بزنید تا از بیماری های دهان و دندان جلوگیری شود. اگر روزانه فرصت ندارید، حداقل هفته ای یک بار این کار را انجام دهید. همچنین ناخن ها را هر چند هفته یک بار کوتاه کنید.

گوشه های چشم گربه را هم با استفاده از یک پارچه نرم تمیز کنید تا هرگونه کثیفی و ضایعات از آن محل پاک شود. البته بهتر است برای هر چشم از قسمت جداگانه و تمیز پارچه استفاده کنید تا در صورت وجود عفونت در یک چشم، چشم دیگر دچار عفونت نشود.

گوش های اسکاتیش را هم به صورت هفتگی چک کنید، به خصوص اگر گوش های گربه شما تاخوردگی زیادی دارد. اگر گوش ها کثیف به نظر برسند، آن ها را با استفاده از یک پارچه کتانی و نرم آغشته شده به محلول 50 درصد آب گرم و 50 درصد سرکه سیب تمیز کنید. از گوش پاک کن هم استفاده نکنید، زیرا ممکن است به نواحی داخلی گوش آسیب برسد.

تا جای ممکن ظرف توالت گربه اسکاتیش خودتان را پاکیزه نگه بدارید. گربه ها حساسیت بسیار زیادی به تمیزی بدن و محیط زندگیشان دارند و یک توالت تمیز برایشان اهمیت بسیار بالایی دارد.

بهتر است گربه اسکاتیش را در خانه نگهداری کنید تا از بیماری های سایر گربه ها یا حمله سگ ها در امان بماند. همچنین ممکن است گربه شما دزدیده شود یا خدای ناکرده با ماشین تصادف کند. بنابراین محیط بیرون برای گربه شما چندان مناسب و امن نیست.

تغذیه گربه اسکاتیش فولد

اگر در این فکر هستید که چه چیزی بهترین غذای خانگی برای این گربه است جواب آن بسیار ساده می باشد : ( گوشت ترجیحا خام )
احتمالا خواهید دید که آنها ترکیبی از غذاهای خشک و تر را می خورند اما تاکید ما بر روی گوشت تازه و اجتناب از کربوهیدرات هاست.
گوشت خام گوساله، مرغ، بوقلمون و جگر مرغ بهترین غذاهایی هستند که میتوانید به توله های این نژاد بدهید در حالی که برای گربه های بزرگسال می توان از لبنیات و سبزیجات تازه استفاده کرد. به یاد داشته باشید بعد ازاین که بچه گربه را به خانه بردید شما قدرت دارید تا از او در برابر یکی از بیماری های شایع یعنی چاقی محافظت کنید. نگهداشتن این گربه در وزن مناسب یکی از آسان ترین راه های حفظ سلامتی اوست . از توانایی بازدارنده و کنترل کننده خود بهترین استفاده را در جهت تضمین داشتن گربه ای سالم به عمل آورید.

طول عمر و میزان زندگی اسکاتیش فولد

ادعا می شود که عمر گربه های اسکاتیش فولد چیزی حدود 11 تا 15 سال می باشد. این نژاد برای گربه ای که از سلامتی جسمانی کامل برخوردار نیست دارای عمر طولانی می باشد. زیرا مشکلات سلامتی که بر روی گربه های اسکاتیش تاثیر می گذارد هیچ گونه محدودیتی را بر روی میزان عمر آنها به همراه ندارد . ولی باید توجه داشت که این موضوع و مشکلات و بیماری های مربوطه تاثیر بسیار زیاد و محدود کننده ای را بر روی نحوه گذران عمر و سبک و کیفیت زندگی آنها دارد.

تربیت و آموزش اسکاتیش فولدها

اغلب مردم باور نمی کنند که آموزش دادن گربه ها کاری امکان پذیر است. نژاد اسکاتیش فولد یکی از ده حیوان خانگی برتر دنیاست و همچنین یکی از نژادهای باهوش در میان سایر گربه ها به شمار می رود.
شما در تعلیم اسکاتیش فولدها تنها چیزی که نیاز دارید دانش ، صبر و تحمل و زمان است . حتی اگر شما بخواهید به گربه تان چند حرکت ساده را یاد بدهید تا او آنها را اجرا کند خواهید دید آنقدرها هم سخت نیست.
ابزار آموزش اولین چیزی است که به آن نیاز دارید و می تواند شامل کتاب ، یک کلیپ تصویری ، سی دی و یا یک نوار صوتی باشد. شما باید در ابتدا به سراغ اطلاعات آموزشی بروید تا مطمئن شوید که از مراحل آموزش اطلاع و دانش کافی را دارید سپس در اوقات فراغتتان می توانید آموزش و تعلیم گربه اسکاتیش تان را شروع کنید.
به اسکاتیش فولدها مواردی از جمله استفاده از باکس مخصوص دستشویی ، پریدن از یک نقطه به جایی دیگر ، دنبال چیزی دویدن و خیلی موارد دیگر می باشد و حتی می توانید به او یاد بدهید که وقتی اسمش را صدا می کنید به سمتتان بیاید.شما می توانید کارهای بسیار زیادی به گربه تان آموزش دهید البته تا زمانی که انجام آنها برای او امن و بدون خطر باشد.
بهتر است در زمان آموزش از یک خوراکی مورد علاقه گربه تان برای تشویق و جایزه دادن به او استفاده کنید . شما می توانید با استفاده از این عمل به او بفهمانید که کار دلخواه شما را انجام داده است و او سریعتر آن را یاد بگیرد تا باز هم با تکرار حرکت مورد نظر از شما جایزه بگیرد . انتخاب و بکارگیری روش های گوناگون آموزشی به صاحب اسکاتیش بستگی دارد.
همچنین در حین استفاده از روش هی آموزش باید به پیشنهادات کتاب ها ، سی دی ها و دیگر منابع آموزش از جمله فایل های تصویری و نوارهای صوتی نیز توجه داشت.
گربه های نژاد اسکاتیش فولد به علت هوش و ذکاوت بسیار زیاد حقه ها و الگوی عملکرد آموزشی شما در هنگام جایزه دادن را به راحتی یاد می گیرد. علاوه بر آن گاهی اوقات نیازی به جایزه خوراکی یا چیزی که مشوق و انگیزه ای برای آنها در یادگیری باشد ندارند و به راحتی منظور و خواسته شما را متوجه می شوند و آن را انجام می دهند.
در نظر داشته باشید که گربه های اسکاتیش فولد در یادگیری با یکدیگر بسیار تفاوت دارند و ممکن است آموزش بعضی از آنها نیازمند داشتن زمان و صبر زیادی باشد.

گربه اسکاتیش فولد

مشخصات رفتاری اسکاتیش فولد

مانند سایر نژادها، اکثر افراد این گربه ها را در شکل اصلی آنها دوست دارند و همچنین این گربه ها دوست دارن مکان زندگی آنها شکل ثابتی داشته باشد. آنها دوست دارند در همان زمان معمول در روز تغذیه شوند و وقتی مبلمان در خانه جا به جا می شوند اغلب می توانند استرس گربه ها را تحریک کنند، این ویژگی آنها اصلا قابل درک نیست. با این گفته، گربه های اسکاتیش فولد طبیعتاً راحت و ساده هستند و با صاحبانشان پیوندهای محکمی برقرار می کنند. آنها اعتماد به نفس بسیار زیادی دارند، چیزی غیر از این که دنبال یک مالک از اتاقی به اتاق دیگر باشند، دوست ندارند تا در هر کاری که اتفاق می افتد، شرکت کنند. اسکاتیش فولد ها، در طول زندگی شخصیتی شبیه بچه گربه ها دارند و از بچگی با همین شخصیت ادامه می دهند.

این تنها یکی از دلایلی است که آنها برای به نگهداری در خانه ها بسیار مناسب هستند و مورد علاقه بسیاری از افراد واقع می شوند. یكی از شیرین ترین كارهایی كه اسكاتیش فولد انجام می دهد، نشستن روی پاهای عقب خودش است که بتوانید در این حالت محیط اطراف خود را به سادگی مورد بررسی قرار دهد. همچنین دیده شده است که آنها از پنجه خود برای انجام انواع کارها استفاده می کنند که شامل کشیدن انگشت در شیر آب و خوردن غذای خود با آنها است. این گربه های باهوش می دانند که چگونه صاحبان خود را با پنجه های خود اغوا کنند و خیلی دوست ندارند این کار را انجام دهند. خیلی ترجیح می دهند در کنار افرادی باشند که دوستشان دارند، بنابراین در صورت نگهداری از آنها سعی کنید تمام مدت به آنها توجه داشته باشید چرا که ممکن است تاثیرات مخربی داشته باشد.
آنها از داشتن امکان بیرون رفتن لذت می برند، اما گربه ها فقط در صورتی مجاز هستند که در فضای بیرون از منزل بچرخند که موقعیت مناسب و قابل اطمینانی داشته باشند و در صورتی که این کار برای آنها بی خطر باشد. گربه های اسکاتیش فولد بیش از حد سرو صدا نمی کنند، اما با خوشحالی با استفاده از درآوردن صداهای زیبا با صاحبان خود در هنگلم خوردن غذا ارتباط برقرار می کنند.

هوش اسکاتیش فولد

گربه اسکاتیش فولد (Cat Fold)، گربه ای بسیار باهوش است به صورتی که در هنگام آموزش قابلیت یادگیری بسیار زیاد و سریعی دارد. آنها همچنین در استفاده از پنجه های خود برای باز کردن کمد بسیار عالی هستند تا بتوانند آنچه در داخل است را بررسی کنند و خود را به یک میان وعده عالی مهمان کنند. آنها همچنین در استفاده از پنجه های خود کاملاً ماهر هستند و می توانند آب را به صورت مستقیم از شیر آب بخورند و ساعت ها به تماشای آب روان می نشینند. آنها همچنین در حل مسئله خوب هستند و از بازی کردن با بازی های پازل که به نظر می رسد در آنها بسیار خاص هستند لذت می برند. خلاصه اینکه، به اشتراک گذاشتن یک خانه با یک گربه اسکاتیش فولد همیشه بسیار سرگرم کننده است.

گربه اسکاتیش فولد و کودکان

گربه های اسکاتیش فولد با شخصیت های مهیج و دوست داشتنی خود، گزینه مناسبی برای خانواده های دارای فرزند هستند. با این حال، باید وقتی كودكان بسیار كوچك در اطراف گربه ها هستند، مواظب باشید و هرگونه تعامل همیشه باید توسط بزرگسالان به خوبی کنترل شود تا مطمئن شوید كه اوضاع خوب و آرام باشد. با توجه به این گفته، به کودکان باید آموزش داده شود که چگونه در اطراف گربه ها رفتار کنند و در این صورت ممکن است بتوانیم آنها را با یکدیگر تنها بگذاریم. آنها همچنین با سگ ها به خصوص اگر در همان خانواده بزرگ شده باشند به خوبی رفتار می کنند. با این حال، باید در هنگام معرفی یک اسکاتیش فولد به سگی که قبلاً آنها را نمی شناسند، فقط در مواردی که سگ با همسایگان گربه خود روبرو نشده باشد، توجه شود.
آنها از نظر طبیعت اجتماعی هستند و شناخته شده است که با حیوانات خانگی به خوبی روبرو می شوند، اما همیشه عاقلانه تر است که وقتی در حال نگهداری از حیوانات خانگی کوچکتری هستید به ویژه هنگامی که برای اولین بار با یکدیگر ملاقات می کنند، نسبت به ارتباط و آشنایی آنها کنترل لازمه را داشته باشید.

سلامتی گربه های اسکاتیش فولد

میانگین امید به زندگی یک گربه اسکاتیش فولد بین 12 تا 15 سال است و این مقدار در صورتی درست است که به درستی از آنها مراقبت کرده و از یک رژیم غذایی مناسب و با کیفیت تغذیه شوند که متناسب با سن آنها باشد. این گربه ها اینگونه شناخته شده اند که از چند موضوع بهداشتی ارثی رنج می برد که اگر قصد دارید خانه خود را با یکی از این گربه های جذاب و منحصر به فرد به اشتراک بگذارید، بهتر است با این شرایط و سایر مشکلات سلامتی آنها آشنایی داشته باشید. از جمله این مشکلات گزینه های زیر هستند:

  • استئوچندروودیستیک
  • بیماری کلیه پلی کیستیک

مراقبت اسکاتیش فولد

مانند هر نژاد دیگر، گربه های اسکاتیش فولد نیز باید به طور مرتب مراقبت شوند تا مطمئن شوند که پوشش خارجی و پوست آنها در وضعیت عالی قرار گرفته است. مهمتر از این، گربه ها باید از غذاهای با کیفیت تغذیه شوند که تمام نیازهای غذایی آنها در طول زندگی برآورده شود، به خصوص در مورد بچه گربه ها و گربه های بزرگتر این نکته باید بیشتر و بهتر رعایت شود.

نظافت اسکاتیش فولد

گربه های اسکاتیش فولد می توانند پوشش خارجی کوتاه یا بلند داشته باشند که گربه هایی با مو های کوتاهتر از نگهداری کمتری از نظر نظافت برخوردار هستند. یک شونه زدن و پاک کردن هفتگی آن با برس کاملاً لازم است تا موهای آنها را با شرایط بهتر و شفاف روی هم نگه دارید. برای جلوگیری از گره خوردن موها و درهم و برهم زدن گربه ها باید چندین بار در هفته موهای آنها را شانه بزنید. مانند سایر نژادها، آنها تمایل دارند که بیشتر در بهار و بعد دوباره در پاییز ریزش مو داشته باشند، هنگامی که معمولاً شانه زدن بیشتر لازم است تا در صدر موارد حفظ شود.
همچنین مهم است که به طور مرتب گوش گربه را چک کنید و در صورت لزوم آنها را تمیز کنید. اگر موم بیش از حد در گوش آنها ایجاد شود، می تواند به عفونت دردناکی منجر شود که پاک کردن آن دشوار است. به طور خلاصه، پیشگیری اغلب آسانتر از درمان با عفونت گوش است. گربه ها اغلب از کنه رنج می برند که می تواند یک مشکل واقعی باشد و دلیل دیگری است که بررسی هر چند هفته گوش هایشان بسیار مهم است.

سطح انرژی و بازیگوشی اسکاتیش فولد

گربه های اسکاتیش فولد، شخصیتی آرام و پرتحرک است، اما به این معنی نیست که آنها دوست ندارند با صاحبان خود بازی های تعاملی انجام دهند که شامل “پیدا کردن اسباب بازی” است و آنها عاشق تعقیب کاغذهای مختلف هستند. در اطراف اتاق دوست دارند اشیای عالی را در بیرون از منزل کشف کنند، اما گربه ها فقط در صورتی مجاز هستند که در خارج از خانه بچرخند که شرایط مورد نظر با امنیت کامل موجود باشند. خبر خوب این است که این گربه ها بسیار مناسب برای نگهداری در خانه هستند و در صورت اجازه با خوشحالی به گربه های نیمکتی تبدیل می شوند.
به همین ترتیب، بادی مراقبت هرگونه خطری که بیماری آنها را تحریک می کند باشید که به طور جدی بر سلامتی آنها تأثیر می گذارد. هنگامی که گربه ها به عنوان حیوانات خانگی در خانه نگهداری می شوند، مقدار زیادی موقعیت برای آنها فراهم می شود که در صورتی که آنها را مدیریت کنند، می توانند برای گردش و تفریح از خانه خارج شوند، زیرا اگر یک چیز وجود دارد که این گربه ها از انجام آن لذت می برند و این چیز گشت و گذار در خارج از خانه است.
اگر یک بچه گربه اسکاتیش فولد را از یک پرورش دهنده دریافت می کنید، آنها به شما برنامه غذایی می دهند و مهم است که از همان برنامه غذایی برای تغذیه گربه استفاده کنید، همان غذای بچه گربه را تغذیه کنید تا از بروز هرگونه عارضه و مشکلات شکم جلوگیری کنید. شما می توانید رژیم غذایی بچه گربه را تغییر دهید، اما این کار باید به تدریج انجام شود و همیشه اطمینان حاصل کنید که هیچ عارضه گوارشی ایجاد نمی کنند و در صورت بروز هر گونه مشکلی، بهتر است آنها را دوباره به رژیم غذایی اصلی خود برگردانید و درمورد مواردی برای تغییر رژیم غذایی با دامپزشک صحبت کنید.
گربه های مسن بدین صورت شناخته شده اند که بسیار بد بو و کم غذا هستند، اما این بدان معنی نیست که می توان رژیم غذایی با کیفیت پایین تری داشته باشند. بهتر است روزانه چندین بار این گربه ها را تغذیه کنید تا مطمئن شوید که ماده غذایی با کیفیتی دارند که تمام نیازهای غذایی آنها را برآورده می کند، خصوصاً با افزایش سن گربه ها، تغذیه آنها بسیار مهم است. توجه به وزن گربه نیز ضروری است زیرا اگر بیش از حد وزن آنها زیاد شود، می تواند تأثیر جدی بر سلامتی آنها بگذارد. مانند سایر نژادها، گربه اسکاتیش فولد در هر زمان نیاز به دسترسی به آب تازه و تمیز دارند

چند واقعیت دیگر درباره اسکاتیش فولدها

  • در آمریکا اسکاتیش فولد ها با داشتن صاحبان معروفی از جمله تیلور سوییفت که حاضرند میلیون ها دلار خرج آنها کنند محبوبیت فراوانی دارند.
  • معمولا از گربه های اسکاتیش فولد بعنوان سمبلی از جغد پشمالو و خرس کوچک (teddy bear) یاد می شود.
  • پوشش بدنی این نژاد درطرح ها و رنگ های متفاوتی به غیر از قهوه ای شکلاتی ، یاسی کم رنگ ،هیمالیایی و ترکیبی از رنگ ها ی ذکر شده با سفید دیده می شوند.
  • بدون شک مشهورترین فولد در اینترنت ( مارو) نام دارد . او تعداد بی شماری فالوور دارد و مردم عاشق کلیپ های او در حال بازی با جعبه ها با سایز و اشکال مختلف می باشند.
  • مانند بقیه گربه ها فولدها عاشق گذراندن روز به لم دادن و تنبلی هستند و برایشان اهمیتی ندارد که صاحبشان آنها را بغل کند و از جایی به جای دیگر ببرد.
  • آنها تعامل بسیار خوبی با سایر حیوانات خانگی و کودکان خانواده دارند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW