آشنایی با جاهای دیدنی امیرکلا

  سه شنبه، 31 خرداد 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با جاهای دیدنی امیرکلا
امیرکُلا (بطور بسیار کم امیرشَهر هم نامیده شده) یکی از شهرهای استان مازندران ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان بابل و میان راه بابل و بابلسر واقع شده‌است. این شهر طبق آمار سال ۱۳۸۵ دارای ۲۵٬۱۸۶ نفر جمعیت می‌باشد. این شهر به امیرکلای بابل نیز مشهور بود که به قولی در دههٔ ۱۳۸۰ نام آن به امیرشهر تغییر کرد .

درباره شهر امیرکلا

شهر امیرکلا از نظر موقعیت جغرافیایی بین ۳۴ درجه و ۳۰ دقیقه الی ۳۸ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و بین ۳۵ درجه الی ۴۳ درجه طول شرقی قرار گرفته است که از شمال به شهرستان بابلسر از شرق به روستای مقریکلا از بخش کله بست شهرستان بابلسر از غرب به بخش مرکزی از شهرستان بابل و از جنوب به شهر بابل محدود میشود . ارتفاع شهر امیرکلا از سطح دریا بین۲۰ الی ۲۵ می باشد و شیب کلی امیرکلا از جنوب به شمال است و لازم به ذکر است که عمق آبهای زیرزمینی درشهر بالا می باشد . از لحاظ بارندگی حوزه نفوذ شهر امیرکلا بین منحنی باران ۵۰۰ الی ۷۵۰ میلیمتر قرار گرفته و یکی از پرباران ترین مناطق کشور محسوب می گردد و درجه رطوبت هوا در شهر امیرکلا از شرق به سمت غرب کاهش می یابد. امیرکلا تنها شهری می باشد که فاقد روستا ست و درسال ۱۳۳۲ شهرداری در این شهر تأسیس گردید و تعداد شهرداران این شهر از ابتدا تا بحال ۱۶ نفر بوده اند .

براساس آخرین سرشماری انجام گرفته شهر امیرکلا در حدود ۳۵۰۰۰ نفر جمعیت دارد . مساحت شهر امیرکلا حدود۴/۱۳کیلومتر مربع می باشد که در قسمت غرب آن رودخانه بابلرود که از کوههای البرز سرچشمه گرفته و پس از طی مسیر از شهر بابل وارد شهر امیرکلا شده و از قسمت کنار شرقی شهر عبور کرده وبه دریای خزر می ریزد .

امیرکلا دارای فرهنگی غنی و مردمانی دلاور و شهید پرور می باشد . در عالم علم و عمل مشاهیر فقهی و شخصیتهای علمی بزرگی همچون شیخ محمد پازواری ملقب به امیرالشعراء و شیخ العجم که بعداً به امیر پازواری شهرت یافت، شیخ مهدی امامی مازندرانی که در علم اخلاق استاد حضرت امام خمینی ( قدس سره الشریف ) بودند ،
حضرت آیت الله شیخ علی اصغر مازندرانی، حضرت آیت الله قائمی ، سعید العلماء ، آیت الله العظمی کریمی وعلمای دیگر را میتوان نام برد که منشأ خدمات دینی و اسلامی در منطقه و کشور بودند و از این منطقه بوده اند.

مکان های دیدنی امیرکلا

امیرکلا آنقدر جای دیدنی زیبا دارد که می توانید از روز اول سفر تا پایان آن، در میان این مکان های دیدنی بچرخید و غرق در لذت شوید. بهترین جاهای دیدنی امیرکلا را می توانید در میان مکان های زیر پیدا کنید:

  • حمام تاریخی امیرکلا: حمام های تاریخی یکی از زیباترین و با ارزش ترین دیدنی های شهر هستند که محموعه ای از هنر و معماری را به نمایش می گذارند. اگر به امیرکلا سفر کردید، حتما از این حمام تاریخی هم دیدن کنید. حمام تاریخی امیرکلا در محله امیریه این شهرستان قرار دارد و می توانید از تماشای این بنای تاریخی لذت ببرید.
  • پارک بزرگ شهرداری: پارک شهرداری امیرکلا از دیگر جاهای دیدنی این شهر است که مخصوصا برای مسافران و گردشگران، مکان مناسبی برای تفریح و برپایی چادر و کمپ است. این پارک با زیبایی های طبیعی و امکانات رفاهی کامل می تواند بهترین مکان برای یک گردش و تفریح ماندگار در شهرستان امیرکلا باشد. برای رفتن به این پارک، باید خودتان را به کمربندی شهر برسانید و از آنجا به راحتی وارد پارک شوید.

پارک بزرگ شهرداری

  • جمعه بازار: بازارهای محلی بهترین مکان برای گردش و دیدن مردم شهر است. فکرش را بکنید در میان بازار و مردم بومی قدم بزنید و عطر سبزی و میوه های تازه را وارد ریه هایتان کنید. جمعه بازار امیرکلا از آن جاهای دیدنی است که خاطره آن را از یاد نمی برید. این جمعه بازار با قدمت هفتاد ساله، در خیابان طالقانی امیرکلا قرار گرفته و به آسانی می توانید به آنجا بروید و از فضای جذابش لذت ببرید.

جمعه ‌بازار

  • گلزار شهدای شایستگان: گلزار شهدا یکی دیگر از جاهای دیدنی امیرکلا است که علاوه بر زیارت قبور شهدا، می توانید در فضای زیبای آنجا، جانی تازه کنید. این مکان در بلوار بهشتی شهر قرار دارد و هر زمانی که دوست دارید، می توانید به آنجا بروید.

گلزار شهدای شایستگان

  • شالیزارهای شهر امیرکلا: اگر تابه حال شالیزارهای کاشت برنج را از نزیک ندیده اید و دوست دارید در زیبایی آن غرق شوید، بهتر است از شالیزارهای شهر امیرکلا دیدن کنید. شالیزارهای این شهرستان نمای بسیار زیبایی را پیش چشم شما می گذارند که از تماشای آن سیر نمی شوید.
  • امامزاده صادق: از دیگر جاهای دیدنی امیرکلا باید به امامزاده صادق (ع) اشاره کرد. این امامزاده مکانی معنوی برای زیارت اهالی امیرکلا و گردشگران این شهر است.
  • بازار آیت الله شیخ مهدی امامی مازندرانی: بازار شیخ مهدی نیز از دیگر دیدنی های شهر است که می تواند شما را به وجد آورد. این بازار جذاب مجموعه ای از اجناس رنگارنگ را پیش چشم شما نمایان می کند که از تماشا و خریداری آن ها لذت می برید. این بازار در میدان انقلاب امیرکلا قرار دارد و از رفتن به آنجا لذت خواهید برد.
  • مسجد تاریخی چهل ستون: اگر به امیرکلا سفر کردید، یادتان باشد که از مسجد زیبا و تاریخی چهل ستون هم دیدن کنید. این مسجد تاریخی در خیابان چهل ستون امیرکلا قرار دارد و با چندین سال قدمت، همچنان در این شهر و با زیبایی، خودنمایی می کند. برای بازدید از این مسجد قدیمی، ابتدا باید به امیرکلا سفر کنید و خودتان را به خیابان چهل ستون برسانید. این مسجد حدفاصل میدان امام حسین و رحیمیان امیری قرار دارد.

روستاهای امیرکلا

اگر قصد دارید به امیرکلا سفر کنید، بهتر است از روستاهای زیبا و دیدنی نزدیک به آن هم دیدن کنید. روسناهای این منطقه گزینه بسیار مناسبی برای طبیعت گردی و خرید سوغات محلی و ارگانیک هستند و هر گردشگری را به سمت خودشان جذب می کنند.

  • روستای سپاه محله: سپاه محله یکی از روستاهای امیرکلا است که با فاصله بسیار کمی از آن قرار گرفته و گردشگران زیادی به آنجا سفر می کنند.طبیعت چشم نواز روستای سپاه محله، همان چیزی است که شما را به خودش جذب می کند و گزینه بسیار مناسبی برای یک گردش متفاوت است. این روستا در امیرکلا، شهرستان بابل و جاوه بابل قرار دارد و نزدیکی آن به پمپ بنزین، رستوران و تالار پذیرایی، باعث شده تا گردشگران برای بازدید از آن به امیرکلا سفر کنند.
  • روستای کاسه گر محله: یکی دیگر از روستاهای امیرکلا روستای کاسه گر محله است که برخی افراد آن را با نام روستای کاسگر محله هم می شناسند.این روستا مکان بسیار مناسبی برای گردش و تفریح و جذب مسافران است. آب وهوای بی نظیر، طبیعت بکر، صنایع دستی و مواد خوراکی ارگانیک، همان چیزهایی هستند که روستای کاسه گر محله را به محبوبیت می رسانند. اگر به امیرکلا سفر کردید و دوست داشتید سفر خود را با تماشای یک روستای جذاب و دیدنی به پایان برسانید، حتما به روستای کاسه گر محله سر بزنید. این روستا در محله بابلسر و جاده بابل قرار دارد و رسیدن به آنجا فقط چند دقیقه زمان نیاز دارد!

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (466 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (171 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (74 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (46 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (37 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (23 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
میانجی گری پسر 17 ساله با از دست دادن جانش تمام شد
یک حیوان نایاب پس از 2 قرن در ایران دیده شد + فیلم | این حیوان گمشده، ایرانی‌ها را خوشحال کرد
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس