معرفی جاذبه های گردشگری ایزدشهر

  سه شنبه، 31 خرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی جاذبه های گردشگری ایزدشهر
ایزدشهر از شهرهای استان مازندران در شمال ایران است. این شهر، در بخش مرکزی شهرستان نور در کنار دریای خزر قرار دارد. محلات اصلی شهر، بازارسر و سادات‌محله در قسمت شرقی و ساروج‌محله (سراج‌محله) در قسمت غربی است.

ایزدشهر شهری در غرب محمودآباد است که نزدیک به 30 کیلومتر تا شهر فاصله دارد. ایزدشهر یکی از قدیمی ترین مناطق مسکونی مرکز مازندران به حساب می آید که امروزه در میان گردشگران بسیار محبوب شده است. با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی جاذبه های گردشگری ایزدشهر بپردازیم.

وجه تسمیه و پیشینه ی تاریخی ايزدشهر

ازآنجایی که شهر ایزدشهر در گذشته ایزده نامید میشد، تاریخچه شهر را با نام ایزده خواهیم دید:

ايزده با توجه به این که در هم جواری دو روستای تاریخی هراز اهلم و ناتل ـ که از مراکز مهم حکومت ، حوادث و منازعات سیاسی نظامی بوده ـ قرار داشته بدون شک در تیر رس این منازعات بود . اما نامی از این آبادی در منابع تاريخی نیست . به نظر می رسد پیدایش این آبادی به سال های آغازین حکومت قاجار (1210 ه . ق ) می رسد.در زمان ناصر الدین شاه قریه ایزده تیول ابدی میرزا عبدالله یکی از کارمندان جزء دربار بوده است . از آنجا که سیستم حکومت در تاریخ ایران به صورت تیول داری بوده است می توان وضع ایزده را این چنین ترسیم کرد : شاه بلوک ناتل کنار یا تمامی محال نور یا کجور را به یک خان اجاره می داد و او می بایست طبق قاعده ی فرمان ، اجاره ی هر ساله را برای شاه می فرستاد. چون بين خوانين رقابت بود اگر درآمدی برای خان باقی می ماند دیگری حسد می برد و رقم بیشتر به شاه پیشنهاد می کرد . معمولاً اجاره ای سالیانه که تحت عنوان مالیات اخذ می گردید به قدری زیاد و با شدت وصول می شد که امکان رشد و ترقی برای زراع وجود نداشت . و قریب به اتفاق زارعان در فقر و تنگدستی روزگار سپری می کردند . افسانه های مردم ایزده ، مقر اصلی آبادی را جنگل های کتیا یا به روایتی بادکوبه امروزی می دانند . غالباً جهانگردان و حتی ناصرالدین شاه در سفرنامه های خود نام عزت ده را جغرافیایی او از ناصر الدین شاه و جهانگردان بیشتر است ، نام آبادی را با واژه مرسوم فعلی یعنی ایزده آورده که به تیول میرزا عبدالله خان در آمده است . درباره وجه تسمیه ی نام ایزده ، اظهار نظرهای مختلفی شده است . اغلب جهانگردان خارجی که از خطه ی شمال ایران گذر کردند ، ایزده را به خاطر داشتن امتداد زیاد روستا و تپه های شنی مورد توجه قرار دادند و نام آن را ایزده یا عزت ده نوشته اند .

ایزده از دو قسمت تشکیل شده است شرق ایزده بازارسر و سادات محله و قسنت غربی ایزده ساروج محله نام دارد. چند سال قبل در جلسه ای در تکیه ابوالفضلی ، ایزده مرحوم شیخ محمد توکلی پیشنهاد کرد نام ساروج محله سراج محله باشد یعنی محل چراغ.

دیدنی های ایزدشهر

شهر ایزدشهر، دارای سه شهرک محبوب است که بهترین شهرک های برای اجاره ویلا ساحلی در ایزدشهر بوده و در این شهرک ها، ویلاهایی هم وجود دارد که دارای ساحل اختصاصی نیز هستند.از سمت غرب که شروع کنیم، به شهرک ساحلی ایزدشهر می رسیم. یکی از بزرگترین شهرک های شهر که نزدیک به 378هزار متر مربع مساحت داشته و در این شهرک، بیش از 400 ویلا و تعداد 5 بلوک آپارتمانی وجود دارد. با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی جاذبه های گردشگری ایزدشهر بپردازیم.

آب بندان ایزدشهر

آب بندان ها یا تالاب هایی که در فصول پاییز و زمستان پذیرای پرندگان مهاجر بوده، در شمال ایران بسیار قابل مشاهده هستند. دو آب بندان در روستای ایزده و امیرآباد ایزدشهر وجود دارند که بسیار معروف و دیدنی هستند. بازدیدکنندگان می توانند برای ثبت لحظات بکر و زیبا به دیدن این آب بندان ها بروند و از صدای دلنشین پرندگان آن ها نهایت لذت را ببرند.

جاده و پارک جنگلی ایزدشهر

پارک جنگلی ایزدشهر از جمله بزرگ ترین پارک های جنگلی استان مازندران به شمار می آید که نزدیک به ۱۵ هزار هکتار زمین را به خود اختصاص داده است. جاده پارک جنگلی ایزدشهر یکی از قشنگ ترین جاده هایی است که به منطقه چمستان منتهی می شود. این پارک جنگلی دارای امکانات رفاهی مانند زمین های بازی کودکان، سرویس های بهداشتی، آلاچیق های بسیار برای خانواده ها و مواردی دیگر است. برخلاف گذشته؛ امروزه چمستان از امنیت مناسبی برخوردار بوده و بسیاری از افراد در این منطقه اقدام به خرید ویلا و زمین های شالی می کنند.

رستوران چیپوتله ایزدشهر

رستوران چیپوتله از معروف ترین و شلوغ ترین رستوران های ایزدشهر شمال محسوب می شود. این رستوران در شهرهای دیگر مانند تهران نیز دارای شعبه است و به دلیل سرو غذاهای لذیذ و بسیار خوش طعم، کیفیت بالا، حجم و قیمت های بسیار مناسب طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است. این رستوران در منطقه رستم رود ایزدشهر، روبروی شهرک مخابرات واقع شده است.

امامزاده قاسم (ع)

یکی دیگر از مناطق دیدنی و تاریخی ایزدشهر که بسیار قدیمی است، امامزادهامامزاده قاسم که تنها امامزاده ایزدشهر می باشد، در محوطه بیرونی این امامزاده یک سقاخانه (سقانفار) به همراه دو درخت نارنج قدیمی وجود دارد. این ساختمان دارای یک در چوبی بزرگ می باشد که فضای بیرونی امامزاده قاسم را تشکیل داده اند. اما گفتنی است که تمام آن ها در سال های خیر مورد تخریب قرار گرفته اند. همانطور که گفته شد، از محوطه بیرونی این مکان به عنوان قبرستان عمومی استفاده می شود. اما ناگفته نماند که یک درخت اوجای بسیار قدیمی که قدمت آن به عمر این امامزاده باز میگردد در وسط این امامزاده قرار دارد. قاسم (ع) است. برای دسترسی به امامزاده قاسم باید در جاده ایزدشهر به محمودآباد، وارد خیابان ایزده شده که قبل از میدان قابل مشاهده است. علاوه بر مقبره امامزاده قاسم (ع)، قبر تعدادی از شهدای ایثارگر ایزدشهر نیز در آنجا وجود دارد.

امامزاده قاسم ایزدشهر در فضای داخلی خود دارای یک ضریح برای زیارت می باشد و همچنین همانند دیگر زیارتگاه ها این فضا به دو بخش برای آقایان و بانوان جداسازی شده است. همچنین این امامزاده مانند دیگر زیارتگاه ها، زیارت نامه ای دارد که اغلب زائرین هنگامی که به زیارت این مکان متبرکه می روند، زیارت نامه را نیز می خوانند. ناگفته نماند که اهالی این روستا مراسم های مذهبی خود را در این امامزاده برگزار می کنند.

امامزاده قاسم (ع)

قبرستان شهر آقا

شهر آقا روستای تاریخی و با ارزش در ایزدشهر است که مابین بازار سر و ساروج محله واقع شده است. در گذشته های دور، بومی ها در این منطقه فانوس های بسیاری روشن می کردند و صدها درخت انجیر و شمشاد در روستا وجود داشت اما امروزه، تمامی این درخت ها از بین رفته اند و تنها جای با ارزش شهر آقا، قبرستانش است که از بزرگترین قبرستان های ایزدشهر به حساب می آید.

موزه گالری دیدی

یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت ایزدشهر در میان مردم، موزه گالری دیدی است. موزه ای بسیار جذاب و دیدنی که در کل استان مازندران، منحصر به فرد می باشد.

عشق به هنر و فرهنگ باعث شد تا علی توسلی، چندین سال شروع به جمع آوری و خرید آثار هنرمندان معاصر کرده و در سال 1395، با بودجه ای 300 میلیارد تومانی یکی از بی نظیرترین موزه های ایران را در ایزدشهر بسازد تا این آثار را در معرض نمایش قرار دهد. موزه گالری دیدی در مجتمع دیدی قرار دارد که این مجتمع دارای پارکینگ اختصاصی بوده و گردشگران می بایست برای ورود به مجموعه، هزینه ورودی را پرداخت کنند. همچنین در مجموعه دیدی، چندین رستوران و کافی شاپ نیز وجود دارد که از نظر کیفیت و قیمت مناسب هستند.اما می رسیم به جذاب ترین بخش مجموعه، موزه گالری دیدی. معماری موزه گالری دیدی الهام گرفته از موزه لوور پاریس است که بسیار جذاب می باشد. وقتی وارد موزه گالری می شوید، با هزاران اثر هنری روبرو خواهید شد که از این میان، تعداد 150 اثر به صورت مجسمه، 600 اثر به صورت تابلو و 800 اثر هنری دیگر می باشد.

بازدید از تمام آثار هنری مجموعه چندین ساعت زمان می برد اما جالب است بدانید در بخشی از موزه گالری دیدی، آثار جذابی وجود دارد که به فروش می رسند و می توانید برخی را همانجا به صورت نقد خریداری کرده و برای برخی هم می بایست در مزایده های مشخص شده شرکت کنید.

محوطه موزه گالری دیدی

حمام های قدیمی میرزا آقا خانی

در زمان میرزا آقاخان نوری (صدرالعظم ناصرالدین شاه ) حمام های خزانه ای ایزده ( بازارسر و سراج محله ) بنا گردید و مردم تشویق شدند در آب گرم خود را بشویند تا میزان ابتلا به بیماری کمتر باشد . کندن چاه آجری در سواحل مازندران مخصوصاً نوردر همین زمان مرسوم گردید. مردم یاد گرفتند که چگونه چاه بکنند و با خلنگ یا طناب و سطل ، آب بیرون بیاورند و بخورند. برای کندن چاه محوطه ای را به شکل قیف می کندند تا به آب برسند ، به آب می رسیدند دیوار چینی می کردند و بالا می آوردند و بعد دور دیوار را با همان خاک پرمی کردند.

بهترین زمان سفر به ایزدشهر

بهترین زمان سفر به ایزدشهر مازندران و لذت دیدن جاذبه های دیدنی ایزدشهر، از نظر آب و هوایی فصول بهار و پاییز است. از آنجایی که تابستان های مازندران بسیار شرجی است و زمستان های بسیار سردی نیز دارد، فصل تابستان و زمستان زمان خوبی برای سفر به شهرهای مازندران محسوب نمی شوند؛ چراکه گرما یا سرمای هوا ممکن است ناخوشایند یا آزاردهنده باشد و مشکلاتی مانند آفتاب سوختگی، سرماخوردگی و مواردی دیگر را به همراه داشته باشد. به طور کلی نیمه دوم فروردین تا خرداد و ماه های مهر و اوایل آبان بهترین زمان سفر به ایزدشهر شمال است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (653 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (149 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان