آشنایی با جاذبه های کلیسای ایا ایرنه استانبول

  جمعه، 29 مهر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با جاذبه های کلیسای ایا ایرنه استانبول
کلیسا ایا ایرنه یکی از جاهای دیدنی قسمت اروپایی استانبول است. احتمالا می‌دانید که ابر شهر استانبول، پر است از جاذبه‌های تاریخی و مساجدی که بیش‌ترشان در قدیم کلیسا بوده‌اند. کلیسا ایا ایرنه هم از همین دست جاذبه‌هاست. اگر به مکان‌های تاریخی اهمیت می‌دهید و با دیدن بنایی چندصدساله شگفت‌زده می‌شوید، حتما به بازدید کلیسا ایا ایرنه استانبول بروید .

کلیسای ایا ایرنه که با نام کلیسای حاجیا ایرنه نیز شناخته می شود، در کلام به معنای قطعه مقدس است. این بنا که از جاذبه های گردشگری استانبول محسوب می شود، نخستین کلیسایی است که در شهر باستانی قسطنطنیه بنا شد و تا پیش از ساخت ایاصوفیه، دفتر اصلی مسیحیان قسطنطنیه بوده است. با قدمتی که به حدود سال ۱۶۰۰ بازمی گردد، ایا ایرانه درون کاخ اعظم کنستانتین بنا شده بود. این کلیسا یک بار در قرن پنجم و بار دیگر در قرن هشتم میلادی به دلایلی تخریب شد و هر بار مورد بازسازی قرار گرفت. علاوه بر مرمت، در قرن هشتم موزاییک ها و تزیینات باشکوهی به داخل کلیسا افزودند. امروزه کلیسای ایا ایرنه به موزه ایا ایرنه و همچنین محلی برای برگزاری موسیقی کلاسیک تبدیل شده است و هر ساله بسیاری از کنسرت های فستیوال بین المللی استانبول در این کلیسا برگزار می شود.

معرفی کلیسا ایا ایرنه استانبول

کلیسا ایا ایرنه استانبول (Istanbul Hagia Irene Church) یکی از معدود کلیساهای به جامانده در این شهر است که توانسته ماهیت اصلی خود را تا حد زیادی حفظ کند. چرا که با پیروزی فرمانروایان عثمانی، اکثر کلیساها در قسطنطنیه (استانبول قدیم) به مسجد تبدیل شدند. اما کلیسا ایا ایرنه که روزگارانی بلند یکی از مهم ترین و مقدس ترین معابد مسیحیان ترکیه بوده است، از این تغییر کاربری جان سالم به در برده و امروزه به عنوان موزه و محلی برای اجرای کنسرت ها و برنامه های مختلف پذیرای بازدید کنندگان است.فرم زیبای معماری بیزانس، قوس ها و ستون ها، تابلوهای نقاشی شده و موزاییک کاری های ماهرانه و طلاکوب از جمله زیبایی های کلیسا ایا ایرنه استانبول هستند.

تاریخچه کلیسای ایا ایرنه استانبول

جالب است بدانید که سنت ایرنه یا کلیسای ایا ایرنه استانبول ( به انگلیسی : Istanbul Hagia Irene Church ) ، نخستین کلیسای ساخته شده در قسطنطنیه به شمار می رود، به طوری که ساخت آن به قبل از ایجاد ایا صوفیه و حین تبدیل صورت کلونی تجاری یونان قدیم به پایتخت شرقی امپراتوری روم برمی گردد. بر اساس اسناد تاریخی، کنستانتین بزرگ در قرن چهارم دستور ساخت بنای کلیسای ایا ایرنه استانبول کنونی را داد. ساخت آن تا انتهای دوران حکمرانی وی (337 میلادی) به پایان رسید. تا پیش از ساخت ایا صوفیه، این کلیسا به عنوان یکی از مهم ترین معابد مسیحیت به شمار می رفت.

بعلاوه باید اضافه کنیم که در سال 532 میلادی و در جریان شورش نیکا ، که به خاطر محاکمه برخی اعضای تیم های ارابه رانی علیه امپراتور ژوستینین یکم به جان شهر قسطنطنیه افتاد، کلیسای ایا ایرنه استانبول ( به انگلیسی : Istanbul Hagia Irene Church ) یکی از مکان هایی بود که در کنار سایر بناها در آتش سوخت. گفته می شود طی این شورش گسترده، نیمی از قسطنطنیه نابود شد و نزدیک به 10 هزار نفر جانشان را از دست دادند. ژوستینین یکم سال ها بعد از خوابیدن آتش شورش، در سال 548 دستور داد کلیسا را مجددا بازسازی کنند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که نزدیک به 200 سال بعد و در جریان زلزله شدید سال 740 میلادی، کلیسای ایا ایرنه استانبول ( به انگلیسی : Istanbul Hagia Irene Church ) باز هم شدیدا تخریب شد. کنستانتین پنجم که در آن زمان امپراطور بیزانس بود، دستور داد تا بنا را بازسازی کرده و درونش را با موزاییک و نقاشی های دیواری تزیین کنند. برخی ترمیم ها و نقش و نگارهای انجام شده در آن زمان، هنوز در موزه ایا ایرنه استانبول قابل مشاهده هستند.

در آخر باید اضافه کنیم که بعد از سقوط شهر قسطنطنیه به دست سلطان محمد فاتح در سال 1453 میلادی ، که به پیروزی ترکان عثمانی و برچیده شدن حیات امپراطوری بیزانس ختم شد سرانجام کلیسای ایا ایرنه استانبول ( به انگلیسی : Istanbul Hagia Irene Church ) رفته رفته در حیات کاخ توپکاپی گنجانده شد. ارتش عثمانی تا سال 1826 از کلیسای ایا ایرنه استانبول به عنوان انباری برای ذخیره سازی تجهیزات نظامی و غنائم به دست آمده طی جنگ ها استفاده می کرد. البته در این حین، طی دوران امپراطوری سلطان احمد سوم، در سال 1726 بنا تبدیل به یک موزه ملی نظامی شد. تا سال 1978 و زمان تبدیل شدن کلیسای ایا ایرنه استانبول به وزارت فرهنگ ترکیه، همچنان به عنوان موزه ای برای نمایش ادوات جنگی کاربرد داشت.

 کلیسای ایا ایرنه استانبول

ویژگی های بنا کلیسای ایا ایرنه استانبول

کلیسا ایا ایرنه یکی از کلیساهای مشهور در شهر استانبول است این کلیسا ویژگی های برجسته ای دارد زیبایی های این بنا در گذر زمان حفظ شده است این بنا دارای قوس های مختلفی است که در معماری آن مشاهده می شود قوس های کلیسا بسیار زیبا و دیدنی است ساختمان اصلی این بنا ویژگی های بسیار زیادی دارد.

قوس های این بنا زیبایی زیادی را به کلیسا بخشیده است این قوس ها بخش اصلی بنا را تشکیل می دهد موزاییک های این بنا بسیار قدیمی و عالی هستند همچنین در بخش هایی از این بنا تابلوهای نقاشی را مشاهده می کنید این تابلوهای نقاشی در راهروی بنا واقع شده اند این موزاییک ها سیاه با پس زمینه های طلایی هستند طرح این کاشی ها و موزاییک ها صلیبی است و نقش های برجسته ای است.

این بنا دارای ویژگی های منحصر به فردی است بخش های فوقانی این بنا گنبدی دارد این بنا در گذشته یکی از بناهای تاریخی بوده است و جذابیت های بسیار زیادی برای گردشگران دارد. این با یکی از نشانه های معماری اسلامی است و اهمیت زیادی در این بنا دارد.

این کلیسا را به عنوان کلیسای حاجیا می شناسند این بنای مقدس دارای جذابیت های بسیار زیادی است و جالب است بدانید که اولین بنایی بوده است که در شهرهای باستانی واقع شده است ارزش معماری این بنا بسیار زیاد است و همانطور که گفتیم در شهر باستانی و تاریخی قسطنطنیه بنا شده است و پیش از ساخت ایاصوفیه این بنا دفتر اصلی مسیحیان بوده است.

قدمت این بنا بسیار زیاد است و در روایت های تاریخی عنوان شده است که قدمت این بنا ۱۶۰۰ سال پیش است این بنا درون کاخی عظیم و بزرگ با نام کاخ کنستانتین واقع شده است بخش هایی از این کلیسا در طی دوره های مختلف تاریخ تخریب شده اند در قرن پنجم و هشتم اینا تخریب شده اند و مرمت کاری هایی در این بنا صورت گرفته است بازسازی هایی که در این بنا صورت گرفته است موجب شده تا ارزش آن همچنان حفظ شود و این بنا به یکی از بناهای تاریخی تبدیل شود.

کلیسای ایا ایرنه یکی از دیدنی های استانبول برای گردشگران است این کلیسا دارای ارزش های تاریخی زیادی است و از معماری ویژه و منحصر به فردی برای گردشگران برخوردار است. با بازدید از این بنا می توانید تجربه های بسیار ویژه ای داشته باشید و می توانید با یکی دیگر از بناهای تاریخی استانبول آشنا شوید. معرفی دیدنی های استانبول در این لینک نیز می تواند اطلاعات گردشگری زیادی را در اختیار شما قرار دهد.

 کلیسای ایا ایرنه استانبول

کلیسا ایا ایرنه استانبول کجاست؟

کلیسا ایا ایرنه در محوطه بیرونی کاخ توپکاپی استانبول قراردارد. همانطور که می دانید این کاخ از معروف ترین بناهای تاریخی شهر استانبول به شمار می رود. بنابراین با بازدید از کلیسای ایا ایرنه، می توانید با یک تیر دو نشان بزنید و از کاخ زیبا و تاریخی توپکاپی هم دیدن کنید.

آدرس کلیسا ایا ایرنه استانبول: قسمت اروپایی استانبول، منطقه فاتح، حیاط کاخ توپکاپی


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (28 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان