آشنایی با جاذبه های دیدنی پارک لاله تهران

  شنبه، 04 تیر 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
آشنایی با جاذبه های دیدنی پارک لاله تهران
پارک لاله که تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، پارک فرح نام داشت از بوستان‌های بزرگ شهر تهران است. این پارک در سال ۱۳۴۵ به در خواست فرح پهلوی از محمدرضا پهلوی بنیان شد. پیش از آن یک منطقه نظامی بود که برای سوارکاری و رژه مورد استفاده ارتش قرار داشت و باغ جلالیه نامیده می‌شد.

پارک لاله تهران یکی از قدیمی ترین و خاطره انگیز ترین پارک های پایتخت است که با داشتن فضاهای سبز و امکانات مناسب تفریحی و ورزشی، افراد زیادی را در طی روز به خود جذب می کند. این بوستان فضای بزرگی دارد و با اینکه در مرکز شهر واقع شده، می توان در آن به دور از آلودگی های صوتی و جوی تهران، اوقاتی خوش را سپری کرد.همچنین، در پارک لاله گونه های مختلف گیاهی مثل چنار، اقاقیا، کاج، سرو نقره ای، نارون، پالم، اقاقیا، افرا، ماهونیا، بربریس و صنوبر وجود دارد و فضای سبز زیبای آن محلی مناسب برای آرامش و استراحت و رهایی از شلوغی و آلودگی های شهر است. پارك لاله تهران در گذشته به محله جلالیه معروف بود و کاربردی نظامی داشت و برای فعالیت هایی نظیر اجرای رژه های نظامی، سوارکاری و همچنین مسابقات مختلف استفاده می شد. بعد ها با فراهم آمدن امکانات ویژه تفریحی و ورزشی مانند زمین های بازی، غرفه های فرهنگی و جاذبه های گردشگری فراوان، بوستان لاله تهران به یکی از بوستان های معروف تهران تبدیل شد.

پارک لاله تهران

مساحت و سال ساخت پارک لاله تهران

پارک لاله تهران با مساحتی بالغ بر 350 هزار متر مربع در سال 1345 تاسیس شد و نام آن در ابتدا پارک فرح بود. اگرچه از زمان ساخت بوستان لاله بیش از 50 سال می گذرد، ولی همچنان به عنوان یکی از زیباترین و پرطرفدارترین بوستان های شهری پایتخت شناخته می شود و به دلیل موقعیت جغرافیایی ای که دارد، به راحتی می توان با هر نوع وسیله نقلیه ای خود را به آن رساند.

امکانات و بخش های مختلف پارک لاله

با ۳۵ هکتار وسعت، داخل پارک لاله، مکان ها و فضاهای متنوعی ایجاد شده است که می توان به زمین های ورزشی مانند والیبال، مرکز فرهنگی-هنری مانند تئاتر عروسکی، میزهای مخصوص بازی شطرنج، کتابخانه برای استفاده کودکان و نوجوانان، مسجد و مجسمه ها و تندیس های مختلفی از جمله تندیس خیام و ابوریحان بیرونی اشاره کرد.

علاوه بر بخش های تفریحی و ورزشی که پیش تر اشاره شد، تعبیه دستگاه های چندمنظوره ورزشی در این پارک، ایجاد مسیر دوچرخه سواری در مسیرهای معین شده، راه اندازی باشگاه و تیچراسیکت، آلاچیق های متعدد، زمین بازی کودکان، آب نماهای دیگری همچون آب نماهای سنگی، آب نمای مسجد، آب نمای مرکزی، آب نمای پلکانی و ابوریحان بیرونی، بازارچه با مکان هایی جهت خرید خوراکی ها، نوشیدنی ها، صنایع دستی و پوشاک و نیز ساعت آفتابی که از جالب ترین وسایل موجود در پارک لاله تهران است، از دیگر دیدنی ها و جاذبه های گردشگری در این بوستان زیبا و خاطره انگیز است.

مجسمه ای در  پارک لاله

باغ ژاپنی پارک لاله

از نکات جالب و قابل توجه در مورد پارک لاله، می توان به پارکی اشاره کرد که در بخش جنوب شرقی این بوستان قدیمی قرار دارد. باغ ژاپنی به خاطر داشتن نوع معماری و فضای سبز خاصی که دارد یکی از جاذبه های دیدنی . این پارک به سبک پارک های کشور ژاپن طراحی و ساخته شده است و در آن آب نماها و نهرهایی به شکل مارپیچ و بسیار زیبا، وجود دارد که زیبایی آن را دوچندان کرده است. پیشنهاد می شود به هیچ عنوان تماشای این باغ زیبا را از دست ندهید.

بازارچه پارک لاله تهران

خرید از بازارچه سنتی را دوست دارید؟ پس حتما سری به بازاچه پارک لاله تهران بزنید. پارک لاله، دارای یک بازارچه است که در خیابان کارگر شمالی واقع شده است. بازارچه پارک لاله یک بازارچه سنتی است و بافت زیبای آن حال وهوای خاصی دارد. خوراکی های خوشمزه، انواع گل وگلدان های سفالی، فرش، گبه، پوشاک و صنایع دستی از چیزهایی است که می توانید در این بازارچه بیبینید و تجربه کنید.

موزه های پارک لاله؛ از موزه فرش تا موزه هنر

اگر به موزه گردی و تاریخ علاقه دارید، به تماشای موزه هنرهای معاصر بروید که در نزدیکی این بازارچه قرار گرفته است. این موزه در بخش غربی پارک لاله قرار دارد و ساختمان آن با الهام از بادگیرهای مناطق کویری ایران ساخته شده است. بد نیست بدانید که گنجینه این موزه، یکی از بزرگ ترین گنجینه های نقاشی مدرن دنیا به شمار می رود. اما موزه هنرهای معاصر تنها موزه این پارک نیست! موزه فرش ایران که در بخش شمالی پارک واقع شده، از دیگر موزه های دیدنی در پارک لاله است.

کانون پرورش فکری پارک لاله و اولین کتابخانه کودکان

کانون پرورش فکری و تئاتر کودکان، از دیگر بخش های فرهنگی پارک لاله است. جایی که کودکان می توانند علاوه بر لذت تفریح و بازی، مطالب آموزنده نیز فراگیرند. تئاتر عروسکی، کتابخانه و مسجدی که کاملا معماری متفاوتی با دیگر مساجد دارد، از دیگر امکانات فرهنگی پارک لاله است. جالب است بدانید که این کتابخانه، اولین کتابخانه کودک در ایران است که توسط کانون پرورش فکری ایران افتتاح شد و در بخش شرقی پارک لاله قرار دارد.

مجسمه های پارک لاله؛ از دنیای شاعری تا دنیای ستاره ها

وجود تندیس ها و مجسمه های بسیار از بزرگانی همچون خیام و ابوریحان بیرونی نشان دهنده توجه این پارک به فرهنگ وهنر است. جالب است بدانید که تندیس خیام، یکی از آثار ابوالحسن صدیقی است که به سفارش انجمن آثار ملی در کشور ایتالیا ساخته شده است. خیام نیشابوری، شاعر و رباعی سرای برجسته ایران است. مجسمه ابوریحان بیرونی که گویا منظومه شمسی را در دستان خود گرفته است و به سیاره ها می نگرد؛ از جاذبه های دیدنی پارک لاله است. این مجسمه در حدود 4.5 متر ارتفاع دارد و تقریبا یک سال ونیم از ساخت آن می گذرد. ابوریحان بیرونی؛ ریاضیدان و ستاره شناس مشهور جهان است که خدمات زیادی به علم نجوم کرده است. می دانید محوری که ابوریحان در دستان خود دارد نشانه از چیست؟ نشانه تاثیر همین هنرمند بر علم نجوم است.

ساعت آفتابی پارک لاله

ساعت آفتابی، یکی از جالب ترین چیزهایی است که در این پارک خواهید دید. این ساعت همان طور که از نامش پیداست می تواند با استفاده از موقعیت خورشید زمان را بسنجد و نشان دهد.این ساعت یک ساعت آفتابی است که با ابعادی بزرگ در میان بوستان جای گرفته و موقعیت خورشید در هر کجا که باشد، زمان را با آن نشان می دهد.

مسیر دوچرخه سواری پارک لاله

همان طوری که در پارک لاله قدم می زنید، دوچرخه سوارانی که با شوق از مسیر ویژه خود در حال رکاب زدن هستند توجه شما را به خود جلب می کنند. دوچرخه سواری در این پارک که پر از پیچ وخم است می تواند تفریحی هیجان انگیز باشد! با این وجود اگر دوچرخه خود را به همراه نبرده اید، نگران نباشید! چرا که در ابتدای ورودی این پارک مکانی برای اجاره دوچرخه وجود دارد که می توانید.

زمین های ورزشی پارک لاله

پارک لاله یکی از بهترین مکان ها برای کسانی است که نیاز به انجام ورزش های هوازی دارند. امکانات ورزشی به علاوه وسایل ورزشی استاندارد، نیز در پارک لاله همانند سایر بوستان های پایتخت وجود دارد. مطمئنا در هنگام قدم زدن در پارک لاله، جوانانی را خواهید دید که مشغول والیبال بازی کردن هستند و با هیجان این طرف و آن طرف می پرند. میز شطرنج، داشتن فضا برای بازی والیبال و فوتبال، زمین چمن مصنوعی، باشگاه اسکیت از امکانات ورزشی در این پارک هستند. همچنین در خیابان های شمالی پارک لاله؛ محوطه میزهای شطرنج قرار دارد که اگر به بازی های فکری علاقه مند هستید، می توانید اوقات فراغت خوبی را برای خودتان فراهم کنید. نگارخانه لاله، از دیگر جاذبه های دیدنی پارک لاله است، جایی که می توانید آثار هنرمندان مشهور ایتالیایی را از نزدیک ببنید. علاوه بر جاذبه هایی که ذکر شد، در پارک لاله نمایشگاه های دائمی و موقت زیادی برگزار می شود که دیدن آن ها خالی از لطف نیست.

آب نماهای پارک لاله

آب نماهای پارک لاله به عنوان یکی از دیدنی های این بوستان محسوب می شوند و اگر می خواهید از آن ها دیدن کنید، می بایست به بخش جنوب شرقی این بوستان بروید. معمولا در بوستان های نسبتا بزرگ، یکی از بخش های دیدنی آن ها آب نماها می باشند. آب نماهای زیبای بوستان لاله شامل آب نمای سنگی، آب نمای پلکانی، آب نمای مسجد، آب نمای مرکزی، آب نمای ابوریحان بیرونی و… می شوند که هر کدام زیبایی های خاصی را برای این بوستان پدید آورده اند. گردشگران می توانند با نشستن بر روی نیمکت های پارک از تماشای آن ها لذت ببرند و از آنجایی که آب نماد روشنایی می باشد، با تماشای آن آرامش را احساس کنند.

نگارخانه لاله

یکی دیگر از بخش های فرهنگی بوستان لاله، نگارخانه لاله می باشد که در سال 1372 هجری شمسی ساخته شده است و هدف اصلی آن بالا بردن سطح فرهنگی و هنری جامعه می باشد. در این نگارخانه آثار هنری هنرمندان قرار داده شده و کارگاه های هنری مختلفی با حضور اساتید و هنرمندان برگزار می شوند. نگارخانه پارک لاله که یکی از محبوب ترین بخش های این بوستان برای اهالی فرهنگ و هنر به شمار می رود در ضلع شمالی بوستان جای گرفته است.

مسیرهای دسترسی به پارک لاله

راه رسیدن به پارک لاله بسیار است. در ابتدا اگر می خواهید بدانید پارک لاله تهران کجاست، سر راست ترین آدرسی که می توان داد، تهران، خیابان حجاب است. این بوستان خوش نقش و نگار و بزرگ از شمال به خیابان فاطمی، از جنوب به بلوار کشاورز، از شرق به خیابان حجاب و از غرب به کارگر شمالی می رسد. بنابراین از هر کدام از این خیابان ها می توانید به پارک دسترسی پیدا کنید. بسته به اینکه از کجای تهران می خواهید به پارک بیایید، بهترین مسیر را می توانید در اپلیکیشن های مسیریاب با تعیین مکان مبدا و مقصد که پارک لاله است، خودتان را به پارک برسانید.

  • در صورتی که از سمت خیابان فاطمی می آیید، می توانید در ایستگاه مترو جهاد از مترو پیاده شده و ده دقیقه ای تا پارک پیاده روی کنید. اگر می خواهید به زمین فوتبال و زمین والیبال و سرویس بهداشتی پارک دسترسی داشته باشید این مسیر، مناسب است.
  • اگر مسیرتان به خیابان حجاب می خورد، از متروی جهاد تا خیابان فاطمی 10 دقیقه ای پیاده روی کنید و سپس تقاطع حجاب بپیچید. در اینجا می توانید به خانه والیبال، استخر و هتل ورزش دسترسی بهتری داشته باشید.
  • در صورتی که بلوار کشاورز را برای رسیدن به پارک لاله انتخاب می کنید، دو ایستگاه اتوبوس ولیعصر و بیمارستان امام در دو سمت ورودی پارک کارتان را برای دسترسی راحت کرده است. از اینجا تا پارک حدود 10 دقیقه ای پیاده روی می کنید.
  • اگرخودروی شخصی دارید، مسیر بلوار کشاورز بهتر است، چون جای پارک بیشتری دارد و راحت تر است. باغ ژاپنی را از ضلع بلوار کشاورز راحت تر می توانید ببینید.
  • از سمت ورودی کارگر، مسیرهایی که از سمت انقلاب است، مسیر راحت تری را خواهند داشت. در اینجا می توانید بازارچه پارک لاله و موزه هنرهای معاصر را ببینید. از اینجا که وارد می شوید، آمفی تئاتر پارک لاله نزدیک تر است.

 پارک لاله


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (159 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (149 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (27 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند
بازسازی صدای کاهن مصری پس از 3 هزار سال از روی مومیایی او+ تصاویر
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 10 تیر ماه 1403
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود