آشنایی با جاذبه های دیدنی حیران

  یکشنبه، 29 خرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
آشنایی با جاذبه های دیدنی حیران
گردنه حیران بخشی از جاده آستارا به اردبیل و محل اتصال جلگه گیلان به کوهستان است. نام حیران از روستایی که وسط این گردنه قرار دارد گرفته شده. اکثر ساکنان کوهستان‌ آستارا تالش هستند و نام حیران هم ریشه در این زبان دارد. «هیر» در زبان تالشی به معنی ابر و مه است. هیران یعنی محلی که مه‌آلود است.

روستایی ییلاقی به نام حیران در فاصله 30 کیلومتری شهرستان آستارا واقع در استان گیلان قرار دارد که یکی از روستاهای بسیار زیبا و مسافر پذیر محسوب می شود ، این روستا شامل روستاهای حیران وسطی ، حیران سفلی و حیران علیا می باشد. منطقه حیران مساحتی به وسعت دو هزار و 200 هکتار دارد که از این مقدار هزار هکتار آن متعلق به منابع ملی میباشد و 1200 هکتار به مستثنیات اشخاص تعلق دارد.

این گردنه زیر ابرهای پر از مه پنهان شده و چشم اندازی بسیار زیبا از کوهپایه های پوشیده از گل و گیاه و دره ها خلق کرده است و این جلوه به چشم هر رهگذری که می افتد او را شیفته خود می کند. جاده ای که همچون یک مار غول پیکر به دور کوه بزرگی پیچیده است و تا ارتفاع بسیار زیادی بالا رفته است. زمانی که این مسیر شگفت انگیز را سپری می کنید هر چند دقیقه یکبار با پیچ تندی مواجه خواهید شد که بایستی آن را دور زد. کمی که پیش می روید به استراحتگاه های کوتاهی در لب پرتگاه ها میرسید که نمایی از طبیعت و همچنین وجود ماشین ها در جاده پر پیچ و خم را به زیبایی برای شما نشان می دهد.

حیران

جاذبه های گردشگری و دیدنی حیران

با اینکه گردنه حیران منطقه ای بسیار جذاب بوده و گردشگران در طول زمان عبور از مسیر، علاوه بر هیجان و خطرات جاده، از طبیعت سرسبز و چشم انداز زیبای جاده نهایت لذت را می برند، اما خوب است بدانید در منطقه حیران جاذبه های دیدنی بسیاری وجود دارد که بازدید از آن ها برای ثبت بهترین خاطرات سفر شدیداً پیشنهاد می شود. در ادامه میخواهیم برخی از جذاب ترین مناطق دیدنی گردنه حیران را معرفی کنیم.

جنگل فندقلو

در فاصله چند کیلومتری گردنه حیران، جنگلی بسیار زیبا و بکر با نام جنگل فندقلو وجود دارد. این جنگل همواره گردشگران و طرفداران خاص خود را دارد و همواره گردشگران بسیاری هستند که ترجیح می دهند برای ساعاتی استراحت و لذت بردن از طبیعت، از گردنه حیران خارج شده و وارد جنگل فندقلو می شوند. این جنگل در میان آفرود سواران نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است چراکه مراتع و دشت های بکر جنگل فندقلو مکانی بسیار مناسب برای کمپینگ و اتراق بخصوص در فصل تابستان می باشد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید به دلیل وجود درختان فراوان فندق در این منطقه، نام فندقلو برای این جنگل انتخاب شده است اما در کنار درختان فندق، گل های بابونه به وفور نعمت در نقاطط مختلف جنگل مشاهده می شود که این موضوع باعث شده همواره زنبورهایی بسیاری در جنگل حضور داشته باشند. پیشنهاد می کنیم اگر قصد بازدید از جنگل فندقلو را داشتید، نگاهی به دیدنی های جنگل از جمله پیست اسکی روی چمن دشت گل های بابونه، منطقه محافظت شده گوزن های بومی و همچنین چشمه آبگرم مشه سویی بیاندازید.

جنگل فندقلو

تله کابین گردنه حیران

در طول مسیر گردنه حیران، خودروی خود را به سمت شانه خاکی جاده برده، از خودرو پیاده می شوید و برای دقایقی از چشم انداز مه آلود یا سرسبز منطقه نهایت لذت را می برید. اما با مراجعه به تله کابین حیران، از چشم انداز بسیار جذاب تعجب خواهید کرد.

تله کابین گردنه حیران در داخل یک مجموعه تفریحی خصوص قرار دارد که این مجموعه در وسط گردنه حیران قرار دارد. همچنین این مجموعه چند سالی از ساختش میگذرد و همانند برخی از مجموعه های تله کابین، شاهد دستگاه های فرسوده و خطرناک نیستیم. تله کابین گردنه حیران فقط به تله کابین ختم نمی شود بلکه امکانات و تفریحات جذاب و هیجان انگیز دیگری هم در مجموعه مشاهده می شود که شامل سورتمه، کارتینگ و زیپلاین هستند.

برای دسترسی به سورتمه، کارتینگ و زیپ لاین مجموعه تله کابین گردنه حیران کافیست به پایین ترین ایستگاه تله کابین مراجعه کنید تا با سوار شدن بر سورتمه، در مسیر مارپیچی میان درختان لحظات جذابی را برای خد رقم بزنید. اما اگر جذابیت و هیجان جاده گردنه حیران برایتان کافیس نیست به دنبال هیجان بیشتر هستید، پیشنهاد می کنیم نگاهی هم به پیست کارتینگ مجموعه بیاندازید. این پیست برای رده سنی های مختلف، خودروهای مخصوصی را در نظر گرفته تا کودکان و بزرگسالان بدون هیچ ترس و نگرانی، در این پیست اوج هیجان را تجربه کنند.

تله کابین گردنه حیران

سورتمه، زیپ لاین و کارتینگ حیران

در ایستگاه پایینی تله کابین یک سورتمه مارپیچ ساخته شده که از میان درختان و در ارتفاع بالا حرکت می کند. سورتمه سواری هیجان زیادی دارد که نوجوان ها و جوان ها عاشقش هستند.اگر جرئت کافی داشته باشید به شما زیپ لاین حیران را پیشنهاد می کنیم. آویزان شدن از یک کابل و حرکت با سرعت بالا کار هرکسی نیست به ویژه در منظره هولناک حیران.کمی آنطرف تر پیست کارتینگ حیران قرار دارد که پیچ های تند آن رانندگی شما را به چالش می کشد. البته خود جاده حیران کم از کارتینگ ندارد.

رستوران ها و کافه VIP حیران

رستوران در ایستگاه بالایی تله کابین است. البته از جاده فرعی خاکی که قبل از تونل از جاده اصلی جدا می شود هم می توانید به رستوران بروید.جالب ترین بخش ایستگاه بالایی کافی شاپ آن است. سازه ای دایره ای شکل که پنجره تمام نمای آن به سمت حیران است. اگر در زمان مناسب سفر کنید، نشستن در این کافه مثل سوار شدن روی ابرها است.

رستوران‌ها و کافه VIP حیران

بهترین زمان سفر به گردنه حیران

به لطف طبیعت جذاب و عجیب گردنه حیران، همواره زمان مشخصی برای آب و هوای دلنشن منطقه وجود ندارد چراکه در اوج روزهای گرم تابستان، ممکن است ابر و مه، گردنه را فرا گرفته و شاهد بارش سنگین باران باشیم و همچنین در فصل پاییز و زمستان، در کنار روزهای برفی و یخبندان، شاهد هوایی گرم و آفتابی باشیم. اما اگر مه آلود بودن گردنه حیران برایتان از جذابیت بالاتری برخوردار است، پیشنهاد می کنیم در فصل بهار و تابستان می تواند بهترین گزینه باشد هرچند در این ایام، ترافیک های سنگین متعددی هم در مسیر وجود دارد.

لازم به ذکر است گردشگرانی که میخواهند در فصل پاییز و زمستان راهی گردنه حیران شوند، با اینکه گردنه به مراتب خلوت تر سایر ایام سال خواهد بود اما بارش سنگین برف، یخبندان و همچنین تعطیلی مراکز گردشگری، رستوران ها و کافه های جاده ممکن است مشکل ساز باشد و نتوانید به راحتی از سفر به گردنه و بازدید از جاذبه های دیدنی حیران بهترین خاطرات را برای خود رقم بزنید.

روستاهای گردنه حیران

از مهم ترین و با اهمیت ترین جاذبه های روستای حیران در دید گردشگران گردنه حیران می باشد که در مسیر آستارا-اردبیل قرار دارد از یه طرف به دره ای که از رود ارس عبور می کند مشرف است و از طرفی دیگر به کوه های سرسبز. جلوه رویایی این مسیر به خاطر وجود مه در آن منطقه است. این جاده چشم انداز بسیار بی نظیر و رمانتیکی از طبیعت را تجلی می کند که به جرات می توان گفت رقیبی در ایران ندارد. در اطراف جاده گردنه حیران، روستاهای مختلفی وجود دارد و به جرات می توان گفت ساکنین روستا از بهترین طبیعت، چشم انداز و آب و هوا در منطقه ای بکر و سرسبز برخوردار هستند. در ادامه با سه روستا که در میان بهترین جاذبه های دیدنی حیران قرار دارند بیشتر آشنا خواهید شد.

روستای حیران

یکی از بزرگترین و معروف ترین روستاهای اطراف گردنه حیران، روستایی با همین نام است که در فاصله 30 کیلومتری آستارا قرار دارد. روستای حیران از روستاهای ییلاقی منطقه و محبوب ترین جاذبه های دیدنی حیران به شمار می رود و همواره به مراجعه به این روستا از چشم انداز بی نظیری برخوردار خواهید شد. همچنین خوب است بدانید روستای حیران، خود از سه روستای کوچک تر با نام های سفلی، وسطی و علیا تشکیل شده و پیشنهاد می کنیم به دلیل توریستی بودن منطقه، حتماً نگاهی به بازارهای سنتی، رستوران ها و سوغات جذاب روستا از جمله صنایع دستی بیاندازید.

روستای کشفی

این روستا به بهشت گردن حیران معروف است. طبیعتی بی نظیر، چشم انداز زیبا از دشت های سرسبز و آب و هوایی دلنشین، دلایلی هستند که روستای کشفی را در میان جذاب ترین جاذبه های دیدنی حیران قرار دادند. اگر علاقه مند به کوهنوردی و پیاده روی های سخت هستید، بازدید از این روستا را به هیچ وجه از دست ندهید اما پیشنهاد میکنیم همواره حتی در روزهای گرم تابستان، با خود لباس گرم نیز به همراه داشته باشید.

روستای مشند

این روستا از نزیک ترین روستاهای حیران به شهر آستارا است چراکه فاصله روستای مشند تا شهر آستارا کمتر از 18 کیلومتر می باشد. در این روستا نزدیک به 100 خانوار زندگی می کنند که به فعالیت هایی همچون کشاورزی و دامداری مشغول هستند و جالب است بدانید گردشگری، مهم ترین قطب درآمد مردم روستا به حساب می آید.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به گردنه حیران

گردنه حیران آب و هوایی همیشه متغیر دارد و حتی در آرام ترین روزهای فصل تابستان امکان دارد هوای گردنه حیران نامتعادل و حتی بارانی باشد.هوای مه آلود گردنه حیران مثل بیشتر دامنه های شمالی کوهستان مرزی گیلان، ناشی از رطوبت بالای هوا در جلگه و برخورد آن با هوای خشک و معمولا سرد جنوبی است.اگر از سمت اردبیل به حیران سفر می کنید، امکان دار بعد از تونل با آب و هوایی کاملا متفاوت با قبل از تونل مواجه شوید. از هوایی خشک و آفتابی ناگهان وارد هوایی مرطوب و مه آلود می شوسد.

با اینحال، فصل بهار و تابستان حیران طرفدار بیشتری دارد. حیران در پاییز و زمستان مسدود نمی شود اما به دلیل از رونق افتادن سفرهای تفریحی و سرد شدن هوا، بیشتر کسب و کارهای گردشگری تعطیل می شوند.

 حیران

آیا سفر به مقصد حیران ارزشش را دارد؟

اگر دنبال یک جواب منصفانه برای این سوال هستید، جواب ما بله است اما به شرط این که در زمان مناسب سفر کنید. حیران و جنگل فندقلو دو جاذبه گردشگری مکمل هم هستند. با این حال شاید برای برخی افراد در این حد جالب نباشد که بیش از یک روز برای آن وقت بگذارند پس پیشنهاد می کنیم بازدید از این دو منطقه را حتما در برنامه سفرتان به گیلان یا اردبیل قرار دهید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (169 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (95 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (84 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (74 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (62 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (54 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (48 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...