آشنایی با جزیره ی زیبای پرنس استانبول

  جمعه، 29 مهر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با جزیره ی زیبای پرنس استانبول
جزایر پرنس استانبول یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی ترکیه است، این جزایر در قسمت آسیایی ترکیه، در نزدیکی شهر استانبول قرار دارد و تنها راه رفتن به آن ها استفاده از قایق است؛ با این که کشور ترکیه جاذبه های گردشگری زیادی دارد اما تور استانبول و این جزایر یکی از محبوب ترین انتخاب های گردشگران برای سفر ترکیه هستند.

جزایر پرنس (ترکی استانبولی: Prens Adaları یا ترکی استانبولی: Kızıl Adalar ) سلسه جزیره های نزدیک بهم و متشکل از 9 جزیره است که در ناحیه آسیایی استان استانبول از ناحیه مرمره قرار گرفته اند و شامل چهار جزیره بزرگ بویوک آدا (جزیره بزرگ)، هیبلیدیا، بورقازآدا و کینالی آدا و پنج جزیره کوچکتر تشکیل شده است. طبق آخرین سرشماری به سال ۲۰۱۲ میلادی این ناحیه ۱۴٬۵۵۲ نفر جمعیت دارد.

معرفی جزایر پرنس استانبول

در دریای مرمره در نزدیکی استانبول 9 جزیره وجود دارد که از بین آن ها 4 جزیره بیشتر از همه مورد توجه قرار گرفته اند، این چهار جزیره با نام های بویوک آدا، هیبلی آدا، بورقازآدا و کینالی آدا تنها جزایری هستند که مردم برای بازدید و تفریح به آن ها سفر می کنند. نام جزایر از آن جایی می آید که شاهزادگان را در زمان عثمانی و حتی بیزانس به این جزیره ها تبعید می کردند اما امروزه به مکانی لوکس برای تفریح و استراحت تبدیل شده است که توجه گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است؛ در بین جزایر نیز جزیره بویوک آدا که به جزیره پرنس نیز معروف است بیش ترین میزان گردشگر را دارد و البته بزرگترین جزیره نیز هست؛ در کل این جزایر یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استانبول هستند.

جاذبه های گردشگری جزایر پرنس

اگر به استانبول سفر می کنید و دوست دارید زمانی را در آرامش سپری کنید جزایر پرنس را در الویتتان قرار دهید، چرا که این جزایر در طبیعتی زیبا و بدون هیاهوی شهری قرار دارند و استفاده از ماشین در سراسر جزیره ممنوع است و تمام مدت یا باید از دوچرخه استفاده کنید و یا با درشکه جا به جا شوید؛ البته سازمان شهرداری و همین طور پلیس از این قانون مستثنی هستند؛ همین موضوع دلیل محکمی است تا در این جزایر آرامش بیش تری برقرار باشد و همین طور خبری هم از آلودگی و ترافیک نباشد ؛ طبیعت بکر و آب و هوای عالی به تنهایی می تواند از جاذبه های این جزایر باشد اما دیدنی های آن تنها به این ختم نمی شود؛ در جزیره بیوک آدا جاذبه های تاریخی نیز دارد که قطعا برایتان جذاب خواهد بود، معروف ترین این جاذبه ها کلیسای آیایورگی است که در بالای بلند ترین تپه جزیره قرار دارد و قدمت آن به قرن ششم بر می گردد؛ اگر به این کلیسا رفتید نمای زیبای دریا و جزایر را از دست ندهید، در سمت دیگر زمانی که از سمت تپه به پایین می آیید، یتیم خانه قدیمی یونانی دیده می شود که با بنایی چوبی در 20.000 متر مربع یکی از دیدنی ترین مکان های جزیره است؛ به علاوه در این جزیره می توانید کلیسای آییوس نیکولاس والد گریک، مسجد حمیدیه و همین طور بقایای هتلی قدیمی مربوط به قرن 19 را ببینید.

تمام دیدنی ها و زیبایی ها در جزیره پرنس یا بیوک آدا قرار ندارد و جزیره دیگری از این مجمع الجزایر به نام جزیره هیبلی آدا سهم زیادی در جذب توریست داشته است؛ این جزیره که دومین جزیره بزرگ است با جاذبه های تاریخی مانند کلیسا کارماریوتیسا، مدرسه قدیمی ناول جادت و … گردشگران را برای سفر ترغیب می کند.

اقامت و امکانات رفاهی و تفریحی جزایر پرنس

با وجود این که در سفر به جزایر پرنس به دل طبیعت رفته اید و از هیاهوی شهر به دور هستید اما در این جزایر امکانات رفاهی و تفریحی خوبی نیز وجود دارد؛ در جزیره بیوک آدا چند هتل زیبا وجود دارد که قدمت بنای بعضی از آن ها شاید به 100 سال پیش می رسد اما با این حال امکانات رفاهی عالی دارند؛ هتل آدا پلاس یکی از هتل های مشهور این جزایر است که با بنا و معماری قدیمی شکوه تاریخ را به نمایش می کشد و در عین حال خدمات عالی به مسافران خود ارائه می دهد؛ هتل معروف دیگری در بیوک آدا وجود دارد که معمولا همیشه پر از توریست است، این هتل معروف اسپلندید پالاس نام دارد و در سال 1908 بنا شده و معماری آن که شبیه به یکی از شهر های فرانسه است هر گردشگری را به متحیر می کند. اگر می خواهید در سوئیت های لب دریا اقامت داشته باشید می توانید به جزیره کینالی آدا بروید، در این جزیره سوئیت ها و خانه های تابستانی با قیمتی مناسب تر به گردشگران اجاره داده می شود. در این جزایر علاوه بر لذت بردن از طبیعت زیبا می توانید از گشت و گذار در شهر آن هم با درشکه لذت ببرید یا حمام آفتاب بگیرید؛ فراموش نکنید که برخی از رستوران های معروف استانبول در این جزیره قرار دارند و شما می توانید از طعم لذیذ و اصیل غذاهای ترکی لذت ببرید.

علت نام گذاری جزیره پرنس استانبول

دلیل نام گذاری این جزیره و اینکه چرا پرنس نام گرفته شده ماجرای جالبی دارد در زمان امپراطوری های بیزانس و امپراطوری ترکان شاهزاده ها و پرنس هایی که به خاطر تخت قدرت اختلاف پیدا میکردند از سوی امپراطور به این جزایر تبعید میشدند .چون در گذشته شاهزادگان و پرنس ها به این جزایر تبعید می شدند، نام گذاری آنها نیز جزایز پرنس شده است. البته جزیره پرنس امروزه در تابستان به مکانی بخصوص برای افراد مشهور ترکیه تبدیل شده است. از بارزترین ویژگی های این جزایر سکوت و آرامش حاکم بر آن ها می باشد.

 جزیره پرنس استانبول

تاریخ جزایر پرنس استانبول

در گذشته این جزایر به دلایل زیادی مورد استفاده قرار می گرفته اند ولی همیشه به عنوان تبعیدگاه محسوب میشدند. در دوران امپراطوری بیزانس هر یک از اعضا خاندان های سلطنتی که مورد بازخواست قرار می گرفت به این مجموعه جزایر تبعید می شد. البته عده زیادی نیز در همین دوران برای نجات جان خود به جزایر پرنس فرار می کردند.

در زمان حکومت عثمانیان تمام شاهزادگان و افراد خاص حکومتی که دردسر ساز بودند به جزایر پرنس تبعید می شدند. ولی در اواخر قرن نوزده تغییراتی رخ داد و تعدادی از بازرگانان و ثروتمندان استانبول به این جزایر علاقه پیدا کردند و تعدادی از آن ها را به تملک خود در آوردند.

البته جالب است بدانید که تردد هروسایل نقلیه موتوری و ماشینی در این جزیره ممنوع است به جز خودروهای پلیس و همین باعث شده تا آرامش در جزیره حاکم شود. مردم در این شهر بیشتر پیاده روی میکنند و یا از دوچرخه استفاده میکنند. همچنین دراین جزیره کالسکه ها و موتورهای برقی برای حمل و نقل زمینی و قایق ها برای گردش دور جزیره مورد استفاده قرار میگیرند.

مکان های دیدنی و اقامتی در جزایر پرنس

در سال های گذشته این جزایر به شدت مورد توجه توریست ها و گردشگران قرار گرفته اند و انواع زیادی از جاذبه های گردشگری در آن به وجود آمده است که مختصری به آن ها خواهیم پرداخت:

  • Kiyi رستوران: این رستوران معروف در بویوک آدا که بزرگترین جزیره در جزایر پرنس میباشد، وجود داردکه در زبان ترکی استانبول به معنی ساحل می باشد. در این رستوران بهترین نوع از غذا های دریایی را می توانید سرو کنید و از طعم آن ها حیرت زده شوید.
  • هتل آدا پالاس: این هتل از زیباترین بناهای موجود در جزیره بویوک آدا و عتیقه ای از قرن نوزدهم، همراه با معماری ویکتوریایی می باشد. این هتل دارای ظاهری قدیمی ولی بسیار با شکوه است و تزئینات داخلی آن چشم را نوازش میکند.
  • هتل اسپلندید پالاس: این هتل یکی دیگر از بناهای زیبایی است که شما می توانید در سفر به این جزایر در آن اقامت داشته باشید هتل اسپلندید پالاس یا قصر با شکوه درسال ۱۹۰۸ بنا شده و دارای دکوراسیون داخلی جذاب به همراه سرویس دهی فوق العاده از محبوبترین هتل ها در بین مسافران شناخته شده است. معماری این ساختمان مشابه ساختمان هتل نگرسکو در شهر نیس فرانسه می باشد. و همچنین از شلوغ ترین هتل ها در جزایر پرنس است.

چهار جزیره قابل دسترسی جزایر پرنس

  • جزیره بیوک آدا: بیوک آدا، به معنای جزیره بزرگ ، بزرگترین جزیره از نه مجمع الجزایری است که اصطلاحا به جزایر پرنس شهرت دارند و در استانبول ترکیه قرار گرفته است. با قدم زدن و گشت و گذار در اسکله تاریخی بیوک آدا و قرار گرفتن در محیط و فضای آن جزیره به راحتی می توانید خستگی و کسالت خود را فراموش کرده و از هوای تازه آن لذت ببرید.
  • جزیره هیبلی آدا:هیبلی آدا یکی از جزایر پرنس استانبول است که اندازه کوچک تری نسبت به بقیه دارد. زمانی که وارد هیبلی آدا می شوید، بلندترین ساختمانی که می بینید روهبان اکولو نام دارد که این بنا مدرسه علوم دینی ای است که متعلق به اسقف اعظم کلیسای ارتودکس شرقی در قسطنطنیه بوده است.از دیدنی های دیگر این منطقه یک کلیسا زیبا به همراه باغ پشتی آن می باشد که می توانید از آن هم دیدن فرمایید.
  • جزیره بورگاز آدا:این جزیره سومین جزیره بزرگ است و برای گذراندن یک روز آرام انتخاب خوب و مناسبی می باشد. دراین جزیره حتما از قهوه های کافه چهار حرف امتحان کنید چون از مرغوب ترین دانه های قهوه استفاده میکنند. همچنین رستوران کالپازانکایا را برای سرو غذا ونوشیدنی فراموش نکنید.
  • جزیره کیانلی آدا: این جزیره دارای خانه های دنج و سواحل زیبایی می باشد. از سواحل معروف این جزیره می توان به ساحل آیازما اشاره کرد که در تابستان مقصد بسیاری از گردشگران ومسافران میباشد. همچنین رستوران های این جزیره که در امتداد اسکله آن می باشند بسیار معروف هستند و پیشنهاد میشود حتما سری به آن ها زده شود.

دسترسی و سفر به جزایر پرنس

رفتن به جزایر پرنس استانبول تنها با طی کردن دریا میسر است چون در جزیره فرودگاهی نیز وجود ندارد؛ جزایر از استانبول فاصله زیادی ندارند اما زمان رسیدن به نوع قایقی که انتخاب می کنید نیز بستگی دارد، در این مسیر هم قایق های معمولی مسافر سوار می کنند و همه قایق های تند رو، البته اتوبوس های دریایی هم همیشه هستند فقط معمولا کمی شلوغ ترند و کمی هم آهسته حرکت می کنند، به طور کلی برای سفر به این جزایر حداقل یک ساعت و نیم زمان را باید در نظر بگیرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان