آشنایی با کاخ بزرگ کرملین در مسکو

  دوشنبه، 07 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با کاخ بزرگ کرملین در مسکو
کاخ کرملین از جمله بناهای معروف شهر مسکو و بزرگ‌ترین کاخ سلطنتی روسیه است که در میدان سرخ مسکو قرار دارد و افراد زیادی در سال از آن بازدید میکنند. کرملین در زبان روسی به معنی دژ است.

کاخ بزرگ کرملین (Большой Кремлёвский дворец; Bolshoy Kremlyovskiy Dvorets) از ۱۸۳۸ تا ۱۸۴۹ میلادی در دوران امپراتور نیکلای اول و به دست گروهی از معماران روسی به سرپرستی کنستانتین تون Константи́н Андре́евич Тон در مسکو، روسیه طراحی و بنا شد. مساحت کاخ ۲۵۰۰۰ متر مربع به شکل مستطیل دارای ۷۰۰ اتاق و یک حیاط است. ۵ تالار در این کاخ به نام های (گئورگِوسکی- ولادیمیرسکی- الکساندرووسکی- آندرِیوسکی و یکاتِرینسکی) خوانده می شوند که برای مهمانی های رسمی و دیدارهای دیپلماتیک از آنها استفاده می شود.

کرملین قدیمی ترین کاخ شهر مسکو است. برخی از ساختمان های آن، در قرن دوازدهم ساخته شده اند. این بنا، روزگاری دژ مستحکم تزارهای روسی بوده و درون دیوارهای اطراف آن، قصرها و کلیساهای باستانی با گنبدهای طلایی زیبایی ساخته شده است. کرملین در بیشتر تاریخ طولانی خود، مقر حکومتی روسیه بوده است. هم اکنون این کاخ اقامتگاه رسمی رئیس جمهور روسیه است و مقر تصمیم گیری های دولت مسکو است. لازم به ذکر است کاخ کرملین مدرن در اواخر قرن چهاردهم میلادی توسط معمار معروف ایتالیایی پیترو آنتونیو سولاری طراحی و ساخته شد.

کاخ بزرگ کرملین

یکی از مهم ترین و البته زیباترین جاذبه های شهر مسکو، کاخ کرملین است که در قلب این شهر قرار گرفته. کرملین در گذشته یک کلیسای ارتدکس بوده، ولی امروزه تبدیل به نمادی نه تنها برای شهر مسکو، بلکه برای کل روسیه شده است. این کاخ در واقع نقطه اوج قدرت، سیاست و اقتدار شهر مسکو است. تاریخ ساخت کرملین به قرن پانزدهم باز می گردد و این کاخ در قسمت شمالی کرانه ی رود مسکو ساخته شده است. کلیسای جامع سنت باسیل و میدان سرخ در سمت شرقی این کاخ قرار دارند، و باغ الکساندر هم در قسمت غربی قرار گرفته است. کاخ کرملین مسکو بخش های مختلفی دارد که شامل ۵ قصر، ۴ کلیسا و دیوار و برج های کرملین می شود. جدای از همه اینها، این کاخ محل اقامت رسمی رئیس جمهور روسیه هم است. اگرچه ساخت کرملین در سال ۱۸۴۲ آغاز و در سال ۱۴۹۵ به اتمام رسید، ولی شواهدی پیرامون استقرار انسان در محل ساخته شدن کاخ کرملین در سال ۵۰۰بعد از میلاد وجود دارد. با این حال، چیزی که به رسمیت شناخته می شود، این است که تاریخ مسکو به سال ۱۱۴۷ باز می گردد. با الی گشت همراه باشید تا ببینیم در داخل این کاخ که مظهر شهر مسکو است چه می گذرد.

کرملین یک واژه روسی به معنای «دژ داخل شهر» است که این نام، ریشه در کاربری بنای اولیه با هدف دفاع از شهر داشته است. امروزه استفاده از واژه «کرملین» به صورت نمادین به دولت روسیه اشاره دارد و پیش تر نیز برای اشاره به افراد رده بالای دولت شوروی سابق مانند ژنرال ها، نخست وزیرها و... استفاده می شد.

کاخ بزرگ کرملین

معماری کاخ کرملین مسکو

دیوارهای بلند و قرمز رنگ کاخ کرملین که زیبایی توصیف ناشدنی به چشم انداز بنا بخشیده اند، به همراه برج های مرتفع دیده بانی، آن را به یکی از جذاب ترین دیدنی های روسیه تبدیل کرده اند. زمینی که به کرملین اختصاص داده شده، از قرن چهاردهم به درباریان و شاهزادگان روس تعلق داشت. این محوطه تقریبا به شکل یک مثلث است که طول هر یک از اضلاع آن به حدود ۷۵۰ متر می رسد.

ابعاد ساختمان اولیه کاخ کرملین ۱۲۵ متر و عرض آن ۴۷ متر بود. امروزه مساحت کل مجموعه در حدود ۲۵,۰۰۰ متر مربع است. بنای کاخ از دیوار کرملین، چهار قصر، چهار کلیسا، چهار برج و ۷۰۰ اتاق تشکیل می شود. اتاق ها به کاربری هایی متنوعی از قبیل اتاق های کارمندان، کارکنان اداری و فنی، تاسیسات، رخت کن، اتاق مهمانان خارجی و داخلی، اتاق مخصوص شخصیت های اول کشوری، شخصیت های کابینه دولت، شاه، شاهزاده ها و خانواده های آن ها، آشپز، مطبوعات و سایر خدمات اختصاص دارند.

در این کاخ پنج تالار ساخته شده که هرکدام از آن ها به نام یکی از امپراتوران روسیه است. تالارها با نام های گئورگفسکی، الکساندروفسکی، ولادیمیرسکی، آندریوفسکی و یکاترینسکی شهرت دارند و برای دیدارهای رسمی و دیپلماتیک استفاده می شوند.

فضای داخلی کاخ کرملین را سالن های بزرگ و مجلل تشکیل می دهند. دیوارهای این کاخ زیبا با رنگ های سفید و طلایی به سبک معماری سلطنتی رومی ساخته شده اند و شکوه و زیبایی کم نظیری دارند.

کاخ کنگره آخرین کاخی است که به بنای کرملین اضافه شد. مدت زمان ساخت این کاخ ۱۶ ماه به طول انجامید. از این کاخ برای همایش ها، جشن ها و اجرای تئاتر استفاده می شود. ظرفیت این کاخ که بیشتر به فعالیت های فرهنگی اختصاص دارد، ۶۰۰۰ نفر برآورد شده است. کاخ کنگره به سیستم صوتی منحصربه فردی مجهز است که امکان سخنرانی هم زمان به ۲۹ زبان دنیا را فراهم می کند.

بزرگ ترین کلیسای کاخ کرملین، کلیسای جامع اوسپتسکی نام دارد که در سال ۱۴۷۵ تا ۱۴۷۹ در محوطه کرملین بنا شد. این کلیسا مکانی برای تاج گذاری تزارهای روس بود و دیوارهای آن از سال ۱۴۸۵ تا ۱۴۹۵ به دست معماران متبحر و خوش ذوق ایتالیایی و با هدف جلوگیری از نفوذ دشمن بنا شدند.

معماری کاخ کرملین مسکو

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از کاخ کرملین مسکو چه قدر است؟

کاخ کرملین در روزهای پنجشنبه تعطیل است. در سایر روزهای هفته فروش بلیط کاخ کرملین از ساعت ۹:۳۰ صبح آغاز می شود و تا ساعت ۱۷ عصر ادامه خواهد داشت. همچنین ساعت بازدید از این کاخ، ساعت ۱۰صبح تا ۱۸ عصر خواهد بود. بنابراین بهتر است در ساعت ۹:۳۰ صبح برای خرید بلیط آنجا حضور پیدا کنید و پس از خرید در ساعت مقرر به کاخ مراجعه نمایید.

فصل مناسب برای بازدید از کاخ کرملین مسکو چه زمانی است؟

اگر با خرید بلیط هواپیما قصد سفر به روسیه را دارید بهتر است بدانید این کشور، کشوری سردسیر است و همین امر موجب شده که بازدید از مکان های دیدنی آن در فصل تابستان تقاضای بیشتری داشته باشد. نه تنها در روسیه بلکه در بسیاری از کشورهای توریستی جهان، فصل تابستان بهترین و مناسب ترین فصل برای گردشگری است. دمای روسیه در تابستان نهایتا به ۳۰ درجه می رسد که این دما آن هم در تابستان تجربه سفر را برای بسیاری از گردشگران دلنشین می کند.با این حال می توان گفت در تابستان شهرهای مهم روسیه مثل مسکو بسیار شلوغ می شوند و همین موضوع عاملی برای افزایش نرخ هتل ها و سایر هزینه های سفر است.گردشگرانی که می خواهند در زمان خلوت تری به مسکو بروند، هزینه سفر کمتری داشته باشند و هوای سرد روسیه را تجربه نکنند، بهتر است، اواخر فصل بهار و اوایل فصل پاییز را برای سفر انتخاب کنند.

 کاخ کرملین مسکو

استفاده از مترو می تواند انتخاب خوبی برای رفتن به این کاخ زیبا باشد؛ چراکه آسان ترین و ارزان ترین راه است و شما را با بافت تاریخی و بی نظیر ایستگاه های مترو مسکو آشنا می کند. نزدیک ترین ایستگاه مترو به این کاخ، ایستگاه کاخ کرملین است که فقط ۳۵۰ متر از کاخ فاصله دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان