آشنایی با محله ی زیبای بالات استانبول

  جمعه، 29 مهر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با محله ی زیبای بالات استانبول
محله بالات استانبول یکی از خوش‌آب‌ورنگ‌ترین محله‌های این شهر است. اولین چیزی که در محله بالات توجه‌تان را جلب می‌کند، خانه‌های رنگی و در و دیوار نقاشی‌شده‌‌ی آن است. اگر می‌خواهید استانبول را کشف کنید و جاهای بکر و زیبای آن را بگردید، محله بالات یکی از گزینه‌های پیش‌‌روی شماست.

استانبول یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در ترکیه است و در تمام طول سال مسافران زیادی از سرتاسر دنیا به این شهر زیبا و جادویی سفر می کنند. استانبول از دو بخش آسیایی و اروپایی تشکیل شده و بخش اروپایی با صدها بنا و جاذبه تاریخی و گردشگری، بخش توریستی شهر به شمار می رود. یکی از معروف ترین مناطق در بخش اروپایی منطق فاتح است که بسیاری از جاذبه های گردشگری استانبول مثل ایاصوفیه، مسجد آبی و هیپودرم در این منطقه قرار گرفته اند. اما در همین منطقه فاتح محله ای دنج و تاریخی وجود دارد که اکثر توریست ها از وجود آن بی خبرند و از آن غافل هستند. محله بالات محله ای قدیمی و اصیل در استانبول است که با ساختمان های رنگی رنگی، چوبی و تاریخی اش محله ای بسیار جذاب و دیدنی محسوب می شود.

محله بالات استانبول

محله های تاریخی بالات، فنر و فاتح

محله بالات در کنار محله فِنِر و فاتح سه محله و منطقه تاریخی استانبول هستند که اکثر جاذبه های گردشگری و تاریخی شهر در همین مناطق قرار گرفته است. به همین دلیل، جای تعجب نیست که این محله ها در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند. با این حال، طبق آمارها تنها ۱% از گردشگران و توریست هایی که به استانبول سفر می کنند از محله بالات و فنر هم دیدن می کنند! جالب است بدانید که محله بالات در حدود ۵۰-۶۰ سال پیش یک محله یهودی نشین بود. اما یهودی های ساکن در این منطقه بیش از ۵۰ سال است که از این جا مهاجرت کرده اند، اما آثار و نشانه های آن ها را در سبک معماری ساختمان ها و خیابان ها و مغازه ها هنوز هم می توانید مشاهده کنید. امروزه محله بالات محل سکونت و زندگی مردمانی با مذاهب و نژادهای مختلف مثل ارمنی ها، یونانی و مسلمان هاست و این تنوع قومیتی و مذهب باعث جذاب تر شدن بافت این محله شده است. با قدم زدن در محله بالات می توانید کلیساهای متعدد را در فاصله نزدیکی از مساجد شهر ببینید . حتی یک مدرسه علوم مذهبی ارتدوکس یونانی هم در بالای تپه ای در این محله وجود دارد. محله فنر هم که در کنار محله بالات قرار دارد در زبان یونانی به معنای فانوس است و یکی از محله های یونانی نشین در استانبول است. در حقیقت، از سده ۱۶۰۰ تاکنون این محله یکی از مهم ترین منطقه های مسکونی یونانی ها بوده است و شمار زیادی از یونانیان تا اوایل قرن بیست در این محله ساکن بودند. البته همان طور که گفتیم امروزه این محله تنها به یونانی ها تعلق ندارد و از همه قشر و قومیتی در این جا ساکن هستند.

محله بالات استانبول

محله بالات استانبول

محله زیبای بالات یکی از محله های پرطرفدار استانبول برای اقامت است. با این که این محله از قدیمی ترین مناطق استانبول است، رنگی بودن نمای خانه ها، نزدیک بودنش به ساحل، دیوارهای نقاشی شده، کافه رستوران های دنج و باصفا و فروشگاه های کوچکی که هر چیزی که فکر کنی دارند، آن را به یکی از بهترین محله های استانبول تبدیل کرده اند. به همین دلیل خیلی از مسافران و حتی استانبول نشین ها بدشان نمی آید که در این محله زندگی کنند. اجاره کردن خانه در محله بالات به خاطر شهرتی که اخیرا این محله به دست آورده ، کمی گران تر است.

ویژگی های محله بالات

قدم زدن در محله ی بالات استانبول مثل گشت و گذار در دل صفحات تاریخ است! شاید بپرسید چرا؟ دلیل آن هم روشن است. وجود خانه های بزرگ و کوچک رنگارنگ، مغازه های نقلی و کوچه های سنگ فرش همگی باعث شده تا محله بالات به منطقه ای توریستی تبدیل شود. در کوچه های نه چندان بزرگ آنجا که قدم می زنید گویی که به گذشته های دور سفر کرده اید و اصلا فکر نمی کنید که در قرن ۲۱ هستید. وجود کافه ها و رستوران های کوچک و بزرگ با فضای قدیمی نیز باعث شده تا آرامشی از جنس سفر به گذشته را تجربه کنید؛ گویی که جزئی از مردمان آن دوره هستید! البته در گوشه و کنار خیابان نیمکت های قرار دارند که برای لحظاتی چند می توانید در آنجا نشسته و تجدید قوا کنید. دیدن بناهای رنگارنگ بزرگ و کوچک در کنار هم شاید چیزی باشد که در هر شهری دیده نشود، ولی به شدت چشم را نوازش می دهد و وسوسه می شوید که کنجاویتان را برطرف کنید. اگر روزی بخت با شما یار شد و به منطقه توریستی بالات رفتید، حتما دوربین عکاسیتان را همراه ببرید و تصاویری ناب ذخیره کنید.

محله بالات استانبول

جاذبه های تاریخی محله بالات استانبول

تا به اینجای کار کمی از زیبایی های محله بالات گفتیم و تاحدودی با این محله آشنا شدید. اما این تمام ماجرا نیست. محله بالات جاذبه های گردشگری دیگری هم دارد. در این قسمت جاذبه های تاریخی و ارزشمند این محله را معرفی می کنیم.

کلیسای چورا

کلیسای چورا یک کلیسای تاریخی است که در قرن چهارم هجری ساخته شده است. این کلیسا در سال 1958 به موزه (موزه کاریه) تبدیل شد. کلیسای چورا یک اثر معماری ارزشمند است و دیوارهای داخلی آن با نقاشی های داستانی پوشیده شده اند. دیدن این همه زیبایی و هنر در یکی از قدیمی ترین بناهای استانبول، قطعا شما را به وجد می آورد.

کلیسای سنت جورج

اگر به محله بالات می روید یادتان نرود که حتما به کلیسای سنت جورج هم سری بزنید و عظمت و شکوهش را از نزدیک ببینید. این کلیسا از کلیساهای معروف استانبول است و ارتدوکس های یونان، سال 1453 آن را تاسیس کرده اند.

ساعت بازدید: از ساعت 8:30 تا 16:30 (یکشنبه ها از 9:15 تا 12:20)

دانشکده ارتودکس یونان

به حوالی دانشکده ارتودکس یونان در محله بالات که نزدیک شوید، نمای آجری و قرمز رنگ آن از دور خودنمایی می کند و نظرتان را به خود جلب می کند. زیبایی این بنا فوق العاده چشم گیر است. این دانشکده در اوایل دهه 1880 ساخته شده است و قدیمی ترین نهاد آموزشی ترکیه به حساب می آید. جالب است بدانید که ساختمان کالج ارتودکس یونان، پنجمین قلعه بزرگ اروپاست. گنبد بزرگ بالای این ساختمان در اصل یک رصدخانه است که در کلاس های نجوم از آن استفاده می شود.

قیمت خانه در محله بالات

در گذشته قیمت خانه در محله بالات نسبت به دیگر محله های استانبول زیاد گران نبود، چرا که این محله بسیار قدیمی است و کمتر کسی در اینجا به خرید خانه اقدام می کرد. به این نکته توجه کنید که مردم محله بالات نسبتا همگی یکدیگر را می شناسند و مشتاق به ورود افراد بیگانه به محله نیستند. کمتر کسی پیدا می شود که با فرهنگ قدیمی محله بالات سازگاری داشته باشد.در حال حاضر به دلیل مشهور شدن بالات، قیمت خانه در این محله نسبت به قبل کمی افزایش پیدا کرده است مثلا قیمت خرید یک خانه بین ۵۰۰.۰۰۰ لیر تا ۲.۰۰۰.۰۰۰ می باشد.

بهترین مکان برای عکاسی

محله بالات مملو از ساختمان های قدیمی و رنگارنگ است که در امتداد خیابان ها و کوچه های باریک قرار گرفته اند. این محله یکی از محبوب ترین محله ها برای عکاسی است و عکاسان حرفه ای و کسانی که عاشق عکس سلفی هستند برای عکس گرفتن هم که شده به محله بالات می آیند. بنابراین اگر به این محله رفتید دوربینتان را فراموش نکنید!

یک راه سریع و راحت برای رسیدن به محله بالات استفاده از کشتی هایی به نام فِری است. از امینونو، کاراکوی یا اوسکودار می توانید سوار فِری بشوید و به آیوانسرای بروید. سپس از آن جا در امتداد ساحل قدم بزنید یا با اتوبوس خود را به محله بالات برسانید.

برای بازدید از محل فنر هم می توانید از ایستگاه اتوبوس امینونو سوار اتوبوس های ۳۶CE، ۹۹، ۴۴B یا ۹۹A شوید که در امتداد ساحل شاخ طلایی استانبول حرکت می کنند.

شما می توانید از امینونو، کاراکوی و اوسکودار با استفاده از کشتی فری خود را به آیوانسرای برسانید و از آنجا به کمک اتوبوس به محله بالات بروید. البته با پای پیاده هم می توان از آیوانسرای به بالات رفت.تقریبا می توان گفت در تمامی فصل ها می توان به محله بالات بروید چرا که استانبول از آب و هوای عالی برخوردار است. فصل بهار یکی از بهترین فصل ها برای سفر به استانبول است. در این فصل بارش باران کاهش یافته و هوا معتدل می شود همچنین در این فصل در استانبول و محله های آن ویژه برنامه های نوروزی برگزار می شوند که لذت سفر را چندین برابر خواهد کرد.

محله بالات استانبول


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (327 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (52 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (42 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (38 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (34 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (31 نظر) شکسته شدن قبح شرب خمر و لمس نامحرم در نبود نظارت کافی و پاسخ ساترا (23 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: گاهی وقتا حرفمون خوبه اما بد تحویل میدیم مثل شربتی که بکنیم تو آفتابه +ویدئو😂👌 (19 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (16 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (14 نظر) (ویدئو) یادی بکنیم از شوخ بمب خنده ی علی انصاریان با حامد آهنگی 🤣/ بالاخره یکی ام سربه سر حامد گذاشت (11 نظر) نگاهی به گچبری های مدرن و اروپایی خانه علیرضا بیرانوند در تازه ترین عکس هایی که پسرش منتشر کرده+عکس/ سلیقه اکرم بانو توی انتخاب دکوری و چیدمان حرف نداره😍 (11 نظر) میز شام رنگی و خوشمزه فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش برای عروس و پسرش +عکس/ انصافا خوشمزگی از دست پختش داره میباره... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
سوابق علمی 6 کاندیدای چهاردهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری
فراخوان دانشگاه تهران برای جذب سرباز امریه در شهریور ماه
آچمز شدن دوباره منافقین با دو ضربه مهلکی که خوردند / بدبخت ترین گروه تروریستی دنیا!
زنده بیرون درآوردن نوزادان دوقلوی یاسوجی از سردخانه!
تبلیغات نامزدها در صداوسیما با اولین مناظره/ دوشنبه 28 خرداد
سیدحسن خمینی: هر کس دلش برای مملکت می‌سوزد، نسبت‌ به حضور در انتخابات مسئول است
دخترِ جوان تهرانی در حالت مستی تصادف کرد و مرد!
قربانیان تجاوز راز خود را به خواستگارشان بگویند؟
خرید و فروش میلیونی همستر کامبت و معاوضه با خودرو!
سرانجام مجلل‌ترین عروسی قرن در ایران به کجا کشید؟ ترس عروس از سوار شدن بر «فیل» تا...
از ماجرای طلاق نیوشا ضیغمی تا اولین کنسرت عرفان طهماسبی در حواشی داغ امروز دوشنبه 28 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 28 خرداد ماه 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 28 خرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 28 خرداد 1403+فیلم
فاجعه در بیمارستان یاسوج: دو نوزاد دوقلو زنده کفن شدند!