آشنایی با محله ی زیبای بالات استانبول

  جمعه، 29 مهر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با محله ی زیبای بالات استانبول
محله بالات استانبول یکی از خوش‌آب‌ورنگ‌ترین محله‌های این شهر است. اولین چیزی که در محله بالات توجه‌تان را جلب می‌کند، خانه‌های رنگی و در و دیوار نقاشی‌شده‌‌ی آن است. اگر می‌خواهید استانبول را کشف کنید و جاهای بکر و زیبای آن را بگردید، محله بالات یکی از گزینه‌های پیش‌‌روی شماست.

استانبول یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در ترکیه است و در تمام طول سال مسافران زیادی از سرتاسر دنیا به این شهر زیبا و جادویی سفر می کنند. استانبول از دو بخش آسیایی و اروپایی تشکیل شده و بخش اروپایی با صدها بنا و جاذبه تاریخی و گردشگری، بخش توریستی شهر به شمار می رود. یکی از معروف ترین مناطق در بخش اروپایی منطق فاتح است که بسیاری از جاذبه های گردشگری استانبول مثل ایاصوفیه، مسجد آبی و هیپودرم در این منطقه قرار گرفته اند. اما در همین منطقه فاتح محله ای دنج و تاریخی وجود دارد که اکثر توریست ها از وجود آن بی خبرند و از آن غافل هستند. محله بالات محله ای قدیمی و اصیل در استانبول است که با ساختمان های رنگی رنگی، چوبی و تاریخی اش محله ای بسیار جذاب و دیدنی محسوب می شود.

محله بالات استانبول

محله های تاریخی بالات، فنر و فاتح

محله بالات در کنار محله فِنِر و فاتح سه محله و منطقه تاریخی استانبول هستند که اکثر جاذبه های گردشگری و تاریخی شهر در همین مناطق قرار گرفته است. به همین دلیل، جای تعجب نیست که این محله ها در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند. با این حال، طبق آمارها تنها ۱% از گردشگران و توریست هایی که به استانبول سفر می کنند از محله بالات و فنر هم دیدن می کنند! جالب است بدانید که محله بالات در حدود ۵۰-۶۰ سال پیش یک محله یهودی نشین بود. اما یهودی های ساکن در این منطقه بیش از ۵۰ سال است که از این جا مهاجرت کرده اند، اما آثار و نشانه های آن ها را در سبک معماری ساختمان ها و خیابان ها و مغازه ها هنوز هم می توانید مشاهده کنید. امروزه محله بالات محل سکونت و زندگی مردمانی با مذاهب و نژادهای مختلف مثل ارمنی ها، یونانی و مسلمان هاست و این تنوع قومیتی و مذهب باعث جذاب تر شدن بافت این محله شده است. با قدم زدن در محله بالات می توانید کلیساهای متعدد را در فاصله نزدیکی از مساجد شهر ببینید . حتی یک مدرسه علوم مذهبی ارتدوکس یونانی هم در بالای تپه ای در این محله وجود دارد. محله فنر هم که در کنار محله بالات قرار دارد در زبان یونانی به معنای فانوس است و یکی از محله های یونانی نشین در استانبول است. در حقیقت، از سده ۱۶۰۰ تاکنون این محله یکی از مهم ترین منطقه های مسکونی یونانی ها بوده است و شمار زیادی از یونانیان تا اوایل قرن بیست در این محله ساکن بودند. البته همان طور که گفتیم امروزه این محله تنها به یونانی ها تعلق ندارد و از همه قشر و قومیتی در این جا ساکن هستند.

محله بالات استانبول

محله بالات استانبول

محله زیبای بالات یکی از محله های پرطرفدار استانبول برای اقامت است. با این که این محله از قدیمی ترین مناطق استانبول است، رنگی بودن نمای خانه ها، نزدیک بودنش به ساحل، دیوارهای نقاشی شده، کافه رستوران های دنج و باصفا و فروشگاه های کوچکی که هر چیزی که فکر کنی دارند، آن را به یکی از بهترین محله های استانبول تبدیل کرده اند. به همین دلیل خیلی از مسافران و حتی استانبول نشین ها بدشان نمی آید که در این محله زندگی کنند. اجاره کردن خانه در محله بالات به خاطر شهرتی که اخیرا این محله به دست آورده ، کمی گران تر است.

ویژگی های محله بالات

قدم زدن در محله ی بالات استانبول مثل گشت و گذار در دل صفحات تاریخ است! شاید بپرسید چرا؟ دلیل آن هم روشن است. وجود خانه های بزرگ و کوچک رنگارنگ، مغازه های نقلی و کوچه های سنگ فرش همگی باعث شده تا محله بالات به منطقه ای توریستی تبدیل شود. در کوچه های نه چندان بزرگ آنجا که قدم می زنید گویی که به گذشته های دور سفر کرده اید و اصلا فکر نمی کنید که در قرن ۲۱ هستید. وجود کافه ها و رستوران های کوچک و بزرگ با فضای قدیمی نیز باعث شده تا آرامشی از جنس سفر به گذشته را تجربه کنید؛ گویی که جزئی از مردمان آن دوره هستید! البته در گوشه و کنار خیابان نیمکت های قرار دارند که برای لحظاتی چند می توانید در آنجا نشسته و تجدید قوا کنید. دیدن بناهای رنگارنگ بزرگ و کوچک در کنار هم شاید چیزی باشد که در هر شهری دیده نشود، ولی به شدت چشم را نوازش می دهد و وسوسه می شوید که کنجاویتان را برطرف کنید. اگر روزی بخت با شما یار شد و به منطقه توریستی بالات رفتید، حتما دوربین عکاسیتان را همراه ببرید و تصاویری ناب ذخیره کنید.

محله بالات استانبول

جاذبه های تاریخی محله بالات استانبول

تا به اینجای کار کمی از زیبایی های محله بالات گفتیم و تاحدودی با این محله آشنا شدید. اما این تمام ماجرا نیست. محله بالات جاذبه های گردشگری دیگری هم دارد. در این قسمت جاذبه های تاریخی و ارزشمند این محله را معرفی می کنیم.

کلیسای چورا

کلیسای چورا یک کلیسای تاریخی است که در قرن چهارم هجری ساخته شده است. این کلیسا در سال 1958 به موزه (موزه کاریه) تبدیل شد. کلیسای چورا یک اثر معماری ارزشمند است و دیوارهای داخلی آن با نقاشی های داستانی پوشیده شده اند. دیدن این همه زیبایی و هنر در یکی از قدیمی ترین بناهای استانبول، قطعا شما را به وجد می آورد.

کلیسای سنت جورج

اگر به محله بالات می روید یادتان نرود که حتما به کلیسای سنت جورج هم سری بزنید و عظمت و شکوهش را از نزدیک ببینید. این کلیسا از کلیساهای معروف استانبول است و ارتدوکس های یونان، سال 1453 آن را تاسیس کرده اند.

ساعت بازدید: از ساعت 8:30 تا 16:30 (یکشنبه ها از 9:15 تا 12:20)

دانشکده ارتودکس یونان

به حوالی دانشکده ارتودکس یونان در محله بالات که نزدیک شوید، نمای آجری و قرمز رنگ آن از دور خودنمایی می کند و نظرتان را به خود جلب می کند. زیبایی این بنا فوق العاده چشم گیر است. این دانشکده در اوایل دهه 1880 ساخته شده است و قدیمی ترین نهاد آموزشی ترکیه به حساب می آید. جالب است بدانید که ساختمان کالج ارتودکس یونان، پنجمین قلعه بزرگ اروپاست. گنبد بزرگ بالای این ساختمان در اصل یک رصدخانه است که در کلاس های نجوم از آن استفاده می شود.

قیمت خانه در محله بالات

در گذشته قیمت خانه در محله بالات نسبت به دیگر محله های استانبول زیاد گران نبود، چرا که این محله بسیار قدیمی است و کمتر کسی در اینجا به خرید خانه اقدام می کرد. به این نکته توجه کنید که مردم محله بالات نسبتا همگی یکدیگر را می شناسند و مشتاق به ورود افراد بیگانه به محله نیستند. کمتر کسی پیدا می شود که با فرهنگ قدیمی محله بالات سازگاری داشته باشد.در حال حاضر به دلیل مشهور شدن بالات، قیمت خانه در این محله نسبت به قبل کمی افزایش پیدا کرده است مثلا قیمت خرید یک خانه بین ۵۰۰.۰۰۰ لیر تا ۲.۰۰۰.۰۰۰ می باشد.

بهترین مکان برای عکاسی

محله بالات مملو از ساختمان های قدیمی و رنگارنگ است که در امتداد خیابان ها و کوچه های باریک قرار گرفته اند. این محله یکی از محبوب ترین محله ها برای عکاسی است و عکاسان حرفه ای و کسانی که عاشق عکس سلفی هستند برای عکس گرفتن هم که شده به محله بالات می آیند. بنابراین اگر به این محله رفتید دوربینتان را فراموش نکنید!

یک راه سریع و راحت برای رسیدن به محله بالات استفاده از کشتی هایی به نام فِری است. از امینونو، کاراکوی یا اوسکودار می توانید سوار فِری بشوید و به آیوانسرای بروید. سپس از آن جا در امتداد ساحل قدم بزنید یا با اتوبوس خود را به محله بالات برسانید.

برای بازدید از محل فنر هم می توانید از ایستگاه اتوبوس امینونو سوار اتوبوس های ۳۶CE، ۹۹، ۴۴B یا ۹۹A شوید که در امتداد ساحل شاخ طلایی استانبول حرکت می کنند.

شما می توانید از امینونو، کاراکوی و اوسکودار با استفاده از کشتی فری خود را به آیوانسرای برسانید و از آنجا به کمک اتوبوس به محله بالات بروید. البته با پای پیاده هم می توان از آیوانسرای به بالات رفت.تقریبا می توان گفت در تمامی فصل ها می توان به محله بالات بروید چرا که استانبول از آب و هوای عالی برخوردار است. فصل بهار یکی از بهترین فصل ها برای سفر به استانبول است. در این فصل بارش باران کاهش یافته و هوا معتدل می شود همچنین در این فصل در استانبول و محله های آن ویژه برنامه های نوروزی برگزار می شوند که لذت سفر را چندین برابر خواهد کرد.

محله بالات استانبول


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (114 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (72 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (48 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (23 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (21 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (14 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (9 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (9 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (8 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (8 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (8 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر) نگاهی به کیک تولد شیک و 3 طبقه نعیمه نظام دوست با طرح بال فرشته/ جذاب و لاکچری+عکس (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
سرگردانی دختر 21 ساله در شهر به جرم دختر بودن / پدر و مادرم فقط پسر می‌خواستند ؛ از خانه بیرونم کردند!
برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟
پسران و دختران رهبر معظم انقلاب داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان
لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی
زنان در کجای برنامه‌های انتخاباتی ایستاده‌اند؟
پسر کنکوری که عاشق دختر بی بند و بار شد و به کشیدن گل روی آورد!
حلوای نذری بهانه ورود به خانه ی مرد ثروتمند/جنایت 24 میلیارد تومانی...
مریم رجوی دچار حمله شد | سرکرده منافقین را با دز بالای دارو زنده نگه داشته اند
رهبر انقلاب: مشارکت مردم در ذات جمهوری اسلامی است
ملاک های دختر سردار سلیمانی برای انتخاب رئیس جمهور+عکس
اعلام نتایج مرحلۀ اول فراخوان «دکتر‌معلمی» دانشگاه فرهنگیان‌
از تکاپوی نامزدهای انتخاباتی تا جشن ده کیلومتری عید غدیر در حواشی داغ امروز چهارشنبه 6 تیر 1403