آشنایی با مجسمه زیبای بودای بزرگ لشان چین

  یکشنبه، 06 آذر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با مجسمه زیبای بودای بزرگ لشان چین
کمی آن طرف تر از شهر چنگدو در استان سیچوان چین یک مجسمه خیلی بزرگ وجود دارد که کل دنیا آن را می شناسند! این مجسمه ای که از آن صحبت می کنیم، یک مجسمه معمولی نیست! این مجسمه یک تندیس بسیار زیباست که از دل کوه لینگیون تراشیده شده است و بیش از 1،300 سال قدمت دارد! این مجسمه بزرگترین مجسمه سنگی بودا در جهان است و هر ساله میلیون ها بازدید کننده دارند!

بودای بزرگ لشان (چینی ساده: 乐山大佛; چینی سنتی: 樂山大佛; پین یین: Lèshān Dàfó) در بخش جنوبی استان سیچوان در چین، در نزدیکی شهر لشان قرار دارد و در دوران سلسله تانگ ساخته شده است، این بنا در کوهستان امی و در کنار یک رودخانه بنا شده و به عنوان بزرگترین پیکره سنگی بودا در جهان شناخته می شود.این مکان نخستین پرستشگاه بودایی است که در چین بنا شده و یکی از مهم ترین مکان های مقدس بودائیسم است.

ارتفاع این پیکره ی سنگی ۷۱ متر است و بزرگ ترین بودای سنگی دنیا به شمار می رود. عرض شانه های آن ۲۸ متر است و سرش ۱۴.۷ متر طول و ۱۰ متر عرض دارد. روی پاهای ۸.۵ متری این مجسمه به راحتی ۱۰۰ نفر جای می گیرند. بودای بزرگ لشان در سال ۱۹۹۶ در میراث جهانی یونسکو ثبت شد. هرچند این مجسمه در طول سالیان متمادی در معرض آب و هوا قرار داشته و آسیب هایی دیده، اما از عظمت آن کاسته نشده است.

مجسمه بودای بزرگ لشان چین

دانستنی های جالب درمود مجسمه بودای بزرگ لشان چین

در بین پیروان دین بودا مجسمه بودای بزرگ لشان چین بهترین و مقدس ترین مجسمه از بین هزاران مجسمه بودا در سطح جهان شناخته می شود که عمر آن به بیش از 1300 سال می رسد، به گفته مورخین مذهبی این منطقه در کشور چین که مجسمه قرار دارد، اولین عبادتگاه بودا در جهان بوده.

  • مدت ساخت مجسمه : ساخت مجسمه در سال 713 میلادی شروع شده و پس از گذشت 90 سال پروژه ساخت آن که تماما به دست انسان ساخته شده به اتمام رسید، ارتفاع این مجسمه در مجموع به 71 متر می رسد که بلندترین مجسمه سنگی جهان لقب گرفته، بودای بزرگ در یکی از مشهورترین استان های کشور چین یعنی سیچوآن قرار دارد.
  • ابعاد مسجمه بودای بزرگ لشان: این مجسمه دارای ابعاد بسیار عظیمیست به طوری که فقط طول شانه های آن به 28 متر و طول سر بودای بزرگ به 14.8 متر می رسد، عرض مجسمه از کنار هم به ده متر می رسد که در نوع خود این مجسمه که ساخته دست انسان است بسیار شگفت انگیز می باشد.
  • مجسمه بودای بزرگ ثبت یونسکو: یکی از نکات قابل توجه درباره مجسمه بودای بزرگ لشان چین این است که ادراه میراث جهانی یونسکو نه تنها خود مجسمه بودا بلکه تمام مناطق اطراف آن را تا فاصله 5 کیلومتری به عضویت این سازمان جهانی دراورده است، این عضویت در سال 1996 میلادی صورت گرفت و امروزه جز مهم ترین آثار باستانی جهان شناخته می شود.
  • طول دست و پا: این مجسمه در یک منطقه کوهستانی و دارای فضای سبز زیبا در استان سیچوان دقیقا در حاشیه رودخانه مینجیانگ قرار گرفته است، اندازه این مجسمه به قدری عظیم است که تعداد 200 نفر بر روی هر کدام از پاهای بودای بزرگ می توانند به طور همزمان قرار گیرند، طول هر کدام از پاهای مجسمه 8.7 متر می باشد، بینی با ابعاد 6 متر بزرگ تری بینی سنگی جهان لقب دارد.
  • افسانه ها: پروژه ساخت این مجسمه توسط یکی از پیروان بودا به اسم تانگ انجم گرفت، در آن دوره ساکنین محلی به علت طوفانی بودن جریان دریا و رودخانه اطراف مجسمه عقیده داشتند که این منطقه دارای یک نیروی شیطانی است و باعث می شود که کشتی ها و قایق ها به گل بنشینند و با ساخت این عبادتگاه بودایی تاثیر مثبتی در آرامش آب های این دریا گذاشته است.
  • سایر دانستنی های مسجمه بودای بزرگ: البته ساخت این مجسمه پس از 30 سال به علت کمبود بودجه متوقف گردید، ولی شاگردان تانگ رهبر پیشین بوداییان کشور چین تصمیم گرفتند که مجسمه را تکمیل نمایند و همین امر هم در سال 803 میلادی محقق گردید، یعنی پس از 90 سال ساخت مجسمه بودای بزرگ به اتمام رسید و تبدیل به یکی از مهم ترین و مقدس ترین مراکز عبادتگاهی در بین بودایی ها شد
  • سبک معماری مجسمه بودای بزرگ لشان : مجسمه بودای بزرگ لشان چین که تمام از جنس سنگ می باشد در بین کوه های استان سیچوان به دست انسان تراشیده شده است، به قدری هنرمندانه این امر صورت گرفته که امروزه مهندسین برتر معماری آن را جز یکی از برترین سازه های باستانی ساخت دست بشر می دانند، در حاشیه های این محل از الوارهای چوبی مقاوم و ضد آب استفاده شده تا بتوانند شکل ظاهری بدن بودا را به زیبایی نمایش دهند.
  • تزئینات مجسمه : این مجسمه دارای جزئیات فراوانیست به قدری که حتی برای ایجاد موهای سر بودا، بر روی سر این مجسمه سنگی تعداد هزار قطعه سیاه رنگ و مقاوم از یک چوب خاص استفاده شده تا زیبایی آن را دو چندان کند، یکی دیگر از نکاتی که در مهندسی سنتی این مجسمه استفاده شده و بسیار بی نظیر است متقارن سازی جهات آن می باشد، این تقارن به قدری دقیق است که شما نمی توانید ضعفی در آن پیدا کنید و تمام بدن بودا به یک اندازه و یک شکل تراشیده شده است.

مجسمه بودای بزرگ لشان چین

معماری و ساخت بودای بزرگ لشان

مطمئنا تنها نکته ای که باعث می شود گردشگران از سراسر دنیا به دیدار این مجسمه بروند معماری و شکل ظاهری خاص آن است. جنس این مجسمه تماما از سنگ می باشد به جز گوش های بودا که از چوب هستند و امروزه می توانیم گوش های مرمت شده ی آن را ببینیم. سازنده ها ابتدا گوش ها را ساخته اند و سپس آن ها را به مجسمه متصل نمودند.

اگر کمی دقیق تر به مجسمه ی بودا توجه کنید خواهید دید که او با موهایی فر و گره خورده به تصویر کشیده شده است، موهای او به رنگ سیاه می باشد و حدودا 1،021 فر روی سرش قرار دارد که به شکلی کاملا ماهرانه طراحی و ساخته شده اند.مجسمه ی بودای بزرگ لشان تقریبا به اندازه ی یک ساختمان 10 طبقه می باشد و اگر آن را ایستاده می ساختند قدش با مجسمه ی آزادی برابری می کرد. این اثر هنری آن قدر ماهرانه ساخته شده که هر کجای آن را که ببینید کاملا متقارن است. بدون شک اگر این مجسمه را از نزدیک ببینید شگفت زده خواهید شد زیرا کوچکترین انگشت این مجسمه نیز آن قدر بزرگ است که یک فرد بالغ به راحتی می تواند روی آن بنشیند.از دیگر نکات جالب درباره ی این اثر فوق العاده این است که می گویند در سال های ابتدایی ساخت آن، بودا گوشواره هایی از جنس طلا به گوش داشت که امروزه وجود ندارد و مشخص نیست که گوشواره ها چگونه ناپدید شده اند.آنچه که در این میان کسی روی آن تردید ندارد پدید آمدن اثری فوق العاده توسط راهبان چینی است، این پروژه آن قدر موفقیت آمیز بود که نام بودای بزرگ لشان را در اشعار، آهنگ ها و داستان های مشهور چینی به وفور می بینیم.

سیستم زهکشی و تخلیه آب در مجسمه بودای لشان

همانطور که کمی پیش تر اشاره کردیم این مجسمه دارای سیستم هوشمندانه ی زهکشی برای مهار باران است از این لحاظ می گوییم هوشمندانه زیرا این سیستم در موها، گوش ها و قفسه سینه ی مجسمه پنهان شده است و آب را به گونه ای هدایت می نماید که قسمت داخلی مجسمه کاملا خشک باقی می ماند البته به دلیل این که مجسمه یکبار تخریب و دوباره بازسازی شد سیستم زهکشی آن به نسبت سیستم اولیه بسیار متفاوت است. این سیستم در ابتدا به گونه ای ساخته شده بود که تقریبا 18 لایه در سطوح مختلف سر و گوش و گردن مجسمه می پیچید و نهایتا آب باران را به پایین مجسمه یا درون غارهای اطراف مجسمه بودا تخلیه می نمود. برخی عقیده دارند که همین سیستم زهکشی باعث ضد زلزله شدن این مجسمه نیز شده است اما هیچ مدرک معتبری در این زمینه وجود ندارد.

مجسمه بودای بزرگ لشان چین

مرمت و بازسازی بودای بزرگ لشان

از زمان ساخت اولیه تا به امروز مجسمه ی بودای بزرگ لشان مرمت و بازسازی شده است؛ اولین بازسازی مهم این اثر در سال 1963 میلادی انجام گرفت؛ درست در زمانی که مجسمه تقریبا نابود شده بود، این بازسازی توسط دولت چین انجام پذیرفت و همین مرمت بود که باعث شد مجسمه ی بودا در سال 1996 میلادی در فهرست یونسکو جای گیرد.

در سال 2001 میلادی می گفتند هزینه ای که برای بازسازی این مجسمه خرج شد حدود 40 میلیون دلار آمریکا بود که البته افراد زیادی این رقم را شایعه می دانند زیرا هیچ سندی از آن وجود ندارد. اما بازسازی هایی که تا به امروز انجام شده کافی نیست و دولت چین قصد دارد باز هم به مرمت این سازه بپردازد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان