آشنایی با نهر علقمه در عراق

  یکشنبه، 29 آبان 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با نهر علقمه در عراق
نهر علقمه یکی از شاخه‌های منشعب شده از رود فرات است که آب را به کربلا و سرزمین‌های اطراف آن می‌برد. پدر بزرگ ابن علقمی (آخرین وزیر عباسیان) از خاندان بنی اسد که در شهر نیل کشور عراق بود، در کنار رود فرات نهری را حفر کرد و نام آن را علقمه نامید. علقم در زبان فارسی به تلخی معنی می‌شود.

نهر عَلقَمه یا علقمی، نهری بوده در کشور عراق که در بین مردم شایع است که عباس بن علی(ع) در روز عاشورا، کنار این نهر به شهادت رسید .این نهر از رود فرات منشعب شده و آب زلال آن را به منطقه کربلا و سرزمین های اطراف آن می رسانده است. برخی نهر علقمه را ساخته پدربزرگ ابن علقمی آخرین وزیر عباسیان (درگذشت ۶۵۶ق) می دانند. جد ابن علقمی نهری در کنار فرات حفر کرد و نام او بر این نهر نهاده شد.رجبی دوانی شهادت حضرت عباس(ع) را در کنار نهر علقمه رد کرده است. وی بیان داشته این نهر را ابن علقمی در قرن هفتم هجری حفر کرده که سال ها پس از ماجرای کربلا به دنیا آمده است.

نهر علقمه کربلا کجاست؟

نهر علقمه که در برخی منابع نهر علقمی هم نامیده شده است، یکی از نهرهایی است که از رود طویل فرات جدا شده است. مساحت بزرگی از زمین های اطراف کربلا توسط نهر علقمه آبرسانی می شوند. از آنجایی که کشور عراق کشور پر بارشی محسوب نمی شود، وجود نهر علقمه در کربلا نعمت بزرگی برای مصارف آبی در زمین های کشاورزی و سایر مصارف به حساب می آید.

البته در طول تاریخ روایت های متعددی درباره مکان اصلی نهر علقمه کربلا مطرح شده است؛ برخی تاریخ شناسان، نهر علقمه را همان نهرالحسینی می دانند که تقریبا در ۱۵ کیلومتری شهر کربلا قرار دارد و این نهر هم یکی از شاخه های جدا شده از فرات به حساب می آید. حتی بر سر این موضوع که آیا حضرت عباس واقعا برای آوردن آب به نزدیکی رود علقمه رفته است هم، اطمینانی وجود ندارد و اختلافاتی در میان است. درباره این موارد، در قسمت های بعدی بیشتر بحث می کنیم.

تاریخچه ای بر نهر تاریخی علقمه

در روایات معتبر اینگونه آمده است که در زمان حکومت عباسیان، پدربزرگ شخصی به نام ابن علقمی که به نوعی آخرین وزیر پادشاهی عباسیان بود، اقدام به حفر یک نهر در کنار رود فرات کرده است. پدربزرگ ابن علقمی از خاندان بنی اسد بود که این نهر را حفر کرده بود. این شخص به دلیل مقام بالای نوه اش که وزیر حکومت بود و هم چنین جاودانه ماندن نام خاندانشان، نام علقمه یا علقمی را بر این نهر گذاشت. واژه علقم در اصل به معنی تلخی شدید است. متاسفانه در طول تاریخ، بر اثر بلایای طبیعی و اتفاقاتی که افتاده است، مکان دقیق رود علقمه کربلا مشخص نیست.

به عبارت دیگر، مشخص نیست که نهر علقمه امروزی که در نزدیکی حرم حضرت ابوالفضل (ع) قرار دارد، همان نهر علقمی باشد که سال ها قبل در زمان عباسیان بنا شده باشد. نام نهر حسینی یا نهرالحسینی هم با نهر علقمه پیوند خورده است و بر اساس برخی روایات، نهرالحسینی امروزی همان نهر علقمی است. نهرالحسینی در میانه مسیر باغ امام صادق (ع) و در نزدیکی مقام امام زمان (عج) واقع شده است. این نهر آب زمین های زراعی اطراف را فراهم می کند.

همانطور که اشاره شد، سر این موضوع که آیا حضرت عباس واقعا در نزدیکی نهر تاریخی علقمه در جنگ با سپاه عمربن سعد به شهادت رسیدند، اختلافات زیادی مطرح شده است بنابراین ماجرای نهر علقمه کربلا در هاله ای از ابهام قرار دارد. یکی از محققین شاخص و برتر در زمینه تاریخ اسلام به نام دکتر رجبی، موضوع قطع شدن دستان و شهادت حضرت عباس در اطراف نهر علقمه را به کل رد کرده اند؛ از نظر ایشان نهر علقمه در قرن هفتم هجری توسط ابن علقمه حفر شده است و ابن علقمی سال های زیاد پس از وقوع کربلا به دنیا آمده است. به هر حال شهر کربلا شاهد بزرگترین رخداد تاریخ اسلام بوده است که عدالت حسینی را به جهانیان اثبات کرد. نهر علقمه کربلا هم فاصله زیادی با دشت کربلا نداشته و چه بسا آب آن با خون شهدای حسینی رنگین شده است؛ از این جهت است که بازدید از نهر علقمه حضرت عباس ارزش معنوی و اهمیت زیادی برای مسافرین کربلا دارد.

جاهای دیدنی نزدیک نهر علقمه کربلا

خوشبختانه نهر علقمه یا نهر الحسینی با بین الحرمین و مخصوصا حرم حضرت عباس فاصله چندان زیادی ندارد. بنابراین جاذبه های تاریخی و مذهبی زیادی در اطراف آن قرار دارند. موکب یحیی بن زید شیعیان افغانستانی، مقام دست چپ حضرت عباس، حسینیه صاحب الزمان، مجمع سیدالاشعار کربلا، مقام امام صادق، مقام صاحب زمان، باغ امام جعفر صادق، موزه الکفیل، مدرسه نهرالعلقمی و برج الاماره از جمله مهمترین جاهای دیدنی نزدیک به نهر علقمه کربلا محسوب می شوند.

 نهر علقمه کربلا

امروزه جایگاه اصلی برداشت آب نهر علقمه در شهر کربلا به طور دقیق مشخص نیست، چرا که با تخریب ها در حملات مختلف و ساخت و سازهای بعد از آن نمی توان معین کرد جایگاهی که حضرت عباس برای آوردن آب رفته بود، کجاست. امروزه نهر علقمه در کنار حرم مطهر حضرت ابولفضل قرار دارد و شاهد وقایع زیادی بوده است که شاید اطلاعات کمی از آن ها وجود داشته باشد. نهر علقمه کربلا زمین های مجاور را آبیاری می کند و زندگی بخش منازل اطراف است، همچنین زائران زیادی در آنجا توقف می کنند و دست و روی خود را می شویند. کربلا با سرگذشت تاریخی و دینی آن به عنوان یکی از مقاصد سیاحتی و زیارتی در دنیا شناخته می شود که افراد زیادی از مسلمانان و شیعیان گرفته تا انسان های با اعتقادات دینی را به سوی خود می کشاند و از عدالت و حق دوستی برایشان سخن می گوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (606 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (60 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان