آشنایی با پارک دانشجوی تهران

  دوشنبه، 06 تیر 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
آشنایی با پارک دانشجوی تهران
پارک دانشجو یکی از پارک های قدیمی و خاطره انگیز تهران است. این پارک در زمینی به مساحت 32000 مترمربع و در سال 1346 افتتاح شد. این پارک به دلیل وجود تئاتر شهر و کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد هنرهای نمایشی در آن و همچنین مجاورت با تالار وحدت در خیابان استاد شهریار و پژوهشکده فرهنگ و هنر در خیابان انقلاب اسلامی، یکی از پاتوق های اهالی هنر بوده و هست.

پارک دانشجو تهران (بوستان دانشجو) یکی از پارک های قدیمی در عین حال شلوغ و پر رفت و آمد واقع در منطقه 11 شهرداری شهر تهران است که می توان به نوعی پارك دانشجو را یکی از مجهزترین پارک های پایتخت دانست. همچنین به دلیل هوای تمیز و فضای صمیمی که دارد یکی از جاهای دیدنی تهران روز جمعه می باشد. این مکان به دلیل امکانات مختلف از جمله تئاتر شهر، کتابخانه تخصصی، مرکز اسناد هنرهای نمایشی، زمین بازی کودکان، نمازخانه، آبنما، رستوران های معروفی که در اطراف این پارک قرار دارد. ادرس پارک دانشجوی تهران خیابان انقلاب، چهارراه ولیعصر می باشد.

پارک تئاتر شهر که پیش از انقلاب اسلامی پارک پهلوی نام داشت به مساحت سه هزار و دویست متر و در نزدیکی چهارراه ولی عصر و هم جواری تئاتر شهر در سال 1346 افتتاح گردید، می توان گفت این پارک یکی از پررفت و آمدترین مکان های تهران محسوب می شود و تمامی اهالی فرهنگ، هنر و دانشجویان مختلف دانشگاه های ایران با آن آشنا هستند.

معرفی پارک دانشجو

در یکی از مهمترین خیابان های تهران، پارکی قدیمی به نام پارک دانشجو قرار گرفته است. این پارک یکی از پارک هایی است که از زمان پهلوی به یادگار مانده و از همین رو در ابتدا نام آن پارک پهلوی بوده و پس از دوران انقلاب نام آن به پارک دانشجو تغییر یافت. این بوستان دارای مساحتی به وسعت 3 هزار و 200 متر مربع می باشد و امکاناتی تفریحی و رفاهی متعددی همچون کتابخانه، سالن تئاتر شهر، زمین بازی برای کودکان، بوفه خوراکی و سرویس بهداشتی قرار داده شده اند. هنگامی که صحبت از بوستان دانشجو به میان می آید، ناخودآگاه ساختمان مدور تئاتر شهر در ذهنمان نقش می بندد. چرا که این ساختمان در نزدیکی همین بوستان قرار گرفته است. هر زمان که به این بوستان بروید، دانشجوها و افراد جوانی را خواهید دید که برای استراحت و یا گذراندن اوقات فراغت به این پارک می روند.

در زمان های گذشته، بوستان دانشجو یکی از تفرجگاه های خانواده های پایتخت نشین و یا گردشگرانی که به تهران سفر می کردند به شمار می رفت. اما رفته رفته و به مرور زمان، حضور خانواده ها در این پارک کمرنگ شد و بیشتر تبدیل به پاتوقی برای جوانان اهل هنر و دانشجویان گردید. همچنین برخی حواشی ها نیز در رابطه با این پارک دهان به دهان چرخید که یکی از اصلی ترین دلایل کمرنگ شدن حضور خانواده در این مکان شد. اما همچنان زیبایی و صفای خود را حفظ نموده که تا به امروز توانسته جوانان و اهل هنر را به سوی خود جذب کند و برخی از رهگذران نیز برای دقایقی استراحت به آن مراجعه کنند. از آنجایی که بوستان دانشجو در یکی از مهمترین و شلوغ ترین خیابان های شهر تهران واقع شده و دانشگاه های متعددی در اطراف آن وجود دارند، یکی از مهمترین پاتوق های دانشجویان دانشگاه های اطراف به شمار می رود.

اگر در بوستان دانشجو در حال قدم زدن باشید، حوض آب نسبتا بزرگی را در بخش میانی بوستان خواهید دید که فواره های زیبای آب داخل آن وجود دارد که باعث صفا بخشیدن به پارک دانشجو شده اند. همچنین در گوشه و کنار بوستان نیمکت هایی برای استراحت قرار داده شده اند که گردشگران می توانند با نشستن بر روی آن ها از زیبایی و حال خوبی که در این پارک در جریان است، لذت ببرند. همچنین در این پارک بوفه های خوراکی وجود دارند که علاوه بر آن ها غرفه های مواد غذایی در کنار آن ها دیده می شوند که آش های محلی را به دست مشتریان می دهند که خوردن آن ها در شب های سرد زمستان بسیار لذت بخش خواهند بود. محوطه باز و گسترده در مقابل بوستان دانشجو و ساختمان مدور تئاتر شهر وجود دارد که از آن برای اجرای نمایش های خیابانی، موسیقی های خیابانی، اجرای نمایش های عروسکی و تعزیه خوانی استفاده می شود که بسیار هم مورد استقبال اهالی فرهنگ و هنر قرار می گیرند.

ساختمان تئاتر شهر در پارک دانشجو

تاریخچه پارک دانشجو

زمینی که پارک دانشجو در آن احداث شده است، در گذشته زمینی مخروبه و محل اسکان زاغه نشینان بود که با توجه به سیاست های حکومت پهلوی در قبال انتقال زاغه نشینان به حومه شهر، تصمیم گرفته شد که پارکی در این منطقه از شهر تهران ساخته شود تا امکان پدید آمدن یک مرکز فرهنگی- دانشجویی فراهم شود. بنابراین، با هدف تبدیل یک مرکز ناهمگون با شهر به یک مرکز فرهنگی، پارک دانشجو طراحی و در دو سال ساخته شد. چهار سال پس از بهره برداری از پارک، ساختمان تئاتر شهر نیز تکمیل شد تا کم کم شریان اصلی برای ایجاد یک منطقه فرهنگی در قلب شهر تهران شکل بگیرد. احداث پارک دانشجو در اواسط دهه ۴۰ خورشیدی، هم زمان با شروع پروژه هایی مشابه در تهران کلید خورد.

افتتاح پارک دانشجو در سال ۱۳۴۶ و در زمینی به مساحت ۳۲,۰۰۰ مترمربع میسر شد. نام پیشین این بوستان خوش آب وهوا، پارک پهلوی بود. بوستان دانشجو پیش از این و در سال های قبل از انقلاب نیز یکی از مکان های تفریحی مهم مردم تهران به شمار می رفت. آن هنگام در محوطه این پارک ساختمانی معروف به مهمان خانه بلدیه (کافه شهرداری) قرار داشت که در سال ۱۳۰۹ ساخته شده بود و گهگاه در اطراف آن، برنامه های گروه های شعبده بازی و سیرک بازان برگزار می شد.

تاریخچه پارک دانشجو

طراح و معمار پارک دانشجو کیست؟

«بیژن صفاری» پارک دانشجو را در اواسط دهه ۴۰ خورشیدی هم زمان با شکل گیری ساختار کنونی پایتخت طراحی کرد و این پارک پس از دو سال به بهره برداری رسید. بیژن صفاری از معماران و نقاشان برجسته آن سال ها بود و در دانشکده هنر های زیبا تدریس می کرد. او از مدیران فرهنگی و هنری دوره پهلوی و از نزدیکان شهبانوی وقت ایران، فرح دیبا بود و در شکل گیری بسیاری از فضا های فرهنگی آن دوران نقش پراهمیتی داشت. ساخت مجموعه تئاتر شهر در سال ۱۳۴۶ بر اساس طرحی از بیژن انصاری و با نظارت مهندس سردار افخمی آغاز و در تاریخ هشت بهمن ۱۳۵۱ افتتاح شد تا قدمی دیگر در راستای دگرگونی قلب شهر تهران به یک مرکز فرهنگی و هنری برای دانشجویان برداشته شود.طراح پارک دانشجو به عنوان ایده اصلی از ظاهر باغ های ایرانی الهام گرفته است

معماری پارک دانشجو به سبک پست مدرن است. طراح، باغ ایرانی را به عنوان ایده اصلی به کار گرفته و آن را با عناصر مدرن تلفیق کرده است. وجود آب و تعریف یک محور اصلی در راستای ورودی، فواره های داخل آب نما و کاشی های آبی داخل جوی ها، ردیف درختان در دو سوی مسیر و پلکانی بودن پارک، همگی از عناصر باغ ایرانی هستند.

در سال ۱۳۸۹، شهرداری تهران اقدام به ساخت ایستگاه متروی چهارراه ولی عصر در ضلع شمال غربی این پارک کرد. به عقیده بسیاری از شهروندان و هنرمندان تهرانی، سازه ایستگاه مترو موجب مخدوش شدن نمای ساختمان تئاتر شهر شده و انتقادهای بسیاری را به همراه داشته است.

 پارک دانشجو

امکانات پارک دانشجو

امروزه پس از گذشت حدود پنجاه سال نقش تئاتر شهر پر رنگ تر شده است و محوطه اطراف آب نمای زیبای پارک دانشجو یکی از مکان هایی است که بسیاری از علاقه مندان به هنرهای نمایشی پیش از اجرا در آنجا جمع می شوند. بوستان دانشجو از تمامی امکانات مورد نیاز یک پارک شهری مدرن برخوردار است که از جمله آن می توان به زمین بازی، بوفه و سرویس بهداشتی اشاره کرد. زمین بازی مخصوص کودکان با مساحت ۴۵۰ متر مربع درجنوب شرقی پارک دانشجو قرار دارد؛ این محوطه دارای وسایل بازی به همراه کفپوش مخصوص است و محیط امنی را برای بازی کودکان پدید آورده است. همچنین اطراف زمین با پرچین های سرسبز محصور شده که علاوه بر پدید آوردن منظره ای چشم نواز، مکانی را برای نشستن والدین فراهم می کند.

در غرب پارک و در مجاورت سالن تئاتر شهر، استخر و آبنمایی با وسعت ۷۰ متر مربع وجود دارد که علاوه بر سازگاری با بنای تئاتر، یکی از اصلی ترین سوژه های عکاسی در پارک دانشجو است. در بخش مرکز پارک نیز دو آبنمای مستطیلی وجود دارد که فواره هایی زیبا به همراه چند مجسمه کودک در حال بازی، در قسمت میانی آن خودنمایی می کند؛ علاوه بر آن در راستای محورهای اصلی و فرعی بوستان جوی های آبی وجود دارد که فرصت نوشیدن یک استکان چای را در کنار شنیدن صدای دل انگیز آب به شهروندان می دهد. از دیگر جاذبه های پارک دانشجو می توان به آبنمای پلکانی در جنوب شرقی ساختمان تئاتر اشاره کرد.

پوشش گیاهی این پارک که شامل درختان کهن نیز می شود، از نارون، اقاقیا، چنار، بلوط، کاج، زیتون و مروارید تشکیل شده است. گیاهان این پارک که به صورت منظم کاشته شده اند، دانشجو را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران به لحاظ فضای سبز بدل کرده اند. علاوه بر امکان یک پیاده روی فرح بخش، در کنار این آب نماها و جوی آبی که به آن جاری می شود، صندلی های زیادی نصب شده است که گردشگران بسیاری برای مطالعه، آرامش، گوش فرا دادن به صدای آب و دوری از هیاهوی شهر روی آن ها می نشینند. آب نماها و جوی های روان در پارک حس خنکی را به بازدید کنندگان القا می کنند و نیمکت هایی که در کنار این آبراه ها نصب شده، شما را به نشستن فرا می خوانند. همچنین در صورت نیاز می توانید با مراجعه به مدیریت پارک برای افراد کم توان و سالمند ویلچر دریافت کنید.

از رستوران های محبوبی که در اطراف پارک دانشجو قرار دارد می توان به رستوران اکبرجوجه در خیابان خارک و رستوران غذای سالم در خیابان انقلاب اشاره کرد. شیرینی فروشی بامداد هم در ضلع جنوبی پارک و خیابان ولیعصر قرار دارد. در این پارک چای فروشان سیار با چای های تازه دم خود از شما پذیرایی خواهند کرد. بساط آش هم همیشه در پارک به راه است و آش فروشان سیار از دیگر جاذبه های پارک به شمار می روند. علاوه بر این، بوفه مواد غذایی هم در پارک آماده پذیرایی از شما است.

بخش های مختلف بوستان دانشجو

یکی از بخش های زیبای پارک دانشجو مربوط به استخر نسبتا بزرگی است که در بخش غربی بوستان جای گرفته و نقش مهمی در تلطیف هوای بوستان دارد و برای این بوستان بسیار روح بخش می باشد. وسعت این استخر به 70 متر مربع می رسد و در آن آبنماهایی وجود دارند که بر زیبایی آن افزوده اند. گردشگرانی که به این پارک مراجعه می کنند، با دیدن این استخر آب زیبا ترغیب می شوند در کنار آن عکس های زیبایی بگیرند و یا بسیاری از دانشجویان و اهالی هنر و عکاسی، خود استخر را سوژه عکاسی خود قرار می دهند. در قسمت مرکزی بوستان دو آب نمای مستطیلی شکل وجود دارد که داخل آن نیز فواره هایی در قسمت میانی آن به همراه مجسمه تعدادی کودک دیده می شوند. جوی های آب زیبایی در مسیرهای اصلی و فرعی بوستان وجود دارند که بر زیبایی این پارک افزوده اند و اگر روی نیمکت های مجاور جوی ها به استراحت بنشینید، می توانید از تماشا و شنیدن صدای جریان آب لذت ببرید. بوستان دانشجو به لحاظ پوشش گیاهی نیز غنی بوده و درختانی که در آن قد علم کرده اند شامل درختان کاج، نارون، زیتون، مروارید، چنار و اقاقیا می شوند که فضای داخل پارک را زیبا و فرح بخش کرده اند. از دیگر زیبایی های بوستان دانشجو می توان به گلدان هایی اشاره نمود که در کنار جوی های آب قرار گرفته اند و بر زیبایی محوطه این پارک افزوده اند.

بوستان دانشجو

ساختمان زیبای تئاتر شهر

ساختمان تئاتر شهر که در مجاورت این پارک قرار دارد، برای مدت ها به عنوان مدرن ترین مرکز نمایشی کشور فعالیت می کرد و اکنون نیز یکی از سالن های اصلی تئاتر در تهران است.محوطه باز و گسترده در مقابل بوستان دانشجو و ساختمان مدور تئاتر شهر وجود دارد که از آن برای اجرای نمایش های خیابانی، موسیقی های خیابانی، اجرای نمایش های عروسکی و تعزیه خوانی استفاده می شود که بسیار هم مورد استقبال اهالی فرهنگ و هنر قرار می گیرند.

کتابخانه پارک دانشجو

یکی از مهمترین بخش های این بوستان، کتابخانه پارک دانشجو می باشد که بسیار مورد توجه دانشجویان و اهالی مطالعه و کتابخوانی قرار گرفته است. علاوه بر آن که محوطه داخل پارک نیز برای مطالعه بسیار مناسب می باشد، کتابخانه ای که در این مجموعه وجود دارد، برای مطالعه و کتابخوانی پیشنهاد می شود. اگر شما نیز به کتاب خواندن و مطالعه علاقه مندید می توانید در زمان های مشخص به این کتابخانه مراجعه کنید.

اگر می خواهید به کتابخانه بوستان دانشجو بروید، می توانید در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:30 صبح الی 19:30 عصر و پنجشنبه ها از ساعت 7:30 صبح الی 13 بعد از ظهر به این مکان مراجعه نمایید. لازم به ذکر است کتابخانه دانشجو در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی، تعطیل می باشد. روزهای زوج سالن مطالعه مختص به بانوان و روزهای فرد نیز مختص به آقایان می باشد. یکی از ویژگی های جالب کتابخانه بوستان دانشجو این است که در روزهای دوشنبه هر هفته از ساعت 16 بعد از ظهر تا 18 عصر جلسات شعرخوانی برگزار می شود و دوست داران شعر و ادبیات می توانند در این جلسات شرکت نمایند. عضویت در این کتابخانه با شرایط خاص به صورت نیم بها و رایگان امکان پذیر می باشد.

دسترسی پارک دانشجو

پارک دانشجو در چهارراه ولیعصر (تقاطع خیابان های پلیعصر و انقلاب اسلامی) قرار دارد.

برای رسیدن به پارک شهر می توانید از مترو استفاده کنید و در ایستگاه تئاتر شهر (ولیعصر سابق) در خط 4 مترو پیاده شوید. همچنین می توانید از «بی.آر.تی های» مسیر تهرانپارس - میدان آزادی و تجریش - راه آهن و پارک وی - راه آهن استفاده کنید و در ایستگاه چهارراه ولیعصر از اتوبوس پیاده شوید. اغلب تاکسی هایی که در مسیر خیابان ولیعصر به سمت شمال و همچنین خیابان انقلاب اسلامی تردد می کنند هم از این محل عبور می کنند.از فضای باز پارک دانشجو برای اجراهای خیابانی تئاتر و موسیقی و البته اجرای تعزیه و اجراهای عروسکی هم استفاده می شود. مردم زیادی از این اجراها استقبال می کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (652 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (91 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان