آشنایی با پارک گوئل در اسپانیا و جاذبه های آن

  دوشنبه، 23 آبان 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
آشنایی با پارک گوئل در اسپانیا و جاذبه های آن
پارک گوئل یکی از محبوب ترین جاذبه های بارسلوناست، پارکی که روی تپه های مشرف به شهر قرار گرفته و چشم اندازهای جذابی از شهر دارد. این پارک توسط آنتونی گائودی، یکی از معروف ترین معماران اسپانیایی طراحی شده و تاریخچه ی جذابی دارد.

شاید غافلگیرکننده ترین واقعیت درباره پارک گوئل این باشد که این پارک در ابتدا اصلا قرار نبود که پارک باشد! گائودی خیال داشت تا بر روی تپه ها که در آن خبری از شلوغی و هوای آلوده شهر نیست یک مجمع مسکونی مدرن بسازد، مجتمعی که امکاناتی مثل میدان عمومی، بازار، کلیسا و … داشته باشد. با این حال هیچ سرمایه داری حاضر نشد تا برای ساخت خانه های این مجتمع سرمایه گزاری کند برای همین پروژه ساخت مجتمع مسکونی در سال ۱۹۱۴ با شکست روبرو شد و در سال ۱۹۲۶ اینجا رسما به عنوان یک پارک عمومی افتتاح شد.

زمانی که قرار بود در این محل مجتمع مسکونی ساخته شود، خانه ای به عنوان مدل ساخته شد تا سرمایه گزاران با دیدن این خانه ی نمونه برای ساخت خانه های دیگر سرمایه بگذارند اما از آن جایی که سرمایه گذاران تمایلی برای این کار نشان ندادند دیگر مجتمعی ساخته نشد. اینجا بود که گائودی تصمیم گرفت تا خودش آن خانه ی نمونه را بخرد و در آن زندگی کند. آنتونی گائودی به همراه خانواده اش تا سال ۱۹۲۶ در این پارک زندگی کرد تا اینکه بعد از مرگش این خانه امروز تبدیل به موزه شده و کارهای گائودی در آن به نمایش درآمده است.

خیلی ها فکر می کنند همه خانه هایی که در پارک گوئل دیده می شود توسط آنتونی گائودی ساخته شده اما این طور نیست. حتی آن خانه ای که گائودی در آن زندگی می کرد هم توسط خودش طراحی نشده و معمار آن شخص دیگری به اسم فرانچسکو برنگوئر بوده است.

این روزها بیشتر کسانی که از پارک گوئل دیدن می کنند فقط به محوطه اصلی آن می روند تا از کارهای گائودی دیدن کنند اما این پارک مسیرهای پیاده روی جذابی هم دارد که از میان درختان و گیاهان بومی می گذرد. از طرفی فقط رفتن به محوطه اصلی است که نیاز به هزینه ورودی دارد و برای رفتن به دیگر قسمت های پارک هیچ هزینه ای از شما گرفته نمی شود. در واقع شما می توانید از ۹۵ درصد پارک به صورت رایگان دیدن کنید و از آنجایی که پارک چندین ورودی دارد برای دیدن دیگر بخش های پارک می توانید از قسمت هایی به پارک بروید که هیچ مبلغی به عنوان ورودی نمی گیرند.

در پارک تراس بزرگی هست که گردشگران از روی آن چشم اندازهای جذابی را از شهر می بینند. در کناره های این تراس نیمکت های منحنی شکلی طراحی شده و سرامیک ها و موزائیک ها، زیبایی چشم نوازی به آن داده اند.یکی از ویژگی های منحصربفرد کارهای آنتونی گائودی این است که در آن ها از طبیعت الهام گرفته شده است. طراحی پارک کاملا سازگار با محیط طبیعی ای است که بر روی آن قرار گرفته است. در طراحی بیشتر ستون ها از شکل و ساختار درختانی که در اطراف ستون هستند الهام گرفته شده است. حتی در طراحی کلیسای ساگرادا فامیلا هم از این نکته پیروی شده و کلیسا به شکلی درآمده که تداعی گر جهان طبیعی باشد.

گائودی معتقد بود که در طبیعت هیچ خط راستی وجود ندارد و از آنجایی که برای معماری از طبیعت الهام می گرفت در کارهای خود هیچ چیزی را به صورت خط راست طراحی نمی کرد و مثلا در طراحی ستون ها یک کجی و انحنایی به کار می برد تا صاف نباشند.

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا این پارک به جای اینکه به اسم «گائودی» نامگذاری شود به نام «گوئل» است! چون شخصیت گائودی طوری بود که اجازه نمی داد تا جایی به نام او نامگذاری شود برای همین این پارک به نام دوست و همکار صمیمی اش «یوسبی گوئل» نامگذاری شده است.

در این پارک مجسمه های زیادی از حیوانات به کار رفته اما بدون شک مجسمه سمندر نماد این پارک است، مجسمه ای که در کنار راه پله های قرار گرفته و ۲.۴ متر طول دارد. این سمندر رنگارنگ در محوطه اصلی پارک طوری در کنار راه پله ها قرار گرفته که انگار دارد از این محل نگهبانی می کند. گردشگران زیادی دوست دارند تا در کنار این سمندر عکس بیندازند و با این کار، بودن در پارک گوئل را خاطره انگیز کنند. این سمندر یکی از بهترین نمونه های موزائیک کاری است همان کاری که گائودی به آن معروف است. در این تکنیک موزائیک های شکسته در کنار هم قرار می گیرد و اثری جالب به وجود می آید.

پارک گوئل

معماری پارک گوئل

این پارک ترکیبی از معماری مدرن، کلاسیک و سنتی در اروپا به ویژه رم و امپراتوری های آن است که با رنگ ها و لعاب های مختلف در هم آمیخته و فضایی باورنکردنی و شگفت انگیز خلق نموده است.پارک گوئل سرشار از ستون ها، طاق ها، طاق نماها و دیوارهای ساده و منحصر به فرد است که در ترکیب با عناصر طبیعی مانند گیاهان و گل های رنگی یک هارمونی بسیار بی نظیر خلق نموده است.

تاسیس این پارک بر فراز تپه ای بلند در شهر بارسلون از دیگر ویژگی های قابل توجه این بنا به شمار می آید. موزه پارک گوئل از پیشنهاد های اصلی گردشگری در شهر بارسلونا است که می توان بلیط های آن را به شکل آنلاین و اینترنتی و یا به شکل حضوری از گیشه فروش بلیط تهیه نمود.

مساحت موزه پارک گوئل

این موزه مساحت بسیار زیادی داشته و تماشای آن، خالی از لطف نخواهد بود. این پارک زیبا در طول زمان تغییرات بسیار زیادی را متحمل گردیده و از پیشرفت های بسیار زیادی در زمینه معماری برخوردار شده است. خانه بسیار زیبا داخل پارک گوئل توسط معمار شهیر و هنرمند اسپانیایی،آنتونی گائودی تاسیس گردیده و گردشگران سراسر جهان با پرداخت ورودی می توانند از داخل این بنای زیبا که روزگاری به مدت 20 سال محل سکونت این معمار بوده است، بازدید نمایند.

پخش موسیقی های مختلف از جمله سنتی و مدرن به شکل ضبط شده و یا زنده توسط نوازندگان هنرمند شهر بارسلونا، خاطرات خوبی را برای گردشگران رقم زده و لذت سفر آن ها را مضاعف خواهد نمود.با اینکه این بنای زیبا در ابتدا با طرح و نقشه یک مجتمع مسکونی پایه گذاری و طرح بندی گردید، اما با هنرمندی و قریحه مثال زدنی گائودی، این بنا به یک پارک فوق العاده زیبا و باورنکردنی مبدل گردید.

پارک گوئل

پارک گوئل در گذر زمان

  • در سال 1885 حامی گائودی، یوسبی گوئل کارخانه دار، در خواست زمینی در بالای کوه با چشم اندازی ویژه از بارسلونا را داد.
  • در سال 1890 گوئل به آنتونی گائودی دستور داد که یک باغ-شهری را بسازد که طبیعت و خانه سازی آن باهم همزیستی داشته باشند.
  • در حالی که فقط 2 ساختمان ساخته شده بود و پارک در آن بود برنامه ریزی برای 60 ویلا ادامه داشت ولی هیچکس به آن علاقه نشان نداد.
  • این پارک در 1922 باز شد.
  • در 1963 محل اقامت قبلی گائودی به عنوان یک موزه بهره برداری شد.
  • در سال 1984 پارک در لیست میراث طبیعی یونسکو قرار گرفت.

پارک گوئل

در پارک گوئل از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

بدون شک آنتونی گائودی استاد معماری مدرنیسم کاتالانی بوده چون به زیبایی سنت ها و مدرنیته را در هم تلفیق کرده است. در خصوص پارک گوئل نیز معماری ها و طراحی های متمایزش به شدت از طبیعت تاثیر گرفته است. این پارک به ۲ بخش تقسیم شده است؛ یکی منطقه بازدید رایگان و دیگری مرکز تاریخی پارک.

  • منطقه تاریخی: بخش تاریخی تنها ۵ درصد از کل پارک را فرا گرفته ولی تمام زیبایی پارک به همین بخش اتکا دارد، چون شبیه به موزه روبازی از آثار گائودی است. ضمنا به منظور حفظ و ابقای این بخش هر نیم ساعت تنها ۴۰۰ نفر اجازه بازدید از آن را دارند.
  • ال دراک و ورودی پارک: در قمست ورودی اصلی پارک، پلکانی با تزئینات موزائیک تعبیه شده که در ادامه به ۲ پلکان متقارن تقسیم شده است. شاید جاذبه نمادین پارک گوئل، اژدهای خوش آمدگوی آن باشد که بالای پله ها جا خشک کرده است. سوسماری به درازای ۳.۶۵ متر که با لقب اژدها شناخته می شود و پوشیده از خرده موزائیک های رنگی است. این سازه در واقع سمبلی از اژدهای کشته شده به دست سنت جورج است.
  • سرسرای ستون دار: از پله های ورودی که بالا بروید، به سرسرای بزرگی می رسید؛ این سرسرا، تالار بزرگی از ستون های رومی متعدد است که عظمت سکو و تراس بزرگ پارک را به دوش می کشند. معبدی متشکل از ۸۶ ستون که وقتی سرتان را به سمت بالا بچرخانید، طراحی های جالبی از خرده شیشه های بطری ها و فنجان های شکسته می بینید.
  • سکوی تماشا: این بنا با نام های متفاوتی از جمله تئاتر یونانی، تراس، بام معبد و کاخ مرکزی شناخته می شود. منظره ای که از این فضای بزرگ و باز در مقابل چشمان بازدیدکننده ها قرار می گیرد یکی از چشم اندازهای معرکه اسپانیاست. زیباترین بخش این بنا، نیمکت مارپیچی و موزائیک کاری شده آن است که به شکل جذابی طراحی شده است.
  • موزه خانه گائودی: از بالای تراس، ۲ خانه زیبایی را می بینید که شبیه خانه های داستان های تخیلی هستند و اشکال و طراحی غیرمعمولی دارند. این خانه ها از خانه هانسل و گرتل الهام گرفته شده اند و جالب است بدانید که هیچ کدام از آن ها خانه ای نبود که گائودی برای زندگی انتخاب کرد. گائودی این خانه ها را برای فروش گذاشته بود که متاسفانه خریداری نشد و خودش در خانه دیگری از پارک به مدت ۲ دهه اقامت کرد. این بنا که در حال حاضر به یک موزه تبدیل شده، مبلمان و وسایل این معمار را به نمایش گذاشته است.
  • تالار دیگر پارک: یکی دیگر از سازه های نمادین و شاهکار پارک گوئل مسیری پر از ستون های منحنی است که در قسمت شرقی تراس بزرگ دیده می شود. ستون هایی که پشت بند دیوار هستند و یکی از بهترین نمونه های سبک معماری گائودی به شمار می روند.
  • فضای سبز : زیبایی پارک گوئل فقط به بناهای تاریخی آن نیست. راه های پر پیچ و خم و پل های دره ای زیادی در قسمت های مختلف آن وجود دارند که به یک ماجراجویی فراموش نشدنی ختم می شوند. این مسیرها که قرار بود کاملا در اختیار خانه های داخل پارک قرار بگیرند، جلوه گر اشکال طبیعی هستند؛ مسیری با پوشش سرسبز که گل های رنگارنگ و درختان سر به فلک کشیده اش در کنار جزئیات معماری گائودی ارزش بازدید دارد.

پارک گوئل


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
ویدیو/ ضریب هوشی حیرت‌انگیز "بامشاد" در سریال نقطه چین/ فقط سوالات خیلی خیلی سختِ مهران مدیری...
(عکس) «ماگان» کشتی بادبانی باستانی خلیج فارس؛ میراثی 4000 ساله که باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرد!
شلیک 4 گلوله به سمت آیت الله در جریان یک سخنرانی / رهبری با دلهره، تلفنی احوالپرسی کردند /عفت در مدینه بود و خبر را نشنیده بود
ویدیو/ جمله‌سازی "علی شادمان" با Do و Does/ فقط ترکیب جملاتش با Love که معلم زبانشو ناامید کرد!
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان