آشنایی با پل فاتح سلطان محمد در استانبول

  شنبه، 23 مهر 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
آشنایی با پل فاتح سلطان محمد در استانبول
این پل معلق فولادی از Kavacik در بخش آسیای تا Hisarustu در بخش اروپایی کشیده شده است. پل فاتح سلطان محمد با نام «پل بسفر دوم» هم شناخته می‌شود؛ ساخت این پل در سال ۱۹۸۸ به پایان رسید و نام سلطان عثمانی، سلطان محمد که در سال ۱۴۵۳ قسطنطنیه را فتح کرد، بر این پل گذاشتند.

پل سلطان محمد فاتح (انگلیسی: Fatih Sultan Mehmet Bridge) نام پلی در شهر استانبول ترکیه است که بر روی تنگه بسفر ساخته شده است. این پل در زمان ساخته شدن پنجمین پل معلق جهان از لحاظ طول به شمار می رفت ولی امروزه در جایگاه بیست و یکم قرار دارد.

استانبول درای پل های نمادینی است که اعتبار استانبول به حساب می آیند. هنگامی که تنگه ای شهری را به دو بخش تقسیم می کند، باید چد پل وجود داشته باشد که این دو بخش را به هم وصل کند. در استانبول بخش های اروپایی و آسیایی، همچنین منطقه فاتیح، ازطریق پل ها به هم متصل شده اند و تصاویر نمادینی از شهر در ذهن گردشگران ایجاد کرده اند.

پل سلطان محمد فاتح

تاریخچه پل سلطان محمد فاتح

نام این پل را سلطان محمد فاتح طی قرن پانزدهم میلادی ( در سال 1453 ) در ادامه سقوط شهر قسطنطنیه (و امپراطوری بیزانس) بدین شکل انتخاب نمود ، اما این تنها پلی نیست که بخش آسیایی و اروپایی استانبول و در کل ترکیه را به یکدیگر متصل می کند . اصلی ترین معبر به این منظور پل بسفر ( پل شهدای 15 جولای ) استانبول محسوب می شود . پل دیگری که بر بستر تنگه بنا شده ، پل سلطان سلیم یاووز است .

از آنجایی که عبور و مرور از روی پل بسفر ، بخشی جدانشدنی از گردشگران انواع تور ترکیه یعنی تور استانبول ، تور آنتالیا استانبول و تور استانبول آنتالیا است ، ما در آژانس پرنده مهاجر به شما پیشنهاد می کنیم که بعد از رفتن به اطراف تنگه بسفر و استفاده از مناظر اطراف آن ، حتما با استفاده از خودرو از روی هر سه پل ایجاد شده بر بستر تنگه عبور کرده و از دیدن زیبایی وصف نشدنی اطراف آن لذت ببرید . فراموش نکنید رفت و آمد عابران پیاده از روی پل ممنوع است !

پل سلطان محمد فاتح دارای 1510 متر طول و 39 متر عرض میباشد ، البته بین دو برج و پایه نگهدارنده اصلی پل 1090 متر فاصله وجود دارد. این دو برج ، از سطح پل 105 متر ارتفاع دارند . فاصله پل سلطان محمد فاتح از سطح آب 64 متر است . پروژه طراحی این پل بر عهده BOTEK Bosphorus Technical Consulting Corp و Freeman Fox & Partners قرار داشت، همان گروهی که پل بسفر ( پل شهدای 15 جولای ) را طراحی کرده بود. بعد از طراحی ، کنسرسیوم بین المللی متشکل از چند کمپانی همچون دو شرکت ژاپنی IHI Corporation و Mitsubishi Heavy Industries به علاوه شرکت ایتالیایی Impregilo و شرکت ترکیه ای STFA ساخت پل سلطان محمد فاتح را آغاز کردند. هزینه پروژه در نهایت چیزی حدود 130 میلیون دلار اعلام شد .

گفتنی است که این پل دارای 4 لاین برای عبور و مرور خودروهای عادی و یک لاین برای عبور خودروهای امدادی در هر دو طرف است . صبح روزهای هفته بدلیل اینکه اغلب شهروندان ترکیه ساکن در استانبول از قسمت آسیایی شهر به قسمت اروپایی آن می روند ، ترافیک بیشتر از سمت شرق به غرب در جریان است و بعد از ظهر هر روز به خاطر بالعکس شدن مسیر حرکتی مردم از قسمت اروپایی به قسمت آسیایی ، از 8 لاین 5 مورد برای رفتن از غرب به شرق و 3 مورد دیگر برای رفتن از شرق به غرب اختصاص پیدا می کند . بر اساس آمار ، روزانه چیزی حدود 150 هزار اتومبیل از هر دو طرف پل سلطان محمد فاتح رد می شوند .

پل سلطان محمد فاتح


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (574 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (181 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (48 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان