آشنایی با پل بسفر استانبول در ترکیه

  شنبه، 23 مهر 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
آشنایی با پل بسفر استانبول در ترکیه
پل بسفر (Bosphorus Bridge) به‌طور رسمی با نام پل شهدای ۱۵ جولای شناخته می‌شود و مردم محلی آن پل اول نیز می‌نامند. این پل که در میان دیدنی های استانبول قرار دارد، یکی از سه پل معلق روی تنگه بسفر در استانبول است و اورتاکوی را در بخش اروپایی به بیلربی در بخش آسیایی شهر متصل می‌کند.

پل بسفر یا پل نخست بسفر (به ترکی استانبولی: Boğaziçi Köprüsü) پلی است در استانبول که روی تنگهٔ بسفر احداث شده است و قسمت آسیاییِ استانبول را به قسمت اروپاییِ این شهر متصل می کند. این پل، پلی معلق و فولادی است که ۱۱۵۰ متر طول، ۳۹ متر عرض و ۱۰۵ متر ارتفاع دارد. فاصلهٔ سطح آب تا زیر پل ۶۴ متر است. ساخت این پل در سال ۱۹۷۰ شروع شد و در تاریخ ۳۰ اکتبر ۱۹۷۳ افتتاح شد. این پل بین اورتاکوی در قسمت اروپایی و بَیلَربَیی در قسمت آسیایی استانبول واقع شده است.

سازنده پل بسفر کیست؟

ساخت پلی بر فراز تنگه بسفر، از سری تصمیمات نخست وزیر ادنان مندرس در سال ۱۹۵۷ بود. وی در سال ۱۹۶۸ قراردادی با شرکت انگلیسی فریمن فاکس و شرکا در جهت انجام مهندسی این سازه بست. سازنده ی پل بسفر، مهندسین معروفی همچون سر گیلبرت رابرتز، ویلیام براون و مایکل پارسونز بودند. پل های هامبر ، سورن و فورث رود از دیگر شاهکارهای این مهندسین انگلیسی هستند که شهرت جهانی دارند. این سازه در ماه فوریه سال ۱۹۷۰ شروع به کار کرد و با به کارگیری ۳۵ مهندس و ۴۰۰ مرد در تاریخ ۳۰ اکتبر ۱۹۷۳ به پایان رسید.

 پل بغاز استانبول

تاریخچه پل بسفر استانبول ترکیه

تاریخچه پل بسفر بسیار طولانی و پربار می باشد که توصیف همه آن در این مطلب نمی گنجد ولی تا حدی بدانید بدک نیست ! در اصل ایده ابتدایی این پل برای اولین بار در حوالی سال 500 قبل از میلاد مطرح شده است درست زمانیکه داریوش ” امپراتور ایرانی ” پلی موقتی به جهت تعقیب سکاهای فراری بر روی تنگه بسفر ساخته بود و اینکه در سال 480 قبل از میلاد ، مجدد پل موقتی دیگری بر فراز تنگه ” داردانل یا هلسپونت ” که تنگه ای واقع در جنوب شهر و دریای مرمره می باشد نیز ساخته شده است که این پل توسط پادشاه ایرانی خشایار شاه جهت حمله به نیروهای یونان و اسپارتا بنا نهاده شده بود و جالب است که این دو پل تاریخی موقتی بودند درست تا زمانیکه در سال 1973 میلادی پل اول در استانبول پایتخت ترکیه ساخته شد و مهم است بدانید که تا آن زمان همه حمل و نقل های صورت گرفته از میان این تنگه به وسیله قایق انجام می شده است و خیلی بامزه است که در حال حاضر این قایق ها همچنان جهت حمل و نقل استفاده می شوند و وسایل نقلیه محبوب و مورد علاقه گردشگران در فصل های مختلف به خصوص فصل بهار است چرا که به هر صورت در این زمان آب و هوا کمی معتدل تر و مناسب تر است ، حتما تنگه بسفر را برای گشت و گذار و گردش های دریایی خود امتحان کنید و از قایق سواری در فصل بهار در این تنگه نهایت لذت را ببرید .

اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم این طور است که تاریخ نوین پل بسفر در سال 1900 میلادی در استانبول آغاز شد درست در زمانی که شرکت راه آهن بسفر پلان هایی شامل یک راه آهن بین دو قاره را طراحی کرده بود و در ضمن موضوع مهم این بود که تا سال 1957 میلادی که ترکیه هنوز یک جمهوری مستقلی بشمار نمی رفت تصمیم جدی و اساسی مینی بر شروع ساخت بنا گرفته نشده بود و سالها بعد بالاخره ساخت و سازش در سال 1970 آغاز و ساخت پل یک روز پس از ” پنجاهمین سالگرد استقلال کامل “ انجام شد و بدانید که شرکت مهندسی انگلیسی ای که طراحی پل بسفر را بر عهده داشت ، چندین پل معروف دیگری همچون پل بندرگاه آوکلند ( Auckland Harbour ) در نیوزلند ، پل هامبر ( Humber ) در انگلستان و پل رود ولتا ( Volta River ) در آفریقای غربی را طراحی کرده است که هر کدام آوازه و شهرت خاص خودشان را دارند .

 پل بغاز استانبول

جذاب ترین جاذبه استانبول با نام پل بسفر

پل بسفر که به انگلیسی ” Bosphorus Bridge ” و به ترکی ” Bogazici Köprüsü ” یا پل شهدای 15 جولای شناخته می شود و همچنین با نام اولین پل بسفر یا پل اول ” Birinci Köprü ” نیز شهرت دارد یکی از سه پلی است که در امتداد تنگه معروف بسفر امتداد پیدا کرده است و دو پل دیگر پل سلطان محمد فاتح و پل سلطان سلیم یاووز هستند که هر کدام در نوع خود منحصر به فرد هستند و در نتیجه اینکه این پل به نوعی اروپا را به آسیا متصل میکند و این پل دیدنی و جذاب یکی از تصاویر شگفت انگیز از ترکیه در کنار بناهای تاریخی ای همچون ایا صوفیه می باشد ، در ضمن پل اول استانبول نزدیکترین بنا به دریای مرمره بوده که در نزدیکی ” برج گالاتا ” دروازه ای به جاذبه های محبوب شهر قدیمی مثل کاخ توپکاپی و بازار بزرگ استانبول قرار گرفته و از آنجایی که این مسیر با حضور توریست ها در استانبول و برای اکثریت تجارت ها مورد استفاده قرار می گیرد همیشه شلوغ و بسیار پر ازدحام می باشد و بدین منظور پل سلطان محمد فاتح به همین دلیل ساخته شده است .

در ادامه توضیحی از ساخت و معماری بی نظیر این جاذبه دیدنی به شما بدهیم ، نخست وزیر عدنان مندرس در سال 1957 میلادی تصمیم گرفت پلی بر فراز بسفر بسازد و در پی این تصمیم درست در سال 1968 برای انجام مهندسی سازه آن قرار دادی با شرکت انگلیسی فریمن فاکس و شرکا ( Freeman Fox and Partners ) که بسیار هم شناخته شده هستند ، بست و جالب است بدانید که مهندسین انگلیسی مشهور یعنی : سر گیلبرت رابرتز ، ویلیام براون و مایکل پارسونز که همچنین پل های هامبر ، سورن ( Severn ) و فورث رود ( Forth Road ) که شهرت جهانی دارند را ساخته بودند با کمال میل طراحی پل بسفر را بر عهده گرفتند و در ادامه اینکه ساخت این بنا در ماه فوریه سال 1970 میلادی آغاز شد و لازم به ذکر است که رئیس جمهور جودت سونای و نخست وزیر سلیمان دمیرل نیز در مراسمی که تدارک و برگزار شده بود شرکت کردند .

باین پل جزو سومین پل روی تنگه بسفر بشمار رفته و همچنین جزو مهم ترین جاذبه های گردشگری استانبول به شمار رفته و اینکه این پل دارای هشت خط ترافیک و دو خط راه آهن می باشد و با هدف کاهش ازدحام و ترافیک دو پل دیگر بسفر کمک شایانی به توسعه بخش های شمالی شهر استانبول م یکند و هدف از ساخته شدن آنها همین موضوع بوده است.

دسترسی به پل بغاز استانبول

شما با استفاده از تاکسی، مترو یا اتوبوس می توانید خودتان را به پل بغاز برسانید. البته اگر از مترو استفاده کنید، دسترسی برای شما راحت تر خواهد بود. اگر در میدان تکسیم قرار دارید و قصد رفتن به پل بغاز را دارید، ابتدا باید از طریق فونیکولار به سمت ایستگاه کاباتاش بروید. بعد از پیاده شدن از این ایستگاه، به کمک تروای خط T1 به سمت ایستگاه Eminunu حرکت کنید. یک راه دیگر نیز وجود دارد. شما می توانید با خط ۴۲ به سمت ایستگاه بشیکتاش حرکت کنید. بعد از آن، تنها ۱۵ دقیقه پیاده روی لازم است تا به اورتاکوی برسید.

هدف از ساخته شدن این پل، کاهش ازدحام و ترافیک بوده است و به همین سبب، این پل با عظمت، هشت خط ترافیک و دو خط راه آهن دارد. رئیس جمهور ترکیه هم در مراسم افتتاحیه نیز اشاره کردند که پل بغاز برای ارائه تسهیلات حمل و نقل و رفاه هرچه بیشتر مردم ساخته شده است.

 پل بغاز استانبول

جاذبه های نزدیک به پل بسفر استانبول

در اطراف پل بسفر نیز جاذبه های دیدنی بسیاری قرار دارد که شما می توانید بعد از دیدن تنگه و پل بسفر از آن ها نیز دیدن کنید و عکس های به یاد ماندنی، بگیرید. هرگز از جاذبه های نزدیک این پل غافل نشوید.

برج گالاتا

از قدیمی ترین و شناخته شده ترین سازه های ترکیه می توان به برج گالاتا اشاره کرد. مناظر اطراف این برج زیبایی آن را دوچندان برابر کرده است. یک رستوران در بالای آن واقع شده است. این برج از نمادهای مهم ترکیه نیز به شمار می رود. بهترین زمان بازدید از برج گاتالا از نطر بسیاری از افراد، در هنگام غروب است. غروب آفتاب و منظره تنگه بسفر بی نظیر است. تا سال ۱۷۵۰ از این برج به عنوان بزرگ ترین سازه در استانبول یاد می شده است. امپراتور وقت روم شرقی، دستور ساخت آن را داد و این سازه به ۷۰۰ سال قبل برمی گردد. دیده بانی در برابر کشتی های دشمن، جهت حمله به این شهر هدف اصلی ساخت این سازه بود.

کاخ دولما باغچه

در قسمت اروپایی تنگه بسفر، کاخ دولنا باغچه واقع شده است. در اواخر قرن هجدهم، سلطان محمود یکم، تلاش زیادی را جهت ساختن کاخ دولما باغچه، به عنوان مرکز اصلی اداره ترکیه، کرد . کاخ دولما بخش های متفاوتی دارد. آپارتمان های اداری جهت انجام امور نیز بخشی از این کاخ را تشکیل می دهند. قسمت تشریفات، حرمسرا، اتاق ها و... نیز، از دیگر بخش های این کاخ محسوب می شوند.

کاخ توپکاپی

از کاخ توپکاپی به عنوان بکی از کاخ های زیبا و سلطنتی در قرن ۱۵ میلادی می توان یاد کرد. سلطان محمد دوم دستور ساخت این کاخ را داده است. معماری زیبای این قصر، توجه همه گردشگران را به خود جلب می کند. علاقمندان به تاریخ و هنر حتما مشتاق دیدن از کاخ توپکاپی هستند . نگین های موجود روی کاشی های این کاخ، به همراه جواهرات بسیار، جلوه خاصی به این کاخ می دهند. تنگه بسفر از فضای بالایی این کاخ قابل دیدن است.

برج دختر

احتمالاً شما هم افسانه های زیادی در مورد برج دختر شنیده اید. این برج، یک بخش آسیایی و یک منطقه اوسکودار دارد. برج دختر به عنوان سمبلی در شهر استانبول واقع شده است. تنها اثر باقی مانده از دوران بیزانس، برج دختر است. از مهم ترین دلایل معروفیت این برج به تاریخچه عظیم آن می توان اشاره کرد. در میان آب های استانبول این برج قرار دارد. این برج برای برگزاری عروسی نیز به کار برده می شود .

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه در سال ۵۳۲ در زمان امپراطور بیزانس به فرمان جاستین اول بنا شد. این مسجد تا چندین قرن به عنوان کلیسای کاتولیک رومی فعالیت داشت. در سال ۱۴۵۳ به فرمان محمد دوم، ایاصوفیه از کلیسا به مسجد تغییر کاربری داد. بسیاری از بناهای معروف دیگر نیز وجود دارد که طراحی آن ها الهام گرفته از این مسجد است.

مسجد اورتاکوی

از جمله مساجد تاریخی استانبول می توان به مسجد اورتاکوی اشاره کرد. به فرمان سلطان عبدالمجید اول این مسجد بنا شده است. معماری خاص، رنگ نمای بیرونی و موقعیت مسجد اورتاکوی سبب جذب توریست های بسیاری به این مکان تاریخی شده است. به دلیل نزدیکی این مسجد به میدان اورتاکوی، ان را مسجد اورتاکوی می نامند. مسجد اورتاکوی دقیقا در کنار تنگه بسفر واقع شده است.

از دیرباز تا به امروز پل ها راه ارتباطی میان مردم بوده است. گاهی این پل ها دو انسان، دو جاده، دو شهر یا دو قاره را به هم پیوند می دهند و باعث اتمام دوری می شوند. در بسیاری از زمان ها این پل ها در دل کوه ها و بعضی اوقات در دل جنگل باعث نجات خیلی از راه ها و پیوند ها می شود. این پل ها می توانند از جنس های مختلفی همچون چو، فلز، طناب و شیشه ساخته شوند. این ساخت بشر در گوشه و کنار دنیا مورد توجه بسیاری از معماران و مهندسین راه و شهر سازی قرار گرفته است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (616 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (192 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (28 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان