آشنایی با رایج‌ترین اصطلاحات ماشین

  پنجشنبه، 27 شهریور 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با رایج‌ترین اصطلاحات ماشین
AEB به صورت اتوماتیک از برخورد خودرو با هر نوع مانعی در روبرو جلوگیری می‌کند. سیستم ترمز اضطراری خودکار شامل دو مرحله هشدار و پیشگیری از سانحه است که از طریق سنسورهای مخصوص در قالب دوربین یا رادار، وجود موانع را تشخیص داده و با هشدار صوتی یا تصویری، راننده را مطلع می‌کند.

به گزارش سایت خبری ساعدنیوز، حتما پیش آمده که حین خواندن بروشور تبلیغاتی یا کاتالوگ مشخصات فنی یک خودرو، در قسمت آپشن ها یا توضیحات فنی به عبارات انگلیسی نامفهومی برخورد کرده باشید. عباراتی که اغلب به صورت مخفف و بدون هیچ گونه معنی و توضیحی به عنوان یک آپشن و ویژگی مهم از سوی شرکت عرضه کننده، معرفی می شوند. در این مقاله شما را با برخی از مهم ترین اصطلاحات خودرو که به صورت مخفف به کار برده می شوند، آشنا می کنیم.

اصطلاحات مربوط به موتور خودرو

اسب بخار:

اسب بخار اصطلاح خودرویی مرسومی است که برای نشان دادن میزان قدرت، سرعت و توان موتور از آن استفاده می شود. پس از کشف این موضوع که سرعت اسب به میزان ۳۰ هزار فوت پوند در یک دقیقه است؛ مهندسین با کمی تغییر در واحد اندازه گیری، از آن برای موتورهای بخار هم استفاده کردند و اسب بخار، معیار اندازه گیری میزان توان پیشرانه شد.

در نظر داشته باشید که کمیت این ویژگی با نسبت کار انجام شده به مدت زمان تکمیل فرآیند آن محاسبه می شود.

حجم موتور:

به فضای داخل سیلندر که برای ترکیب هوا و سوخت اختصاص داده شده، حجم موتور ماشین می گویند. هر چقدر فضای مذکور و در نتیجه مقدار این ترکیب، بیشتر باشد؛ توان تولیدی موتور هم افزایش پیدا خواهد کرد.

نکته: واحد اندازه گیری حجم پیشرانه، لیتر است.

ضریب تراکم:

این اصطلاح خودرویی، مخصوص موتورهای بنزین سوز تولید داخل است. نسبت میزان حجم سیلندر در لحظه آغاز تراکم به نقطه پایان آن (نقطه شروع سوختن بنزین) را ضریب تراکم می گویند که افزایش مقدار آن در افزایش قدرت موتور، موثر است.

تعریف های مربوط به ترمز ماشین

سیستم ترمز ضد قفل – ABS – Anti-lock Braking System:

ABS با هدف افزایش پایداری خودرو جهت افزایش قدرت ترمز و جلوگیری از قفل شدن چرخ ها هنگام ترمزگیری طراحی شده؛ مزیت دیگر سیستم ضد قفل، قابلیت کنترل فرمان حین ترمزگیری است.

ترمز اضطراری خودکار – AEB – Autonomous Emergency Braking:

AEB به صورت اتوماتیک از برخورد خودرو با هر نوع مانعی در روبرو جلوگیری می کند. سیستم ترمز اضطراری خودکار شامل دو مرحله هشدار و پیشگیری از سانحه است که از طریق سنسورهای مخصوص در قالب دوربین یا رادار، وجود موانع را تشخیص داده و با هشدار صوتی یا تصویری، راننده را مطلع می کند. در صورتی که راننده به هر دلیلی به هشدار توجه نکند؛ خود سیستم، فرآیند ترمزگیری را انجام می دهد.

اصطلاحات مربوط به امکانات رفاهی خودرو

تثبیت سرعت تطبیقی – ACC – Adaptive Cruise Control:

ACC یک ابزار هوشمند است که سرعت ماشین را مطابق میزانی که راننده از قبل تنظیم کرده، ثابت نگه می دارد. نکته مثبت در سیستم تثبیت سرعت تطبیقی، اندازه گیری فاصله خودرو با موانع روبرو است تا در صورت نیاز، سرعت کاهش پیدا کند.

تشخیص نقطه کور – BSD – Blind Spot Detection:

همانطور که از اسم این اصطلاح خودرویی مشخص است،BSD نقاط کور کنار و عقب ماشین که در آینه قابل تشخیص نیست را شناسایی و راننده را از وجود هر مانعی در این نواحی، مطلع می کند.

ارگونومی وسایل نقلیه – Vehicle Ergonomics:

این اصطلاح خودرویی برای سیستمی استفاده می شود که هدف آن، کاهش میزان خستگی تک تک سرنشینان و بالا رفتن میزان ایمنی آن ها است. تنظیم برقی صندلی همراه حافظه و رعایت اصول راحتی صندلی ها به خصوص در مسیرهای طولانی از جمله تکنولوژی های استفاده شده برای Vehicle Ergonomics است.

نکته: ارگونومی جز استانداردهای اولیه هر وسیله نقلیه ای محسوب می شود.

گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع – HVAC – Heating Ventilating and Air Conditioning:

HAVC با فراهم کردن دمای مطبوع داخل کابین و تهویه لازم در میزان آسایش، لذت رانندگی و کاهش میزان خستگی راننده، بسیار تاثیرگذار است. سیستم تهویه مطبوع در دو نوع دستی و اتومات عرضه می شود که طبیعتا نوع خودکار آن، کمک بیشتری به تهویه مناسب و به موقع می کند.

نمایشگر واقعیت افزوده – HUD – Head Up Display:

HUD آپشن ایمنی و رفاهی در خودرو است که اطلاعات مورد نیاز راننده را روی شیشه روبرو نشان می دهد تا شخص با یک نگاه کوتاه به آن ، متوجه وضعیت ماشین شده و تمرکز خود را حین رانندگی از دست ندهد.

سیستم کمک پارک:

این سیستم، کمکی برای پارک موازی یا عمودی خودرو در انواع مختلف نیمه اتومات و تمام اتومات است که با کمک دوربین تعبیه شده در جلو و عقب ماشین و همچنین سنسورهای موجود در آن، جای پارک مناسب را تشخیص داده و وسیله نقلیه را با کمک راننده پارک می کند.

اصطلاحات خودرویی برای تجهیزات ایمنی

سیستم هشدار خروج از مسیر – LDWS – Lane Departure Warning System:

LDWS مجهز به یک دوربین در جلو خودرو است که قابلیت تشخیص خطوط جاده را دارد. در صورتی که راننده روی خطوط برود یا به آن نزدیک شود؛ سیستم هشدار خروج از مسیر به صورت صوتی، تصویری یا لامسه به وی هشدار می دهد.

نکته: زمانی که راهنمای ماشین روشن باشد، LDWS هشداری نمی دهد.

هشدار تصادف از جلو – FCW – Forward Collision Warning:

FCW یکی دیگر از اصطلاحات در زمینه امنیت خودرو است؛ این هشدار دهنده، هنگام رانندگی با سرعت بالا و نیاز به توقف یک باره فعال می شود. در واقع سیستم هشدار تصادف از جلو پیش از نیاز به ترمز، احتمال این را می دهد که امکان تصادف در چند متر جلوتر وجود دارد؛ پس به راننده هشدار داده تا سرعت خود را کنترل کند.

اصطلاحات تکمیلی مربوط به ماشین

انتقال قدرت با ۲ چرخ – ۲WD – Two Wheel Drive:

۲WD اصطلاح مرسومی برای خودروهایی است که نیروی حرکت را فقط به دو چرخ (دو چرخ عقب یا دو چرخ جلو) منتقل می کنند. واژه دیگری که برای این نوع سیستم قدرت استفاده می شود؛ تک دیفرانسیل است.

انتقال قدرت با ۴ چرخ – ۴WD – Four Wheel Drive:

به ماشین هایی که قدرت را به هر چهار چرخ جلو و عقب منتقل می کنند؛ اصطلاحا ۴WD یا دو دیفرانسیل می گویند. سیستم انتقال قدرت ۴ چرخ در دو نوع دائم و موقت طراحی می شود؛ نکته قابل توجه این است که در مدل دائم، راننده تعیین می کند که نیرو به ۲ چرخ یا ۴ چرخ منتقل شود.

قطعات کاملا منفصل – CKD – Completely Knocked Down:

CKD روشی مرسوم در کارخانه های ایران است که در آن، تمام قطعات خودرو شامل پلتفرم و تک تک قطعه ها به صورت جداگانه وارد کشور می شوند؛ سپس در خط تولید به هم متصل و در نهایت، ماشین مونتاژ می شود.

قطعات نیمه کامل – SKD – Semi Knocked Down:

این شیوه هم همانندCKD است؛ با این تفاوت که در روش نیمه کامل، تعدادی از قطعات به علت پروسه مونتاژ خاص یا فناوری پیچیده در قطعه های کوچک تر، وارد کشور شده و در خط تولید، سرهم بندی می شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (227 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (157 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (36 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس (18 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (13 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) مانتوی تابستانی خاص و مجلسی سپیده بزمی پور برای خانم های شیک پوش /برا ایده گرفتن عالیه+عکس (7 نظر) نگاهی به جشن تولد رویایی و منحصربفرد الناز شاکردوست وسط دریا+عکس/از خلاقیت عکاسی خانوم بازیگر موقع غروب خورشید نمیشه گذشت👌 (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز