آشنایی با سگ نژاد سرابی یا ماستیف ایرانی

  دوشنبه، 15 آذر 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
آشنایی با سگ نژاد سرابی  یا ماستیف ایرانی
نژاد سگ سرابی از نژادهای برتر سگ در ایران هست که آوازه آن به کشورهایی چون آمریکا و انگلیس هم رسیده است. سرابی سگ پرشین غول‌پیکر و درشت‌اندام از نوع ماستیف است. در این مطلب این نژاد سگ به طور کامل معرفی می شود.

سگ سرابی نژاد سگ های بزرگ جثه با اندامی درشت است که زادگاه اصلی آنان در مناطق شمال غربی سگ های ایران به ویژه شهرستان سراب ( آذربایجان شرقی ) است. از سگ سرابی بیشتر به عنوان سگ گله و سگ نگهبان استفاده می شود. اگر می خواهید در مورد این نژاد سگ بیشتر بدانید این مقاله را حتما مطالعه کنید چرا اطلاعات کلی در مورد آن عنوان میکنیم. سگ سرابی در مواجه با هر تهدیدی بسیار شجاع و بی باک بوده و بی پروا به گرگ، گراز، خرس و موجودات بزرگتر از خود حمله می کند. سگهای سرابی تربیت پذیر و کاملاً مطیع صاحبان خود هستند . با افراد خانواده مهربان و صمیمی هستند ولی با مشاهده غریبه یا خطر به شدت تهاجمی می شوند . طول عمر این سگها در شرایط مناسب بین ۱۲ تا ۱۷ سال می باشد.

مشخصات ظاهری سگ سرابی اصیل (سگ جنگی)

نام سگ سرابی، شپرد ایرانی، ماستیف ایرانی (به دلیل شرکت در مسابقات سگ در افغانستان معروف شده به سگ افغانی)
رنگ مو (پوست) نخودی، قهوه ای سوخته، سیاه، قرمز، کرم های کم رنگ و پر رنگ، ابلق، طوسی، خاکستری، ماسک سیاه بر روی صورت که از ابتدای پوزه شروع می شود، پوزه های کرم و سرخ
رنگ چشم چشمهای سگ سرابی (سگ افغان) گرد و براق به رنگهای قهوه ای، سرخ، مشکی و از شجاعت حکایت می کند.
قدرت ارواره آرواره نیرومند این نژاد نیروی زیادی را هنگام گازگرفتن ایجاد می کند ، که خرد کننده و برنده است.
قد سگ نر : 80 سانتی متر
سگ ماده : 70 سانتی متر
ارتفاع 70 تا 96 سانتیمتر
وزن 70 تا 100 کیلو گرم و برخی تا 120 کیلو گرم هم می رسد
طول عمر سگ جنگجو: 7 تا 10 سال
طول عمر طبیعی: 12 تا 15 سال
قیمت توله سگ افغان (سرابی): 600 تومان
سگ نر افغان: 1 تا 2میلیون
سگ دو رگه: از 1 تا 2.5 میلیون
سگ ماده: 500 تا 1.5 میلیون

ویژگی نژاد سگ سرابی

سگ سرابی «Sarabi Mastiff» یکی از بهترین و نیرومندترین گونه های سگ است که پیدایش آن از منطقه آذربایجان ایران شروع شده. در مجسمه ها و آثار به جا مانده از تخت جمشید هم، آثاری از وجود سگ سرابی در آن زمان به چشم می خورد. به همین دلیل این سگ ها سابقه طولانی دارند و تغییرات ژنتیکی بسیاری را هم تجربه کرده اند.

از دیرباز مردمان زیادی در پی این بوده اند که قدرت و نیروی این سگ ها را از آن چه که هست بیشتر کنند، بنابراین اقدام به ترکیب و لقاح سگ سرابی با دیگر نژادها کرده اند و همین سبب شده تا بیشتر سگ ها سرابی دچار تغییرات ژنتیکی شوند. اما خوشبختانه در داخل کشورمان، سرابی های اصیل زیادی یافت می شود که می توانند اطلاعات زیادی را در اختیار افراد علاقه مند بگذارند. از ویژگی های بارز این سگ ها می توان گزینه های زیر را نام برد:

  • سگ های سرابی ارتفاعی بین ۷۰ تا ۹۰ سانتی متر دارند.
  • سگ های سرابی وزنی بین ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرم دارند (البته سگ نر سرابی تا وزن ۱۰۰ کیلوگرم هم دیده شده است).
  • سگ های سرابی بین ۱۲ تا ۱۵ سال عمر می کنند.
  • سگ سرابی ماده در هر زایمان خود بین ۶ الی ۸ توله را به دنیا می آورد.
  • سگ های سرابی به دلیل جثه بزرگی که دارند، برای نگهداری در آپارتمان مناسب نیستند.
  • سگ های سرابی با بچه ها رابطه خوبی ندارند، اما اگر درست تربیت شوند، احساس وفاداری شدیدی نسبت به صاحبان و والدین خود خواهند داشت.
  • سگ های سرابی می توانند شرایط سخت زندگی، کمبود غذا و آب وهوای نامتعادل را تا حدی زیادی تحمل کنند.
  • اگر کسی برای اولین بار از سگ مراقبت کند، نگهداری از سگ سرابی، گزینه مناسبی برای وی نخواهد بود، چراکه تربیت این سگ ها کمی دشوار است و باید از زمان تولگی انجام شود.
  • سگ های سرابی بخاطر ویژگی ذاتی که دارند (تمایل به نگهبانی) به پیاده رویی روزانه نیاز دارند. به خصوص اگر فعالیت چندانی در طول روز نداشته باشند، مدت زمان پیاده رویی آن ها طولانی تر خواهد بود.
  • طول عمر و سلامت سگ های سرابی به دو عامل، شرایط زندگی و کیفیت غذای آن ها بستگی دارد.

    سگ سرابی

رفتار سگ سرابی

سگ سرابی یک نژاد بسیار فعال است که برای حفظ سلامتی به فعالیت های بدنی منظم نیاز دارد. اگر به میزان لازم فعالیت نداشته باشند تمایل به تخریب دارند. بنابراین شما باید فعالیت های بدنی زیادی را برای آن ها فراهم کنید.

شخصیت سگ سرابی

عاشق خانواده است، به غریبه ها مشکوک و بسیار شجاع است. ازآنجاکه آن ها یک سگ قدرتمند و محافظ هستند، حیوانات کوچک در خانه برای آن ها مناسب نیستند. تعادل نگهداری حیوانات را درزمانی که این سگ دارید حفظ فرمایید.

شرایط نگهداری و تغذیه سگ سرابی

سگ سرابی، سگی غول پیکر با استخوان بندی سنگین، عضلاتی قوی و سری بزرگ شناخته شده است.این سگها تا ۲سالگی رشد کرده و نباید تا این سن فعالیتهای خیلی سنگین مانند جنگ و جفتگیری برای آنها برنامه ریزی کنید. برای آراستن این سگها هر گونه آراستن برای آنها مناسب میباشد. برس کشیدن و شانه زدن منظم و استحمام در مواقع ضروری پیشنهاد می شود.

اگر می خواهید خودتان یک مکمل مقوی و مغذی و سالم برای سگتان درست کنید بهتر است چند عدد تخم مرغ آب پز،شیر،نان،گوشت یا مرغ آب پز، سیب زمینی و هویج آب پز استفاده کنید. اینها ها را خوب مخلوط کنید و بعد می توانید به عنوان یک غذای سالم و مغذی آن را به توله بدهید و خواهید دید که توله سگتان بسیار قوی و خوش هیکل و بزرگ جثه می شود. نکته ای که د راینجا وجود دارد این است که باید از چاقی حیوان جلوگیری کرد چون بسیار مستعد افزایش وزن و چاق شدن است. اما نباید بعد از هر وعده ی غذایی به سگ ورزش دهید چون ممکن است دچارنفخ شود.

از غذا های دیگر که میتوانید هر چند وقت یکبار به سگ بدهید ماهی آب پز (به شرط نداشتن استخوان)، اگر به سگتان پای مرغ می دهید حتما ناخن های پای مرغ را بگیرید و هر چه توله ی شما بزرگتر شود باید حجم این غذا ها را بیشتر کنید. اگر در وعده های مختلف از نان هم استفاده کنید مفید است چرا که نان انرژی مضاعفی از مقدار غذای اصلی توله به او می دهد و هم هضم غذا را برای سگ آسان تر می کند.غذای خشک مناسب برای این سگ با مقادیر مشخص و استانداردی از پروتئین، روغن خام و چربی، فیبر، خاکستر، رطوبت، سدیم، کلسیم، فسفر و … در بسته بندی های مناسب عرضه میشود.

تغذیه, شرایط و محیط نگهداری این سگها روی قدرت و برتری آنها تاثیرات زیادی گذاشته و کسانی که به علوم نگهداری آن آگاه هستند همواره سگ های برتری را پرورش می دهند و کسانی که به این علوم اهمیت نمی دهند یا از آن می گذرند نمی توانند سگهای خوبی رو پرورش نمی دهند. این سگ از همدمی با صاحب خود اوج لذت را می برد و بهتر است برای پیاده روی این سگ را به دنبال خود ببرید.

بیماری های سگ سرابی

به طور کلی سگ نژاد سرابی به خاطر ساختا محکم و اسکلت بندی قوی و استوار، درگیری اسکلتی و ساختاری به مانند آنچه نژادهایی مثل ژرمن یا دوبرمن درگیر آن می شود را ندارد. ولی عواملی وجود دارد که میتواند این حیوان را درگیر یکسری از بیماری های خاص بکند. مثلا به خاطر وزن بالای حیوان و فشاری که به مفصل آرنج حیوان وارد می شود، می تواند حیوان را دچار بیماری های التهابی مفصلی بکند.

تعداد کمی بیماری و اختلال در این نژاد نیز دیده شده است مانند دیسپلازی هیپ و آرنج، نفخ، چاقی و سایر بیماری های اکتسابی… چنین بیماری مفاصل و رماتیسم در سگ های مسن و دارای اضافه وزن! و مشکل سخت زایی در سگ های ماده که دلیل آن بزرگ بودن توله ها می باشد.این مشکل البته خیلی کم در آنها دیده ورزش منظم و کافی در این نژاد بسیار ضروری است.

در غیر اینصورت او نمی تواند انرژی درونی خود را تخلیه کند و بدخلق می شود زیرا سگ ها در طبیعت نیز فعالیت دارند. در صورت نداشتن فعالیت کافی این سگ ممکن است بعد از مدتی دچار ضعف و افسردگی خواهد شد. در بسیاری از سگ ها آرتریت مرتبط با سن به وجود می آید. در واقع ۶۰-۶۵ درصد از سگ هایی که سنشان بالای ۶ سال شده است، برخی از علائم آرتروز را نشان می دهند. آرتروز یک بیماری ناتوان کننده و دردناک در سگ هاست. این بیماری می تواند به راحتی در شیوه زندگی و سلامت او تاثیر بگذارد.

بسیاری از راه ها برای پیشگیری و درمان آرتروز وجود دارد که اجازه می دهد سگ ما به لذت بردن از زندگی اش بپردازد و از کیفیت بهتر زندگی برای یک دوره طولانی تر برخوردار باشد. از بیماری های دیگری که میتواند این نژاد را درگیر کند چاقی است که با دقت در مقدار غذایی که به حیوان میدهیم و منابع غذایی که استفاده می کنیم می توانیم آن را به خوبی کنترل کنیم.

بهتر است برای راحتی سگ خودمان حتما از یک شخص با تجربه و خبره و یا یک دامپزشک مشورت های لازم را بگیریم. سگ های ماده نیز به خاطر تولد توله های با جثه بزرگ در بدو تولد ممکن است دچار سخت زایی شوند. البته این مورد به ندرت دیده شده است. نفخ هم از مواردی است که معمولا در سگ های نژاد بزرگ می تواند دیده شود. به خاطر سرعت بالا در خوردن غذا و همچنین بلع مقدار زیاد هوا در حین غذا خوردن این حیوان می تواند مستعد نفخ باشد.

تکنیک های تربیت سگ سرابی

تربیت سگ سرابی یکی از مهمترین اصول در نگهداری اوست و بهتر است این امر در زمان تولگی این نژاد صورت بگیرد تا نتیجه بخش باشد؛ زیرا هر چه نژاد سگ سرابی بزرگتر شده و به بلوغ نزدیک شود، تربیت آن سخت تر می گردد.البته فراموش نکنید که این امر در مورد سگ های دیگر نیز صادق است.سگ های نگهبان مانند نژاد پرشین ماستیف به منظور محافظت از مکان خاص و یا خانواده تربیت می شوند، پس بهتر است همه چیز درباره سگ نگهبان و نحوه تربیت سگ نگهبان را بدانید تا تربیت آنها را صحیح تر انجام دهید.

آموزش های مربوط به سگ به خصوص تربیت سگ سرابی باید دنباله دار باشد و هر روزه صورت گیرد؛ اما مدت آن نباید در آن روز بیشتر از پانزده دقیقه به طول بیانجامد.ضمناً فراموش نکنید تربیت سگ سرابی باید به درستی انجام شود؛ زیرا نادرستی این امر در سگ های نگهبان چون نژاد سگ سرابی، باعث می شود او در برابر مهاجمان ضعیف و در مقابل صاحب خود مطیع نباشد.

دوران طلایی تربیت سگ سرابی

بهترین زمان و دوران طلایی برای تربیت سگ زمانی است که کمتر از هشت ماه داشته باشد و چه بهتر که او در سن دو الی چهار ماهگی باشد

  • قدم اولی که باید در مورد تربیت سگ ها بردارید این است که درباره آنها اطلاعات کسب کنید.
  • مهمترین قسمت تربیت سگ سرابی، این است که او را از زمان تولگی شجاع و باوقار تربیت کنید تا در بزرگسالی و بلوغ علاوه بر رفتار درست و مناسب، تفاوت میان افراد غریبه و اعضای خانواده یا صاحب خود را درک کند.

نژاد سگ سرابی شجاع از مواردی که در ذیل آمده است، نمی ترسد

  • صداهای تند و بلند
  • تنهایی
  • افراد غریبه و مهاجم
  • حیوانات وحشی دیگر
  • سگ های دیگر
  • دامپزشک

مزاج سگ سرابی

این سگ نگهبان دام و دارایی است. این نژاد با بدنی غول پیکر و نیروی وحشتناکی که دارد یکی از قدرتمندترین سگ های جهان است. به صاحبش بسیار وفادار و از غریبه ها دوری می کند و به بهترین شکل از دام محافظت می کند.هر زمان که جانوری وحشی نزدیک می شود سگ با گوش های راست به حالت هشدار به سوی او می رود. این سگ به طورکلی از روبه رو شدن مستقیم دوری می کند.خلق وخوی او نسبت به خانواده وفادار، محافظ، هوشیار و دوست داشتنی است.نسبت به فعالیت هایی که در اطراف انجام می شود بسیار هوشیار است. آن ها پارس می کنند تا به صاحب خود در مورد حضور شخصی غریبه هشدار دهند.آن ها به هیچ عنوان به یک فرد نا آشنا اعتماد ندارند تا زمانی که توسط صاحبش به شخصی معرفی شود و با آن شخص آشنا شود.

نکات برجسته سگ سرابی

  • سگ سرابی نیاز به ورزش روزانه دارد اما به سن سگ و درجه حرارت او توجه کنید.
  • بدون ورزش و تحریک، سرابی می تواند بی حوصله شده و تبدیل به سگ خرابکار شود.
  • او یک نژاد با طول عمر کوتاه در نظر گرفته شده است اما برخی از آن ها به ۱۸ سال سن هم می رسند. او یک سگ با تعهد مادام العمر است.
  • سرابی زیاد پارس می کند و نسبتاً تمیز است. اگر پارس سگ شما را ناراحت می کند، ممکن است این نژاد برای شما مناسب نباشد.
  • او می تواند غریزه حمایت قوی داشته باشد و نیاز به درست اجتماعی شدن را دارد.
  • سرابی یک موی آسان برای مراقبت دارد اما ریزش بالایی دارد.
  • او شخصیتی کینه ای ندارد.
  • دوست دارد صاحب خود را خوشحال کند.
  • او گزینه ی خوبی برای حفاظت از باغ؛ ساختمان، ویلا و سگ گارد است.
  • هنگامی که ماستیف به بزرگ سالی برسد و بتواند بر انرژی خودکنترل داشته باشد، دوستی فوق العاده آرام، ساکت و باادب و مطمئن می شود.
  • این سگ با صدای بلند خروپف و خرخر می کند.
  • او علی رغم جثه عظیمش بسیار چالاک است و می تواند دشمن یا شکار خود را به راحتی تعقیب کند.
  • در جنگ این نژاد با سایر سگ های نژادهای دیگر، او پیروز میدان است.

6 دیدگاه
  دیدگاه ها
حمید
3 سال پیش

سلام مطالب خیلی عالی بود ممنون
سید حبیب
3 سال پیش

آخر نویسنده مرفه ابله مردم در حسرت گوشت و تخم مرغ و هویج مانده اند بعد تو اینها را برای سگ توصیه میکنی
علی
3 سال پیش

بجای پارس کردن، از واق واق استفاده کنید
مهدی
3 سال پیش

جلوی پیت بال قویو درشت بازندس چون دستو پاهاش ضعیفتره اما درکل نباید برای جنگ اندازیش تبلیغ بشه چون کار اصلیش نگهبانیو کمک به چوپانهاس از قدیم
امیر
3 سال پیش

قدرتمندترین سگ جهان برای مقابله با گرگ وقتی سگ سرابی در کنارمان است ترس بی معناست
کمال
3 سال پیش

سگ افغان نژادی جداگانه از سرابی هست که در واقع همان سگ تایبادی است که محل پرورش آن شرق خراسان تا هرات است . ک خصوصیات ظاهری مخصوص بخود را دارد .
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (415 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (169 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (152 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (71 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (62 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (52 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (11 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس