آشنایی با ساحل نقره‌ ای جزیره هرمز

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
آشنایی با ساحل نقره‌ ای جزیره هرمز
ساحل نقره ای هرمز به عنوان یکی از زیبا ترین نقاط گردشگری ایران شناخته شده است و یکی از دیدنی ترین جاذبه های جزیره هنگام محسوب می شود و در بین گردشگران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. به طور دقیق این ساحل در سواحل آب های نیلگون خلیج همیشه فارس ایران قرار دارد و به علت درخشش شن های این ساحل که او را از بقیه ساحل ها متمایز کرده است.

جزیره هرمز را باید یکی از شگفت انگیزترین جزایر خلیج فارس محسوب کرد. خاک رنگین کمانی این جزیره در دنیا شهرت دارد و بسیاری ها این جزیره را مریخِ زمین نامیده اند.وقتی قدم به ساحل نقره ای جزیره هرمز بگذارید، زیر پایتان خاک اکلیلی را مشاهده می کنید، خاکی که مانند براده های نقره، می درخشد و تلالو آن نظر هر گردشگری را جلب می کند.
این خاک که از مواد مذاب آتشفشانی بر جای مانده است، حاوی آمینوسیلیکات است که در کانی های آذرین و میکا وجود دارد و از پودر شدن این سنگ و کانی ها، چنین براده های درخشانی بر جای مانده است.
اگر پیگیر اخبار زیست محیطی باشید، حتما شنیده اید که بخشی از این خاک نقره ای به سبب انجام برخی پروژه های غیر کارشناسانه، تخریب و از بین رفته است. درحالی که اگر این خاک که حاصل میلیون ها سال فعالیت آتش فشان ها و فرسایش سنگی بوده است، کاملا از بین برود، ساحل و جزیره ای بر جای نخواهد ماند. در واقع باید اینطور بگوییم که خاک ساحل نقره ای جزیره هرمز، تجدیدپذیر نیست، زیرا اکنون آتشفشانی در آنجا برای فعالیت وجود ندارد و به فرض فعال بودن آتش فشان، قرن ها طول می کشد تا چنین خاکی به وجود بیاید. بنابراین اگر قدم به این ساحل زیبا گذاشتید، مراقب محیط زیست این محدوده باشید و با دقت و ظرافت بیشتری از شگفتی های ساحل لذت ببرید.
نکته جالب دیگری که باید بدانید این است که خاک ساحل نقره ای جزیره هرمز، مغناطیس دارد! چون از جنس آهن است، اما نگران نباشید. این خاک زمخت و تیز نیست و از قدم زدن روی آن به صورت پابرهنه لذت خواهید برد.

ساحل نقره ای هرمز

چرا بازدید از ساحل نقره ای جزیره هرمز را پیشنهاد می کنیم؟

  • تماشای خاک نقره ای و اکلیلی ساحل
  • تماشای امواج آبی و قرمز
  • لذت پیاده روی در شن های نرم براق
  • استفاده از فضای آرامش بخش ساحل

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته ساحل نقره ای جزیره هرمز

ساحل نقره ای جزیره هرمز در پایین دست معدن خاک سرخ قرار گرفته است. یکی از بی نظیرترین جلوه هایی که شما در این ساحل نظاره گر آن خواهید بود، این است که شن ها زیر نور خورشید، درخشش بی نظیری دارند، آب در دوردست ها آبی و نیلگون است اما آب دریا در مجاورت ساحل کاملا به رنگ قرمز است.
اگر در جزیره هرمز به دنبال یک ساحل آرام زیبا برای قدم زدن می گردید، ساحل نقره ای، یک انتخاب مناسب برایتان خواهد بود. البته ناگفته نماند، تصورتان از این جاذبه گردشگری مانند دیگر سواحل جزایر معروف کشورمان نظیر قشم و کیش یا حتی سواحل شمالی نباشد که پلاژ و امکانات متعددی برای آن ها در نظر گرفته شده است.
ساحل نقره ای جزیره هرمز، فاقد هرگونه امکانات دست ساز رفاهی است و باید به آن به عنوان یک جاذبه طبیعی نگاه کنید. اگر دوربین حرفه ای دارید و علاقمند به عکاسی هستید، طلوع و غروب خورشید در این ساحل و بازی نور با شن های براق، لوکیشن بی نظیری است که می توانید تصاویری هنری و به یاد ماندنی را ثبت کنید.اگر به دنیای حشرات علاقمند هستید، موجودات زنده لای مرجان ها، درون صخره ها و خاک، گزینه های خوبی برای بررسی و تماشا از نزدیک هستند.برای بازدید از جزیره هرمز، ممنوعیت فصلی خاصی وجود ندارد، اما قطعا تابستان ها حجم گرما و شرجی بسیار بالایی را باید تجربه کنید.بهترین فصل برای سفر به ساحل نقره ای جزیره هرمز، پاییز و زمستان است. یعنی درست زمانی که سراسر کشور ما در سرما به سر می برند، جزیره هرمز به علت جریان های آبی گرمی که از اقیانوس هند به سمت آن آمده است، آب و هوایی گرم و مرطوب دارد که برای گردشگران بسیار دلچسب خواهد بود.نکته جالب دیگری که باید بدانید این است که بخشی از خاک جزیره هرمز خوردنی است و محلی ها از آن به عنوان ادویه استفاده می کنند!

ساحل نقره ای هرمز

علت شهرت ساحل نقره ای قشم چیست؟

ساحل نقره ای قشم از مناظر طبیعی خاص کشور و شاید زیباترین ساحل ایران است. دلیل شهرت این ساحل، ماسه های درخشان است. ساحل زیبای نقره ای جزیره هنگام هم در روز و هم در شب بسیار چشم نواز است. زمانی که موج های دریا به ساحل می رسند و با ذرات نورانی آن برخورد می کنند؛ درخشندگی آن ها چندین برابر می شود و این تلالو تا چند ثانیه باقی می ماند.

دلیل درخشش ساحل نقره ای قشم

دلیل درخشش شن ها در ساحل نقره ای هنگام وجود کانی های معدنی براق است این ذرات زیر نور آفتاب می درخشند و در واقع نور را منعکس می کنند. پلانگتون ها و صدف های دریایی پودر شده هم در این درخشش ساحل نقش دارند.

فیتوپلانگتون ها موجودات مغذی زنده و ریزی هستند که در آب اقیانوس ها و دریاها زندگی می کنند. حضور فیتوپلانگتون ها در آب به دلیل داشتن سبزینه، دریا را به رنگ سبز نشان می دهد. وقتی دریا ناآرام می شوند، این موجودات از خود نور آبی ساطع می کنند. این پدیده بیشتر در ظهر پاییز رخ می دهد؛ البته این درخشش در شب جلوه ای چند برابر دارد.

قدم زدن شبانه روی شن های ساحل نقره ای، زمانی که چراغ قوه به دست دارید بسیار خاطره انگیز خواهد بود و ذرات درخشان شن های ساحل زیر نور چراغ بسیار جلوه پیدا می کنند.

ساحل نقره ای هرمز

ساحل نقره ای جزیره هرمز چگونه و طی چه مدتی به وجود آمده است؟

خاکی که در ساحل جزیره هرمز و به صورت پراکنده در قشم، هنگام، و بندر عباس به صورت اکلیل پخش شده روی زمین می تونین ببینین. این اکلیل های نقره ای در واقع از پودر شدن کانی آذرین و میکا به خاطر وجود سیلیس یا آمینوسیلیکات هست که به شکل اکلیل بر روی خاک دیده می شود.این پودرهای سنگ های آذرین حاصل فعالیت آتش فشان است، بنابراین خاک دوباره تجدید نمی شود چرا که فعالیت آتش فشان وجود ندارد و همین موضوع این جزیره رو خاص کرده و باعث شده با بقیه جاها متفاوت باشه.غالب خاک های جزایر خلیج فارس و ساحل نقره ای جزیره هرمز حاصل فرسایش سنگ های آذرینند یعنی حاصل فعالیت آتش فشان و به دلیل رطوبت هوا و نوع کانی این خاک ها به وسیله باد جابه حا نمی شوند و همچنین به وسیله طبیعت هم بازتولید نخواهند شد. ‍

چطور می تونیم از ساحل شن های نقره ای بازدید کنیم؟

در جزیره هرمز مهمان ما در هتل ساحل سرخ باشید. از پکیج های تخفیفی برای اقامت، غذا و گشت دور جزیره استفاده کنید. تور جزیره هرمز که مجموعه هتل ساحل سرخ برگزار می کند بهترین گزینه برای اقامت به یاد ماندنی و غذاهای خوشمزه و یه تفریح بی نظیر با قیمت خیلی مناسب در جزیره هرمز است.

ساحل نقره ای هرمز

تجهیزات مورد نیاز در سفر به ساحل نقره ای قشم

برای بسیاری از افراد سفر به جزیره هنگام یک سفر یک روزه است و امکانات خاصی نیاز ندارد. به همراه داشتن دوربین عکاسی، لباس نخی و خنک، کفش راحت، عینک آفتابی و کلاه آفتاب گیر لازم است. ممکن است مسافران به ذوق کمپ در جزیره، تماشای آسمان بی نظیر شب و سواحل پر از فیتوپلانگون های درخشان، به آن سفر کنند. در این صورت باید لوازم کمپ همچون چادر مسافرتی، کیسه خواب، وسایل پخت و پز و چراغ قوه به همراه داشته باشند.

جاذبه های دیدنی اطراف ساحل نقره ای هنگام

جزیره هنگام مانند یک جوتهر در جنوب کشورمان، مملو از جاذبه های جذاب دیدنی و گردشگری می باشد و در مجاورت و ساحل نقره ای پر از جاذبه های تفریحی و گردشگری است که می توانید در سفر به جزیره هنگام از آنها نیز دیدن نمایید.

این جاذبه های دیدنی و گردشگری بسیار زیبا و ارزشمند هستند. شما در هنگام بازدید غیر از ساحل نقره ای هنگام می توانید روی جاذبه های طبیعی دیگر آن مثل حیات وحش خاص آن با حیواناتی مثل آهو و آفتاب پرست، حرکت دسته جمعی دلفین ها در مسیر، مراسمات و آداب و رسوم محلی، غذاهای بومی مثل قلیه ماهی و … هم لذت ببرید. ما در ادامه این مقاله چند مکان زیبا و جاذبه دیدنی اطراف ساحل نقره ای را برای شما آورده ایم.

 ساحل نقره ای

دیدن دلفین های خلیج فارس

دلفین های خلیج فارس در جنوب کشور بسیار مشهور هستند که دیدن آنها از جزیره هنگام امکان پذیر است زیرا در زمان فصل پاییز که دلفین ها به دریای خلیج فارس می آیند به جزیره هنگام خیلی نزدیک می شوند. جال است بدانید که تا امروز حدود ۱۳ گونه از ۴۰ نوع دلفین شناخته شده در سطح جهان، در آب های خلیج همیشه فارس دیده شده اند.

این دلفین ها از اوایل فصل پاییز و با شروع مهر ماه به آب های خلیج فارس می آیند و تا اواخر اردیبهشت ماه در این مکان حضور دارند. شما برای دیدن این دلفین های زیبا و بازیگوش باید صبح زود با استفاده از قایق هایی که برای تماشای ماهی های خلیج فارس در ساحل هنگام قرار دارند به وسط های آب بروید و زمانی که آب سرد است و دلفین ها سرشان را بیرون می آورند و در آب بالا و پایین می پرند و نمایشی بی نظیر از توانایی های خود را در آب اجرا می کنند، آنها را ببینید و از این صحنه ی زیبا نهایت لذت را ببرید.

کشتی پرتغالی ها

کشتی به گل نشسته پرتغالی ها که به دست انگلیسی ها تاسیس شده در گوشه ای از ساحل جزیره هرمز به چشم می خورد. در زمان حکومت دوره صفویه پرتغالی ها به جزیره هنگام وارد شدند و مدتی آن را به تسخیر خود در آورده اند. گویا استعمارگران آن زمان، این منطقه را به عنوان مکانی با ارزش، با موقعیت جغرافیایی بسیارمناسب می دانستند و فکر می کردند که تا ابد در این جزیره ماندگار خواهند شد.همه ی این آثار برجای مانده، بیان گر دورانی غمبار در تاریخ ایران است. امروزه بقایای ناچیزی از کشتی به گل نشسته پرتغالی در اطراف جزیره وجود دارد. این جاذبه تاریخی در نزدیکی بخشی از جزیره هنگام واقع شده است که به آکواریوم طبیعی معروف است.

ساحل سرخ هرمز

یکی از جاذبه های زیبا که در اطراف جزیره هنگام و کمی دور تر از ساحل نقره ای قرار دارد، ساحل سرخ هرمز است. علت سرخ بودنخاک این ساحل این می باشد که هرمز سرشار از مواد معدنی مختلف است که هرکدام رنگی دارند و ترکیب آن ها با هم طیف رنگی گسترده و بسیار ملموسی را ایجاد کرده اند. این تنوع رنگ در سراسر جزیره نظرها را به خود جلب می کند.

رنگ خاک ساحل سرخ حاصل ترکیب کانی های مختلف و حضور پررنگ اکسیدآهن است. جالب است بدانید که خاک این جزیره خوراکی می باشد و مردم بومی جزیره هرمز از این خاک به عنوان سس و ادویه در تهیه انواع غذا، نان، ترشی و مربا استفاده می کنند و طعم خاصی به غذاهایشان می دهند. قیمت این خاک به علت وجود کانی های ارزشمند در آن حدود ۶۵۰ دلار است.

سنگ مادر و دختر

یکی از روستاهای مشهور در جزیره هنگام روستای غیل نام دارد که در آن می توان جاذبه هایی مثل سنگ هایی پیدا کرد که شباهت بسیاری به انسان دارند. به دلیل شباهت این سنگ ها به انسان نقل قول هایی از بومیان منطقه وجود دارد. از دوران بسیار قدیم مردمان این منطقه مهربان و خوش قلبی بودند و هیچ گونه آشنایی با ظلم و ستم نداشتند.

کاروانی وارد جزیره شد و مردم مهمان نواز و خونگرم روستا طبق عادت معمول به استقبال کاروان رفتند. اما با صحنه ای رو به رو شدند که کاروانیان سوار بر اسب با سرعت زیای به سمت مردم در حال تاخت بودند. مردم روستا نیز با دیدن چنین صحنه ای متوجه شدند که افراد سوار بر اسب، دشمن هستند و می خواهند روستا و منازل آن ها را به تصرف درآورند. در میان مردم روستا مادر و دختری در حال فرار کردن بودند که بسیار وحشت زده تر از دیگران بودند و در همان حین از خداوند درخواست کمک کردند.

مادر و دختر در میان سنگ ها فرار کردند و امید داشتند که شاید دشمنان آن ها را پیدا نکنند. مادر و دختر همچنان که در حال فرار بودند به ساحل جزیره هنگام رسیدند. در آن لحظه فکر کردند که اگر به سمت جلو فرار کنند در دریای خلیج فارس غرق می شوند و اگر همان جا می ماندند به اسارت دشمنان در می آمدند. مادر و دختر یکدیگر را محکم در آغوش گرفته بودند و سپس خداوند درخواست کمک کردند.

خداوند برای حفظ و در امان ماندن جانشان، آن ها را تبدیل به سنگ کرد. بعد از آن که مادر و دختر به اذن خداوند تبدیل به سنگ شدند سرباز دشمن به آنجا رسید و نتوانست آن ها را پیدا کند و از سنگ ها تشخیص دهد. از آن زمان به بعد تندیس مادر و دختر تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری جزیره هنگام شده است و گردشگران بسیاری به بازدید از آن می روند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (85 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (48 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (43 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان