آشنایی با وظایف ای سی یو ECU  در ماشین

  یکشنبه، 30 شهریور 1399   زمان مطالعه 11 دقیقه
آشنایی با وظایف ای سی یو ECU  در ماشین
برای انجام تعمیرات ecu خودرو باید بدانید که ای سی یو از دو حافظه موقت و دائم تشکیل شده که بروز اختلال در هر یک از حافظه‌ها می‌تواند مشکلاتی را در ای سی یو به وجود آورد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،ECU مخفف Electronic Control Unit یا واحد کنترل الکترونیک می باشد و این سیستم همچنین به عنوان یک هدایت کننده در این ماشین ها و همچنین به عنوان مغز آنها شناخته می شود .

امروزه موتورهای انژکتوری نقشی بسیار اساسی در موفقیت صنایع خودروسازی ایفاء می نمایند و کیفیت و قابلیتهای آن، درصد کارایی خودرو را نشان می دهد .
همانطور که می دانیم کنترل کننده موتورهای انژکتوری ، بردی الکترونیکی به نام ECU می باشد .
ای سی یو ECU در دنیای مدرن خودروها نقش مهمی را بر عهده دارد ؛ و در واقع کارایی این بخش تعیین کننده کیفیت یک موتور و در ابعادی دیگر کیفیت خودرو خواهد بود؛ بدین معنی که هرچقدر ای سی یو ECU یک موتور بهتر طراحی شده باشد ، آن موتور کیفیت بهتری خواهد داشت.

خـودروهـای انژکتوری بدلیل عملکرد بهتر و توانایی پاس کردن استانداردهای آلودگی ، بطور کامل در تمـام دنیـا جایگزین خـودروهــای کاربراتوری شده اند و مغز این سیستم ECU می باشد. ECU با توجه به سنســورهــایــی که به موتور متصل است وضعیت و شرایــط خودرو را تحلیـل کرده و پاسخـهای لازم را به خـروجیهــا می دهد . که عبارتند از : انژکتورها ، جرقه زنها و …

مهم ترین وظایف ای سی یو

ای سی یو یا همان بخش کامپیوتری ماشین، در واقع از مجموعه ای از سنسورهای متصل به موتور ساخته شده است که در هر لحظه وضعیت موتور را به خوبی بررسی می کند و راهکارهایی بهتر را برای بهبود عملکرد خودرو به قسمت های مختلف ارائه می دهد. مهم ترین وظایف ای سی یو خودرو عبارت است از:

نظارت بر کار خودرو

زمانی که علائم خرابی ای سی یو در یک خودرو بروز کند، مشکلات زیادی در کار خودرو و تشخیص نحوه عملکرد سایر قطعات در ماشین ایجاد خواهد شد. در واقع ای سی یو به راننده خودرو نشان می دهد که میزان متوسط مصرف سوخت ماشین چقدر است، در هر لحظه چقدر سوخت مصرف می شود، آیا لاستیک ها به اندازه باد دارند و درب خودرو به درستی بسته شده است یا خیر و همه این ها توسط هشدارهایی از سمت ای سی یو به راننده خودرو اعلام می شود.

تنظیم عملکرد خودرو

ای سی یو با بهینه سازی متداوم کارکرد خودرو، میزان مصرف سوخت را تنظیم می کند و تولید آلاینده های ماشین را کاهش می دهد.

کنترل خودرو

یکی دیگر از وظایف ای سی یو خودرو کنترل کردن همه قسمت های خودرو بر پایه اطلاعاتی است که از قبل در آن وارد شده است. برای مثال ای سی یو با کنترل کردن ترمز موجب فعال شدن سیستم ضد قفل ترمز در مواقع خاص می شود.

ای سی یو از مجموعه ای از سنسورهای متصل به موتور ساخته شده است که در هر لحظه وضعیت موتور را به خوبی بررسی می کنند

دلایل خرابی ای سی یو ماشین

ای سی یو خودرو ساختار پیچیده ای دارد و از پردازنده های الکترونیکی و سنسورهایی حساس تشکیل شده است . به همین دلیل تعمیر ای سی یو ماشین عملی بسیار تخصصی است و نیاز به دانشی حرفه ای دارد. به علاوه برای عیب یابی چنین مجموعه پیچیده ای نیاز به تجهیزات الکترونیکی مخصوص است.

عوامل متعددی نظیر رطوبت، وارد شدن ضربه، مشکلات الکترونیکی و اختلال نوسانات و فشار در ای سی خودرو می تواند موجب بروز مشکلاتی در سیستم این قطعه الکترونیکی شود. به علاوه زمانی که در عملکرد هر یک از سنسورهای ای سی یو مشکلی ایجاد شود، عیب یابی دستگاه دچار اختلال می گردد و نمی تواند نظارت و کنترل درستی بر کارکرد قطعات داشته باشد.

یکی از مهم ترین دلایل سوختن ای سی یو وارد شدن نوسانات در ولتاژ آن و همچنین وارد شدن شوک به آن است. در واقع برای تعمیر ای سی یو ماشین باید از دستگاهی به نام دیاگ استفاده نمود که به دلیل قیمت بالا بسیاری از افراد غیرحرفه ای از روش های سنتی برای بررسی آن استفاده می کنند و این کار موجب آسیب به ای سی یو ماشین می شود. برای مثال زمانی که موتور ماشین روشن است نباید باتری را از ماشین جدا نمود یا زمانی که خودرو روشن است نباید وایر شمع ها را جدا کرد و در صورت خراب شدن باتری باید در اسرع وقت اقدام به تعمیر یا تعویض آن نمود و استارت زدن در صورت خرابی باتری می تواند به ای سی یو ماشین نیز صدمه بزند.

یکی دیگر از دلایلی که موجب خراب شدن این سی یو می شود این است که محافظ روی ای سی یو آسیب ببیند و آب وارد آن شود و یا بدون اطلاع به پین های روی ای سی یو دست بزنید و با وارد کردن الکتریسیته ساکن بدن به آن موجب خرابی سیستم شوید. بر روی ای سی یو مجموعه عایق ها و سفت کاری هایی برای عدم نفوذ رطوبت و آب وجود دارد که در صورت شل بودن پیچ ها یا آسیب به این عایق ها آب و رطوبت می تواند به داخل ای سی یو رسوخ کند و موجب خراب شدن سیستم شود.

به طور کلی مشکلات ای سی یو به دو دسته تقسیم می شوند:

مشکلات نرم افزاری

این مشکلات رایج ای سی یو که تقریباً ۸۰ درصد از ایرادات ای سی یو را تشکیل می دهد مشکل نرم افزاری است که معمولا به وسیله دیاگ قابل تشخیص بوده و در اکثر مواقع قابل تعمیر است.

مشکلات سخت افزاری

این مورد بسیار کمتر اتفاق می افتد، اما زمانی که یکی از سنسورها بسوزد یا ارتباطی درون سیستم قطع شود، معمولاً مشکل سخت افزاری رخ داده و در صورت سوختن درایوها باید اقدام به تعویض آن نمایید.

علائم خرابی ای سی یو

خراب شدن ای سی یو می تواند کارکرد بخش های زیادی از خودرو را دچار مشکل کند و نیاز به تعمیر ای سی یو ECU ماشین داشته باشد. به همین دلیل آشنا بودن با علائم خرابی ای سی یو می تواند به شما کمک کند تا در کوتاه ترین زمان اقدام به تعمیر آن نمایید.

  1. چراغ چک موتور روشن شده است

زمانی که چراغ چک موتور ماشین شما بر روی نمایشگر جلوی ماشین روشن می شود، احتمالاً مشکلی در ای سی یو رخ داده است. البته این موضوع را نیز به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات این چراغ بی دلیل روشن می شود و ممکن است مشکل مهمی هم اتفاق نیفتاده باشد. برای بررسی این موضوع باید حتماً ماشین را به وسیله دیاگ بررسی کنید و علت روشن شدن چراغ چک موتور را پیدا کنید.

زمانی که چراغ چک موتور ماشین شما بر روی نمایشگر جلوی ماشین روشن می شود، احتمالاً مشکلی در ای سی یو رخ داده است.

  1. پیشرانه جرقه نمی زند

زمانی که مشکل جرقه زدن در یک یا چند سیلندر وجود داشته باشد، این موضوع موجب کاهش توانایی پیشرانه و لرزیدن شدید آن می شود. گاهی اوقات این مشکل به خودی خود از بین می رود اما باید بررسی شود که چرا چنین موردی به وجود آمده چون می تواند یکی از علائم خرابی ای سی یو نیز باشد و ممکن است نیاز به تعمیر ای سی یو ECU ماشین داشته باشد.

  1. توانایی پیشرانه کاهش یافته است

یکی دیگر از علائمی که نشان می دهد شما نیاز به تعمیر ای سی یو ماشین دارید این است که توانایی پیشرانه کم شده است. در این میان معمولاً مصرف سوخت نیز افزایش پیدا می کند و شتاب خودرو دچار اختلال می شود. این علائم همگی می تواند نشانه خراب شدن ای سی یو ماشین شما باشد.

  1. پیشرانه روشن نمی شود

همان طور که می دانید پیشرانه خودرو نیروی مورد نیاز برای حرکت ماشین و مصرف سوخت را انجام می دهد و زمانی که روشن نشود احتمالاً ای سی یو آسیب دیده و شما نیاز به تعمیر ecu ماشین دارید. در این هنگام معمولاً استارتر کار می کند اما پیرانه روشن نمی شود چون دستوری از ای سی یو برای روشن شدن شمع ماشین دریافت نمی کند. دلایل متفاوتی می تواند موجب بروز این مشکل شود و برای تشخیص بهتر است حتماً از دیاگ استفاده کنید.

دیاگ در واقع نام وسیله ای است که برای تشخیص و عیب یابی در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد و با اتصال به ماشین تشخیص می دهد که چه مشکلی در خودرو شما به وجود آمده است. برای خودرو پژو دستگاهی جداگانه با نام PPS نیز وجود دارد که معمولاً بر روی لپ تاپ نصب می شود و ایرادات را بررسی می کند. عیب یابی دیاگ به وسیله خواندن کد های خطای ایجاد شده در ماشین، از بین بردن کد خطا، نمایش اطلاعات لحظه ای سیستم، راه اندازی اجزای سیستم و برنامه ریزی آن ها انجام می شود. این دستگاه در اصل یک کد خوان است که همانند یک اسکنر مشکلات قطعات و سنسورها را بررسی می کند.

شما برای تعمیر ای سی یو ماشین اول باید بدانید که کدام قسمت و یا کدام سنسور دچار مشکل شده و سپس اقدامات لازم را انجام دهید. نوعی از آن نیز وجود دارد که با نصب برنامه بر روی لپ تاپ یا گوشی های هوشمند می توان مشکل ایجاد شده در سیستم الکترونیکی ماشین را تشخیص داد.

تعمیر ای سی یو ECU ماشین

برای انجام تعمیرات ecu خودرو باید بدانید که ای سی یو از دو حافظه موقت و دائم تشکیل شده که بروز اختلال در هر یک از حافظه ها می تواند مشکلاتی را در ای سی یو به وجود آورد.

حافظه موقت ای سی یو

این حافظه در ای سی یو بعد از قطع شدن برق باتری از بین می رود و قابلیت بازگردانی دارد. از این حافظه در ماشین برای انجام تنظیمات و محاسبات لحظه ای استفاده می شود که جدا کردن کابل باتری و جدا کردن سوکت های مربوط به ای سی یو بیشتر از ۱۵ دقیقه همچنین جدا کردن سوکت رله دوبل و BMS در انواع خودروها بیشتر از مدت زمان ۱۵ دقیقه می تواند موجب از دست رفتن حافظه موقت شود و در چنین حالتی راننده به خصوص در هنگام تغییر دنده متوجه مکث در خودرو می شود و خودرو باید تجدید حافظه شود.

حافظه دائم ای سی یو

این حافظه در خودرو مثل یک کامپیوتر عمل می کند و در صورت قطع شدن برق از بین نمی رود اما اگر مشکلی جدی در آن رخ دهد و یا خراب شود، دیگر امکان بازگشت آن وجود ندارد.

تعمیر سنسورهای ای سی یو

در هر قسمت از ای سی یو شما برای ارتباط با سایر قطعات و قسمت های ماشین سنسورهایی وجود دارد و عملکرد آن ها توسط ای سی یو کنترل می شود. اگر هر یک از این سنسورها آسیب ببیند، باید اقدام به تعمیر یا تعویض آن سنسور نمود.

خرابی سنسور دریچه گاز

بر روی دریچه گاز خودرو یک جفت سنسور وجود دارد که با فرستادن سیگنال هایی موقعیت دریچه را کنترل می کند. اگر این سنسور درست کار نکند، ای سی یو نیز نمی تواند به آن دستور دهد که دریچه بنزین را باز کند و عملکرد آن دچار اختلال می شد. این موضوع باعث می شود تا غنی سازی سوخت به موقع انجام نشود و در شتابگیری ماشین تأخیر ایجاد شود. برای تعمیر آن باید از دستگاه دیاگ استفاده کرد و بررسی کرد که سنسور به درستی کار می کند یا خیر. برای این کار باید دیاگ را به پورت مربوطه وصل کنید و بعد از باز کردن سوئیچ اطلاعات سنسور را بررسی نمایید.

در این هنگام پدال گاز را به آهستگی و سپس تا آخر فشار می دهید و بررسی می کنید که عملکرد دریچه گاز به چه صورت است و آیا به ۱۰۰ می رسد یا خیر. اگر متوجه شدید که میزان گازدهی درست انجام نمی شود یا تغییری ایجاد نشده پس یعنی سنسور دچار مشکل شده است.

نکاتی که باید در ارتباط با تعمیر ای سی یو ECU ماشین بدانید

به یاد داشته باشید که ای سی یو خودرو شما قطعه فوق العاده حساسی است و اگر اطلاعی از نحوه تعمیر آن ندارید به هیچ عنوان نباید به آن دست بزنید. این قطعه شامل بخش نرم افزاری و هارد دیسک است که کلیه عملکردهای خودرو را تحت نظر دارد.

برای تعمیر ای سی یو ECU ماشین قبل از هر کاری بدون دست زدن به آن باید از دیاگ استفاده نمود و مشکل موجود در سیستم و سنسورها را تشخیص دارد.

در مرحله بعدی اگر متوجه شدید که ماشین حتی روشن نمی شود، باید بدون هیچ کاری طوری ماشین را به یک تعمیرگاه انتقال دهید یا می توانید از خدمات سیار تعمیر انواع خودرو در استادکار کمک بگیرید و فردی متخصص را به محلی که هستید دعوت کنید تا مشکل خودرو را برطرف کند.

در مرحله سوم باید بدانید که گاهی مشکل خودرو از بخش الکترونیکی آن است و ممکن است با بررسی فنی و نسبتاً ساده ای توسط یک فرد ماهر حل و فصل شود، پس از فردی متخصص بخواهید تا مشکل را به طور کامل بررسی کند.

در انتها اگر مشکل موجود با تعمیر ای سی یو ECU ماشین قابل حل نبود ممکن است که سیستم سوخته باشد و در این صورت باید اقدام به تعویض آن نمایید و یا دوباره از نو ای سی یو خودروی خود را برنامه ریزی کنید که معمولاً برنامه ریزی و تعویض ای سی سو کاری بسیار هزینه بر است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (251 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (187 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (61 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (51 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (10 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس (9 نظر) بهنوش بختیاری : علی دایی ستونه نباشه تهران کجه، برج میلاد خلال دندونشه...+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز