آشنایی با ارور 404 و معرفی روش های برای برطرف کردن آن

  شنبه، 19 اسفند 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با ارور 404 و معرفی روش های برای برطرف کردن آن
پیش از هر چیزی باید بدانیم که در اصل ارور 404 چیست و چه زمانی به وجود می‌آید.

به ‌طورکلی در هر وب‌ سایت و هر نرم‌ افزاری زمانی که کاربر می‌خواهد یک درخواست را ارسال کند، پاسخ این درخواست توسط یک کد به وی ارسال خواهد شد. حال چنانچه این کد 200 باشد، که به این معناست که صفحه سایت مورد نظر بدون هیچ مشکلی باز می‌شود، و فایل مورد نظر بدون هیچ مشکل به کاربر تحویل داده می‌شود. بنابراین چنانچه صفحه سایت هیچ مشکلی نداشته و کامل نمایش داده شد، یعنی کد 200 در پاسخ به درخواست مورد نظر ارسال‌ شده است.

بیشتر بخوانید» بروز صفحات 404 همواره یکی از مشکلاتی است که پس از اتمام فرآیند طراحی سایت نمایان می‌شود. به همین منظور ما در پارس وب بهینه سازی صفحات 404 را به عنوان یکی از خدمات خود در پکیج‌های طراحی سایت در مشهد قرار داده‌ایم. به منظور آشنایی با این خدمات روی لینک داده شده کلیک کنید.

اما گاهی پیش می‌آید، زما نی که کاربر وارد یک صفحه از سایت می‌شود، به ‌جای نشان دادن صفحه مورد نظر، با خطا یا ارور 404 مواجه می‌شود. خطای 404 زمانی دیده می‌شود که صفحه‌ای از وب ‌سایت یک کسب و کار که کاربر درخواست کرده یا در جستجوی آن است در سایت مورد نظر موجود نیست.

به عنوان مثال هنگامی که کاربر آدرسی را در سایت شما تایپ می‌کند، زمانی که این صفحه در سایت شما وجود نداشته باشد، و یا آدرس آن تغییر کرده باشد، این ارور با نمایش خطای 404 به کاربر نشان می‌شود، که این صفحه یافت نشد.

چه زمانی با خطای 404 مواجه می‌شویم

پدیدار شدن این خطا در صفحات اینترنتی عوامل متعددی دارد، که عبارتند از:

  • لینک صفحه اینترنتی درست وارد نشده باشد. (خطای تایپی)

  • دامنه مورد نظر شما وجود نداشته باشد، یا از اینترنت حذف شده باشد.

  • از بین رفتن سرور اتفاق افتاده باشد.

  • نشانی اینتذنتی یا دامنه تغییر نام داده شده باشد.

  • محدودیت دسترسی بخشی از سایت به دلیل بروزرسانی.

  • هاست لینوکس دچار ضعف شده باشد.

رفع خطای 404 از سوی کاربر

در زمان مشاهده خطای 404 شما به‌ عنوان یک کاربر می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • در صورتی که کش سایت روی مرورگر شما ذخیره می‌شود، اقدام به حذف آن نمایید. جهت این امر، ابتدا وارد تنظیمات مرورگر خود شده و به بخش تاریخچه مراجعه کنید، و سپس پاکسازی کش و کوکی‌ها را انجام دهید.

  • دوباره از طریق گوگل آدرس جدید را با دقت بیشتر جستجو کنید.

  • چنانچه از نرم‌ افزارهای تغییر آی‌ پی استفاده می‌کنید، حتما آن را خاموش کنید.

  • گاهی ممکن است تنها با رفرش صفحه، خطا برطرف شود، در این حالت، خطا به علت ایجاد محدودیت مدیر سایت بوده که قبلا آن را اعمال کرده و در حال حاضر آن را برداشته است.

  • از یک دستگاه یا مرورگر دیگر استفاده کنید. اگر مشکل رفع شد، حافظه کش مرورگر خود را پاک کنید.

  • به مدیر سایت این موضوع را گزارش دهید.

  • به یک صفحه بالاتر آن سایت مراجعه کنید. به عنوان مثال شما در حال مطالعه یک صفحه از سایت هستید که زیر مجموعه بخش دیگری است. به آن بخش مراجعه کرده و بقیه زیر مجموعه‌ها را بررسی کنید.

رفع خطای 404 از سمت سرور

رفع خطای 404 از سمت سرور

زمانی که شما به عنوان مدیر یک کسب و کار، با خطای 404 در سایت خود روبرو می‌شوید، قطعا تمام تلاش خود را در جهت رفع آن خواهید نمود. چرا که می‌دانید وجود این قبیل مشکلات می‌تواند برای سایت شما اثرات منفی در پی داشته باشد. در ادامه به بررسی و نحوه رفع خطای 404 از سمت سرور خواهیم پرداخت.

نصب افزونه

برخی مواقع زمانی که اقدام به نصب یک افزونه جدید می‌کنید، ممکن است با این ارور مواجه شوید. در این حین بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید غیر فعال کرده افزونه جدید نیز می‌باشد.

سرویس دهنده هاست

گاهی ممکن است این خطا به دلیل تغییراتی باشد که بر روی هاست شما انجام گرفته است. در این صورت می‌بایست با پشتیبانی ارائه دهنده هاست تماس گرفته و در جهت رفع آن اقدام نمایید.

بررسی پیوند یکتا و ساختار آدرس صفحات

با توجه به اینکه شما به تمامی سیستم‌های مدیریت محتوا دسترسی دارید، بنابراین می‌توانید در ساختار پیوند یکتا تغییراتی اعمال کنید. ممکن است این تغییرات موجب مواجهه کاربران با خطای 404 شوند، که در این صورت می‌بایست تمامی تغییرات را به حالت اولیه باز گردانید.

ایجاد صفحه اختصاصی برای خطای 404

انجام این کار برای سئو سایت شما مفید خواهد بود. زمانی که یک صفحه اختصاصی برای سایت خود ایجاد می‌کنید، در زمان مواجهه با ارور، کاربر با این کار به بخش دیگری از سایت هدایت شده، و در پی این امر نرخ پرش سایت کاهش خواهد یافت.

یافتن و رفع لینک‌های شکسته

اولین مرحله‌ای که شما به ‌عنوان مدیر یک سایت برای رفع ارور 404 باید انجام دهید، پیدا کردن این صفحات نیز می‌باشد، برای یافتن این صفحات می‌توانید از ابزارهای کمک استفاده نمایید. به عنوان مثال افزونه‌ها یا اکستنشن‌های موزیلا و کروم، پلاگین‌های وردپرس یا برخی از سایت‌ها در پیدا کردن این صفحات به شما کمک خواهد کرد.

رفع خطای 404 در وردپرس

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که با ارور 404 در وردپرس رو به رو شوید. این ارور معمولا پس از ساخت پیوند یکتا پدیدار می‌شود، و طراح‌های سایت در مواجهه با آن دچار مشکل می‌شوند. اما جای نگرانی نیست! چرا که روش‌هایی برای رفع این مشکل وجود دارد، که به این صورت است که ابتدا Permalink را در وردپرس آپدیت نمایید، اگر همچنان ارور رفع نشد، ریدایرکت 301 را برای متفاوت کردن محتوا تنظیم نمایید.

تاثیر ارور 404 بر روی سئو سایت

همانطور که قبلا هم گفته شد، ارور 404 یکی از اشکالات متداول در وب سایت به شمار می‌رود، که البته می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی سئو وب سایت داشته باشد. تاثیرات این خطا بر سئو به شرح زیر می‌باشند:

  • کاهش اعتماد موتورهای جستجو

  • درهم‌ ریختگی و تشتت رنکینگ

  • کاهش شناختن و شناسایی صفحات جدید

  • تجربه کاربری ناپسند

منبع


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (521 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (124 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (55 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (24 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (22 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!