دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

آشنایی با عروس رودبار، دریاچه عروس + فیلم 

جمعه، 30 تیر 1402
دریاچه عروس از مناطق شگفت‌انگیز و رویایی شمال ایران که به علت تغییر رنگ آب به مقصدی مهم در گردشگری ایران تبدیل شده است. برای آشنایی با این دریاچه جادویی با ما همراه باشید.

دریاچه حلیمه‌جان یا دریاچه عروس کجاست؟

از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی در استان‌های شمالی، دریاچه‌ها و رودخانه‌هایی هستند که در سراسر منطقه وجود دارند که هرکدام از آنان بر طبق ویژگی‌هایی که دارند، به نوعی خاص محسوب می‌شوند. دریاچه عروس نیز به عنوان یکی از مهم ترین زیستگاه‌های جانوری و مناطق گردششگری مهم در استان گیلان شناخته شده است. این دریاچه در شهرستان رودبار و در روستایی جنگلی و خوش آب و هوای حلیمه‌جان قرار گرفته است. روستای حیلمه جان از توابع رحمت‌آباد رودبار در گیلان واقع شده است که دریاچه نسبتاً کوچک عروس در حاشیه جنگلی این روستا خودنمایی می‌کند.

ویژگی‌های دریاچه عروس

این دریاچه محل زندگی گونه‌های جانوری مختلفی از جمله انواع ماهی، قورباغه‌ و لاک‌پشت‌ است. در اطراف دریاچه عروس انواع درختان مانند راش، ممرز، توسکای ییلاقی و قشلاقی، بلوط، افرا، شمشاد، انجیر، ازگیل، گیلاس وحشی، زرشک و درختان جنگلی دیگر و همچنین شالیزارهای برنج دیده می‌شوند؛ تصویری زیبا و جادویی در اطراف دریاچه‌ای که کماکان جاذبه‌ای بکر در استان گیلان و در نزدیکی رشت به شمار می‌آید. در مسیر پیاده‌روی در اطراف دریاچه عروس به بوته‌های تمشک جنگلی، گزنه و کوله خاس برخواهید خورد؛ شما می‌توانید در این مسیر از درختان و بوته‌های جنگلی، آلوچه‌های وحشی، ازگیل و زالزالک بچینید.

علت نام‌گذاری دریاچه حلیمه‌‌جان به دریاچه عروس

اما آنچه که نظر هر بیننده‌ای را در ارتباط با دریاچه عروس رودبار جلب می‌کند، تغییر رنگ این دریاچه است. دریاچه در زمانی که هوا صاف بوده و خورشید می‌تابد به رنگ سبز است، اما به هنگام عصر و با وزش باد به رنگ آبی در می‌آید.

علت تغییر رنگ این دریاچه، وجود جلبک‌های درون آن است. در واقع این جلبک‌ها در ساعات صبح، سطح دریاچه را می‌‎‌‌پوشانند و به‌همین دلیل رنگ دریاچه به سبز درمی‌آید. با وزش باد و کنار رفتن جلبک‌ها دریاچه رنگ آبی به خود می‌گیرد. این دریاچه، که پیش از این به نام دریاچه حلیمه شناخته می‌شده است بعدها به دلیل کنار رفتن جلبک‌ها و تغییر رنگش توسط افراد محلی به عروس رودبار تشبیه شده است زیرا این حرکت را مشابه با کنار زدن تور عروس دانسته‌اند.

بهترین زمان بازدید از دریاچه عروس

فصل بهار و پاییز بهترین زمان سفر به دریاچه عروس است؛ زمان‌هایی از سال که دریاچه در پرآب‌ترین حالت خود قرار دارد و آب و هوا بسیار مطلوب و دلپذیر است. در ابتدای فصل بهار، شکوفه‌های درختان و در ماه‌های دیگر آن، سرسبزی جنگل‌های اطراف، شما را حیرت‌زده می‌کنند؛ در حالی که پاییز با هزاران رنگ جادویی قرمز، زرد و نارنجی، مناظری در اطراف دریاچه عروس خلق می‌کند که هر بیینده‌ای را به تحسین وامی‌دارد. فصل تابستان با آب و هوای شرجی در شمال کشور ممکن است سفر را برای برخی افراد مشکل کند؛ البته هوا معمولا در کنار دریاچه خنک است و شما می‌توانید زیر سایه درختان سربه‌فلک‌کشیده اطراف دریاچه عروس، در ارتفاعات منطقه در تابستان نیز از طبیعت لذت ببرید.

در فصل زمستان، خلوت‌ترین فصل بازدید از دریاچه عروس، چهر‌ه‌ای متفاوت و برفی از این دریاچه در انتظار شما است؛ البته اگر قصد سفر در زمستان و در هنگام بارندگی برف یا باران را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که لوازم و تجهیزات مورد نظر مانند وسایل گرمایشی، زنجیر چرخ و غیره را به‌همراه داشته باشید.

تصاویری از دریاچه عروس

فیلم از دریاچه عروس


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
دکوراسیون سنتی و قدیمی اتاق موسیقی زهرا گونش در خانه‌اش در استانبول+عکس/ انتخاب پیانویی همرنگ با دیوار به سلیقه خانوم والیبالیست
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
ویراستاری تخصصی مقاله
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
دکوراسیون دلنشین و دهه شصتی حیاط خانه احسان علیخانی+عکس/ حوض آبی رنگ وسط حیاط با دو صندلی مخصوص آقای مجری و مادرش