رویا یا واقعیت؟ دریاچه خالدار از شگفتی‌های خلقت

  شنبه، 24 تیر 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه

برای دیدن دریاچه خالدار به کدام کشور سفر کنیم؟


در شهر اوسویوس کانادا دریاچه‌ای عجیب و غریب وجود دارد که از پدیده‌های نادر طبیعی به حساب می‌آید. در اینجا با دریاچه‌ای روبرو می‌شوید که با چندین و چند گودال دایره‌ای رنگارنگ پوشیده شده و به خاطر همین هم هست که به آن دریاچه خالدار می‌گویند.

دریاچه جادویی کانادا


اوسویوس شهری زیبا در استان بریتیش کلمبیا در کاناداست که همه آن را به تابستان‌های گرم، دریاچه‌های باشکوه، حیات وحش بیابانی منحصر بفرد و تفریحات هیجان‌انگیز می‌شناسند. دریاچه خالدار در نواحی محافظت شده جنوب اوکاناگان قرار دارد و برای دیدن آن باید اتوبان شماره 3 را تا 10 کیلومتر به سمت غرب بروید البته اگر در شهر ونکوور باشید فاصله‌تان تا این دریاچه حدود 4/5 ساعت است. نزدیک شدن به کناره‌های دریاچه ممنوع است اما چون در ارتفاع قرار گرفته از دور هم به خوبی می‌توانید آن را ببینید در واقع اگر خیال دارید به دیدن این دریاچه بروید نمی‌توانید زیاد به آن نزدیک شوید چون در اطراف آن حصاری کشیده شده، و در تابلویی که کنار حصارها نصب شده است؛ این ناحیه از نظر اکولوژی و فرهنگی حساس معرفی شده است. از روی خود اتوبان شماره 3 هم چشم انداز زیبایی از دریاچه معلوم است و همه الگوهای خالدار آن به خوبی به چشم می‌آید. اگر این حصارها در اطراف آن وجود نداشت می‌توانستید در لابه‌لای این دایره‌ها در قسمت‌های خشک قدم بزنید و راه بروید برای همین برای محافظت دریاچه دور آن حصار کشیده شده است.

دریاچه خالدار


دریاچه خالدار کانادا

دریاچه خالدار

دریاچه خالدار کانادا

دریاچه خالدار کانادا

علت وجود خال‌‌های رنگی بر سطح آب دریاچه خالدار


در اینجا با دریاچه‌ای روبرو می‌شوید که با چندین و چند گودال دایره‌ای رنگارنگ پوشیده شده و به خاطر همین هم هست که به آن دریاچه خالدار می‌گویند. اما علت وجود چنین لکه‌هایی بر روی این دریاچه مواد معدنی موجود در آب دریاچه می‌باشد. مواد معدنی مثل: کلسیم، سدیم سولفات و منیزیوم سولفات که این مواد معدنی و نمک‌ها از تپه‌های اطراف وارد این دریاچه شده‌اند. بیشترین ماده معدنی دریاچه، منیزیم سولفات است هر چند که دانشمندان وجود 8 ماده معدنی دیگر را هم در بعضی از آن دایره‌ها شناسایی کرده‌اند، به طوری که 4 ماده معدنی دیگر مثل نقره و تیتانیوم هم به مقدار خیلی کم در بعضی از دایره‌ها موجود هست. اما دریاچه فقط در فصل تابستان به این ظاهر جادویی در می‌آید، جالب است که این دریاچه در ماه‌های زمستان و بهار مثل دریاچه‌های معمولی دیگر است اما همین که در فصل تابستان بیشتر آب دریاچه تبخیر شد سر و کله این لکه‌های عجیب و غریب پیدا می‌شود. در طول تابستان‌های گرم، بیشتر آب این دریاچه تبخیر می‌شود و تجمع این مواد معدنی به شکل لکه‌هایی در دریاچه نمایان می‌شوند. در طول تابستان اندازه و رنگ این لکه‌ها با میزان تبخیر تغییر می‌کند

دریاچه خالدار کانادا

دریاچه خالدار متعلق به کشور کانادا یا ملکی شخصی!


این دریاچه برای مدت‌ طولانی در انحصار مالکیت خانواده ارنست اسمیت بود. آن‌ها در سال 1979 سعی می‌کردند تا از آب این رودخانه، چشمه آب گرمی درست کنند تا از خواص آن به راحتی بهره ببرند. از آن جایی که مردم این منطقه این دریاچه را مقدس می‌دانستند، تلاش کردند تا از خانواده اسمیت آن را بخرند اما موفق نشدند. بعد از 20 سال تلاش، بالاخره در سال 2001 خانواده اسمیت با دریافت 22 هکتار از این زمین که به ارزش 720000 دلار بود، این دریاچه را تعویض کردند. دریاچه خالدار کانادا از آن پس با نرده‌هایی که در اطراف آن کشیده شده، محافظت می‌شود. با این حال، هم از راه دور و هم از اتوبان، می‌توانید، نقاط بسیار زیادی از این دریاچه خالدار زیبا را ببینید.

دریاچه خالدار کانادا

تقدس دریاچه خالدار در میان بومیان


از زیبایی و حیرت‌آور بودن دریاچه که بگذریم این دریاچه مثل هر پدیده نادر و حیرت‌انگیز دیگری برای مردمان بومی این منطقه مقدس و قابل احترام بوده است و کمی هم وجهه جادویی داشته است. اینجا جایی در مرز بین کانادا و آمریکا محل زندگی قبیله‌ای است که چیزی بیشتر از سه هزار سال است که اینجا در این دره سکنی گزیده‌اند و مثل هر قبیله دیگری آداب و رسوم و عقاید خاص خود را دارند. قبیله Okanagan برای مدت‌ها در این سرزمین زندگی کرده‌اند و عقاید خاصی درباره این دریاچه دارند و آن را دریاچه شفا می‌نامند. بسیاری از قبایل در گذشته، از آب این گودال‌ها برای درمان بیماری‌های پوستی تن خود را به آب این دریاچه می‌زدند. حتی برای درمان بیماری‌هایی که در گذشته، راهی برای درمان آن‌ها نبود، آن‌ها به سراغ دریاچه خالدار کانادا می‌آمدند. از نظر آن‌ها، هر دایره‌ای که روی آب تشکیل شده، مواد دارویی خاصی دارد و برای درمان انواع بیماری‌ها مناسب است.در گذشته بعد از انجام جنگ‌های قبیله‌ای، مردم قبیله اوکاناگان برای بهبود زخم‌های خود، به این دریاچه می‌آمدند و ساعت‌ها در آب این دریاچه، می‌نشستند.

ویدئویی از دریاچه خالدار در کانادا


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (574 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (542 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (238 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (32 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (18 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (11 نظر) نگاهی به لباس ملکه ای و طلایی شبنم قلی خانی، بازیگر دبی نشینِ سینما+عکس/ انصافا طراحیش خاص و بی نظیره (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
اعلام تقویم تحصیلی 1404 - 1403 دانشگاه‌های علوم پزشکی
آخرین جزئیات از برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری
پدر بازیکن معروف تیم ملی به جرم آزار جنسی یک نوجوان دستگیر شد +جزئیات
لحظه شماری برای ساخت یک ایران تمام عیار در حواشی داغ امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
سرخط مهم‌ترین اخبار: تلاش پزشکیان و جلیلی در آخرین روز تبلیغات
اظهارات وقیحانه رضا پهلوی: فحاشی به رأی‌دهندگان ایرانی در کشورهای مختلف، کار جمهوری اسلامی است!
فاجعه هولناک: مرد شیطان‌صفت دو عشق اش را به قتل رساند
کشف شربت تریاک و متادون در عملیات پلیس گرمسار
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس