ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با گربه گوش سیاه یا سیاه گوش

  پنجشنبه، 11 اسفند 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با گربه گوش سیاه یا سیاه گوش
سیاه گوش یا کاراکال از گربه سانان چالاک با ظاهری منحصر به فرد است که در بسیاری از نقاط دنیا از جمله آفریقا، خاورمیانه و هند زندگی می کند و از نظر خانوادگی ارتباط نزدیکی با یوز گربه و گربه طلایی آفریقایی دارد. در ادامه این مطلب از ساعد نیوز بیشتر با این گربه سانان آشنا می شویم.

گربه گوش سیاه یا سیاه گوش در خاورمیانه و آفریقا بسیار به چشم می خورد نوعی از گربه سانان کوچک است که در بین آن ها جزء سنگین ترین به لحاظ وزنی و سریع ترین به لحاظ سرعتی می باشد. اگر شما نیز جزء افرادی هستید که به گربه ها علاقه بسیاری دارید و دوست دارید با انواع آن ها بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید.

گربه گوش سیاه چیست؟

گربه گوش سیاه، سیاه گوش کاراکل و یا منگوله گوش گربه است که در حیات وحش آفریقا و خاورمیانه بسیار دیده می شود. در زمان های گذشته این گربه جزء طبقه بندی سرده Lynx قرار داشت و در زبان های اروپایی به لینکس ایرانی صحرایی یا آفریقایی شناخته می شد. اما امروز خود برای خودش دارای طبقه بندی است و جزء خانواده گربه سانان کوچک می باشد.

از ویژگی های ظاهری این حیوان می توان به وزن بین 16 تا 22 کیلوگرمی او و قد 40 تا 45 سانتی متری او اشاره کرد. طول بدن این گربه 55 تا 90 سانتی متر بدون دم است. دم آن ها معمولا بین 22 تا 34 سانتی متر است. رنگ بدن آن ها نیز معمولا بین تن های قرمز شرابی خاکستری، خاکی و گاهی نیز مشکی تغییر می کند. گوش های این حیوان که در واقع نماد اقتصادی او است نسبت به دیگر گربه سانان بسیار بلند است و قدرت شنوایی بی نظیر او باعث شده تا در بین دیگر حیوانات به راحتی بتواند خطر را حس کند و برای محافظت از خود آماده شود.

سیاه گوش

ویژگی‌های ظاهری گونه سیاه‌گوش

طول سر و بدن 80 تا 130 سانتی‌متر، طول دم 12 تا 19 سانتی‌متر، ارتفاع بدن 50 تا 75 سانتی‌متر و وزن 11 تا 29 کیلوگرم است. نر و ماده هم‌شکل هستند. دست و پاهایی بلند دارد که کف آنها پهن و بزرگ است، به طوری‌که حیوان را قادر می‌سازد تا در برف عمیق به سهولت حرکت کند. موهای بلند کف دست و پا (با نقش عایق بودن) در زمستان سازگاری دیگری برای این گربه‌سان است. رنگ بدن قهوه‌ای مایل به خاکستری و زیر بدن سفید چرک است. سطح بدن پوشیده از خال‌های کوچک و بزرگ است که گاهی روی کمر به صورت نوار دیده می‌شود. دم بسیارکوتاه و نوک آن سیاه است. در انتهای گوش نیز دسته موی سیاه‌رنگ مشخصی به طول 4 سانتی‌متر دیده می‌شود.

خصوصیات رفتاری سیاه گوش

سیاه گوش ارتباط نزدیکی با یوز گربه دارد و تقریبا هم اندازه اش می باشد اما این دو گربه سان در محیط های مختلفی زندگی می کنند. به عنوان مثال یوز گربه ها دوست دارند در مناطق مرطوب شکار کنند در حالی که سیاه گوش ها محیط های خشک و بیابانی را ترجیح می دهند.این گربه سان سرعت بالایی دارد و سرعتش هنگام دویدن به 80 کیلومتر در ساعت نیز می رسد. همچنین شکارچی ماهری محسوب می شود و می تواند پرنده ای را در حال بلند شدن از زمین شکار کند.

سیاه گوش ها بر خلاف شیرها که به صورت گله ای زندگی می کنند، اغلب اوقات تنها هستند. همچنین روحیه تهاجمی دارند و به شدت از قلمروی خود در برابر حیوانات دیگر محافظت می کنند.این حیوان برای زنده ماندن به آب زیادی نیاز ندارد و با دریافت مایعات مورد نیاز بدنش از شکارها با کمبود آب در محیط خود سازگار شده است. همچنین برای ذخیره بیشتر انرژی در طول روز استراحت می کند و شب ها که هوا خنک تر است به شکار می پردازد.

جالب است بدانید سیاه گوش ها گاهی برای پیدا کردن طعمه حدود 19 کیلومتر در قلمروی خود می پیمایند. همچنین به دلیل سبک زندگی تنها و بی و سر و صدا بودن معمولا از دیدها پنهان می مانند و با استتار در محیط اطراف خود، راحت تر شکار کرده و از تیررس دشمنان دور هستند.

محل زندگی سیاه گوش

اکثر سیاه گوش ها در جنوب صحرای آفریقا و همچنین بخش هایی از خاورمیانه زندگی می کنند و خانه های خود را در محیط های خشک ساوانا، جنگل ها و حتی مناطق کوهستانی می سازند.این حیوان برای خوابیدن مکان هایی همچون گودال ها، شکاف های داخل سنگ ها، بوته های انبوه یا حتی شاخه درختان را انتخاب می کند.

غذای سیاه گوش

سیاه گوش مانند دیگر گربه های طبیعت یک گوشت خوار است و سرعتش به او اجازه می دهد تا انواع مختلف حیوانات از جمله خرگوش، پرندگان، مارها، مارمولک ها و گاهی حشرات را شکار کند. گاهی نیز برای شکار گوسفند، بز و سایر دام ها به مزارع حمله می کند.جالب است بدانید سیاه گوش ها از خوردن موهای سفت حیوانات امتناع کرده و قبل از خوردن از چنگال خود برای از بین بردن موها استفاده می کنند. با این حال در خوردن پر مشکلی ندارند و در مواقعی که به شدت گرسنه هستند گوشت فاسد نیز می خورند.

سیاه گوش

دشمن سیاه گوش

شیر و کفتار دو شکارچی اصلی سیاه گوش ها هستند و از آن جا که هر سه حیوان همگی در ساوانا به شکار می پردازند، ممکن است در قلمروی خود با هم تداخل پیدا کنند.سرعت عمل سیاه گوش با ارزش ترین ابزار دفاعی این حیوان در برابر دشمنانش می باشد. همچنین به دلیل پوشش بدن و توانایی استتار می تواند خود را از دشمنان در امان نگه دارد. گاهی حتی برای جلوگیری از دیده شدن توسط شکارچیان روی زمین دراز می کشد.

انسان از دیگر دشمنان سیاه گوش ها محسوب می شود. بسیاری از کشاورزان برای جلوگیری از شکار دام های خود توسط سیاه گوش ها، این گربه سان را از بین می برند. از سوی دیگر ساخت و ساز و شهر نشینی باعث کمبود غذای کافی شده و این حیوان را در معرض گرسنگی قرار داده است.

زاد و ولد سیاه گوش

یکی از منحصر به فردترین صداهای سیاه گوش صدای مربوط به جفت گیری است که شبیه سرفه کردن می باشد.گاهی چند سیاه گوش نر برای جلب توجه سیاه گوش ماده با هم مبارزه می کنند و در نهایت سیاه گوش ماده یکی از آن ها را برای جفت گیری انتخاب می کند. بعد از جفت گیری، سیاه گوش نر سیاه گوش ماده را ترک می کند تا به تنهایی بچه هایش را بزرگ کند.

دوره بارداری سیاه گوش 69 تا 81 روز است. در این مدت مادر سعی می کند لانه ای برای خودش پیدا کرده و به دور از شکارچیان و سایر تهدیدها زایمان کند.سیاه گوش در هر زایمان ممکن است 1 تا 6 بچه به دنیا بیاورد اما اغلب اوقات 2 بچه خواهد داشت.بچه سیاه گوش به اندازه یک همستر خانگی است و همانند گربه های اهلی با چشم های بسته متولد می شود. حدود 6 تا 10 روز طول می کشد تا چشم های بچه گربه کاملا باز شود.

بچه ها از 10 هفتگی شروع به خوردن گوشت می کنند و شکار را از مادر خود یاد می گیرند. آن ها معمولا تا 10 ماهگی با مادرشان زندگی می کنند. از آن جا که پرورش بچه ها حدود یک سال طول می کشد سیاه گوش در سال فقط یک بار باردار می شود.

طول عمر سیاه گوش

میانگین طول عمر سیاه گوش های نر و ماده در طبیعت وحش حدود 12 سال است اما در باغ وحش به حدود 17 سال نیز می رسد زیرا توسط شکارچیان تهدید نمی شود، غذای کافی دریافت می کند و در صورت نیاز از مراقبت های پزشکی برخوردار می باشد.سیاه گوش با افزایش سن در طبیعت ممکن است به دلیل عفونت های پوستی درمان نشده و عفونت های ناشی از جراحات بیمار شود. همچنین مانند گربه های خانگی گاهی از حیوانات دیگر هاری گرفته و می میرد.

آیا سیاه گوش به عنوان یک حیوان خانگی محسوب می شود؟

این حیوان می تواند در کنار انسان به عنوان یکی از حیوانات خانگی زندگی کند اما زمانی که از کودکی در کنار انسان باشد و با خلق و خوی انسان وقف گرفته باشد. به هیچ عنوان نمی توانید با مراجعه به طبیعت گربه سیاه گوش وحشی را طعمه کرده و آن را برای نگهداری به خانه بیاورید زیرا در این صورت این حیوان برای انسان بسیار خطرناک است.

حقایق جالب درباره سیاه گوش

  • سیاه گوش چالاک از حمله کردن به حیواناتی که سه برابر بزرگ تر از اندازه او هستند ترسی ندارد

  • این حیوان درست مانند پلنگ، گاهی اوقات باقی مانده غذایش را در میان درختان و بوته ها پنهان می کند

  • سیاه گوش می تواند بیش از 4.5 متر در هوا پرش کند و در یک جهش قادر به کشتن 10 تا 12 پرنده می باشد. در گذشته خانواده های سلطنتی ایرانی به خاطر این مهارت از سیاه گوش برای سرگرم شدن استفاده می کردند

  • گفته شده سیاه گوش در هر گوش خود 20 ماهیچه دارد که شنوایی خوبی به او بخشیده و در ردیابی طعمه ها به او کمک می کند

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (278 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (131 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (102 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (62 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (49 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (37 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (34 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (33 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (31 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (23 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (19 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از همسر واقعی و جوان کاظم نوربخش، سلمانِ سریال نون خ +عکس محسنی اژه ای؛ باید با متعرضین به جان و مال مردم و بیت‌المال برخورد بازدارنده داشت / با شفافیت و دادگاه علنی بسیار موافقم 7 ثانیه زمان دارید تا گربۀ جاسوسی که در مدرسۀ سگ‌ها مخفی شده، پیدا کنید عوامل روند کاهشی بازار ارز بررسی شد/ ماجرای افت قیمت دلار نگاهی به ماشین لوکس و هوش پَران بهاره رهنما سلبریتی ایرانی/ این ماشین نیست که هواپیماست +عکس مدل ماشین تسلا سایبرتراک هوش پران رضا گلزار هدیه برای خانومش آیسان/ این ماشین نیست تانکه😍👌 تصویر خانه‌ی پدری فروغ فرخزاد / چقدر خونه‌ی قشنگیه! بلای دردناکی که 4 مرد افغان بر سر یک نوجوان 16 ساله ایرانی آوردند+ویدیو چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟ (ویدئو) وقتی از کنکوری‌ها میپرسی کنکور چطور بود؟! کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟ خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (ویدئو) "کامپیوتر آنتیکیترا"، شاهدی بر نبوغ بشریت در دوران باستان! نگاهی به اتاق خواب ساده و بدون تجملات بهنوش بختیاری+عکس/ چرا همه چی درهم برهمه؟ (ویدئو) وحشت فامیل دور از پیشرفت تکنولوژی هوش پلاستیکی/ فقط دلایلش از علت نابودی صنف درماندگان! (عکس) تفریح جالب بچه های حسین ماهینی در یک روز بکر بهاری / کوچولو ها چه خوب دارن موتور سواری می کنن! اشکان خطیبی سلبریتی بخت برگشته ای که دیگر احساس خوشبختی نمی کند/ حواشی داغ امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 میز عزای ساده و بدون تجملات حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها در حیاط خانه اش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی فرزاد، برادر بزرگ فرهاد مجیدی در کنار آرامگاه ابدی پدرش /روحشان شاد و یادشان گرامی +عکس (ویدئو) حضور عزت‌الله انتظامی بدون کنکور در دانشگاه پس از بازی در فیلم گاو/ فقط گفتم می‌خواهم سواد داشته باشم! دابسمش خانوادگی آهنگ معروف هوروش بند توسط علیرضا بیرانوند و اکرم بانون در ماشین لاکچری عیادت پژمان جمشیدی پرسپولیسی از بازیگر زن معروف سینما و فیلم جنجالی بی بدن + عکس تصویری از خانه ابدی نجم الدین شریعتی مجری برنامه سمت خدا/ از شعر روی سنگ قبر تا تاریخ فوت ... +عکس (ویدئو) خلاقیت بی‌نظیر در اختراع دفتر هوشمند/ دیگه لازم نیست از جزوه‌هات عکس بگیری! سلفی فرهاد مجیدی با فرزندان بامزه و خوشگلش در ماشین لاکچری و میلیاردی 10ساله شد/ فقط ژست خفن بردیا +عکس لاو ترکاندن هادی چوپان برای پسر ته تغاری اش سورنا با یک شعر تُرکی فضای مجازی را زیر و رو کرد/ عجب هم خوش سلیقه است آقای عضله تصاویر واقعی از تعقیب بالگردهای دشمن بعثی توسط خلبان شهید شیرودی+ویدئو رونمایی از کیک تولد خوشمزه و منحصر بفرد بهرام رادان با دیزاین توت فرنگی و بلوبری+عکس/ مبارکا باشه روزی که نقی معمولی و ارسطو عامل مهمان عادل فردوسی پور در برنامه نود شدند/ محسن تنابنده وضعیت بهداشتی اسفبار استودیوی 90 رو لو داد +فیلم (ویدئو) توصیۀ شنیدنی استاد جواد خیابانی به کنکوری‌‌ها/ درس نخونید... دختر قشنگ سیدحسین حسینی، مانلی در کنار رامان برادر عزیز و کوچولویش / چه قاب فوق العاده خوشگل و نازی +عکس (ویدئو) اگر همۀ دروس را در کنکور 1403 صفر بزنیم، چه رتبه‌ای کسب می‌کنیم؟ (ویدئو 18+) کتک زدن وحشیانه داور در بازی فوتبال دسته دو جوانان تهران/ فقط اونی که می پره جفت پا تو صورت داور/ فدراسیون فوتبال دقیقاً کجایی عزیزم کجایی؟! پست عاشقانه مینا خانوم همسر باسلیقه بهرام رادان برای تولد آقای بازیگر اینگونه ثبت شد+عکس/ ماشالله خوش تیپ ماجرای شوخی مستهجن محمدرضا شاه با مادرش / خاندانی که بویی از شرافت و انسانیت نبرده بودند مراقبت رمانتیک پلنگ سفید از جفت باردارش/ واقعا گاهی باید از حیوانات درس مهربانی گرفت😍 (عکس)چهره باورنکردنی و عجیب توکا فرهنگ /دختر داریوش فرهنگ کپی امیر تتلو شد!! (فیلم) شرط عجیب یک دختر برای پسری که استعداد و آینده خوانندگی داره/«یا من رو انتخاب کن یا خواننده شدن» (ویدئو)خانه 9 میلیون دلاری و فوق لوکس همسر خاوری در کانادا!!/چقدر لاکچری و شیک طراحی شده (فیلم) سوپرماکت رفتن عجیب نعیمه نظام دوست/میگه این کره حیوانیه یا انسانی!/خودش ترکید از خنده 😄
تیتر امروز   
پیکانی که قیمتش بیشتر از لکسوس بود توسط پلیس یزد توقیف شد محسنی اژه ای؛ باید با متعرضین به جان و مال مردم و بیت‌المال برخورد بازدارنده داشت / با شفافیت و دادگاه علنی بسیار موافقم عوامل روند کاهشی بازار ارز بررسی شد/ ماجرای افت قیمت دلار چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟ کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟ اشکان خطیبی سلبریتی بخت برگشته ای که دیگر احساس خوشبختی نمی کند/ حواشی داغ امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 مراقبت رمانتیک پلنگ سفید از جفت باردارش/ واقعا گاهی باید از حیوانات درس مهربانی گرفت😍 (عکس)چهره باورنکردنی و عجیب توکا فرهنگ /دختر داریوش فرهنگ کپی امیر تتلو شد!! (فیلم) شرط عجیب یک دختر برای پسری که استعداد و آینده خوانندگی داره/«یا من رو انتخاب کن یا خواننده شدن» (ویدئو)خانه 9 میلیون دلاری و فوق لوکس همسر خاوری در کانادا!!/چقدر لاکچری و شیک طراحی شده (فیلم) سوپرماکت رفتن عجیب نعیمه نظام دوست/میگه این کره حیوانیه یا انسانی!/خودش ترکید از خنده 😄 ویدئوی پرویز پرستویی از کاسبی پسران خاوری /جنجال خانواده خاوری در کانادا خبر ساز شد... (فیلم) سکانس تاریخی سریال لیسانسه ها/ مگه بهتر از حبیبم داریم خواستگار!/میگه آینه آینه!🤣 (فیلم) سکانسی از سریال پایتخت که هیچکس راز آن را نفهمید! پارسا پیروزفر به خواستگاری زیباترین دختر ترک هم جواب رد داد!/آقای بازیگر انقد باوقاره هانده آرچل هم عاشقش شده
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده