دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / دانستنی های جنسی و زناشویی /

آشنایی با هورمون های جنسی در مردان 

دوشنبه، 23 مرداد 1402
هورمون جنسی نقش مهمی در فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف در تمامی بدن دارد.به همین منظور در این مطلب از ساعد نیوز هورمون های جنسی مردان معرفی می شوند. با ما همراه باشید.

هورمون‌ جنسی یا هورمون های جنسی گروه متنوعی از پیام‌رسان‌های شیمیایی هستند که نقش مهمی در رشد و حفظ ویژگی‌های جنسی و عملکردهای دیگر بدن دارند.

هورمون های جنسی آقایان

عملکرد دستگاه تناسلی مردانه وابسته به هورمون هایی خاص است. این هورمون ها ساختار هایی شیمیایی دارند که تنظیم فعالیت سلول ها و اندام های را برعهده دارند. هورمون های اصلی موثر در عملکرد دستگاه تناسلی مردانه، عبارتند از:

هورمون تستوسترون

تستوسترون هورمونی است که سبب افزایش ویژگی‌های جنسی مردانه می‌شود. هورمون‌ها همان پیام‌رسان‌های شیمیایی هستند که سبب شروع تغییرات مورد نیاز در بدن می‌شوند. خانم‌ها نیز معمولا هورمون تستوسترون را تولید می‌کنند اما میزان آن کمتر است. تستوسترون نوعی هورمون آندروژن است (یعنی هورمونی که مسئول شکل‌گیری ویژگی‌های مردانه است)، که توسط انواعی از سلول‌ها در بیضه تولید می‌شود که به آن‌ها سلول‌های لیدیگ می‌گویند. این هورمون پس از آن‌که تولید شد وارد گردش خون می‌شود تا عملکرد خود را ایفا کند و میزان آن در بدن توسط مغز و غذه هیپوفیز کنترل می‌شود.

هورمون لوتئینه کننده یا LH

برای پاسخ به این سوال که LH چیست باید بدانم که هورمون لوتئینیزه کننده (LH) فرآیندهایی را در بدن تحریک می کند که برای سلامت جنسی، رشد و تولید مثل مهم هستند. یک ساختار کوچک در مغز به نام غده هیپوفیز هورمون LH را ترشح می کند. به نوبه خود، LH باعث تغییراتی در اندام های جنسی مانند تخمدان ها یا بیضه ها می شود که به سیستم تولید مثل اجازه می دهد تا به درستی کار کند.

LH بخشی از یک شبکه ارتباطی پیچیده است که مغز (هیپوتالاموس و غده هیپوفیز) و اندام های جنسی (تخمدان ها و بیضه ها) را درگیر می کند. هیپوتالاموس هورمونی به نام هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) ترشح می کند که به غده هیپوفیز سیگنال می دهد که LH ترشح کند. LH به تخمدان ها یا بیضه ها سیگنال می دهد تا هورمون های لازم برای شروع و حفظ فرآیندهای تولید مثل را بسازند. همچنین LH در زنان باردار به ادامه بارداری نیز کمک می کند.

درک این شبکه ارتباطی در تشخیص مسائل مربوط به سلامت باروری و پاسخ به این سوال که LH چیست مهم است. به عنوان مثال، علت اصلی مشکلات باروری ممکن است شامل اشکال در اندام های جنسی یا تولید هورمون در مغز باشد.

هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH)

در مردان، FSH بیضه ها را برای تولید اسپرم بالغ تحریک می کند و همچنین تولید پروتئین های اتصال دهنده آندروژن را افزایش می دهد. سطح FSH در مردان پس از بلوغ نسبتا ثابت است. کمتر در مورد سطح FSH در مردان مسن شناخته شده است. در نوزادان و کودکان، سطح FSH اندکی پس از تولد افزایش می یابد و سپس در 6 ماهگی در پسران و 1-2 سالگی در دختران به سطوح بسیار پایین کاهش می یابد. قبل از شروع بلوغ و ایجاد ویژگی های جنسی ثانویه، تمرکز دوباره شروع به افزایش می کند. اختلالاتی که بر هیپوتالاموس، هیپوفیز و/یا تخمدان‌ها یا بیضه‌ها تأثیر می‌گذارد می‌تواند باعث تولید بیش از حد یا خیلی کم FSH شود که در نتیجه شرایط مختلفی مانند ناباروری، چرخه‌های قاعدگی غیرطبیعی، یا بلوغ زودرس یا تأخیر ایجاد می‌شود.

سخن پایانی

به طور کلی، اثرات هورمون های جنسی پیچیده و گسترده است و تقریباً بر هر جنبه ای از سلامت جسمی و عاطفی شما تأثیر می گذارد. بنابراین درک نقش آنها در بدن برای حفظ سلامت و تندرستی در زندگی ضروری است.


1 پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 06 مهر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
واکنش هادی چوپان به مرگ تلخ صمیم شیرزاد بدنساز جوان شیرازی +عکس/ چشمان گرگ پارسی در آمریکا اشک باران شد
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
خلاقیت خنده دار اُوستا بَنّا در مقاوم سازی خانه اش با تیر برق به جای ستون/ تن همه مهندسا رو به لرزه انداخت +فیلم
ریما رامین فر : پایتخت 3 یه گوساله داشتیم 3 صبح نشست وسط خونه و بلند نشد ، آقای خمسه گفت گوساله فهمید الان وقت کار نیست ما نفهمیدیم
ترجمه تخصصی کتاب
(ویدیو) ماجرای عجیب سرقت کیف پریناز ایزدیار از زبان خودش
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
سعید معروف: خانمی که با بنر اومده بود سالن خواستگارم نبود این خانوم 70 سالشه ، خدا رو شکر هرکسی منو از 100 متری میبینه در میره