آشنایی با خصوصیات گربه نژاد بمبئی

  چهارشنبه، 09 فروردین 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با خصوصیات گربه نژاد بمبئی
گربه بمبئی گربه‌ای باهوش است که علاقه زیادی به بازی کردن و جنب و جوش دارد و می تواند استعداد های خود را در کنار خانواده‌ای که مایل به آموزش ترفندها و انجام بازی های تعاملی هستند، شکوفا کند. در ادامه این مطلب از ساعد نیوز بیشتر با این نژاد از گربه ها آشنا می شویم.

پرورش دهندگان گربه طی آزمایشهای بسیار زیادی، نژاد های متمایز جدیدی با تکیه بر جهش های ژنتیکی طبیعی و عبور از نژاد ها برای رسیدن به یک ظاهر، رنگ و الگوی جدید ایجاد می کنند. گربه بمبئی، که با توجه به نام عجیب و غریب یکی از بندر های هندوستان، سرزمین پلنگ سیاه نام گذاری شده است، از ترکیب دو نژاد برمه و یک نر سیاه موکوتاه آمریکایی که رنگ چشمانش بسیار با شکوه بود ایجاد شده است تا شبیه به نژاد پلنگ سیاه باشد.

پرورش دهنده حیوانات به نام نیکی هورنر، مجوز لازم را برای ساخت و گسترش گربه نژاد بمبئی در سال 1950 بدست آورد. هدف هورنر ایجاد یک گربه سیاه و براق با بدن قوی و خلق و خوی دوستانه بود. در سال 1978، انجمن هواداران گربه ها، نژاد بمبئی را به رسمیت شناخت. امروزه این نژاد توسط تمام انجمن های گربه ها شناخته می شود. بمبئی یک گربه مو کوتاه تک رنگ ورنگی آسیایی محسوب می شود. در حالی که هنوز هم در انگلستان و هم در آمریکای شمالی غیر معمول است، این نژاد دارای پیروان خاصی است.

گربه بمبئی

ویژگی‌های ظاهری گربه بمبئی

نژاد بمبئی سری گرد مانند و متوسط دارد؛ رنگ چشمان گربه بمبئی طلائی و مسی است.لازم به ذکر است گربه بمبئی، بدنی کشیده و متوسط دارد، دست و پای نژاد بمبئی، همانند بدنش، کشیده و بلند است. این نژاد دم خود را مدام به سمت بالا نگه می‌دارد، بلند بودن دم این نژاد، زیبایی بدنش را چند برابر کرده است.

در مورد پوشش بدنی گربه‌های بمبئی باید بگوییم، موی بدن این نژاد بسیار کوتاه است؛ نژاد بمبئی در بین نژادهای مو کوتاه قرار دارد. پوشش بدنی و مو‌های بدن آن‌ها، دارای خز قدرتمندی است، این گربه‌ها در هنگام حرکت زیر نور خورشید، بدنی براق و چشم نواز دارند؛ در بین مردم پوشش بدنی این گربه‌ها با پارچه‌های ابریشمی مقایسه می‌شود.گربه بمبئی، دارای قدی بین 35 تا نهایت 45 سانتی‌متر هستند. وزن گربه بمبئی نهایت 5 کیلوگرم است.

ویژگی های رفتاری گربه بمبئی

در این قسمت می خواهیم به خلق و خوی این گربه های دوست داشتنی بپردازیم، همراه ما تا انتهای مطالب باشید. این گربه ها بسیار پر جنب و جوش و هم چنین دوست داشتنی هستند. آن ها از آن دسته از نژاد هایی هستند که به انسان ها علاقه بسیار زیادی دارند و دوست دارند تا همیشه در کنار آن ها باشند و با انسان ها وقت بگذرانند. گربه بمبئی سازگاری بسیار بالایی دارد و به همین دلیل است که خیلی از افراد تمایل دارند تا یکی از آن ها را داشته باشند. طبیعت آرام این گربه باعث شده است که آن ها برای زندگی در آپارتمان بسیار مناسب باشند.

هم چنین بهتر است که بدانید آن ها را باید در قسمت های گرم خانه بگذارید، با سرمای زیاد، رابطه خوبی ندارند. جالب است که بدانید این گربه ها می توانند صدا های مختلفی را تولید کنند و با هر یک از اعضای خانواده با یک نوع صدا متفاوت ارتباط بر قرار کنند. این گربه ها بسیار باهوش هستند و عاشق بازی کردن نیز می باشند. اگر این نژاد را یک خانواده فعال به سرپرستی قبول کند، می توانند به راحتی استعداد های این گربه های دوست داشتنی را شکوفا کنند. آن ها یاد گرفته اند که در قسمت های لیز و سر نیز به خوبی راه بروند و از بازی واکشی نیز خوششان می آید.

گربه های بمبئی بسیار مهربان هستند، آن ها گذاران شاد و متعادل هستند. این گربه ها آرام با مکان های جدید هستند و با مردم و به طور کلی با هرگونه تغییر در زندگی به خوبی ارتباط بر قرار می کنند. هم چنین اگر این گربه ها چیزی را دوست نداشته باشند، کاملا می توانید این موضوع را از روی رفتار آن ها مشاهده کنید. گربه بمبئی به هیچ وجه از آن دسته از گربه هایی که در کنار صاحب خود همیشه در حال نشستن بر روی مبل باشند نیستند، آن ها انرژی خوبی دارند و نیاز به فعالیت دارند. این گربه ها یک همراه خوب و یک دوست واقعی و هم چنین یک عضو کامل خانواده هستند.

گربه بمبئی خودش انتخاب می کند که چه کسی استاد او شود و هم چنین به آن شخص بسیار دلبسته نیز می شود. آن ها حتی با زندگی در یک خانواده بزرگ مشکلی ندارند. آن ها عاشق محبت هستند و برای این ک به آن ها محبت کنید، بر روی دستان و یا زانو های صاحبشان صعود می کنند.

گربه بمبئی

غذای گربه بمبئی

در مورد تغذیه این حیوانات زیبا باید بگوییم که گوشت باید اساس منو آن ها باشد. می توانید آن را با میوه ها، سبزیجات، غلات و سایر اجزای سازنده گربه ها مکمل کنید و به آن ها بدهید. به یاد داشته باشید که گوشتی که به آن ها می دهید، باید به خوبی آبپز شود تا انگل های گوشت از بین بروند و هم چنین معده گربه گوشت های آبپز شده را به خوبی می تواند هضم کند. هم چنین بهتر است که برای گربه خود یک برنامه غذایی تهیه کنید و مطابق به آن، غذای گربه خود را بدهید، برای تهیه برنامه غذایی می توانید از دامپزشک کمک بخواهید. به غیر از غذا های خانگی می توانید به آن ها غذا های آماده مانند غذای کنسروی و یا غذای خشک بدهید، در غذا های آماده تمام ویتامین ها، پروتئین ها، مواد معدنی که بدن گربه ها به آن نیاز دارند را تامین می کند، هم چنین از نظر اقتصادی نیز به صرفه است.

به یاد داشته باشید که به طور معمول به یک حیوان سالم در بزرگسالان دو بار در طول روز غذا داده می شود. گربه های بمبئی بسیار غیر عادی هستند، چرا که دوست دارند غذای زیادی بخورند و شکم آن ها همیشه پر باشد. هم چنین سرقت مواد غذایی از روی میز یک اتفاق شایع در این نژاد است که ممکن است برای شما که این نژاد را دارید نیز اتفاق بیوفتد. همان طور که گفتیم از آن جایی که این گربه ها پر خوراک هستند، به همین دلیل بهتر است که غذا خوردن آن ها را کنترل کنید. در غیر این صورت چاقی آن ها را تهدید خواهد کرد که بر روی سلامتی آن ها تأثیر منفی می گذارد.

رسیدگی وآراستن گربه بمبئی

  • باید به صورت هفتگی موهای گربه را شانه کنیدتا باعث شود موهای اضافه و مرده ی او بریزد، و همچنین روغن پوست او به طور مناسب روی سراو مالیده شودو پوست درخشان و روشنی داشته باشد. خیلی کم به حمام برود.

  • برای جلوگیری ازبیماری های پریودنتال باید دندان آنها را مسواک بزنید، توصیه می کنیم این کار را به صورت روزانه انجام دهید. پیشنهاد می شود که دو هفته یک بار ناخن آنها رابگیرید.

  • برای پاک کردن ترشحاتی که در گوشه ی چشم آنها وجود دارد از یک پارچه ی نرم و مرطوب استفاده کنید.باید برای هر چشم از پارچه ای جداگانه استفاده نمایید تا بتوانید از منتشرشدن عفونت جلوگیری کنید.

  • درطول هفته 1 مرتبه گوش آنها را پاک کنید. در صورتی که کثیف بود، به وسیله ی یک توپ پنبه یا پارچه ای نرم و مرطوب وبا ترکیبی از سرکه سیب طبیعی و آب گرم تمیز کنید.

  • باید محل نگهداری او را پاکیزه و مرتب نگه دارید و در مواقعی که لازم است او را حمام کنید.

گربه بمبئی

سازگاری گربه بمبئی با سایر حیوانات و کودکان

این گربه ها بسیار مهربان و خونگرم هستند و هم چنین اجتماعی نیز می باشند، به همین دلیل زندگی با سایر حیوانات خانگی را دوست دارند و سایر حیوانات را هم بازی برای خود می دانند. البته به این نکته توجه داشته باشید که آن ها همیشه در این فکر به سر می برند که حیوان برتر باشند، به همین دلیل همیشه باید به آن ها توجه کنید.

این گربه ها می توانند هم بازی خوبی برای کودکان باشند، البته یک فرد بالغ باید بر روی آن ها نظارت داشته باشد. هم چنین هر چه قدر فرزند شما بزرگ تر باشد، رابطه بهتری می تواند با گربه داشته باشد، چرا که به این گونه کودک نیز می تواند گربه را درک کند. البته به یاد داشته باشید که اگر کودک از مرز عبور کند، گربه بمبئی به راحتی فرار می کند و حتی پنهان می شود، البته هر گز کودک را گاز نمی گیرد و یا پنجول نمی کشد. در واقع بهتر است از این نژاد به عنوان بهترین نژاد گربه برای کودکان یاد کنیم.

بهداشت و بیماری های گربه بمبئی

در هر دو نوع گربه که یکی اصیل و دیگری نژاد ترکیبی می باشد مشکلات ژنتیکی یا طبیعی وجود دارد اما بمبئی در کل گربه ی سالمی می باشد، با این وجود از بیماری هایی که در این نژاد به چشم میخورد می توان به نقص سر و صورت اشاره کرد.بعضی وقت ها به آن نقص سر برمه می گویند، ناهنجاری های سر و صورت، اکثرا در بچه گربه ی نوزاد اتفاق می افتد، امکان دارد سر آن خیلی شدید تغییر شکل پیدا می کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW