آشنایی با خصوصیات و ویژگی های سگ نژاد پوینتر

  چهارشنبه، 09 فروردین 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با خصوصیات و ویژگی های سگ نژاد پوینتر
سگ پوینتر آلمانی (GSP) یک نژاد سگ با اندازه متوسط تا بزرگ است که در قرن نوزدهم در آلمان برای شکار توسعه یافت. یک نژاد شکاری همه کاره، که هم برای خشکی و هم برای آب مناسب است، آنها ساده و در عین حال قدرتمند با پاهای قوی هستند. در ادامه این مطلب از ساعد نیوز بیشتر با این نژاد از سگ ها آشنا می شویم.

این نژاد سال های زیادی را برای "نشانه گذاری" پرندگان و بازی با حیوانات کوچک مانند خرگوش ها پرورش یافته است، پوینتر یک سگ مزرعه ای همه کاره و نژاد خانوادگی استثنایی است ، این نژادها در اکثر زمینه ها مانند شکار کردن، سرعت، گوش به فرمان بودن دارای برتری هستند. انرژی بالایی دارد و باعث سرگرم شدن اعضای خانواده می شود. در خانه هایی که آن را عضوی از خانواده می دانند عملکرد عالی و مناسبی خواهند داشت. پرانرژی و سرگرم کننده می باشند. آنها کاملاً مناسب خانه های فعالی هستند که می توانند اعضای خانواده مهربان باشند. هر چند ساکنان آپارتمان مواظب باشید. این سگها برای کنترل انرژی زیاد خود به فضای زیادی برای بازی و ورزش روزانه نیاز دارند. در غیر این صورت، آنها ممکن است با رفتارهای ناخواسته شما را اذیت کنند. پوینتر ها را با خصلت فداکار، مونس و همراه می شناسند. این سگ ها دارای روحیه ی مستقل و رقابتی هستند، ولی کماکان خیلی با محبت و سر به هوا می باشند.

تاریخچه سگ پوینتر

نژاد پوینتر از قدیمی ترین نژاد های سگ در دنیا هستند، تاریخچه این نژاد به قبل از زمانی که آن ها به بررسی و ثبت برسند بر می گردد. به همین دلیل است که اکثر گونه های این نژاد گم شده اند و به ثبت نرسیده اند. کارشناسان سگ برای این که دقیق مطلع شوند این نژاد به چه زمانی بر می گردد، تحقیقات زیادی انجام داده اند، که بیشتر این تحقیقات به بحث و گمان ختم شده است. در مورد نژاد مدرن آن ها باید بگوییم که گفته شده است که به طور قطع در انگلستان پدید آمده اند. به همین دلیل اکثر متخصصان بر این باورند که پوینتر از جمله نژاد هایی است که از جنوب قاره اروپا به انگلستان وارد شده اند.

مشخصات ظاهری سگ پوینتر

  • پوینتر مو کوتاه آلمانی دارای یک کت کوتاه است که در رنگ های مختلف، معمولا ترکیبی از جگری و سفید است.

  • گوش‌های فلاپی نسبتاً بلندی دارند که در بالای سر قرار گرفته‌اند.

  • پوزه‌های بلندتر، پهن‌تر و قوی‌تر، امکان بازیابی بازی‌های سنگین‌تر را فراهم می‌کنند.

  • نیمرخ سگ باید صاف باشد.

  • چشمان آنها عموماً قهوه ای است و چشمان تیره تر مطلوب است.

  • هنگامی که GSP در حالت کلاسیک قرار دارد، دم باید مستقیماً از بدن خارج شود و با سر و بدن یک خط ایجاد کند.

  • مانند تمام پوینترهای آلمانی، GSP ها برای دنبال کردن پرندگان آبزی در آب معروف هستند.

سگ پوینتر

ویژگی های شخصیتی سگ پوینتر

پوینتر انگلیسی یک سگ ورزشی واقعی است که نباید در طولانی مدت در محوطه بسته و کوچک قرار گیرند. آنها ورزشکار و پر انرژی هستند و زمانی که در حال انجام فعالیت هستند خوشحال می شوند. پوینتر انرژی بسیار زیادی دارد و شکارچی بسیار مشتاقی است. با ورزش کافی، آنها در خانه آرام خواهند بود. هوشمند، متعهد، وفادار ،تمیز، صبور، دوستانه، مهربان، عاشق بچه ها و دوست واقعی برای خانواده هستند.

آنها با موقعیت های جدید هماهنگ می شوند. اگر در سن کم به خوبی و به عنوان صاحب سگ با او ارتباط برقرار کنید، مطمئن باشید که از لحاظ ذهنی قوی می شود. آنها حیوانات شیرین و ملایمی هستند که مودب هستند و سطح بد اخلاقی های آنها بسیار کم است و معمولا با دیگر سگ ها و گربه ها همخوانی دارند. از غریبه ها خوششان می آید و نباید به عنوان سگ های نگهبان استفاده شوند. به دلیل اینکه آنها می توانند با غریبه ها رابطه خوبی برقرار کنند، با بچه ها هم بسیار خوب هستند و به طور کلی با زندگی خانوادگی هماهنگ هستند. آنها برای خانواده های فعال مناسب تر هستند، ترجیحا کسانی که از شکار لذت می برند. پوینترها سگ های دوست داشتنی هستند و با وجود اندازه های بزرگ آنها، حیوانات خانگی خوبی هستند.

تغذیه سگ پوینتر

مقدار توصیه شده روزانه : 2 تا 3 پیمانه غذای خشک با کیفیت که در دو وعده غذایی طبقه بندی خواهد شد. میزان غذای مصرف شده ی سگ بالغ شما وابسته به اندازه، سن، ساختار، سوخت وساز و اندازه ی جنب و جوش آن می باشد. این حیوانات همانند آدم ها دارای شخصیت واقعی می باشند احتیاج های خوراکی آنها شبیه به هم نمی باشد و همچنین کیفیت خوراکی های آنها باهم فرق دارد. مناسب تر است که شما یک غذای مفید و با کیفیت به آنها بدهید تا اینکه در روز دائما ظرف غذای آن را پر نمایید.

باید سگ خود را از طریق مراقبت های غذایی و اندازه گرفتن خوراک آنها و تغذیه دادن به آنها دو بار در روز در حالت جسمانی خوب و ایده آلی قرار دهید. در صورتی که اطمینان ندارید وزن سگ شما بالا است بهتر است که آن را به وسیله ی چشم و دست خود مورد آزمایش قرار دهید. ابتدا به او نگاه کنید، باید بتوانید کمر آن را مشاهده کنید. در ادامه دستان خود را روی پشت سگ و انگشت شستتان را در امتداد ستون فقرات بگذارید انگشتان خود را به سمت پایین بیاورید این کار را بدون فشار با لمس کردن دنده ها انجام دهید. در صورتی که نتوانستید این کارها را انجام دهید سگ شما احتیاج به پایین آوردن حجم وعده ی غذایی و بالا بردن تحرکش دارد.

سگ پوینتر

مراقبت از سگ پوینتر

پوینترها فضای خارج از خانه را دوست دارند و از بودن در کنار خانواده خود لذت می برند. آنها نباید در خارج از منزل زندگی کنند بلکه در عوض باید از نوازش های خانواده ی خود برخوردار شوند. آنها در خانه های فعال که همه افراد پیاده روی، کمپینگ و سایر فعالیت های فضای باز انجام می دهند، عملکرد خوبی دارند. آنها واقعاً به یک حیاط حصارکشی شده بزرگ احتیاج دارند که بتوانند در آنجا بدوند. هنگامی که به آنها تمرین و آموزش مورد نیاز داده می شود، آنها سکوت می کنند. تمرین یک پوینتر در سنین پایین می تواند دشوار باشد، اما یک ضرورت مطلق است.

استفاده از جعبه آموزشی راهی فوق العاده برای جلوگیری از رفتارهای مخرب پوینتر است. استفاده از جعبه آموزشی باید از سنینی پایین شروع شود. برای آموزش شما نیازمند صبر و ثبات هستید. بیش فعالی در پوینترها، حتی در آنهایی که فعالیت مناسب دارند رایج است. آنها همیشه پر شور و انرژی هستند و آماده اند تا به کسانی که ملاقات می کنند خوش آمد بگویند، که معمولا شامل پریدن است.

آموزش پوینتر می تواند او را از بیگانگی با دوستان و همسایگان نجات دهد. توله سگ پوینتر هنوز در حال رشد است و نیازی به ورزش سختی که یک بزرگسال می تواند انجام دهد ندارد. بگذارید در طول روز طبق برنامه خودش بازی کند و چرت بزند و پرش را محدود کنید تا اینکه در حدود 18 ماهگی به رشد کامل برسد. پریدن و دویدن روی سطوح سخت در سنین پایین می تواند به مفاصل او فشار وارد کند و باعث مشکلات ارتوپدی شود. حیاط حصار زده ضروری است. پوینترها برای دنبال کردن سایه ها و اجسام خود و دویدن در مسافت های طولانی تربیت می شوند.

آنها نمی دانند چگونه پس از چندین مایل دویدن راه بازگشت به خانه را پیدا کنند. بسیاری از پوینترها که در نهایت به گروه های نجات می رسند سگهایی هستند که به وضوح دور مانده اند و هرگز پیدا نشده اند. پوینتر خود را در داخل حیاط یا حصار محصور شده و ایمن نگه دارید تا امنیت و آرامش خاطر او حفظ شود.

میزان سازگاری سگ پوینتر با کودکان و حیوانات خانگی دیگر

سگ های پوینتر بسیار دوست داشتنی و مهربان هستند، آن ها عاشق کودکان هستند و از آن جایی که انرژی زیادی دارند، دوست دارند تا با بچه ها وقت بگذرانند و با آن ها بازی کنند. هم چنین باید افزود زمانی که فرزند شما بزرگ تر باشد، آن گاه رابطه بهتری با پوینتر خواهد داشت، چرا که به این گونه کودک نیز می تواند پوینتر را درک کند. به این موضوع توجه داشته باشید که اگر فرزند شما کوچک است، هر چه قدر هم که پوینتر شما اهلی باشد بهتر است زمانی که سگ با کودک در اتاق است، یک فرد بالغ بر آن ها نظارت داشته باشد.

اگر پوینتر به خوبی اجتماعی شده باشد می تواند با سایر سگ ها و گربه ها رابطه خوبی را برقرار کند و هم چنین به آن ها به چشم هم بازی نیز نگاه می کند. این سگ ها بسیار مهربان هستند و می توانند به خوبی با سایر حیوانات رابطه برقرار کنند.

سگ پوینتر

بیماری های شایع سگ پوینتر

سگهای سالم و قوی هستند ولی مانند بقیه حیوانات به خاطر بعضی از عوامل محیطی و خونی دچار بعضی از مشکلات و بیماری ها میشوند. و باید در هنگام خرید باید از پرورش دهندگان معتبر و بررسی سوابق والدین آنها کمک بگیرید.

  • دیسپلازی ران:این یک مشکل ژنتیکی بوده و استخوان ران به خوبی داخل مفصل ران قرار نمیگیرد و باعث مشکلات حرکتی در حیوان میگردد.

  • بیماری آتروفی شبکیه:که باعث نابودی شبکیه چشم میشود و باعث شب کوری و نابینایی میشود

  • صرع:با انجام درمانهای دامپزشک کنترل شده ولی هیچگاه به طور کامل درمان نمیشود.

  • آلرژی و حساسیت:که به خاطر بعضی مواد غذایی ، تماس با بعضی اشیا یا مواد ، تنفس مواد حساسیت زا و بعضی از داروها ایجاد میشود.

  • چشم گیلاسی:با جراحی قابل درمان است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW