آشنایی با مفهوم تحقیق و توسعه در سازمان

  شنبه، 19 اسفند 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با مفهوم تحقیق و توسعه در سازمان
بر اساس دیدگاه دکتر میثم شکری ساز بخش تحقیق و توسعه در سازمان معمولاً شامل تیم‌هایی از متخصصان و محققان است که با استفاده از روش‌های علمی، تحقیقات خود را آغاز می‌کنند و نتایج بدست آمده را برای بهبود و نوآوری محصولات و خدمات سازمان به کار می‌گیرند.

به نقل از سایت emki.ir، تحقیق و توسعه در سازمان فرایندی است که به منظور ایجاد نوآوری، بهبود محصولات و خدمات، حل مسائل فنی و پیشرفت علمی صورت می ‌گیرد. تحقیق و توسعه در سازمان نقش مهمی در رشد و پیشرفت سازمان ‌ها ایفا می کند. رقابت در بازار های جهانی و نیاز به نوآوری مداوم، سازمان‌ ها را به ایجاد بخش‌ های تحقیق و توسعه (R&D) و اختصاص منابع و زمان برای این فعالیت ‌ها ترغیب کرده است.

بر اساس دیدگاه دکتر میثم شکری ساز بخش تحقیق و توسعه در سازمان معمولاً شامل تیم‌هایی از متخصصان و محققان است که با استفاده از روش‌های علمی، تحقیقات خود را آغاز می‌کنند و نتایج بدست آمده را برای بهبود و نوآوری محصولات و خدمات سازمان به کار می‌گیرند. این فعالیت‌ها ممکن است شامل آزمایش‌ها، تحلیل‌ها، طراحی و تولید نمونه ‌های آزمایشی، تعیین استانداردها و ارزیابی فنی و تجاری باشند.

شاخص های واحد تحقیق و توسعه

تحقیق و توسعه در سازمان مسئولیت ایجاد و توسعه دانش و نوآوری‌ را بر عهده دارد. این واحد با هدف بهبود فرآیندها، توسعه محصولات و خدمات جدید، افزایش کارایی و رقابت‌پذیری سازمان و همچنین ایجاد ارزش برای مشتریان و سازمان فعالیت می‌کند.

دکتر میثم شکری ساز درباره شاخص های واحد تحقیق و توسعه اینگونه توضیح می دهد که برای سنجش و اندازه‌گیری عملکرد واحد تحقیق و توسعه از شاخص‌های مختلفی استفاده می‌شود. این شاخص‌ها با هدف ارزیابی و مقایسه عملکرد واحد تحقیق و توسعه در طول زمان، تعیین موفقیت پروژه‌ها و ارزیابی تأثیر واحد تحقیق و توسعه بر روی سازمان و بازار استفاده می ‌شوند.

در ادامه به دسته بندی شاخص های واحد تحقیق و توسعه برای اندازه‌گیری عملکرد، بر اساس دیدگاه دکتر میثم شکری ساز می پردازیم.

برای آشنایی بیشتر با دکتر شکری ساز توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه نمایید:

میثم شکری ساز کیست

اولین شاخص تحقیق و توسعه در سازمان: شاخص‌ مالی

بودجه

میزان منابع مالی که به واحد تحقیق و توسعه در سازمان اختصاص داده می‌شود.

بازده سرمایه گذاری

ارزیابی بازده مالی حاصل از سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های واحد تحقیق و توسعه.

درآمد ناشی از نوآوری

درآمد حاصل از محصولات و خدمات نوآورانه تولید شده توسط واحد تحقیق و توسعه.

دومین شاخص تحقیق و توسعه در سازمان: شاخص‌ عملکرد

تعداد پروژه‌های موفق و نا‌موفق

تعداد پروژه‌هایی که به‌ عنوان نتیجه فعالیت‌های واحد تحقیق و توسعه در سازمان اجرا شده‌اند و با موفقیت به اهداف مورد نظر رسیده‌ یا نرسیده‌اند.

زمانبندی پروژه‌ها

مدت زمانی که برای انجام پروژه‌ها در نظر گرفته شده است و اینکه این زمانبندی رعایت شده است یا نه.

هزینه‌های پروژه

هزینه‌های صرف شده برای انجام پروژه‌ها.

شاخص های R and D در سازمان

سومین شاخص تحقیق و توسعه در سازمان: شاخص‌ نوآوری و پژوهش

تعداد پتنت‌ها و حقوق مالکیت فکری

تعداد پتنت‌ها و حقوق مالکیت فکری که توسط فعالیت‌های واحد تحقیق و توسعه به دست آمده اند.

انتشارات و مقالات علمی

تعداد مقالات علمی و انتشاراتی که توسط واحد تحقیق و توسعه منتشر شده اند.

همکاری با دانشگاه‌ها و مؤسسات دیگر

میزان همکاری و همراهی با دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و صنعتی دیگر برای انجام پروژه‌های تحقیق و توسعه.

چهارمین شاخص تحقیق و توسعه در سازمان: شاخص‌ فرآیند

زمان عملیاتی

زمانی که برای اجرای مراحل مختلف فرآیند واحد تحقیق و توسعه در سازمان صرف می‌شود.

بازدهی نسبی

میزان تولید دانش و نوآوری نسبت به منابع و زمان صرف شده برای این فعالیت‌ها.

کیفیت نتایج

ارزیابی کیفیت نتایج حاصل از فعالیت‌های واحد تحقیق و توسعه در سازمان، مانند نوآوری‌های ارائه شده و بهبودهای اعمال شده.

به نظر دکتر میثم شکری ساز این شاخص های واحد تحقیق و توسعه تنها نمونه‌ای از شاخص‌ های مورد استفاده در سازمان‌ ها برای اندازه‌گیری عملکرد واحد تحقیق و توسعه هستند. هر سازمان ممکن است شاخص‌های خاص خود را بر اساس نیازها، اهداف و راهبردهای خود تعیین کند. علاوه بر این، در صنایع و حوزه‌های مختلف نیز ممکن است شاخص‌های ویژه‌ای برای اندازه‌گیری عملکرد واحد تحقیق و توسعه استفاده شود.

تحقیق و توسعه از نگاه کارآفرینان

تحقیق و توسعه چیست

آشنایی با اهداف تحقیق و توسعه

تحقیق و توسعه چیست؟ دکتر میثم شکری ساز به این سوال اینطور پاسخ می دهد. تحقیق و توسعه به عنوان یکی از مفاهیم اساسی در علم و صنعت، نقش بسیار مهمی در پیشرفت و توسعه جوامع و سازمان‌ها دارد. این فرایند بر ایجاد نوآوری، بهبود فرآیندها و توسعه فناوری‌های جدید متمرکز است و به سازمان‌ها کمک می‌کند تا در مسیر رشد و رقابت در بازار بهترین عملکرد را داشته باشند.

به نظر دکتر میثم شکری ساز اهداف تحقیق و توسعه در هر سازمان به ویژگی‌ها و نیازهای آن سازمان بستگی دارد. اما به طور کلی اهداف تحقیق و توسعه شامل عناصری هستند که بر روی نوآوری، کیفیت، رقابت‌پذیری، استراتژی‌های سازمان، بهبود فرآیندها، عملکرد و همچنین ایجاد دانش تمرکز دارند.

نوآوری به عنوان یک هدف اساسی تحقیق و توسعه، سازمان‌ها را به ایجاد محصولات و خدمات جدید با ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد ترغیب می‌کند. این نوآوری‌ها می‌توانند باعث بهبود عملکرد سازمان، ایجاد روش‌های جدید بازاریابی و فروش و بهبود فرآیندها و فناوری‌های مورد نیاز سازمان شوند.

اهداف تحقیق و توسعه بسته به نوع سازمان و صنعت موردنظر، ممکن است متفاوت باشند. اما در کل، تعدادی اهداف عمده می توان برای آن تعریف کرد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

اهداف تحقیق و توسعه

نوآوری

یکی از اهداف تحقیق و توسعه ایجاد نوآوری‌ در سازمان است. این نوآوری می‌تواند شامل تولید محصولات و خدمات جدید، بهبود فرآیندها و فناوری‌های مورد استفاده در سازمان، ایجاد روش‌های جدید بازاریابی و فروش و سایر نوآوری‌های مرتبط با فعالیت‌های سازمان باشد.

ارتقاء کیفیت

تحقیق و توسعه به منظور بهبود کیفیت محصولات و خدمات موجود در سازمان انجام می‌شود. این اهداف می‌توانند شامل بهبود ویژگی‌ ها، عملکرد، ایمنی، قابلیت استفاده و سایر جنبه ‌های کیفی مربوط به محصولات و خدمات باشند.

شرح وظایف واحد تحقیق و توسعه

رقابت‌پذیری

یکی دیگر از اهداف تحقیق و توسعه افزایش رقابت‌پذیری سازمان در بازارها است. این موضوع شامل توسعه محصولات و خدمات با ویژگی‌ها و قابلیت ‌های منحصربه‌فرد، کاهش هزینه ‌ها، بهبود عملکرد سازمان و سایر تلاش‌ ها برای تمایز سازمان از رقبا می‌شود.

تحقق اهداف استراتژیک

تحقیق و توسعه در راستای دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان فعالیت می‌کند. این اهداف می‌توانند شامل توسعه بازار جدید، ورود به صنایع جدید، بهبود عملکرد مالی، توسعه نیروی انسانی و سایر اهداف استراتژیک سازمان باشند.

بهبود فرآیندها و عملکرد

تحقیق و توسعه به منظور بهبود فرآیندها و عملکرد سازمان انجام می‌شود. این امر شامل استفاده از روش‌ها و فناوری‌های جدید، بهبود بهره‌وری، کاهش زمان، کاهش هزینه‌ها و سایر تلاش‌ها برای بهبود عملکرد و کارایی سازمان است.

ایجاد دانش

تحقیق و توسعه منجر به ایجاد دانش جدید در سازمان می‌شود. این دانش می‌تواند شامل دانش فنی، فرآیند های علمی، فناوری‌های جدید، روش‌ های تولید و سایر دانش‌های مرتبط با فعالیت‌ های سازمان باشد.

شرح وظایف واحد تحقیق و توسعه

دکتر میثم شکری ساز در زمینه شرح وظایف واحد تحقیق و توسعه معتقد است که واحد تحقیق و توسعه به عنوان یک بخش حیاتی در سازمان‌ها و صنایع، نقش بسیار مهمی در نوآوری، بهبود و توسعه فناوری‌ها، محصولات و خدمات دارد. این واحد با انجام فعالیت‌های تحقیقی و توسعه‌ای، به دنبال ایجاد ارزش برای سازمان، ارتقاء رقابت‌پذیری و دستیابی به اهداف استراتژیک است.

دکتر میثم شکری ساز در ادامه شرح وظایف واحد تحقیق و توسعه توضیح می دهد که واحد تحقیق و توسعه به عنوان بخشی از سازمان که به اجرای فعالیت‌های تحقیقی و توسعه‌ای می‌پردازد، مسئولیت ‌های متنوعی را بر عهده دارد. این واحد با همکاری تیم‌ های تخصصی و استفاده از منابع مالی، انسانی و فنی، به تحقیقات علمی و فناورانه می‌پردازد و نتایج آن را در تولید محصولات و خدمات قابل استفاده سازمان به کار می‌گیرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (516 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (100 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (20 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (13 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر)
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
روش جدید احیای قلب در 3 دقیقه
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
برای جلوگیری از هک شدن موبایل چه کنیم؟
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!