آشنایی با ویژگی های حسینیه امینی‌ها در قزوین!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با ویژگی های حسینیه امینی‌ها در قزوین!
حسینیه و خانه امینی‌ها یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی قزوین است که با سقف‌های مزین به نقاشی‌، تالارهای زیبا، گچ‌بری‌های چشمگیر، شیشه‌های رنگی و... هر گردشگری را به وجد می‌آورد. این عمارت که توسط حاج محمد رضا امینی در دوره قاجار ساخته شد، در دوم اسفند 1327 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه و حسینیه امینی‌ها، از خانه‌های زیبا و اعیانی قزوین است که توسط حاج محمد رضا امینی از اعیان تجار قزوین در مغرب رودخانه دزج ساخته شد که بعدها در زمان پهلوی اول رودخانه پر شده و خیابات مولوی به جای آن احداث گردید.

این ساختمان در سال 1275 هجری قمری با دو طبقه بنا گردیده و در آن وقت مبلغ چهل و هشت هزار تومان صرف ساخت آن شده‌است. در میان بنا سه تالار ساخته شده که امتداد آن‌ها به موازات یکدیگر از شرق به غرب ا ست و میان دو حیاط شمالی و جنوبی قرار دارد. تالارها دارای ارسی‌های بسیار زیبایی بوده که در هنگام روضه خوانی با بلند کردن آن‌ها، هر سه تالار یکی می‌گردند و محوطه سر پوشیده بزرگ و آیینه کاری زیبایی تشکیل می‌دهند. در وسط تالار بزرگ چهلچراغ آویخته شده و فرشهای تالار یک تخته و عتیقه بوده‌است. زیر تالارها خالی بوده و سردابه، زیرزمین، شربتخانه و انبار ساخته‌اند. مرحوم حاجی محمد رضای امینی برای خیرات و مبرات در سال 1303 ه.ق دهاتی را جهت روضه خوانی در ایام محرم و اطعام مساکین در محرم و صفر و رمضان وقف این حسینیه نموده‌است.

قزوین آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی زیادی دارد که می توانید سفری چند روزه به این شهر ترتیب دهید و از آن ها دیدن کنید. برای دیدن از یکی از شاهکارهای معماری ایران باید به خیابان مولوی قزوین بروید در اینجا حسینیه ای را می بینید که با دیگر حسینیه ها تفاوت زیادی دارد.همین که پا به این خانه ی تاریخی می گذارید انگار به محلی دنج و پر از جزئیات رفته اید و دلتان می خواهد ساعت ها با تماشای شیشه های رنگی، فرش های قرمز، طاقچه ها و نقش های قدیمی اش غرق در گذشته های دور تاریخ ایران شوید. چشم اندازهای این خانه را فقط در خانه های تاریخی و فیلم و سریال های قدیمی می توانید ببینید پس تا می توانید به دقت همه ی قسمت های این خانه را تماشا کنید.

قزوین شهری است که بسیاری از جاذبه های گردشگری اش در نزدیکی هم هستند و به راحتی می توانید از آن ها بازدید کنید. اگر برای بازدید از حسینیه امینی ها به خیابان مولوی می روید می توانید از جاذبه های دیگری مثل مقبره امامزاده حسین (ع)، مقبره امامزاده اسماعیل (ع)، بازار تاریخی و مسجد جامع قزوین هم دیدن کنید چون در فاصله ی کمی از هم قرار گفته اند. شادروان حاج محمدرضا امینی در سال 1302 هجری قمری این خانه را وقف کرد تا در آن کارهایی مثل ختم قرآن کریم در ماه رمضان، غذا دادن به عزاداران محرم و روضه خوانی انجام دهد.

چرا بازدید از حسینیه امینی‌ها پیشنهاد می‌شود؟

خانه امینی ها به عنوان یکی از مهمترین جاهای دیدنی قزوین، جایی که به قدری دلباز و بزرگ است که از گشت‌وگذار در آن هرگز خسته نخواهید شد و به زیبایی معماری ایران و قدرت بی‌حدومرز آن پی خواهید برد. بدون شک آشنایی با سبک معماری گذشتگانمان به ما کمک می‌کند تا هرچه بیشتر با فرهنگ و سنت نیاکانمان آشنا بشویم که آن هم مستلزم بازدید حضوری از چنین بناهای فاخر و نفیس است. قطعا قدم زدن در حیاط‌های زیبای حسینیه امینی‌ها و بازدید از داخل خانه که بسیار مجلل و زیبا ساخته شده است خالی از لطف نیست و یا دیدن زیرزمین زیبای آن که بسیار استادانه ساخته شده، باعث شگفت‌زدگی‌مان می‌شود. در برخی موارد نظیر ایام نوروز حتی می‌توانید آش رشته بسیار خوشمزه‌ای را در آنجا نوش جان کنید که بسیار خوش‌طعم و لذیذ است.

 حسینیه امینی‌ها

تاریخچه حسینیه امینی‌ها

حسینیه امینی‌ها در طول تاریخ شاهد اتفاق‌های بیشماری بوده است که می‌توان به بخشی از این اتفاق‌ها در اینجا اشاره کرد. در وهله اول باید بگوییم که این بنای زیبا تنها با 48 هزار تومان در سال 1275 هجری قمری توسط یکی از بازرگانان سرشناس و بسیار مومن قزوین به نام مرحوم حاج محمدرضا امینی ساخته شده است. این ساختمان به قدری بزرگ و مجلل بوده که به گفته یکی از کارکنان آنجا، بخش عظیمی از خیابان مولوی (کنونی) قزوین را فرا می‌گرفت که هم‌اکنون تنها بخشی از آن بنای بسیار وسیع و بزرگ باقی مانده است. طبق مصاحبه‌ای که با یکی از کارشناسان حسینیه امینی‌ها صورت گرفته، دلیل حسینیه خطاب شدن این بنا مربوط به یک اتفاق بسیار قدیمی است.
به گفته این کارشناس، در آن زمان هنگامی که حاکم وقت کشور به آنجا سفر کرده بود بسیار جذب این خانه بزرگ و با شکوه می‌شود و از آنجایی که مرحوم امینی شخص بسیار زیرک و باذکاوتی بود احساس می‌کند که حاکم قصد تصرف آنجا را در سر دارد، درنتیجه به او می‌گوید که این بنا وقف حسینیه است تا او نتواند آنجا را به تصرف خودش در بیاورد. با اینکه قبل از این اتفاق در آنجا مراسم مذهبی همیشه برگزار می‌شد، اما آن رویداد سعادتی شد تا این خانه به صورت رسمی حسینیه خطاب شود و بعدها مرحوم امینی در زمان حیات خویش چنین وصیت می‌کند که آنجا بعد از مرگ او نیز حسینیه باقی بماند. نوادگان وفادار مرحوم امینی هم به وصیت او عمل کرده و امروزه با گذشت سال‌های بسیار طولانی در این بنای زیبا همچنان مراسم مذهبی برگزار می‌شود.

 حسینیه امینی‌ها

معماری حسینیه امینی‌ها

معماری این بنای منحصربه‌فرد بسیار باشکوه و مجلل است. سبک معماری قدیمی حسینیه امینی‌ها به قدری شگفت‌انگیز است که حتم داریم با ورود به آن محو تماشای نمای چشم‌نوازش خواهید شد. آجرکاری‌های بسیار زیبا و قدیمی، مشبک‌هایی که با چوب‌های بسیار فاخر و کهن ساخته شده‌اند، حوض بزرگی که در حیاط‌ ورودی واقع شده‌، چهل‌چراغ مجلل و باشکوه، فرش‌های عتیقه و قدیمی، شربت‌خانه، زیرزمین و ... همگی نظر شما را به خودش جلب خواهد کرد. حسینیه امینی‌ها دارای سه تالار بسیار بزرگ و دو حیاط است که بنای اصلی را احاطه کرده‌اند. ممکن است اجازه ورود به حیاط پشتی خانه به شما داده نشود اما می‌توانید از طریق پنجره‌های زیبا و قدیمی آن را تماشا کنید. فضای داخلی آنجا به قدری گرم و دلچسب است که می‌توانید دقایق زیادی را در آنجا نشسته و محو تماشای این میراث ارزشمند شوید.
نکته جالبی که هنگام بازدید از سرداب زیرزمین با آن مواجه شدیم، فضای بسیار خنک در فصل تابستان بود. به گفته کارشناسان حسینیه امینی‌ها، سرداب زیرزمین این بنا بیشتر برای فصل‌های گرم ساخته شده است که اهالی آنجا مشغول قلیان کشیدن و وقت گذراندن در آنجا می‌شدند. در آنجا می‌توان حوضچه‌ کوچکی را مشاهده کرد که زمانی هندوانه‌های شیرین و میوه‌های لذیذ را برای خنک شدن درون آب سرد حوضچه قرار می‌دادند. نکته بسیار تعجب‌برانگیز و جالبی که در مورد معماری این خانه جذاب وجود دارد این است که در این سرداب یک جای مخصوص برای تهویه هوا و حتی محل عبور گربه‌ها هم اختصاص داده شده که این نشانگر معماری بی‌نظیر و هوشمندانه ایرانی در آن زمان بوده است.

خلاصه

شهر قزوین پر از آثار تاریخی و بسیار کهن است که برخی از آن‌ها به دوران قاجار و صفوی باز می‌گردند. در بین این آثار تاریخی آب‌انبارها و خانه‌های بسیار قدیمی و نفیس دیده می‌شوند که هر کدام برای خودشان حکایت‌های فراوانی از سالیان دورودراز دارند که شنیدن داستان تاریخی و جذاب هر کدام ما را شگفت‌زده می‌کند. حسینیه امینی‌ها یکی از این بناهای قدیمیست که بازدید از آن بسیار شگفت‌انگیز بوده و لذت وصف‌ناپذیری. ظاهر بسیار جذاب این خانه بزرگ، معماری ناب و بی‌بدیل آن، سقف‌های نقاشی‌شده، تالارهای زیبا، گچ‌بری‌های قدیمی، شیشه‌های رنگی و... همگی شما را شگفت‌زده خواهند کرد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (147 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (60 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (37 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (34 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (33 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (32 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (32 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (26 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (20 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!