دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

آشنایی با پل سی پله در کوهدشت 

دوشنبه، 28 فروردین 1402
پل سی پله در بستر رودخانه‌ی سیمره قرار گرفته است و از آثار زیبای ساسانی است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.سی پله که در زبان محلی‌ها به « کر و دت» معروف است در تاریخ نقش ارتباطی مهمی میان کرمانشاهان ، ایلام و لرستان داشته است.از چهار چشمه طاق این پل، تنها دو تای آن‌ها باقی مانده است.
فهرست []

پل سی پله (کر و دِت) مربوط به دوران‌های تاریخی پیش از اسلام در دوره ساسانی است و در شهرستان چرداول، بخش هلیلان، روستای فرخینوند واقع شده و این اثر در تاریخ 25 اسفند 1379 با شمارهٔ ثبت 3511 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل در تنگترین بستر رودخانه سیمره، در محلی بنام سی پله Sipela واقع شده است این پل در مسیر یکی از راه‌های باستانی قرار داشته که سبب ارتباط بین‌النهرین با ایران از مسیر کرمانشاهان، ایلام و لرستان (طرهان) به ایران غربی بوده است. پل یاد شده دارای 4 چشمه طاق بوده که اکنون تنها دو چشمه طاق آن باقی است. پنهای هر پا یه آن 5/6 متر و طول آن 17 متر است. اندازه سنگهایی که در پایه به کار رفته 60×60×100سانتیمتر و بعضی نیز بزرگترند. روی هریک از این سنگها علامت مشخصی کنده شده است. مصالح بنا از گچ و سنگ است. در آثار مورخان دوره اسلامی اشاره‌ای به این پل نشده است.

پل سی پله در غرب سر طرهان بر روی رود سیمره و در تنگ ترین بستر رود بنا شده. محل پل امروزه به نام «سی پله» مشهوره و طرهان را به خاک سیمره و هلیلان مربوط می سازه. بنا به عقیده ولفرام کلایس از شباهت پل با پل کشکان به نظر می رسه که همزمان بوده باشن، ولی به نظر میاد که پایه های پل به دوره ساسانی متعلق باشه. این پل چهار چشمه داشته. طاق دو چشمه اش باقی مونده و الان رود سیمره از آخرین چشمه غربیش می گذره و بسترش به عمق زیادی به همان جهت تغییر مسیر داده.دو پایه غربی و شرقی متکی بر کوه بوده و پایه های دیگر هم بر سطح سنگی بستر رود کار گذاشته شده. روی هر یک از این سنگها علامت مشخصی کنده شده. 9 ردیف هر پایه با این سنگ ها ساخته شده و طاق هر چشمه از روی ردیف نهمی با سنگ قلوه شروع می شه. روی هر یک از سنگ های سازنده پایه های پل علایمی حک شده که مربوط به حجاران آنها هستش. این پل در گذشته مسیر اصلی و ارتباطی دزفول به پلدختر، اسلام آباد و کرمانشاه بوده.

این اثر در تاریخ 25 اسفند 1379 با شمارهٔ ثبت 3511 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا در منطقه سر طرهان شهرستان کوهدشت بر روی رودخانه سیمره در حد فاصل استان لرستان و ایلام واقع شده است.پل در تنگترین بستر رودخانه سیمره ، در محلی بنام سی پله Sipela واقع شده است این پل در مسیر یکی از راههای باستانی قرار داشته که سبب ارتباط کرمانشاهان ، ایلام و لرستان (سرطرهان ) بوده است.پل یاد شده دارای 4 چشمه طاق بوده که اکنون تنها دو چشمه طاق آن باقی است . پنهای هر پا یه آن 5/6 متر و طول آن 17 متر است .اندازه سنگهایی که در پایه به کار رفته 60×60×100سانتیمتر وبعضی نیز بزرگترند.روی هریک از این سنگها علامت مشخصی کنده شده است. مصالح بنا از کچ وسنگ است.در آثار مورخان دوره اسلامی اشاره ای به این پل نشده است. این پل سترگ از آثار منحصر به فرد دوره ساسانی است.

خلاصه

پل سی پله (کر و دِت) مربوط به دوران‌های تاریخی پیش از اسلام در دوره ساسانی است و در شهرستان کوهدشت، بخش طرهان، دهستان طرهان غربی نزدیک روستای سرطرهان واقع شده است. این اثر که در تاریخ 25 اسفند 1379 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، جزو جاذبه های گردشگری کوهدشت به شمار می‌رود. پل در تنگ‌ترین بستر رودخانه سیمره، در محلی بنام سی پله واقع شده است این پل در مسیر یکی از راه‌های باستانی قرار داشته که سبب ارتباط بین‌النهرین با ایران از مسیر کرمانشاهان، ایلام و لرستان (طرهان) به ایران غربی بوده است. مصالح بنا از گچ و سنگ است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 30 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
نگاهی به ماشین رِنج روور هوش پران سردار آزمون که همه آرزوشو دارن/ستاره فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ترجمه تخصصی متن
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه چاپ یک کتاب
ویراستاری تخصصی مقاله
ویدیو/ سوال چینی "حامد آهنگی" از مترجم‌ زبان چینی/ اومد اداشونو دربیاره ولی محتواش جالب‌تر شد