دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / قیمت دلار و نرخ ارز /

آشنایی با پروتکل و ارز دیجیتال هجیک (HEGIC) 

دوشنبه، 28 فروردین 1402
پروتکل Hegic یک صرافی برای انجام معاملات آپشن به صورت آنچین است که فعالیت خود را روی اتریوم انجام می‌دهد. این پلتفرم از قراردادهای هج یا پوشش ریسک در کنار استخرهای نقدینگی استفاده می‌کند.در ادامه این مطلب از ساعد نیوز با این پروتکل بیشتر آشنا می شوید.

Hegic یک پروتکل معاملاتی زنجیره‌ای است که توسط قراردادهای پوششی و استخرهای نقدینگی در اتریوم (ETH) پشتیبانی می‌شود. قرارداد پوششی، قراردادی است مانند اختیار معامله و بر روی زنجیره که به دارنده یا خریدار این حق را می‌دهد که یک دارایی را به قیمت معینی بخرد یا بفروشد و همچنین تعهدی را به خریدار یا فروشنده برای خرید یا فروش یک دارایی تحمیل می‌کند.

پروتکل Hegic چیست؟

اولین گام برای شناسایی هر پروژه‌ای، تعمق در چیستی آن است. پروتکل Hegic توسط یک توسعه‌دهنده ناشناس به نام Molly Wintermute ایجاد و در تاریخ 20 فوریه 2020 (1 اسفند 1398) راه‌اندازی شد. پروتکل هجیک به زبان ساده یک پلتفرم معاملاتی Peer-to-Pool است که روی آربیتروم مستقر شده است. در سیستم‌های Peer-to-Pool، قرض‌دهنده توکن‌هایی را به منظور تامین نقدینگی استخر یک دارایی فراهم می‌کند و قرض‌گیرنده هم این توکن‌ها را از همان استخر قرض می‌گیرد. در این سازوکار، به جای آنکه طرفین مستقیما با هم در ارتباط باشند، از طریق استخر تعامل خواهند داشت.

پروتکل Hegic به شکلی ویژه به دنبال آن است که پیچیدگی‌های ابزارهای معاملاتی را کم کند. به این ترتیب می‌تواند به افراد عادی کمک کند که از بستر ارزهای دیجیتال با پرداخت هزینه‌ای اندک، سودهای قابل قبولی دریافت کنند.

بد نیست اشاره‌ای هم به اسم این پروتکل بکنیم. در زبان انگلیسی Hedge‌ به معنای حصار یا پرچین است. وقتی این واژه وارد بازار مالی می‌شود، معنای ویژه‌تری پیدا می‌کند. هج در بازارهای مالی به معنای عملیات، قرارداد یا صندوقی است که دارایی را در برابر ضرر و زیان حفظ می‌کند.

در وایت پیپر پروژه هجیک اصطلاحی تحت عنوان قرارداد هج (Hedge Contract) آمده است. قراردادهای هج یا پوشش ریسک، قراردادهایی مشابه قراردادهای آپشن‌ به صورت آنچین هستند که خریدار آنها، به عنوان دارنده قرارداد محسوب می‌شود.

پروتکل Hegic با تکیه بر قرارداد هج، از مجموعه‌ای از قراردادهای اتریوم تشکیل شده که نقدینگی را به شیوه‌ای غیرحضانتی تجمیع و نگهداری می‌کند. این سیستم قراردادهای هج را به هولدرها می‌فروشد، سپس سودها را جمع‌آوری و آن را میان تامین‌کنندگان نقدینگی توزیع می‌کند و تسویه قراردادها را به صورت آنچین انجام می‌دهد. عوامل زیر تضمین‌کننده اجرای قراردادهای هج هستند:

  • ‌نقدینگی اختصاص داده شده و قفل شده در این قراردادها

  • برچسب‌های زمانی

  • ماشین مجازی اتریوم که وظیفه اجرای کدها را به عهده دارد

بنیانگذاران هجیک چه کسانی هستند؟

Hegic توسط یک توسعه‌دهنده مستعار DeFi و شخصیت توییتر معروف به Molly Wintermute تاسیس شد که در 28 ژانویه 2020 فعال شد. توییت‌های Molly Wintermute بر پیشرفت‌ها و ارتقاء پلتفرم Hegic و آماری که رکوردهای حجم روزانه در مشتقات را برجسته می‌کند تمرکز دارد.

چه چیزی Hegic را منحصر به فرد می‌کند؟

برخی از ویژگی‌های کلیدی Hegic، استخرهای ETH و DAI آن است. استخر Hegic ETH غیرقانونی است و ارائه‌دهندگان نقدینگی می‌توانند حق بیمه ETH کسب کنند. تمام اتریوم واریز شده در این مجموعه برای فروش گزینه‌های تماس ETH استفاده می‌شود و دارندگان این گزینه‌ها می‌توانند پس از انقضا، DAI خود را با ETH با قیمت اعتصاب تعویض کنند. در ازای آن، کسی که گزینه را خریداری می‌کند، حق بیمه می‌پردازد. این حق بیمه در صورت انقضای اختیار در عرض دو روز یا حداکثر تا چهار هفته بین ارائه دهندگان نقدینگی به تناسب توزیع می‌شود.

استخر DAI برای ارائه دهندگان نقدینگی DAI است و معمولاً برای فروش گزینه های فروش ETH استفاده می‌شود. این استخر برای معامله‌گرانی است که می‌خواهند مکان‌هایی را خریداری کنند که ارائه‌دهندگان سهم خود را از DAI برای توکن‌های writeDAI عرضه می‌کنند.

پروتکل Hegic چطور کار می‌کند؟

سازوکار اصلی پروتکل هژیک بر مبنای قراردادهای پوشش ریسک و همین‌طور استخر نقدینگی (Liquidity Pool) است. کاربران می‌توانند قراردادهای اختیار خرید و اختیار فروش دارایی‌های مبتنی بر اتریوم و آربیتروم را در این پروتکل خریداری کنند. دارندگان دارایی‌های تحت پشتیبانی Hegic، می‌توانند دارایی‌های خود را سپرده و وثیقه‌گذاری کنند تا از این طریق نقدینگی لازم برای معاملات آپشن را تامین و از این راه درآمد کسب کنند.

دارایی‌های فروشنده قرارداد هج در پلتفرم هجیک، در استخر نقدینگی قرار می‌گیرد. پس ریسک‌ کاهش قیمت میان تمام تامین‌کنندگان نقدینگی توزیع می‌شود. به شکل مشابه، پاداش‌های مختص فروشنده قرارداد هم میان تمام تامین‌کنندگان تقسیم می‌شود. تامین‌کنندگان نقدینگی توکن‌های LP هجیک را با توجه به نسبت مشارکت در استخر نقدینگی به دست می‌آورند. همچنین سهم هزینه نگهداری قراردادها در استخر (Premium) نیز که در قالب اتر یا رپد بیت کوین پرداخت می‌شود، با توجه به میزان مشارکت مشخص می‌شود.

وقتی که یک قرارداد هج منقضی می‌شود، کارمزد تسویه و پرمیوم در قالب اتر یا WBTC تولید و مبلغ پرمیوم به تامین‌کنندگان نقدینگی اختصاص داده می‌شود. همچنین کارمزد تسویه قراردادهای پلتفرم نیز به شکل کامل میان هولدرهای توکن Hegic تقسیم می‌شود.

معرفی ارز دیجیتال Hegic

توکن HEGIC یک توکن ERC20 و رمزارز بومی پلتفرم هژیک است که عرضه ثابت دارد و قابل استخراج نیست. این توکن در 9 سپتامبر 2020 (19 شهریور 1399) از طریق یک قرارداد منحنی پیوند (Bonding Curve) عرضه شد. از این توکن برای توزیع مبالغ کارمزدها بین هولدرها و همچنین در حاکمیت آنچین پروتکل استفاده می‌شود.

کیف پول‌های توکن هجیک

ارز دیجیتال هجیک را می‌توانید در کیف پول‌های مطرح ارزهای دیجیتال به شرح زیر نگهداری کنید:

  • کیف پول کوینومی

  • کیف پول متامسک

  • کیف پول تراست والت

  • کیف پول اتمیک

  • کیف پول سخت افزاری لجر

  • و …

نحوه خرید توکن هجیک

توکن هجیک را می‌توانید از بهترین صرافی ارزهای دیجیتال به شرح زیر خریداری کنید:

  • صرافی Gate.io

  • صرافی کوکوین

  • صرافی یونی سواپ

  • و …

خلاصه مطلب

پروتکل Hegic‌ پلتفرمی برای خرید و فروش قراردادهای آپشن روی اتریوم است. رمزارز بومی این پروژه را با نام HEGIC بررسی کردیم. مهم‌ترین مزیت این پروتکل این است که به کمک استخرهای نقدینگی و قراردادهای Hedge، زیان احتمالی قراردادها را میان افراد توزیع و باعث کاهش خسارت آنها می‌شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 01 خرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید