آشنایی با سیستمCVVT خودرو

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با سیستمCVVT خودرو
سیستمCVVT ، سیستم تغییر زاویه میل سوپاپ یا همان باز شدن متغیر سوپاپ ها میباشد که این تکنولوژی سالیان زیادی است که در دنیا استفاده میشود و امروزه جزء ساده ترین فناوری های صنعت خودرو محسوب میشود .در ادامه این مطلب از ساعد نیوز بیشتر با این سیستم آشنا می شویم.

تایمینگ موتور مسئله ای بسیار با اهمیت است . با تغییر زمان و تنظیم های مختلف آن در بازه های مجاز میتوان قدرت ها و مصرف های مختلفی را برای خودرو تعریف کرد . اما خودروهایی که موتور آنها از سیستم cvvt استفاده می کنند این عملیات را مداوم انجام می دهند و بسته به نیاز راننده و شرایط خودرو که از طریق مجموعه ای از سنسور ها به دست می آید تصمیم می گیرد که تایم خودرو چقدر و در چه جهتی تغییر کند .

سیستم CVVT چیست؟

CVVT مخفف Constantly Variable Valve Timing به معنی زمان بندی مداوم سوپاپ های متغیر است. این سیستم می‌تواند در تمام دورهای موتور زمان‌بندی سوپاپ‌ها را بدون توجه به موقعیت پیستون در اختیار بگیرد و به این ترتیب سوپاپ‌ها می‌توانند به‌صورت مستقل باز و بسته شوند، CVVT برای کنترل و مصرف بهینه سوخت طراحی شده است. ( کارشناسی خودرو ) به صورتی که کامپیوتر خودرو شرایطی که نیازی به فعال بودن همه سوپاپ ها نیست را تشخیص می دهد و با غیر فعال کردن تعدادی از سوپاپ ها مانع از ورود سوخت بیشتر از طریق این سوپاپ ها شده در نتیجه مصرف سوخت کاهش میابد و توان موتور در دورهای بالا افزایش میابد.

نحوه عملکرد سیستم CVVT

توجه داشته باشید که سازوکار تغییر زاویه بادامک نمی‌تواند زاویه بازبودن سوپاپ را تغییر دهد و فقط دیر یا زود باز شدن سوپاپ تنفس را تغییر می‌دهد. در نتیجه اگر سوپاپ هوا زود باز شود، زود هم بسته می‌شود و اگر دیر باز شود، دیرهم بسته می‌شود. همچنین نمی‌تواند کورس بازشدن سوپاپ را نیز تغییر دهد. با این وجود ساده‌ترین، و ارزانترین شکل سازوکار زمانبندی متغیر سوپاپ محسوب می‌شود. زیرا برخلاف سایر سازوکارها که برای هر سیلندر یک عملگر مستقل نیاز دارد، این سازوکار برای هر میل بادامک تنها به یک عملگر هیدرولیکی نیاز دارد.

بدون استفاده از فن‌آوری زمانبندی متغیر سوپاپها، مهندسین مجبورند زمانبندی میانه‌ای را برای موتور انتخاب کنند. برای مثال در یک خودروی باری ممکن است زاویه همپوشانی کمی‌ درنظر گرفته شود زیرا عموما آنرا با سرعت کم می‌رانند. برعکس یک خودروی مسابقه‌ای نیازمند زاویه همپوشانی زیاد است زیرا باید در حداکثر سرعت، حداکثر قدرت را داشته باشد.

یک خودروی معمولی از زاویه همپوشانی متوسط برخوردار است زیرا چه در سرعت کم و چه در سرعت زیاد باید کارکرد مناسبی داشته باشد و نمی‌توان در این خودروها یک ناحیه را قربانی ناحیه دیگر کرد درصورتیکه در خودروی مسابقه یا خودروی باری می‌توان ناحیه‌ای از عملکرد را که کمتر مورد توجه می‌باشد را قربانی ناحیه دیگر نمود. با استفاده از زمانبندی متغیر سوپاپ، قدرت و گشتاور می‌تواند در ناحیه وسیعی از سرعت بهینه شود. بدون آنکه اثر منفی برروی سایر کمیتها دیده شود.

عملکرد سیستم CVVT

کاربرد سیستم CVVT

مکانیسم باعث پائین آمدن مصرف سوخت در دور آرام تا 10 درصد و در دور های بالا سبب افزایش قدرت موتور می شود و مهمترین مزایای این سیستم عبارتند از :

  • متغیر بودن زمان باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی

  • دارا بودن برتری راندمان در تمامی نقاط کاری موتور

  • بالا نگاه داشتن گشتاور در دور های مختلف موتور

  • افت میزان مصرف سوخت

  • افت میزان آلودگی

تاثیر سیستم CVVT بر توان و راندمان موتور

در مورد خودرو های داخلی می توانیم بگوییم حدود 15 تا 20 درصد افزایش توان خواهیم داشت که می تواند در شرایط سخت مانند جاده های کوهستانی یا شرایطی که راننده قصد شتاب گیری ناگهانی با تمام توان را دارد ، بسیار مفید و موثر باشد و لذت شما از رانندگی را بسیار افزایش دهد .اما برای رسیدن به پاسخ دقیق به این سوال ، باید به موضوعاتی از جمله نوع موتور ، نوع سیستم موتور ،نوع یوخت مورد استفاده ، حجم موتور ، سیستم مکش هوا و تخلیه دود و حتی جزئیات سیستم CVVT که روی آن خودرو استفاده میشود توجه کرده و اطلاع یابیم

تاثیر سیستم CVVT بر مصرف سوخت

این مورد هم دقیقا دارای شرایط مشابه به مورد بالا است و همان فاکتور های گفته شده روی مصرف سوخت هم تاثیر میگذارند .اما به طور کلی در خودرو های مختلف این سیستم می تواند تا حدود 25 تا 30درصد در تغییر مصرف سوخت موثر باشد.برای مثال اگر یک خودروی دارای سیستم CVVT تا قبل از فعال شدن این سیستم در هر صد کیلومتر 7 لیتر بنزین مصرف کند، اگر در تمام صد کیلومتر سیستم CVVT فعال باشد ( البته این اتفاق هرگز نمی افتد ) این خودرو میتواند در هر صد کیلومتر حدود 9 لیتر سوخت مصرف کند .

مزایای سیستم CVVT

خودروهای دارای سیستم cvvt با موتور های کوچک تر میتوانند قدرت بهتری تولید کنند .سیستم CVVT این امکان را به موتور خودرو میدهد تا زمانی که راننده از قدرت بیشتری استفاده نکند ، موتور وارد شرایط سخت نشود و به اصطلاح ، موتور در حالت سیف (safe) باقی بماند . این امکان باعث کاهش استهلاک موتور و افزایش عمر مفید آن می شود . که در نتیجه موتور به تعمیرات کمتری نیاز پیدا کرده و هزیه را برای مصرف کننده کاهش می دهد .

در خودروهایی همراه با این سیستم ، می توان با رانندگی آرام و کم فشار ، مصرف سوخت پایین داشت و با کمترین هزینه ممکن برای سوخت ، مسیر را طی کرد . در زمان شتاب گیری هم با افزایش توان موتور میتوان از قدرت بالاتر استفاده برد .

سیستم CVVT

معایب سیستم CVVT

تنها ایرادی که می توان برای سیستم cvvt ذکر کرد ، این مورد است که خودرو هایی که از این سیستم استفاده می کنند ، به کیفیت روغن موتور حساس هستند و باید برای آنها از روغن هایی با سطح کیفی بالاتر استفاده کرد . این مورد باعث می شود در زمان سرویس دوره ای این خودرو ها اندکی هزینه بیشترانجام داد .

این مورد تقریبا تنها ایرادی است که می توان برای این سیستم ذکر کرد که با توجه به مزایای بسیار زیاد آن می توانیم بگوییم این سیستم برای هر فردی با هر کاربردی یک سیستم کاملا مفید و مقرون بصرفه است .

سخن پایانی

نتایج استفاده از سیستم cvvt در موتور خودرو ها به شرح زیر می باشد:

  • بالا رفتن توان در خودرویی که موتور آن دارای سیستم cvvt می باشد ، نسبت به موتور معمولی که بدون تکنولوژی cvvt می باشد .

  • افزایش گشتاور بیشینه در سرعت دورانی کمتر ( دور موتور پایین ) که این امر باعث می شود قدرت مطلوبی حتی در دور های پایین در اختیار راننده باشد و نیاز به کاهش دنده ( معکوس کشیدن ) به جهت رسیدن به قدرت مطلوب کمتر حس شود .

  • در برخی از طراحی ها کورس باز شدن سوپاپ نیز تحت کنترل است که این امر در سرعت های بالا همراه با افزایش کورس باز شدن سوپاپ کمک به تنفس بهتر و سریعتر موتور می کند .

  • از آنجایی که این سیستم به تنفس بهتر و همچنین احتراق سریع تر و بهتر خودرو کمک می کند ، به دنبال آن آلایندگی موتور کاهش می یابد زیرا از علل افزایش آلایندگی خودرو احتراق ناقص است یعنی زمانی که سوخت فرصت کافی برای احتراق پیدا نکند .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (149 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (60 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (37 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (34 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (33 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (32 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (32 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (26 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (20 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!