معرفی انواع سیستم ترمز

  شنبه، 28 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی انواع سیستم ترمز
ترمزها تنها وظیفه‌ی کاهش سرعت و متوقف کردن خودرو را برعهده ندارند، بلکه در فرمان‌پذیری و شارژ باتری خودروهای هیبرید نیز اثر گذارند.

سیستم ترمز خودرو، به این منظور شکل گرفته که با اراده راننده، در ناحیه چرخ ها تولید اصطکاک کرده و سرعت ماشین را کم و در نهایت آن را متوقف کند. به این منظور، این سیستم بین لنت ترمز و دیسک چرخ اصطکاک ایجاد کرده و شتاب منفی را شکل می دهد تا سرعت کم شده یا اتومبیل به طور کامل بایستد.

امروزه کارکرد این سیستم ها فراتر رفته و علاوه بر کاهش سرعت و توقف اتومبیل، در هندلینگ آن هم نقش مهمی دارد. این ویژگی مخصوصا در پیچ ها و دورهای خطرناک، به شدت به فریاد اتومبیل رسیده و از لغزش های خطرناک روی جاده یا تغییر جهت آن جلوگیری می کند.

به طور کلی عملکرد سیستم های مختلف ترمز از اصول فیزیکی یکسانی پیروی می کنند و تنها تفاوتشان در میزان اثربخشی و نحوه ی انتقال نیروی پای راننده به ترمزهای تعبیه شده در چرخ هاست. ترمزها به دو دسته ی کلی مکانیکی و هیدرولیکی تقسیم می شوند که هر کدام به زیردسته های کوچک تر قسمت می شود. در ادامه به بررسی هر یک از این سیستم ها می پردازیم.

تصویر
سیستم ترمز

انواع سیستم ترمز خودرو به صورت کلی:

هرچند که سیستم های مختلفی در ترمز خودرو وجود دارند، اما همه آنها طبق اصول فیزیکی یکسانی عمل می کنند و تنها تفاوتی که دارند در نحوه انتقال نیروی پای راننده به ترمزهای تعبیه شده در چرخ ها و میزان اثربخشی آنهاست.

ترمز خودرو کلا به دو دسته

۱ – مکانیکی

۲ – هیدرولیکی

تقسیم می شود که باز هر کدام از آنها به دسته های کوچکتری تقسیم شده اند.

طرز کار سیستم ترمز خودرو به صورت مکانیکی

وقتی شما به پدال گاز فشار وارد می کنید، نیروی پای شما از طریق پدال به یک کابل منتقل می شود و کابل، نیرو را به کفشکهای ترمز انتقال می دهد.

کفشک ها، درون یک محفظه ی کاسه ای شکل قرار گرفته اند که با سطح داخلی کاسه ایجاد اصطکاک می کند و به این صورت سرعت اتومبیل را کم کرده یا ان را متوقف می کند.

اما معایبی که بر این سیستم وارد است :

  • احتمال پارگی سیستم ترمز و از کار افتادن کل سیستم ترمز اتومبیل
  • امکان چند برابر کردن نیروی وارده بر پدال وجود ندارد.

طرز کار سیستم ترمز خودرو به صورت هیدرولیکی

اساس کار این ترمزها، مانند ترمز مکانیکی بوده، با این تفاوت که به جای سیم، از لوله های حاوی سیال غیر قابل تراکم یا همان روغن ترمز استفاده شده و به علاوه از ترمزهای دیسکی به جای ترمزهای کاسه های استفاده شده است.

همچنین به واسطه اهرمی بودن شکل پدال، نیروی وارد شده، چند برابر بوده، که این نیرو به پیستون اصلی سیستم ترمز فشار وارد کرده و سپس به سیال موجود در پشت پیستون فشار آورده و سبب حرکت سیال در لوله های تعبیه شده می شود و با حرکت سیال (روغن ترمز) نیروی وارد شده از طریق پیستون اصلی به پیستون های فرعی موجود در ترمز های چرخ منتقل می شود.

چون سطح پیستون های فرعی از پیستون های اصلی کمتر است، نیروی وارده بر لنت ها باز هم افزایش می یابد، تا در نهایت نیروی اعمال شده برلنت ها چند برابر نیروی پای راننده می شود.

از معایب سیستم ترمز هیدرولیکی میتوان به احتمال پارگی و نشتی لوله های انتقال روغن ترمز اشاره کرد.

تصویر
سیستم ترمز

ترمز دیسکی

ترمزهای دیسکی به عنوان جدیدترین نمونه از سیستم های ترمز شناخته می شوند. در این ترمزها سعی شده مشکلات موجود در نمونه های کاسه ای تا حد امکان برطرف شود. برای مثال، توانایی انتقال حرارت ترمزهای دیسکی بسیار بهتر از نمونه های کاسه ای و همین امر سبب می شود در شرایط ترمزگیری پیاپی میزان افت عملکرد ترمز بسیار کاهش یابد. به علاوه، وزن ترمزهای دیسکی به مراتب کم تر از ترمزهای کاسه ای است و قادرند با سرعت بیش تری آب را از روی دیسک کنار بزنند. دیگر مزیت این ترمزها، قدرت بالای آن ها است. ترمزهای دیسکی قدرت بیش تری به چرخ ها وارد می کنند و قادرند در مسافت کوتاه تری خودرو را از حرکت به حالت سکون درآورند.

بخش های اصلی تشکیل دهنده ی ترمزهای دیسکی، دیسک ترمز، لنت ها و کالیپر ترمز است. دیسک ترمز به چرخ متصل می شود و همزمان با چرخ می چرخد، دو طرف آن با لنت ها احاطه شده است و کالیپر ترمز که همان محفظه ی پیستون فرعی ترمز است، به لنت ها متصل است. با اعمال فشار روی پدال ترمز، پیستون اصلی روغن ترمز را به سمت پیستون های فرعی تعبیه شده در چرخ ها می فرستد. سپس، فشار روغن سبب باز شدن پیستون فرعی شده و پیستون فرعی لنت ها را به سطح دیسک فشار می دهد تا در اصطکاک با سطح دیسک سبب کاهش سرعت و توقف خودرو شوند. فاصله ی لنت ها از سطح دیسک بسیار اندک است و در حقیقت همواره مماس با سطح دیسک قرار دارند. با برداشتن پا از روی پدال فشار روغن کاهش می یابد و فشار لنت ها از سطح دیسک برداشته می شود. لنت ها به مرور زمان و در اثر اصطکاک خورده شده و باید تعویض شوند به همین جهت در خودروهای امروزی یک سنسور ساده درون لنت ها تعبیه شده است که با کاهش سطح لنت یک چراغ هشدار روی صفحه ی کیلومترشمار روشن می کند. در صورتی که لنت ها به موقع تعویض نشوند می توانند به سطح دیسک ترمز آسیب بزنند.

سیستم ترمز ضد قفل

بزرگ ترین مزیت سیستم ترمز ضد قفل یا به اختصار ABS این است که به راننده اجازه می دهد در شرایط ترمزگیری شدید بتواند در مسیر دلخواه خودرو را هدایت کند. در خودروهایی که به سیستم ABS مجهز نیستند، با فشردن شدید پدال ترمز، یک یا چند چرخ خودرو قفل می شود و این امر باعث از دست رفتن کنترل خودرو و سر خودردن آن به جهات غیرقابل پیش بینی می شود. سیستم ترمز ضد قفل با تشخیص زودتر احتمال قفل شدن چرخ ها، فشار روغن را از روی چرخ در آستانه ی قفل شدن برداشته و در کسری از ثانیه دوباره فشار روغن را اعمال می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (629 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (78 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (12 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان