آشنایی با زیباترین مناطق دیدنی صومعه‌سرا در گیلان

  یکشنبه، 09 مهر 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه

تالاب نرگستان صومعه‌سرا

تالاب نرگستان یکی از تالاب‌ها و مناطق دیدنی صومعه‌‌سرا است که در روستای نرگستان قرار دارد. در گذشته این روستا یکی از مناطق داد و ستد محلی بود و هر هفته بازار محلی مهمی در آن تشکیل می‌شد. در کنار اهمیت زیست محیطی این روستا از دلایل دیگر مهم بودن نرگستان شکل‌گیری هسته اولیه‌‌ نهضت جنگل در این روستا است. نرگستان نزدیک‌ترین روستا به تالاب انزلی است، به‌ طوری که با پای پیاده می‌توانید به تالاب دسترسی پیدا کنید. منطقه‌ زیبای دوازده هکتاری نیز در حوالی آن قرار دارد.

تالاب نرگستان

تالاب سیاه‌کشیم صومعه‌سرا

تالاب سیاه کشیم که با نام منطقه حفاظت شده سیاه‌کشیم نیز شناخته می‌شود، از مناطق حفاظت شده استان گیلان و از مناطق دیدنی صومعه سرا به‌ شمار می‌‌رود و در جنوب‌غربی تالاب انزلی و حومه صومعه سرا قرار دارد. علت نامیدن تالاب با این اسم، به اتفاقی که در سال‌های گذشته در آن رخ داده برمی‌گردد؛ یک عروس که در زبان محلی گیشه نامیده می‌شود هنگام حرکت از روستای اسفند به‌ سمت روستای آبکنار غرق می‌شود. کشیم نیز نام پرنده‌ای است که هر ساله به این منطقه مهاجرت می‌کند. با توجه به شباهت بین اسم کشیم و گیشه این تالاب سیاه کشیم نام‌گذاری شده است. تالاب سیاه‌کشیم به‌ دلیل داشتن تنوع گیاهی و جانوری از مناطق ارزشمند زیست‌محیطی محسوب می‌شود و محل مناسبی برای تولید مثل پرستوهای دریایی به حساب می‌آید. بهترین زمان سفر به تالاب سیاه‌کشیم فصل بهار است.

تالاب سیاه کشیم

پارک جنگلی سیاه‌ کوه صومعه‌سرا

پارک جنگلی سیاه‌ کوه در نزدیکی روستای سیاه‌ کوه، در بخش گوراب زرمیخ از توابع صومعه‌‌سرا در استان گیلان قرار دارد و پوشیده از درختان افرا است. با طبیعتی چشم‌نواز، آب‌و‌هوایی تمیز و مناظری دیدنی از کوه و جلگه، این پارک یکی از جاذبه‌های گردشگری صومعه‌سرا به‌ شمار می‌رود.

پارک جنگلی سیاه کوه

رودخانه پلنگ‌ور صومعه‌سرا

رودخانه پلنگ‌ور از جاذبه‌های گردشگری صومعه‌سرا است که از رشته‌ کوه‌های تالش در ضلع جنوبی دهستان آلیان سرچشمه می‌گیرد. روستای سه سار از توابع شهرستان فومن است و در فاصله 20 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان صومعه سرا قرار دارد.

رودخانه پلنگ ور

تالاب سیاه درویشان صومعه‌سرا

تالاب سیاه‌‎درویشان از جمله جاذبه‌های دیدنی صومعه سرا در استان گیلان است که در ادامه تالاب انزلی قرار دارد. در کل 40 رودخانه در استان گیلان جریان دارد و از میان آن‌ها 10 رودخانه در صومعه‌سرا جاری هستند. که تمام آن‌ها پس از پشت سر گذاشتن چند روستا به سیاه‌ درویشان می‌ریزند.

تالاب سیاه درویشان

پل تاریخی گوراب تولم صومعه‌سرا

پل خشتی گوراب تولم در منتهی الیه شمال غربی روستای گوراب تولم، از توابع صومعه‌ سرا و روی رودخانه گازروبار احداث شده‌ است و قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد. با 17 متر طول و سه متر عرض، این پل دارای یک دهانه جناغی است و به دلیل شباهت شکل ظاهری آن به تخم مرغ، مردم محلی از آن با نام پل مرغانه یاد می‌کنند. مصالح به کار رفته در پل شامل آجر و ملات ساروج می‌شود. همچنین گذرگاه پل سنگفرش بوده که قسمت‌های زیادی به دلیل تردد وسایل نقلیه از بین رفته است. پل خشتی گوراب تولم که از جاذبه‌های گردشگری صومعه‌سرا محسوب می‌شود، در 15 آبان ماه سال 1384 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پل تاریخی گوراب تولم

مناره بازار گسکر صومعه‌سرا

مناره بازار گسکر با قدمتی که به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد، در شهرستان صومعه‌سرا، روستای مناره بازار قرار دارد. این مناره‌ مخروطی شکل ابتدا 30 متر ارتفاع داشت که بخشی از آن به‌ دلیل زلزله در سال 1369 فروریخت. قطر مناره در پایه هفت متر و در بخش فوقانی 2٫35 متر است. این اثر که در میان جاذبه‌های دیدنی صومعه‌سرا قرار دارد، در تاریخ 25 اسفند 1378 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مناره بازار گسکر

محوطه تاریخی هفت دغنان صومعه‌سرا

محوطه تاریخی هفت دغنان در نزدیکی روستای بهمبر، در 55 کیلومتری شهرستان رشت و 25 کیلومتری صومعه سرا، در غرب استان گیلان قرار دارد و بقایای شهری تاریخی را شامل می‌شود که قدمت آن به 1200 سال پیش بازمی‌گردد. از بقایای این شهر قدیمی که زمانی شهری آباد و پر رونق محسوب می‌شد، می‌توان به خانه، حمام، پل خشتی، بازار و مهم‌تر از همه، گور سید خروسه اشاره کرد. همچنین این شهر زمانی محل حکومت امرای گسکر بوده است و در محدوده آن قطعات سفال‌های ساده و لعاب‌دار منقوش از دوره صفویه دیده می‌شود. علاوه بر این‌ها، به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین محوطه‌های به جای مانده از دوران اسلامی، بخش‌هایی از بازار صفوی به همراه دکان‌های آهنگری و سکه‌‌‌های آن دوران در هفت دغنان کشف شده است. این اثر که در میان جاهای دیدنی صومعه سرا جای گرفته است، در تاریخ 11 شهریور 1382 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

محوطه تاریخی هفت دغنان

تالاب هندخاله صومعه‌سرا

هندخاله نام تالابی است که از دو کلمه «هند» به‌ معنای بزرگ و «خاله» به معنی رودخانه ساخته شده و در زبان محلی رودخانه بزرگ معنی می‌شود. این تالاب در گذشته تنها راه ارتباطی با تالاب انزلی بوده است. هندخاله در فصل پاییز میزبان پرندگان مهاجر است و برای برگزاری تورهای پرنده‌نگری مکان مناسبی است. تالاب‌های سلکه، نرگستان و سیاه درویشان نیز در این منطقه قرار گرفته‌اند. این تالاب در دهستان هندخاله از توابع تولمات و در 15 کیلومتری رشت واقع است. این دهستان در شمال شرقی صومعه‌سرا قرار دارد و با دهستان‌های کسما و تولم همسایه است.

تالاب هندخاله

پناهگاه حیات وحش سلکه صومعه‌سرا

پناهگاه حیات وحش سلکه در بخش جنوبی تالاب انزلی واقع شده است و دارای دو بخش تالاب و مراتع است. این منطقه از شمال به تالاب از جنوب به حاشیه‌ مزارع روستاهای هندخاله و صوفیانده از غرب به رودخانه‌ هندخاله و از شرق به رودخانه‌ تراب‌خاله محدود شده است. انواع قو، غاز، مرغابی‌ها از جمله سرسبز، گیلار، خوتکا، سرحنایی و گونه‌های شکاری مثل سنقر تالابی، عقاب تالابی، در اینجا زندگی می‌کنند.

پناهگاه حیات وحش سلکه


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (395 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (169 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (71 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (54 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (52 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس