آشنایی با زیبایی های دریاچه سراگاه

  جمعه، 18 فروردین 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با زیبایی های دریاچه سراگاه
یکی از زیباترین جاهای دیدنی تالش، دریاچه سراگاه است.این دریاچه در حدود 10 کیلومتری بخش مرکزی شهرستان تالش در روستایی به نام سراگاه قرار دارد و آب آن از چشمه‌های اطراف تأمین می‌شود. دریاچه یا استخر یا سد خاکی سراگاه دارای طبیعتی بکر است. دورتادور این استخر را کوه ها ی پوشیده از جنگل و شالیزار های برنج احاطه کرده اند.

دریاچه سراگاه در حدود 10 کیلومتری شهرستان تالش، در روستایی به نام سراگاه قرار دارد. اطراف دریاچه کوه‌های پوشیده از درختان انبوه، شالیزارهای برنج و باغ‌های کیوی قرار گرفته است. محلی‌ها از دریاچه سرآگاه جهت پرورش ماهی استفاده می‌کنند. وجود ماهی های پرورشی باعث شده تا مرغ های ماهی خوار به سمت دریاچه بیایند.

دریاچه سراگاه تالش از دیدنی‌هایی است چشمتان را حیرت‌زده می‌کند. دنیایی زیبایی و طراوت در کنار هم قرار گرفته‌اند. آنچه شما را سر وجد می‌آورد، هوای مطبوعی است که از همان ابتدا وارد ریه‌هایتان شده و احساس شادابی بی‌نظیری به شما می‌دهد. به خصوص که با بوی خوش شالیزار هم همراه است! آب زلال این دریاچه مانند آینه‌ای درختان سرسبز اطراف را در خود نمایان می‌کند.
تالش از شهرهای استان گیلان است که در مجاورت دریای خزر قرار گرفته است. این دریاچه در 10 کیلومتری شمال غرب تالش واقع شده است. مردمان روستای تالش، دریاچه را به عنوان منبع درآمد خود می‌بینند و در آن به پرورش ماهی می‌پردازند. یک روز تعطیل می‌توانید در کنار دریاچه کمپ بزنید و به دیدن زیبایی‌های طبیعت بپردازید.

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته

اگر عاشق گردشگری هستید، قطعاً تجربه حس خوب در طبیعت را بارها چشیده‌اید. این روزها که زندگی پر از دغدغه‌های متعددی است، برای سلامت روح و جسم، نیاز است تا گاهی به دل طبیعت بزنید. در میان کوه‌های بخش مرکزی تالش، دریاچه سراگاه تالش مانند نگینی قرار گرفته است. در فصل تابستان و بهار که درختان سرسبز است، مانند آینه‌ای به هر سو که می‌نگرید، زیبایی درختان و سرسبزی را می‌بینید. در این دریاچه همانند آینه‌ای تپه‌های سرسبز و درختان انبوه نمایش داده می‌شود. از مسیر که عبور می‌کنید، شالیزارهای مختلفی سر راهتان است. بوی عطر شالیزار و صدای وزغ‌ها آن‌قدر گوش‌نواز است که هیجان‌زده می‌شوید. برای دیدن این بهشت باید کمی پیاده‌روی کنید. اما زیبایی طبیعت و مسیر آن‌قدر زیاد است که فراموش می‌کنید مقصد کجاست و کی به مقصد می‌رسید. هنگامی که دریاچه را پیش روی خود می‌بینید، بیشتر هیجان‌زده می‌شوید.
البته فراموش نکنید که دریاچه سراگاه تالش، یک منبع درآمد برای اهالی منطقه است و باید به عنوان یک ملک شخصی به آن نگاه کنید. پس امکان ماهیگیری، شنا و قایق‌سواری در این دریاچه ندارید. پس از رسیدن به دریاچه می‌توانید کمپ بزنید و در کنار این دریاچه آرام و زیبا ساعاتی را سپری کنید. بدون شک از دیدن این همه زیبایی خسته نمی‌شوید.

دریاچه‌ سراگاه، آبگیری کوچک

دریاچه سراگاه که به‌صورت «سه راه گاه» نیز نوشته می‌شود، در حقیقت آبگیری کوچک است که در استان گیلان و استان مازندران نمونه‌های مشابه آن زیاد وجود دارد. مردم محلی به این آبگیر سد خاکی می‌گویند و به‌دلیل حضور گردشگران و استقبال مسافران به دریاچه‌ سراگاه معروف شده است. این دریاچه متعلق به مردمان روستا است که در آن به پرورش ماهی می‌پردازند و از منابع درآمدی آن‌ها محسوب می‌شود.

اما خوش آب‌وهوا بودن سراگاه و چشم‌اندازهای تماشایی آن پای گردشگران زیادی را، به‌ویژه برای دیدن دریاچه، به این مکان باز کرده و آن را به یکی از جاهای دیدنی گیلان برای گردشگران تبدیل کرده است. آب این آبگیر از چشمه‌های زیر زمینی متعددی تأمین می‌شود که در بستر دریاچه قرار دارند و این آب چنان زلال و شفاف است که قابی دیدنی را از انعکاس مناظر اطراف، درختان و تپه‌ها ایجاد کرده است. این مروارید روستای سراگاه با لطف و مهربانی مالک آن که اجازه بازدید و گردش در اطراف آن را داده است، به مکانی برای آرامش، سکوت و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت هم برای مردمان بومی و هم برای گردشگران تبدیل شده است.

دریاچه‌ سراگاه

نکاتی که در مورد سراگاه باید بدانید

همان طور که گفتیم سراگاه در واقع آبگیری برای پرورش ماهی است و ملک خصوصی به شمار می‌رود. در سفر به این مکان باید به چند نکته توجه کنید:

  • امکان ماهی‌گیری در این دریاچه وجود ندارد، چون ماهی‌های آن پرورشی و منبع درآمد اهالی روستا است.

  • شنا کردن در دریاچه‌ سراگاه و آب‌تنی کردن ممنوع است.

  • امکان قایق‌سواری در دریاچه وجود ندارد.

بهترین زمان دیدن دریاچه سراگاه

دون شک در هر فصلی، طبیعت زیبایی‌های خاص خود را دارد. اما بهترین زمان سفر به سراگاه و دیدن زیبایی‌های آن، فصل‌های بهار و تابستان است که هم از دیدن طبیعت سرسبز و با طراوات و هم از هوای مطبوع و دلپذیر آن لذت خواهید. پس سفر خوشی به‌همراه خاطرات به‌یادماندنی داشته باشید.

 دریاچه سراگاه

اقامت در سراگاه

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که در سفر به کمپ زدن و شب‌مانی در چادر علاقه دارند، پس در سفر به سراگاه نیز بردن چادر و وسایل لازم را فراموش نکنید و بساط کمپ را در نزدیکی دریاچه برپا کنید.در این روستا کلبه‌ای چوبی وجود دارد که مالک آن به مسافران و گردشگران اجاره می‌دهد. اقامت در این مکان نیز می‌تواند گزینه‌ دیگر برای سپری کردن شب در این روستا باشد.

بهترین فصل برای دیدن این دریاچه آرامش‌بخش، اواخر بهار و تابستان است. برای افرادی که به دنبال آرامش و مکانی برای تخلیه انرژی‌های منفی خود هستند، دیدن این دریاچه یک غنیمت محسوب می‌شود. آرامش محیط به قدری است که احساس می‌کنید، کاملاً در فضایی خلأ حضور دارید. حتی می‌توانید کمپ بزنید و در کنار این دریاچه شب را به صبح برسانید. البته می‌توانید از کلبه‌های چوبی که برای اقامت از آنها استفاده می‌کنند نیز بهره ببرید. پس از یک گردش دلپذیر در کنار دریاچه سراگاه تالش، می‌توانید برنامه‌ریزی کنید و به مکان‌های دیدنی اطراف این دریاچه هم بروید. دیدن پارک جنگلی گیسوم، منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش، منطقه ییلاقی سوباتات و آبشار ورزان از این مناطق هستند که هر کدام خود به زیبایی شما را مشغول می‌کند تا از سفری بی‌نظیر بهره‌مند شوید. یادتان باشد برای دیدن دریاچه سراگاه تالش باید کمی هم پیاده‌روی کنید. پیاده‌روی در دل طبیعت زیبا، سپس به این دریاچه زیبا می‌رسید و در کنار آن اتراق کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه سراگاه تالش

وقتی عزم سفر را می‌بندید، بهتر است مناطق دیگری را هم در اطراف دریاچه سراگاه تالش پیدا کنید تا بتوانید چند روزی را به گردشگری در این منطقه زیبا بپردازید. برخی از مناطق زیبایی که در این منطقه پیشنهاد می‌کنیم در برنامه خود بگنجانید شامل موارد زیر هستند.
پارک‌های جنگلی سیاه داران و جنگل گیسوم، منطقه‌های ییلاقی سوباتان و دوخاله کوه تالش، غار سوباتان و ... همگی در نزدیکی این دریاچه واقع شده‌اند که می‌توانید از دیدن آن‌ها لذت ببرید. اگر آثار باستانی و گشت و گذار در آن‌ها را هم می‌پسندید، دیدن کاخ ییلاقی و قشلاقی نصرالله خان یا سردار امجد و مناطق باستانی تول و بقعه شاه میلرزان را هم در برنامه خود بگنجانید.
البته طبیعت زیبای تالش شما را به دیدن جاذبه‌های دیگری هم دعوت می‌کند که می‌توانید آن‌ها را هم پیدا کرده و از دیدنشان لذت می‌برید. پس از دیدن دریاچه سراگاه تالش می‌توانید به تالش برگردید و روزهای دیگری هم برای اقامت خود برنامه‌ریزی کنید.

خلاصه

دریاچه سد خاکی سراگاه یا سه راه گاه یک دریاچه مصنوعی انسان ساخت است که در بخش شمالی روستای سراگاه قرار دارد. این سد خاکی در میان جنگل های منطقه تالش و در کنار زمین های کشت برنج و سایر محصولات کشاورزی اهالی روستا واقع شده و همین امر زیبایی آن را دوچندان کرده است. دریاچه سراگاه از طریق رودها و چشمه های طبیعی که در اطراف آن وجود دارند پرآب می شود و در بیشتر مواقع سال آب دارد. نکته جالب توجه آن که از این دریاچه برای پرورش ماهی نیز استفاده می شود و فروش ماهی به نوعی منبع اصلی در آمد مردم روستا به شمار می آید. وجود ماهی در این سد خاکی باعث شده تا در طول گذر زمان مرغ های ماهی خوار به سمت دریاچه بیایند؛ مهمانانی تماشای آن ها خالی از لطف نیست.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (614 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (190 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان