آشنایی با آبشار شلماش سردشت

  دوشنبه، 17 مرداد 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با آبشار شلماش سردشت
آبشارها یکی از زیباترین و چشم نوازترین مناظر طبیعت بوده و می توان با نگاه کردن به آنها آرامشی وصف ناشدنی را کسب کرد. اگر از آن دست افراد علاقه مند به طبیعتگردی هستید و می خواهید با آبشار شلماش، یکی از زیباترین آبشار های ایران آشنا شوید با ساعد نیوز همراه شوید .

آبشار شلماش یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی کشور ایران است که در مجاورت شهر سردشت قرار دارد. تجربه قدم زدن در میان درختان سرسبز کهنسال و پایین رفتن از دره در هنگام بازدید از آبشار، از مهم ترین دلایلی است که آبشار شلماش را به یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری روستای شلماش تبدیل کرده است. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره این آبشار پیدا کنید با ما همراه باشید. در ادامه با این آبشار زیبا، بهترین فصل سفر، مسیر دستری و مکان های اقامتی اطراف آن آشنا خواهیم شد.

 آبشار شلماش

معرفی آبشار شلماش

وجود آبشار شلماش در جوار دره ای سرسبز، منظره مسحور کننده ای را به وجود آورده است. وجه تسمیه شلماش از زبان کردی نشئت می گیرد که به معنای سنگ بزرگ است و از آنجا که این آبشار مرتفع در میان سنگ های عظیم کوه محاصره شده نام بسیار مناسبی برای آن به نظر می رسد.

در چند سال گذشته با ساخت پله و حصار، مسیر تردد و پایین رفتن از دره برای گردشگران بسیار راحت و لذت بخش شده است. پله ها به گونه ای تعبیه شده اند تا نزدیک ترین فاصله را با آبشار داشته باشند. اگرچه ممکن است به دلیل فشار زیاد آب هنگام پایین رفتن از پله ها مقداری خیس شوید، اما احساس بی نظیری را تجربه خواهید کرد.

یکی از بهترین تجربه هایی که می توانید در آبشار شلماش داشته باشید این است که هنگام تماشای آبشار خروشان، در میان درختان سر به فلک کشیده انار، بلوط، چنار و گردو قدم بزنید. قطرات شبنمی که روی پوست می نشیند، سایه دلپذیر درختان، بوی خوش طبیعت و صدای پرندگانی که به شادی می خوانند همه و همه باعث می شود که تمام نگرانی ها و افکار منفی خود را به آب های زلال بسپارید و روحیه بهتری پیدا کنید.

 آبشار شلماش

آبشار شلماش کجاست؟

آبشار شلماش از جاذبه های گردشگری استان آذربایجان غربی محسوب می شود و در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر کردنشین سردشت واقع است. این آبشار در بخش مرکزی سردشت، دهستان باسک کولوسه، نزدیک روستای سرسبز و جنگلی شلماش قرار دارد.

چرا این آبشار، شلماش نامیده می شود؟

آبشار شلماش در شهری کردنشین قرار دارد و نام آن نیز از زبان کردی گرفته شده که به معنای تخته سنگ بسیار بزرگ است و به دلیل ارتفاع و سنگی بودن کوهی که آبشار از آن جاری می شود، به این اسم معروف است.

شلماش، آبشاری سه طبقه

وقتی به آبشار شلماش برسید و خودروی خود را پارک کنید، صدای جوش وخروش آبشار را خواهید شنید؛ کمی آن طرف تر در ۲۰ متری تان می توانید اولین آبشار را ببینید. شلماش از سه آبشار تشکیل شده است که شاید دیدن آن شما را به یاد آبشار معروف و مشهور نیاگارا بیندازد.

برای دیدن دو آبشار دیگر باید به پایین دره بروید که در گذشته رسیدن به آن، آسان و خالی از خطر نبود؛ اما نگران نباشید، در حال حاضر با گذاشتن پله ها و حصارهایی برای رفاه حال گردشگران، دسترسی به آن راحت شده و کافی است که حدود ۴۰۰ پله را به پایین دره بروید. همان طور که در حال حرکت به سمت پایین دره هستید، از تماشای منظره ی بدیع و بی مانند آبشارها و تلاقی آب و سنگ غافل نشوید و حتما لحظه های فراموش نشدنی این گردش را در قاب به یادماندنی عکس و فیلم ماندگار کنید.

آبشارهای سه قلوی شلماس حدود ۲۰۰ متر ارتفاع دارند که در انتهای دره، حوضچه ای تماشایی را تشکیل می دهند. آب این آبشارها از رودخانه ی زاب کوچک سرچشمه می گیرد. این رودخانه روی گسل بزرگی در مسیر فرعی روستای آلمان و شلماش قرار دارد. آبشار شلماش از جاهای دیدنی سردشت به شمار می رود و با شماره ی ۴۳۴ در فهرست میراث طبیعی - ملی به ثبت رسیده است.

آبشار شلماش

مسیر دسترسی به آبشار شلماش

پس از اینکه به استان آذربایجان غربی رسیدید، باید به سوی شهر مرزی سردشت حرکت کنید. این شهر حدود 240 کیلومتر از ارومیه فاصله دارد. با خودروی سواری از ارومیه تا سردشت حدود 4 ساعت فاصله است. در مسیر خود به سردشت به روستای مراغان و شلماش خواهید رسید و تابلوهای راهنما شما را به سمت آبشار شلماش هدایت می کنند.

آب و هوای خوب و درختان زیبا و سرسبز جاده به قدری اغواگر است که در طی این سفر خسته نخواهید شد و از تماشای زیبایی های مسیر سیر نمی شوید. آسفالت بودن جاده و امنیت بالای آن، سفر خوب و راحتی را برای شما تضمین می کنند. تلفیق هنرمندانه درختان رنگارنگ با آسمان و کوه های سرسبزی که در در طول این مسیر مشاهده می شود منظره بی نظیری را به تصویر می کشد. به همین دلیل توضیه می کنیم از این زیبایی ها استفاده کنید و برای چند دقیقه در کنار جاده توقف کرده و از تماشای نعمت های بی پایان الهی لذت ببرید. به علاوه می توانید عکس های زیبایی نیز برای به اشتراک گذاشتن در شبکه های اجتماعی خود بگیرید.

نکات مهم در بازدید از آبشار شلماش

  1. شناکردن در حوضچه پایینی آبشار شلماش خطرناک و ممنوع می باشد.
  2. برای رسیدن به آبشار باید۳۸۰ پله را طی کنید.
  3. به دلیل امکان سقوط، در کناره های پله ها جوانب احتیاط را رعایت فرمایید.
  4. بدون شک گاهی اوقات کمپینگ نیز می تواند یکی از بهترین راه ها برای لذت بردن از طبیعت به شمار رود. چون در این شیوه ی خاص از ماندن در طبیعت شما فرصت کافی خواهید داشت که جنبه های مختلفش را ببینید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان