آشنایی با جاده اسالم به خلخال

  پنجشنبه، 06 بهمن 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
آشنایی با جاده اسالم به خلخال
جاده اسالم تا خلخال آن چنان زیباست که از آن به عنوان رویایی‌ترین جاده ایران یاد می‌شود. حال آنکه جدا از این جاده، در این دو شهر چندین مکان بکر و چشم‌نواز وجود دارد که تماشا کردن آنها دل‌انگیزترین نغمه سفر را در زندگی گردشگران به صدا در می‌آورد.اسالم شهری در نوار غربی استان گیلان است که جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند .

بر کسی پوشیده نیست که ایران جاذبه های گردشگری بسیاری دارد و طبیعت چهار فصل، یکی از اصلی دلایل اصلی این موضوع است. بسیاری از افراد در روزهای تعطیل، شهر های شمالی کشور را برای مسافرت انتخاب می کنند که منجر به بار ترافیکی سنگینی در مسیر های منتهی به آن ناحیه می شود.بااین حال در بین تمام بخش های پرازدحام شمال، رویایی ترین جاده جنگلی ایران، مورد توجه افراد زیادی قرار نگرفته و خوشبختانه همین باعث شده است تا این مسیر همچنان رویایی باقی بماند و هرچه آرام تر به زندگی اش ادامه دهد. جاده اسالم به خلخال در بین مردم به رویایی ترین جاده جنگلی کشور شهرت دارد.

چرا جاده اسالم به خلخال؟

  • با ورود به این جاده به یکی از رویایی ترین مسیرهای جنگلی ایران قدم گذاشته اید و با گذر از آن مناظر بسیار زیبایی را خواهید دید.
  • اگر از دوستداران رانندگی باشید، محال است که لذت رانندگی در این جاده را از دست بدهید.
  • مردم بومی مهربان و گشاده رو سفری به یادماندنی را برای تان رقم می زنند.
  • این جاده مقصد خوبی برای شکم گردی و چشیدن طعم غذاهایی است که با مواد اولیه تازه و سالم تهیه شده اند.
  • اگر هوس یک شب اقامت در کلبه ای چوبی و در قلب طبیعت را کرده اید، سفر به جاده اسالم به خلخال را از دست ندهید.

آب وهوا و طبیعت زیبای اسالم به خلخال

فرقی نمی کند کدام فصل راهی اسالم به خلخال می شوید؛ این جاده همیشه از سایر نقاط خنک تر و حتی می شود گفت سردتر است. در بهار که انتظار هوای معتدل و باران های بهاری را داریم، اسالم به خلخال بسیار خنک و معمولا پربارش و گاهی مه گرفته است. به همین دلیل اسالم به خلخال در تابستان بیشتر از هر فصل دیگری، میزبان گردشگران است. تصور تابستانی سرسبز که برخلاف سایر نقاط، خنک باشد بسیار شیرین و دلچسب است.

اما همین آب وهوای منطقه اسالم به خلخال اواخر پاییز و به طور ویژه در فصل زمستان، بسیار این جاده را خطرناک می کند. جاده اسالم به خلخال به طور کلی جاده ای پرپیچ وخم و متاسفانه بدون زیرساخت های لازم برای سفر ایمن است.

طبیعت زیبای اسالم

دیدنی های جاده اسالم به خلخال

در گوشه گوشه جاده اسالم به خلخال، جاذبه ای نهفته است که باید توقف کنید و از دیدن آنها لذت ببرید:

  • طبیعت تماشایی : در هر قسمت از جاده مناظری سحرانگیز پیش روی تان قرار می گیرند و شما را وادار به توقف می کنند؛ پس در گذر از این جاده رویایی صبور باشید و وقتی را هم به لذت بردن از این زیبایی ها اختصاص دهید:
  • آب و هوایی دور از انتظار: در ابتدای ورود به جاده، باید در هر لحظه منتظر غافلگیر شدن باشید. ممکن است هوا صاف باشد؛ اما به یک باره در بخشی از جاده مه به سراغ تان می آید و در قسمتی دیگر شاهد بارش باران باشید.
  • رودخانه: آنچه که بر زیبایی های این جاده می افزاید رودخانه ای است که از ابتدای مسیر شما را با جوش و خروش خود همراهی می کند. در بیشتر قسمت های مسیر می توانید این رودخانه را ببینید و حتا لحظاتی را در کنار آن اتراق کنید.
  • چهره متفاوت طبیعت: پس از کمی رانندگی در جاده متوجه می شوید که طبیعت در آن هر لحظه به رنگی در می آید و با چهره ای متفاوت پیش روی شما قرار می گیرد؛ گاه با درختان سر به فلک کشیده و جنگل و گاه با دشت های سرسبز و مخملی.
  • حضور حیوانات اهلی: حضور گله های اسب و رمه های گوسفندان که در حال چرا در جای جای دشت های سرسبز این جاده هستند، یکی از رویایی ترین تصاویر را پیش روی تان قرار می دهد که هیچ گاه آن را از یاد نمی برید.
  • دشت های گل: در ماه های اردیبهشت و خرداد طبیعت تماشایی این جاده، لباسی از گل های شقایق بر تن می کند و با غرق شدن در مه، شگفتی خاصی را به نمایش می گذارد. بخشی از این دشت ها بالاتر از ییلاقی به نام متش و نرسیده به گردنه الماس در ییلاق کرمون واقع شده اند و می توانید به دیدن آنها بروید.
  • لوکیشن فیلم حضرت سلیمان: در ابتدای مسیر شاید صحنه هایی به چشم تان آشنا بیایند؛ این امر به این دلیل است که بخشی از طبیعت زیبای اسالم، لوكيشن فيلم پرهزينه حضرت سليمان بود تا شهر مشهور اورشليم را برای بیننده بازسازی کند.

 جاده اسالم

تفریحات جاده اسالم به خلخال

حالا که راهی جاده اسالم به خلخال شده ایم، چه کارهایی می توانیم کنیم که در این تجربه سنگ تمام بگذاریم؟

  • کوهنوردی : ناحیه اسالم به خلخال یکی از محبوب ترین مناطق برای علاقه مندان به کوهنوری است که نیازی به مهارت زیاد هم ندارد. برای اینکه کوهنوری آسان تری هم داشته باشید، مسیر خلخال به اسالم بیشتر پیشنهاد می شود. این مسیر بیشتر سرپایینی های با شیب متوسط است که قطعا سختی صعود به قله را ندارد.
  • طبیعت گردی: گردش در طبیعت و کمپینگ از بهترین گزینه هایی است که می توانید در مسیر اسالم به خلخال به سراغش بروید. طبیعت گردی لزوما به معنای گشت وگذار در طبیعت نیست، بلکه شیوه ای خاص از سفر به دامن طبیعت است که با احساس مسئولیت و صلح بیشتری همراه است. اگر خیلی اهل ورزش نیستید، طبیعت گردی در مقایسه با کوهنوری گزینه بهتری است.
  • جنگل نوردی: از همین ابتدا بگویم جنگل نوردی با جنگل پیمایی متفاوت است. اگرچه که مسیر اسالم به خلخال برای هر دو تفریح بسیار مناسب است. اگر در کوهنوردی حرفه ای هستید، جنگل نوردی می تواند بسیار برایتان خوشایند باشد، در غیر این صورت به سراغ جنگل پیمایی بروید و مطمئن باشید بسیار لذت خواهید برد.
  • رانندگی در جاده اسالم به خلخال: وقتی حرف از جاده اسالم به خلخال می شود، رانندگی حداقل لذتی است که پیش رو دارید. البته این «حداقل» معنای معمول خود را ندارد، چون کم ترین لذت این جاده هم خیلی زیاد است.
  • دوچرخه سواری : دوچرخه سواری از آن تفریحات جذابی است که به خودی خود طرفداران زیادی دارد، حالا فرض کنید دوچرخه سواری اسالم به خلخال دیگر چقد دلچسب خواهد بود.اگر دوست دارید این تجربه را به تجربیاتتان اضافه کنید، حتما با یک گروه راه بلد پا به جاده بگذارید. این را هم بگویم که تقریبا تمام راه خاکی است و آمادگی جسمانی، مهارت و البته سلامت دوچرخه تان را می طلبد.
  • پیک نیک: بساط پیک نیک را مهیا کنید و راهی اسالم به خلخال شوید. نه مهارتی می خواهد و نه تجهیزاتی. فقط همت کنید و خود را به دشت های بی نظیر ییلاقات این جاده برسانید.
  • عکاسی در جاده اسالم به خلخال: اسالم به خلخال هم آن قدر دیدنی است و پر از رنگ ها که حتی اگر شیفته عکاسی هم نباشید، حداقل چند عکس با گوشی موبایلتان خواهید انداخت. راستش اینجا هم برای عکاسان آماتور جذابیت دارد و هم حرفه ای ها را سر ذوق می آورد.
  • تماشای عشایر: در فصل بهار که هوا رو به گرم شدن می رود، عشایر از مناطق گرمسیر به سوی ییلاق های اسالم به خلخال حرکت می کنند و در اواخر شهریور هم دوباره به سمت قشلاق ها کوچ می کنند.اگر در فصول گرم راهی این جاده رویایی شوید، شانس تماشای زندگی متفاوت و جذاب عشایر را پیدا خواهید کرد. اگر فرصت هم نشینی و معاشرت هم پیش آمد که دیگر نور علی نور است و عمیقا شیفته شان خواهید شد.
  • تماشای کندوهای عسل: پرورش زنبور شغل بسیاری از اهالی منطقه اسالم به خلخال است. شغلی که مهارت خاص خودش را نیاز دارد و بدون شک در کنار خطراتش، جذابیت بسیاری هم دارد.اگر همیشه پرورش زنبور و کندوهای عسل را در قاب تصاویر و فیلم ها دیده اید، منطقه اسالم به خلخال موقعیت خوبی برای تماشای از نزدیک این کندوها را به وجود می آورد.
  • شکم گردی: تمام مزه ها در این سفر نزدیک ترین حال به طعم حقیقی شان را دارند. عسلی که بوی خوش آویشن و بابونه می دهد، کبابی که از گوشت تازه گوسفندان آماده شده، آش دوغی که محال است طعمش را از یاد ببرید، چایی ذغالی که عطر و طعمش با هم قاطی شده و میوه هایی که معنی واقعی ارگانیک هستند و… .

 جاده اسالم

نکاتی که در سفر به جاده اسالم به خلخال باید بدانید

فراموش نکنید که هدف از سفر به جاده اسالم به خلخال، لذت بردن از زیبایی های مسیر است؛ بنابراین هنگام رانندگی به جای فکر کردن به مقصد، مدام از ماشین پیاده شوید، استراحت کنید، چای بنوشید، غذا بخورید و لذت ببرید. مسیر جاده اسالم به خلخال پر از زیبایی های متنوع است که قدم به قدم آن داستانی برای گفتن دارد. لذت کباب کردن در یک فضای بهشتی، عکاسی از مناظر رویایی و قدم زدن در جنگل ها و تپه های وسیع و سرسبز را از خود دریغ نکنید. بیایید تا نکات سفر به اسالم به خلخال را با یکدیگر مرور کنیم:

  • آب وهوای اسالم به خلخال به خصوص در فصول سرد سال بارانی و برفی است، بنابراین قبل از سفر حتما وضعیت جاده اسالم به خلخال را بررسی کنید، حتی ممکن است راه ها بسته باشند.
  • در طول مسیر اسالم به خلخال پمپ بنزین وجود ندارد، بنابراین باک بنزین ماشین را حتما از قبل پر کنید.
  • فراموش نکنید که این جاده مسیری پر پیچ و خم است و به مهارت بالای رانندگی نیاز دارد.
  • اگر داروی خاصی مصرف می کنید حتما همراه خود ببرید، زیرا در این منطقه مراکز درمانی و داروخانه وجود ندارد.
  • در جاده ای که گاهی شیبدار و گاهی پر پیچ و خم است، ممکن است ماشین تان جوش بیاورد، حتی اگر از سلامت کامل برخوردار باشد؛ بنابراین فراموش نکنید که هر چند دقیقه یکبار حتما توقف کنید و به خود و خودروی خود استراحت بدهید.
  • قبل از سفر حتما از سلامت فنی ماشین خود مطمعا شوید.

 جاده اسالم

جاده اسالم به خلخال کجاست؟

اسالم لوکیشن بخش هایی از فیلم حضرت سلیمان بوده است

اسالم بخشی از شهرستان تالش است که حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد. مردم شهرستان تالش به زبان تالشی و ترکی حرف می زنند و از محصولات آن می توان به گلیم، سفال، محصولات دامی، چوب و کاغذ اشاره کرد. در اطراف تالش نیز جاذبه های گردشگری دیگری وجود دارد که می توان به جنگل گیسوم و بخش های تفریحی آن اشاره کرد. گردشگرانی که از خلخال به سمت اسالم حرکت می کنند، با کمی رانندگی از جاده زیبای گیسوم و جنگل و ساحل آن دیدن خواهند کرد. گفتنی است که بخش هایی از فیلم حضرت سلیمان در مناطقی از اسالم ساخته شده است و شهر اورشلیم را تداعی می کرد.

شهرستان خلخال نیز به دلیل نزدیکی به استان گیلان طبیعت زیبایی دارد؛ از این رو، این منطقه در فصل تابستان نیز هوای خنکی دارد و همین موضوع یکی از دلایل سفر گردشگران در این فصل به خلخال است. از جمله جاذبه های گردشگری خلخال می توان به تفرجگاه ازنو و پارک اللر باغی اشاره کرد. در زمستان برخی مسابقات ورزشی در این منطقه انجام می شود. یکی دیگر از بخش های تفریحی خلخال، آبگرم گیوی است که در نزدیکی این شهر قرار دارد و برخلاف بسیاری از آبگرم های ایران که مملو از جمعیت هستند، آبگرم گیوی می تواند مکانی آرامش بخش برای سفر هایتان باشد.

جاده اسالم به خلخال مسیری ۷۰ کیلومتری است که از شهر اسالم در استان گیلان شروع و به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل، بین استان آذربایجان شرقی و استان زنجان منتهی می شود.

جاده اسالم به خلخال با عنوان زیباترین جاده در شمال کشور شناخته می شود و بسیاری از افراد رویای بازدید از آن را در سر دارند. اسالم به خلخال جاده ای است که هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده و در آرامش کامل به زندگی خود ادامه می دهد. رانندگی و عبور از این جاده با چشم اندازهای بی نظیر، شما را در خود غرق می کند. از اینکه در این مطلب همراه ما بودید متشکریم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (81 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (79 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (67 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (64 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (39 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه