جنگل گیسوم کجاست؟

  پنجشنبه، 06 بهمن 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
جنگل گیسوم کجاست؟
گیسوم از جاهای دیدنی اسالم و جنگلی فوق‌العاده زیبا، بکر و ۸۰ هکتاری است که در فاصله ۹۰ کیلومتری جاده رشت به آستارا و ۱۵ کیلومتری جنوب تالش قرار دارد و یکی از روستاهای توابع بخش پره‌سر شهرستان تالش محسوب می‌شود و به‌دلیل وجود یک روستا دقیقا با همین اسم در‌ آن منطقه، به این نام خوانده می‌شود.

اگر برای عوض کردن حال و هوای تان راهی استان گیلان شدید، بازدید از پارک جنگلی گیسوم یکی از انتخاب هایی است که پیش روی تان قرار می گیرد. جایی که می توانید در میان درختان سر به فلک کشیده برانید تا به ساحل گیسوم برسید و شاهد تلاقی جنگل و ساحل دریای خزر باشید. اگر به دل جنگل گیسوم هم بزنید می توانید از طبیعت چشم نواز این جاذبه لذت ببرید و روزمرگی های تان را به فراموشی بسپارید.

با ساعد نیوز همراه شوید تا آدرس جنگل گیسوم را به شما بگوییم، سری به ساحل گیسوم بزنیم و تفریحاتش را بشناسیم.

چرا پارک جنگلی گیسوم؟

  • گیسوم، جنگلی است که به شما امکان عبور از میان تونل درختان را می دهد.
  • امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی برای گردشگران در آن در نظر گرفته شده است.
  • در نزدیکی ساحل قرار دارد و می توانید با سفر به آن با یک تیر دو نشان بزنید؛ هم از جنگل لذت ببرید و هم گشتی در ساحل داشته باشید.
  • تفریحات آبی و قایق سواری از دیگر دلایلی هستند که می توانند شما را به گیسوم بکشانند.
  • امکانات اقامتی گیسوم هم می توانند، اقامت به یادماندنی و جذابی را برای تان رقم بزنند.

جنگل گیسوم را چقدر می شناسید؟

در فاصله ۱۰ کیلومتری از جاده تالش به رشت، پارک جنگلی قرار دارد که هم نامِ روستای کناری اش است. روستای گیسوم، جنگلی زیبا دارد که یک طرف آن به دریا می رسد و همین تلاقی باعث شده تا این جنگل و روستا یکی از متفاوت ترین جاهای دیدنی گیلان باشد. مساحت جنگل گیسوم ۸۰ هکتار است که در آن بیش از ۷۵ گونه گیاهی و چندین نمونه از گونه های جانوری وجود دارد.

پارک جنگلی گیسوم در نزدیکی جنگل نور و جلگه بندر ترکمن قرار گرفته و طبیعتی متفاوت در کنار دریای خزر دارد. جاده گیسوم بخشی از این زیبایی است و انتهای آن به ساحل گیسوم و دریا می رسد. اینجا جایی است که دریا با جنگل دست در دست داده تا زیباترین خط ساحلی را ایجاد کند.جنگل و منطقه گیسوم جزو شهرستان «تالش» و بخش «پره سر» از دهستان «دیناچال» است و مهم ترین روستای نزدیک به آن هم روستای گیسوم است. البته روستاهای دیگری هم این اطراف وجود دارند اما مهم ترینِ آن ها همین روستای گیسوم است که خودش یک پا جاذبه گردشگری است.

معنی «گیسوم» را می دانید؟

نام جنگل گیسوم از نام روستایی گرفته شده که در نزدیکی این جنگل قرار دارد. محلی ها به این روستا «گِسم» یا «گتگسر» هم می گویند. اما از آنجا که تلفظ گیسوم برای همه راحت تر است، نام روستا همان گیسوم مانده و نام جنگل نیز از آن گرفته شده است.

جنگل گیسوم

جاذبه های پارک جنگلی گیسوم

هر چقدر هم که من از جاذبه ها و جذابیت های دلبر پارک جنگلی گیسوم بگویم باز هم نمی شود آنچه که با چشم می توان دید. هر کسی به نوعی با طبیعت اطرافش ارتباط برقرار می کند. شاید شما در این جنگل و سکوت آن، همان چیزی را پیدا کردید که در همهمه شهر گم شده باشد. همین نقطه آرامش می تواند شما را به پارک جنگلی گیسوم وصل کند. در این منطقه جاذبه های مختلفی وجود دارد که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

روستای گیسوم

روستای گیسوم اولین منطقه گردشگری مهم این منطقه بعد از جنگل و ساحل گیسوم است. همان طوری که بالاتر گفتم، جنگل نام خود را از روستای گیسوم گرفته است. اینجا خانه های قدیمی را می بینید که اهالی سال هاست در آن ها زندگی می کنند. اگر هتل یا مسافرخانه گیرتان نیامد، از روستایی ها بخواهید یک اتاق به شما اجاره بدهند.

ساحل گیسوم

یکی از جذابیت های جنگل گیسوم این است که یک محل تلاقی با دریا دارد. ساحل گیسوم نقطه عطف این تلاقی است پس وقتی پا از جنگل بیرون می گذارید، یک راست وارد ساحل می شوید. این اتفاق زیبا تنها در اینجاست که خودنمایی می کند. در ساحل گیسوم می توانید اسب سواری کنید و اگر شرایط برای شنا فراهم و ساحل امن باشد، می توانید شنا کنید.

آسمان شب زیبا

وقتی هوا تمیز و آسمان صاف باشد، شب زیباترین تصویر را ایجاد خواهد کرد. ستاره هایی که در هر بخشی از آسمان می درخشند و سرتان به هر طرف که برگردانید گروهی از آن ها را خواهید دید که دارند خودنمایی می کنند. اگر شب را در جنگل گیسوم ماندید حتما ساعتی را به دیدن آسمان در کنار دوستانتان اختصاص دهید. دور آتش بنشینید و سیب زمینی های تنوری که آماده شده را در دست بگیرید و به آسمان نگاه کنید تا آن همه زیبایی را یکجا ببینید.

جاده و تونل جنگلی

جاده گیسوم به خاطر درختانی که دو طرف آن قرار دارند، مانند یک تونل جنگلی طبیعی است. این جنگل تونلی در هر فصل سال خیره کننده است چون یک بار سبز و پُر از برگ است و بار دیگر زرد و نارنجی است. برگ هایی که یکی یکی آسفالت جاده را می پوشانند، انگار که کسی یک فرش طبیعی رنگی کف جاده گیسوم انداخته است.

دیگر دیدنی های مهم منطقه

شما هر جای گیلان که قدم بگذارید نمونه ای از جاذبه های گردشگری را خواهید دید. پس طبیعی است که نزدیک جنگل باز هم جاذبه گردشگری وجود داشته باشد. پارک جنگلی گیسوم در کنار محور اصلی رشت و آستارا قرار گرفته و به همین دلیل هم گردشگران به جاهای دیدنی گیلان دسترسی دارند. از جمله دیگر دیدنی های مهم منطقه جنگلی گیسوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبشار ویسادار
  • جاده اسالم به خلخال
  • قلعه رودخان
  • خانه میرزا کوچک خان
  • ماسوله
  • چمخاله گیلان
  • پارک جنگلی سیاه داران
  • منطقه ییلاقی دو خاله کوه
  • دریاچه سراگاه
  • غار گنج خانه
  • ییلاق سوباتان

جنگل گیسوم

امکانات رفاهی و تفریحی در جنگل گیسوم

پارک جنگلی گیسوم یک منطقه جنگلی دریایی است و امکان دسترسی به تفریحات دریایی و جنگلی در آن فراهم شده است. از آنجایی که جنگل گیسوم یک منطقه توریستی بسیار پرطرفدار است، باید حساب شلوغی و ازدحامش را هم کرد؛ چراکه زیاد شدن مسافران جنگل گیسوم، احتمالا به پر شدن آلاچیق های آن خواهد انجامید. در نتیجه، حتما با خودتان زیرانداز و وسایل مورد نیاز را همراه داشته باشید. امکانات پارک جنگلی و ساحل گیسوم را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • پارکینگ
  • سرویس های بهداشتی
  • بازار
  • نانوایی
  • رستوران/بوفه
  • آلاچیق
  • جت اسکی
  • پارالاکس
  • دوچرخه سواری
  • اسب سواری
  • قایق سواری
  • پاراگلایدر
  • ترامپولین (برای کودکان)
  • پارک بادی (برای کودکان)

علاوه بر اینکه می توانید در جنگل گیسوم به پیک نیک و پیاده روی بپردازید، حتی می توانید با پیاده روی یا اسب سواری در جنگل تفریح کنید یا به ساحل گیسوم بروید و ضمن تماشای دریای خزر، با جت اسکی به دل دریا بزنید! این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در پارک جنگلی گیسوم، خوراکی های فوق العاده خوش مزه ای را می توانید امتحان کنید. از گوجه سبز و ماهی کبابی گرفته تا بلال کبابی، آش و بسیاری دیگر از خوراکی ها را می توانید در این منطقه ی فوق العاده جذاب، مزه کنید. امکان خریداری سوغاتی های رایج مناطق شمال کشور نیز در گیسوم وجود دارد.

حیوانات جنگل گیسوم

جنگل گیسوم از نظر پوشش گیاهی و جانوری یک زیست بوم بسیار جذاب و هیجان انگیز است. ساعت ها می توانید در این جنگل گردش کنید و از تماشای درختان، گیاهان و جانوران متنوع آن لذت ببرید. حدود ۷۶ گونه ی گیاهی مختلف در این جنگل وجود دارد که البته، با توجه به جنس خاک مناطق شمالی کشور احتمالا این گیاهان را در سایر نقاط شمالی ایران بتوانید پیدا کنید. گونه های جانوری جنگل گیسوم نیز از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. جانورانی مثل بز کوهی، گرگ، پلنگ، خرس قهوه ای، خرگوش، قرقاول و... در این جنگل زندگی می کنند و می توانید آن ها را در منطقه تفریحی گیسوم ببینید؛ البته باید حواستان را حسابی جمع کنید تا از مواجهه با حیواناتی مثل پلنگ، گرگ یا خرس اجتناب کنید.

جنگل گیسوم

اقامت در جنگل گیسوم

در اطراف جنگل گیسوم، هتل های متنوعی برای اقامت موجود است. علاوه بر این، شما می توانید در منطقه ای مناسب از پارک جنگلی گیسوم، یک کمپ درست کنید و از طبیعت بکر این منطقه لذت ببرید. روستای گیسوم هم یکی دیگر از دسترسی های شما برای اقامت است. از آنجایی که جنگل گیسوم یک منطقه پربازدید و محبوب است، امکانات زیادی برای اقامت در مناطق اطراف آن در دسترس گردشگران قرار دارد.

جنگل گیسوم در تابستان

در اوایل فصل تابستان درختان سرسبز و انبوه و هوای مطبوع این منطقه می تواند آرامش بخش مسافران باشد. هوای تابستانی و گرم این منطقه به دلیل انبوه درختان بلند آن، هوای عالی و خنکی را ایجاد کرده است. مسافران به راحتی می توانند بدون هیچ وسیله خنک کننده ای در این هوا استراحت کرده و از طبیعت زیبای اطراف لذت ببرند.

جنگل گیسوم در زمستان

با وجود اینکه بهار و تابستان بهترین زمان سفر به جنگل گیسوم محسوب می شوند، ولی در پاییز و زمستان می توان جلوه باشکوه و بسیار زیبایی از نقاشی طبیعت را در این منطقه مشاهده کرد؛ به ویژه در فصل زمستان که درختان با برف سفیدپوش می شوند. البته باید در نظر داشت که برای سفر به جنگل گیسوم در زمستان باید لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای سفرهای زمستانه را به همراه داشته باشید.

جاهای دیدنی اطراف جنگل گیسوم

از آنجایی که منطقه تفریحی گیسوم در جوار محمور اصلی بین رشت و آستارا قرار گرفته است، مسافران جنگل گیسوم به جاهای دیدنی بسیار زیادی دسترسی دارند. از مراکزی مثل باغ محتشم، عمارت کلاه فرنگی، پارک ملت و بقعه ی دانای علی که در رشت واقع شده اند تا تالاب استیل، گردنه حیران و آبشار لاتون آستارا از جمله مراکز دیدنی هستند که منطقه گیسوم را محاصره کرده اند. همچنین جاده اسالم به خلخال نیز منطقه رویایی دیگری است که در نزدیکی گیسوم قرار دارد. آبشار ویسادار هم یکی از مناطق دیدنی رضوانشهر است که در نزدیکی گیسوم واقع شده و در دسترس گردشگران پارک جنگلی گیسوم است.

چرا باید به گیسوم سفر کنیم؟

مناطق شمالی کشور به دلیل داشتن آب وهوای بسیار خوب، همیشه از جمله مقصدهای اصلی و اولویت های اول مسافران برای گردشگری بوده و هستند. منطقه تفریحی گیسوم نیز از این قاعده مستثنی نیست و یک بستر فوق العاده برای تفریح و کسب آرامش است. منطقه تفریحی گیسوم در کنار برخورداری از زیبایی های جنگلی، یک ساحل فوق العاده جذاب را در دسترس مسافران و گردشگران قرار می دهد. کنار هم قرار گرفتن دو منطقه جنگلی و ساحلی در گیسوم، آن را به یک تفرج گاه ایدئال و لذت بخش تبدیل می کند. در نتیجه، افرادی که دوست دارند به مناطق شمال کشور سفر کنند، هرگز نباید سفر به گیسوم و بازدید از آن را از دست بدهند.

جنگل گیسوم در واقع نقطه ی اتصال دریا و جنگل می باشد و وجود دو نعمت بزرگ و زیبای جنگل و دریا گردش در گیسوم را چند برابر به یاد ماندنی تر می کند. اگر به استان گیلان سفر کردید حتما از پارک جنگلی گیسوم دیدن کنید و از وجود دو نعمت بزرگ و زیبای جنگل و دریا در کنار هم لذت ببرید


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (120 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (53 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (44 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (38 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (36 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (27 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (26 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (21 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (21 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (20 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (12 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (12 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (11 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز