در مورد اولسبلنگاه گیلان چه می دانید؟

  پنجشنبه، 06 بهمن 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
در مورد اولسبلنگاه گیلان چه می دانید؟
روستای اُلَسَبِلَنگاه یکی از ییلاقات سرسبز و خوش آب‌وهوای شمال کشور است که در ۵۰ کیلومتری غرب رشت و ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال است. ییلاق اولسبلانگاه با داشتن طبیعتی بی‌نظیر و زیبا و اقیانوس ابری یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی محسوب می‌شود.

اولسبلنگاه، روستایی بر فراز شهر ماسال در غرب گیلان است، جایی که مردم این شهر آن را برای ییلاق خود انتخاب کرده اند و تعدادی از آنها هر بهار و تابستان کوچ خود را از شهر، به اینجا می آورند. ییلاق اولسبلنگاه که در ارتفاع 1490 متری از سطح دریا قرار دارد بافت قدیمی خود را حفظ کرده است و با کلبه های چوبی و سقف های حلبی رنگی در میان طبیعت گیلان، از گردشگران دلبری می کند. ییلاق اولسبلنگاه که در فاصله حدود 27 کیلومتری شمال غرب شهر ماسال قرار دارد، چشم و چراغ ییلاق های این شهر است و جایگاه ویژه و محبوبی در میان ییلاق های اطراف ماسال دارد.

چرا سفر به روستای اولسبلنگاه ؟

  • از زیباترین روستاها و ییلاق های استان گیلان است.
  • طبیعتی بی نظیر با چشم اندازهایی فوق العاده از جنگل، کوه و مه دارد.
  • با سفر به این روستا امکان تماشای پدیده اقیانوس ابر را دارید.
  • در گرم ترین روزهای سال، یک آب وهوای دلچسب را در اولسبلانگاه تجربه خواهید کرد.

اولسبلنگاه کجاست؟

اولسبلنگاه نام روستایی ییلاقی و یکی از جاهای دیدنی ماسال است که در میان ارتفاعات کو ه های تالش جای گرفته است. این ییلاق در ارتفاع ۱,۴۸۹ متری از سطح دریا قرار دارد و از زیبایی سحرانگیزی برخوردار است. ییلاق اولسبلنگاه مناظر بی بدیل و چشم اندازی تماشایی دارد.

ییلاق اولسبلنگاه تحت نظارت منابع طبیعی قرار دارد و امکان ساخت وساز در این منطقه با مصالحی به جز چوب ممنوع است. این کار به حفظ طبیعت این منطقه کمک فروانی می کند. علاوه براین، اولسبلنگاه مجهز به شبکه برق رسانی نیست و برق مورد نیاز این روستا از موتور برق و پنل های خورشیدی است. همچنین اولسبلنگاه آب لوله کشی ندارد و آب آن از چشمه های گوارا و جاری منطقه تأمین می شود.جالب است بدانید که روستای اولسبلنگاه پس از ساعت ۱۲ شب غرق در خاموشی و سکوتی آرام بخش می شود. بنابراین اگر خواستید در این ساعت گشتی در روستا داشته باشید چراغ قوه به همراه داشته باشید تا با مشکلی مواجه نشوید.در سفر به اولسبلنگاه ماسال می توانید از محصولات تازه و طبیعی این روستا همچون عسل و لبنیات خرید کنید و به عنوان سوغات برای دوستان و آشنایان خود ببرید. لازم است بدانید که در فصل های سفر به اولسبلنگاه، برای ورود به روستا به ازای هر اتومبیل مبلغی باید پرداخت کنید.

دیدنی های مسیر اولسبلنگاه

مسیر رسیدن به اولسبلنگاه کم از دیدنی ها و زیبایی های خود این ییلاق ندارد و به تنهایی می تواند جاذبه ای تماشایی باشد. درختان درهم تنیده که در جای جای مختلف جاده، تونلی سبز را پیش روی تان می گذارند و مه گاه و بیگاه، تنها بخش کوچکی از زیبایی های مسیر منتهی به اولسبلنگاه است.

  • رودخانه خالکایی : صدای رودخانه خالکایی که از قله مرتفع شاه معلم سرچشمه گرفته است و تا نیمه مسیر، شما را در جاده همراهی می کند، تصویر ما از زیبایی های این مسیر را کامل می سازد.
  • آلاچیق ها و دکه های بین راهی : در مسیر رسیدن به اولسبلنگاه آلاچیق هایی به چشم می خورند که می توانید خود را در آنها میهمان یک فنجان چای ذغالی یا یک بلال کبابی کنید.

دیدنی های ییلاق اولسبلنگاه

  • زندگی روستایی : اولسبلنگاه، از ییلاق هایی ست که می توان این فضای روستایی را به خوبی در آن تجربه کرد و تجربه خالص و نابی از بوم گردی داشت. خانه های چوبی که گاه با هیزم و گاه با کپسول های کوچک گاز گرم می شوند، آبی که از چشمه برداشته می شود و مسیرهای پاکوبی که جای کوچه ها و خیابان های شهر را می گیرد؛ اینها همان چیزهایی است که آرامش را به شما هدیه می دهند.
  • آرامش بر فراز ابرها : اگر شب در روستا بمانید و یا آن که صبح خیلی زود خود را به اولسبلنگاه برسانید و بخت با شما یار باشد، می توانید دریا را این بار در آسمان بینید. در اولسبلنگاه به جهت ارتفاع زیاد این روستا از سطح دریا، این فرصت را دارید تا بالاتر از ابرها قرار بگیرید و از تماشای منظره گذر ابرها زیر پای تان غرق در لذت شوید.

خوشگذارنی در روستای اولسبلنگاه

  • عکاسی: تصاویر جذابی را می توانید در اولسبلنگاه و مناظر اطراف آن شکار کنید.
  • اسب سواری: اگر به اسب سواری علاقه دارید، انجام این تفریح در کوه ها و دشت های اطراف روستا رویایی ست که می تواند برای تان محقق شود. تنها توجه کنید که اسب سواری در طبیعت نیاز به مهارت بالایی دارد و باید همراه با یک حرفه ای در کنارتان این کار را انجام دهید.
  • پیمایش در طبیعت: برای پیمایش در طبیعت و کوه نوردی در روستای اولسبلنگاه و اطراف آن گزینه های مختلفی وجود دارد، به عنوان مثال می توانید با ماشین یا پای پیاده به سمت ارتفاعات آلاله بروید و در آنجا به گشت زنی بپردازید.

 اولسبلنگاه

اولسبلنگاه یعنی چه؟

شاید کنجکاو شده باشید که اولسبلنگاه به چه معنی است و چرا این اسم را روی این ییلاق سرسبز و دل انگیز گذاشته اند. در شمال کشور بسیاری از مناطق را بر اساس پوشش گیاهی آنجا نام گذاری می کنند. گفته می شود که اولسبلنگاه کلمه ای تالشی است و در واقع از دو بخش اولَس و بلنگاه تشکیل می شود.

اولس یعنی درخت ممرز و بلنگاه یعنی مکان بلند که ییلاق اولسبلنگاه ماسال هم در ارتفاع ۱۴۸۹ متری از سطح دریا قرار دارد. ختم کلام این که در زبان تالشی اولسبلنگاه به معنی جایگاه بلندی است که درختان ممرز در آنجا می روید.

چنین اقیانوس ابری را در چندین نقطه شمال کشور می توانید ببینید، اگر دنبال یک مقصد نزدیک تر به تهران هستید، می توانید یک روز صبح زود به فیلبند بروید و در آسمان پرابر و تمیز آن جا حسابی نفس بکشید!

تجربه های جذاب در سفر به اولسبلنگاه ماسال

به طور خلاصه در سفر به اولسبلنگاه تجربه های خاص و جذابی خواهید داشت که شامل موارد زیر می شود:

  • ماجراجویی و گشت وگذار در طبیعت بکر
  • تماشای زیباترین جلوه های طبیعت
  • تماشای اقیانوس ابر اولسبلنگاه
  • سوژه های عالی برای عکاسی در طبیعت
  • تماشای غروب خیال انگیز و رؤیایی در ارتفاعات اولسبلنگاه
  • تجربه اسب سواری
  • تجربه اقامتی خاطره انگیز و متفاوت با اجاره کلبه چوبی در اولسبلنگاه ماسال
  • کمپینگ در طبیعت و شب مانی بر بلندای ماسال
  • معاشرت با بومی های اولسبلنگاه و آشنایی با زندگی روستایی
  • چشیدن طعم خوراکی ها و غذاهای شمالی لذیذ و کاملا ارگانیک
  • از بهترین مناطق برای سفر در تابستان به خاطر آب وهوای خنک

 اولسبلنگاه

بهترین فصل سفر به اولسبلنگاه

اما برسیم به این سؤال که بهترین زمان سفر به اولسبلنگاه چه وقتی است. می توان گفت بهترین فصل برای سفر به ییلاقات ماسال تابستان است. در فصل تابستان که در اکثر شهرها هوا گرم است و گاهی این گرمای هوا واقعاً غیرقابل تحمل می شود، مناطق ییلاقی همچون اولسبلنگاه ماسال انتخابی عالی برای مسافرت است.

اولسبلنگاه در تابستان به معنای واقعی کلمه بهشت می شود. اگر از هوای تابستانی کلافه شده اید، از گرمای جهنمی شهرتان فرار کنید و به بهشت خنک اولسبلنگاه پناه بیاورید. این روستا حتی در تابستان هم آن قدر خنک و خوش آب وهواست که باید لباس گرم با خودتان ببرید، به خصوص شب ها واقعاً هوا سرد می شود.

همچنین اگر بخواهید در بهار به اولسبلنگاه سفر کنید، در فروردین هنوز هوا سرد است و حتی امکان بارش برف هم وجود دارد؛ اما اردیبهشت و خرداد زمان خوبی برای سفر است. در این وقت از سال، طراوات و زیبایی طبیعت بیش تر از هر وقت دیگری می شود و درختان هم میوه می دهند.

از پاییز رنگارنگ اولسبلنگاه برایتان بگوییم که چقدر زیبا و رؤیایی است. البته توجه کنید که اوایل پاییز یعنی مهرماه، سفر به اولسبلنگاه را پیشنهاد می کنیم، بعد از آن هوا رو به سردی می رود و ممکن است شرایط برایتان دشوار شود. اصولاً در پاییز هم مسافران کم تری به این منطقه می آیند.

در زمستان هم که هوا خیلی سرد می شود، همه جا برفی است و جاده ها لغزنده و خطرناک خواهند بود؛ به همین دلیل سفر به اولسبلنگاه ماسال در زمستان توصیه نمی شود. خود اهالی روستا هم زمستان ها به شهر ماسال می روند. اگر برای سفر به شمال در زمستان دنبال مقصد هستید، در این مطلب پیشنهادهای جذابی برایتان داریم.

خلاصه این که به لحاظ شرایط آب وهوایی بهترین زمان سفر به اولسبلنگاه اواخر بهار و کل فصل تابستان است.

اولسبلنگاه

در این مطلب از ساعد نیوز، راهنمای سفر به اولسبلنگاه ماسال را کامل و جامع برایتان توضیح دادیم. اولسبلنگاه بهشتی سرسبز در میان کوهستان های گیلان است که برای هر کسی واجب است حداقل یک بار به آن جا سفر کند. البته که اگر یک بار به آن جا بروید، به یک بار بسنده نمی کنید و بارها به اولسبلنگاه برمی گردید.اما طبیعت بکر و فوق العاده زیبای اولسبلنگاه با مراقبت هر کدام از ماست که زیبا و بکر باقی می ماند. یادمان باشد اگر با طبیعت درست رفتار نکنیم، طبیعت هم دیگر آغوش مهربانش را برایمان باز نمی کند و از زیبایی و آرامش آن بی نصیب می مانیم.در ضمن علاوه بر مراقبت از طبیعت، ما وظیفه داریم به زندگی و حریم شخصی اهالی روستا و مناطق گردشگری ای که به آن جا سفر می کنیم نیز احترام بگذاریم تا با خاطرات خوش سفرمان را به پایان برسانیم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (130 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (112 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (60 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (39 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی بهاره رهنما با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (29 نظر) دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (25 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (24 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (22 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (22 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (22 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (19 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (19 نظر) محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (19 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز