در مورد ییلاق سوباتان چه می دانید؟

  پنجشنبه، 06 بهمن 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
در مورد ییلاق سوباتان چه می دانید؟
سوباتان روستایی است از توابع بخش گرگان‌ رود در شهرستان تالش که در شمال‌غرب استان گیلان واقع شده‌است. این روستا در غرب لیسار و در شمال‌غرب شهرستان تالش است.

این روستا یکی از زیباترین ییلاق های جغرافیای سرسبز شمال ایران است که در شمال غرب استان گیلان واقع شده است. این سرزمین بهشتی از جذابیت های طبیعت بخش گرگان رود در شمال غرب شهرستان تالش است. ییلاق سوباتان در شمال غرب تالش واقع شده است و مسافت بین این دو منطقه حدود ۴۰ کیلومتر است. اردبیل نیز در شمال غرب این روستا واقع شده است. فاصله اردبیل تا سوباتان حدود ۷۰ کیلومتر است. رشت نیز در جنوب شرقی این روستا به روی نقشه دیده می شود. فاصله رشت تا سوباتان حدود ۱۳۵ کیلومتر است. منطقه لیسار در شرق این منطقه جا خوش کرده است؛ اما مسیر بین این دو منطقه پرپیچ وخم و غیرمستقیم است و برای پیمودن آن باید در حدود ۵۶ کیلومتر را پشت سر بگذارید.

معرفی ییلاق سوباتان تالش

سوباتان در ارتفاع ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است؛ به همین دلیل، زمستان هایی بسیار سرد دارد و حتی در تابستان ها هم در برخی نقاط مرتفع هنوز لکه های برف به چشم می خورد. این روستا به دشت های شقایقش نیز شهرت دارد.

در وجه تسمیه سوباتان چنین می گویند که «سو» در زبان تالشی به معنی «گلپر» و «وتون» به معنی «روییدن» است و از آنجا که گلپر در قسمت های مختلف این ییلاق می روید، نام آن را «سووتون» گذاشته اند که به مرور زمان به سوباتان تغییر کرده است. در روایت دیگری آمده است که در زبان ترکی «سو» به معنی آب و «باتان» به معنی محل فرو رفتن است، پس سوباتان، محل فرو رفتن آب می شود. در سوباتان چشمه ای وجود داشته که آب آن پس از جوشیدن از دل خاک، دوباره در زمین فرومی رفته است.

منطقه ییلاقی سوباتان، برق و گاز ندارد و همچنان صدها خانوار دامدار و عشایر به شکل سنتی در سیاه چادرها و خانه های گاه گلی و چوبی زندگی می کنند. خانه های چوبی بخش جذاب و مهمی از بافت سنتی سوباتان را تشکیل می دهند که زیبایی این طبیعت بی نظیر و کوه های سر به فلک کشیده و سرسبز را دوچندان می کنند. در این منطقه، گورستان های متعددی از هزاران سال پیش تاکنون وجود دارد که از تاریخ و تمدن کهن این سرزمين حکایت دارند.

 ییلاق سوباتان تالش

جاهای دیدنی ییلاق سوباتان

آنچه در ییلاقات سوباتان و اطراف آن مشاهده می کنید همه به نوعی جاذبه گردشگری به حساب می آیند. اما برخی از مکان ها زیبایی و جذابیت بیشتری برای گردشگران دارد. بیایید با این جاهای دیدنی ییلاقات سوباتان آشنا شویم.

  • نئور؛ دریاچه ای با عطر پونه و نعناع : دریاچه نئور در ۱۹ کیلومتری غرب منطقه سوباتان قرار دارد. آب این رودخانه زیبا و پرخروش از برف و باران های فصول پاییز و زمستان تامین می شود. پوشش گیاهی منحصر به فرد این منطقه که شامل گیاهان دارویی زیادی مانند بابونه و نعناع کوهی است.رویش این گیاهان در اطراف رودخانه باعث شده تا عطر خوشی در هوای اطراف دریاچه پراکنده شود. اگر در فصل بهار به دیدن این رودخانه می روید می توانید تعدای قزل آلای رنگین کمانی بگیرید و از هفت رنگی پولک های ماهی و طعم لذیذ گوشت آن لذت ببرید.
  • ورزان؛ آبشاری زیبا در دل کوه : این آبشار در ضلع شمال غربی ییلاقات سوباتان واقع شده و تنها ۴ کیلومتر از آن فاصله دارد.آبشار ورزان از رودخانه ورزان که یکی از شاخه های اصلی رودخانه بزرگ لیسار است سرچشمه می گیرد و با سقوط ۱۰۰ متری از صخره ها، منظره بی بدیعی را در میان کوه های سبز مخملی به نمایش می گذارد.
  • گوری دره؛ گورستانی ۷هزار ساله : در پس روستای سوباتان منطقه ای با قدمتی چند هزار ساله وجود دارد. گوری دره یا قوری دره گورستان ۷هزار ساله ای است که مردم این خطه از دست رفتگان خود را در آن به خاک می سپردند. این گورستان به همت باستان شناسان کشف شد و اکنون گردشگران می توانند از آن دیدن کنند. تماشای انواع مختلف قبرهای کلان سنگی، چهار چینه و… برای گردشگرانی که علاقه زیادی به تمدن کهن ایرانی و آثار باستانی دارند خالی از لطف نیست.

 ییلاق سوباتان

ییلاقات سوباتان کجاست؟

ییلاقات سوباتان در استان گیلان و در ۲۰ کیلومتری غرب لیسار قرار دارد. این روستا از شرق به وسیله جنگل های تالش و از غرب با رودخانه نئور محاصره شده است. البته رودخانه نئور تنها رودخانه موجود در سوباتان نیست و می توانید با حرکت به سمت شمال خود را به رودخانه پر جوش و خروش لیسار برسانید.

آب و هوای خنک و مطلوب ییلاقات سوباتان باعث شده تا روی کوه ها در تمام فصول سال برف دیده شود و این منطقه هیچ وقت رنگ گرمای طاقت فرسا را به خود نبیند. از این رو سوباتان بهترین مکان برای ییلاق کردن مردم عشایر و کوچ نشین به شمار می رود. لازم به ذکر است که ییلاقات سوباتان تنها مکان ییلاقی در این منطقه محسوب نمی شود و با ییلاق های آسبومار جوکندان، ییلاقات خطبه سرا و دشت های ییلاقی اردبیل هم جوار است.

مسیر دسترسی به سوباتان

برای رسیدن به این منطقه مسیر های مختلفی وجود دارد:

  • یکی این مسیرها از تالش شروع می شود و حدود ۴۰ کیلومتر است. این مسیر تا حوالی دهکده کیش دیبی آسفالت است؛ بنابراین، سفر به سوباتان با ماشین شخصی تا این نقطه چندان سخت نخواهد بود. منتها از آنجا که مابقی مسیر خاکی است، پیشروی در این مسیر با ماشین شخصی بسیار سخت خواهد بود. پیشنهاد ما نیسان یا پاترول است.
  • اگر از رشت قصد راهی شدن به سمت این منطقه ییلاقی را دارید، باید خودتان را به تالش برسانید و باقی مسیر را از این نقطه ادامه دهید.
  • اگر از اردبیل به سمت این ییلاق راهی شوید، باید خودتان را به دریاچه نئور برسانید و از مسیر ماشین روی دریاچه نئور به سوباتان بروید. این دریاچه در مرز گیلان و اردبیل جا خوش کرده است. این مسیر در بین طبیعت گردها بسیار محبوب است. از اردبیل می توانید وارد جاده آسفالته شوید. از نئور تا ییلاق، مسیرتان خاکی خواهد بود.
  • سفر با تور گردشگری نیز یکی از انتخاب های خوب برای راهی شدن به سمت این ییلاق دوست داشتنی است. تور سوباتان از رشت یکی از روش های پرطرفدار برای سفر به این ییلاق در بین گردشگران است.

امیدواریم از سفرتان به این ییلاق دوست داشتنی و دیگر ییلاقات ایران لذت ببرید و تابستان ها را در آب وهوایی خنک سپری کنید. برای آشنایی با دیگر جاهای دیدنی گیلان و روستاهای ایران، مجله گردشگری ساعد نیوز را دنبال کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (160 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (153 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (74 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (12 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر)